ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 13:46

بررسی وضعیت ترافیک پاوه / مهندس قباد فرجی

بررسی وضعیت ترافیک پاوه  /  مهندس قباد فرجی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : این روزها از هرکس در شهر پاوه از وضعیت ترافیک سطح شهر بپرسی قطعاً از خستگی طاقت فرسا می گوید که هر روز جهت انجام امورات روزمره و اداری مجبور به تحمل این شرایط ترافیکی است و از قبض های جریمه ای می گوید که دیگر با دیدنشان زیر […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : این روزها از هرکس در شهر پاوه از وضعیت ترافیک سطح شهر بپرسی قطعاً از خستگی طاقت فرسا می گوید که هر روز جهت انجام امورات روزمره و اداری مجبور به تحمل این شرایط ترافیکی است و از قبض های جریمه ای می گوید که دیگر با دیدنشان زیر برف پاک کن ماشینش تعجب نخواهد کرد و می داند که اصرار به ستوان دوله هم فایده ای نداره چون میگه کُد خورده تغییر نمیکنه . واقعاً چاره کار چیست ؟؟؟ شخصی که فقط ده دقیقه در اداره یا مغازه ای در راسته خیابان کار دارد و ممکن است کارش انجام شود یا نه ، که ممکن است پنج دقیقه هم طول نکشد و برگشتنی با قبض جریمه مواجه می شود چکار باید بکند . ترافیک پاوهبخواهد ماشینش رو به داخل شهر نیاورد به کدام پارکینک باید برود و آیا سیستم حمل و نقل عمومی جوابگوی هست یا خیر ؟؟؟ به نظر شما آخر این وضعیت ترافیکی به این شیوه فعلی به کجا خواهد رسید ؟؟

مقدمه

واژه سفر با معانی متفاوتی بکار برده شده است اما می توان گفت سفر با وسایل نقلیه یا پیاده در یک دوره زمانی معلوم بین دو نقظه مبدأ و مقصد بر روی یک مسیر معلوم و با هدف معلوم انجام می شود که منظور ما از سفر در این مقاله سفر با وسیله نقلیه است و به 5 دسته زیر تقسیم می شود .

  • سفر کاری 2- سفر آموزشی 3- سفر خرید 4- سفر تفریحی 5 – سفری که خارج از 4 دسته مذکور است .

در حالت کلی سفر ها یا از نوع اجباری یا اختیاری می باشند

تولید سفر ، توزیع سفر ، تفکیک سفر و تخصیص سفر مفاهیمی هستند که نقش اصلی را در سیستم حمل و نقل ایجاد می نمایند .

لزوم برنامه ریزی حمل و نقل شهری

بشر به درازای تاریخ خود به برنامه ریزی پرداخته و هرچه به زمان حال نزدیک می شویم مسائلی از جمله افزایش جمعیت و توسعه سکونت گاه ها باعث پیچیده تر شدن مسئله برنامه ریزی شده است . بعد از جنگ جهانی دوم بود که لزوم برنامه ریزی سیستماتیک شهر بعنوان یک سیسنم باز دیده می شود که ضمن ارتباط تک تک اجزا این سیستم با یکدیگر ، سیستم در حال تبادل پایدار با دیگر سکونت گاه های دور و نزدیک خود می باشد . می توان به طور خلاصه گفت اگر بخواهیم برای یک شهر برنامه ریزی حمل و نقل را انجام دهیم باید آنرا داخل سیستم بزرگتری به نام سیستم حمل و نقل فراشهری دید . نظریه پردازان از مشکل اصلی در زمینه لزوم برنامه ریزی شهری را پیچیدگی عنوان می کنند پیچیدگی در برنامه ریزی شهری ناشی از ارتباط همه مسایل به همدیگر می باشد .

برنامه ریزی ترافیکی برای سیستم حمل ونقل با تعریف پروژه و طرح مسئله آغاز ، با جمع آوری داده ها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها ادامه می یابد که اتخاذ تصمیمات لازم برای استفاده بهینه تنها با تکیه بر اطلاعات و برداشت دقیق وضعیت موجود اتفاق می افتد و نهایتاً آلترناتیو یا راهکار پیشنهادی جهت برون رفت از مشکل متناسب با شرایط اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی منطقه ارائه می گردد . بعنوان مثال مراکز جاذب سفر در سطح شهر شناسایی و نسبت حجم سفرهای مربوطه محاسبه گردد .

از جمله عوامل موثر در تغییر سیستم حمل و نقل ارگانها و مسئولین دولتی مرتبط با قضیه حمل و نقل (همانند فرمانداری ، شهرداری ، سازمان راه و شهرسازی و نمایندگان مردم از جمله شوراها) می باشند که با استفاده از نظریات مشاورین متخصص ، آلترناتیو را تعیین ، اعتبار ویژه تصویب و تخصیص و جهت اجرای آن قانون تصویب نموده و مردم را تشویق به اجرای آن نمایند .

آلترناتیوها در برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت ارائه می گردد .

برنامه ریزی کوتاه مدت چون نیاز به اعتبار و سرمایه کمی دارد زود بازده ، مُسکِن وضعیت نابسامان موجود ، قابل استفاده برای تمام اقشار جامعه و گاهاً می تواند بصورت یک طرح آزمایشی بوده و یا عملاً قسمتی از یک طرح ترافیکی بلند مدت باشد . طرح های بلند مدت هر چند که غیر قابل انکار است اما چون نیاز به سرمایه بالا و زمان زیاد دارد می تواند با تغییر شرایط اقتصادی دچار نوسان گردد و علیرغم تخصیص اعتبار کلان ، در کوتاه مدت نمی تواند موجب بهبود اوضاع گردد و عملاً نمی تواند جوابگوی نیازهای تمام اقشار جامعه من جمله سالخوردگان باشد .

بررسی وضعیت ترافیک در شهر پاوه

با توضیحات فوق بر می گردیم به بررسی ترافیک شهرمان که واقعاً دارد غیر قابل تحمل می شود و تصور کنیم که در سالهای آینده به چه وضعیتی برسیم ،؟ با پاک کردن صورت مسئله ، مشکل حل نمی شود . ضرب المثل محلی می گوید “چوپان که هر چی بیشتر بشینه گله اش بیشتر دور می شود “

ترافیک پاوه به دلیل شرایط توپوگرافی شهر غیر قابل حذف است اما دلایل ذیگری موجب تشدید این معضل می گردد .

مشکلات غیر مرتبط با شرایط توپوگرافی و موثر در وضعیت ترافیکی

بعضی از تسهیلات شهری همانند مراکز پزشکی ، تجاری(بانک ها،پاساژها) ، تفریحی ، خدماتی( مانند پمپ بنزین ، جایگاه cng ، رستوران ها) ، آموزشی و امثالهم بدلیل قابلیت طبیعی خود موجب جذب و تولید سفر می گردند که اهمیت زیادی در سیستم حمل و نقل هر شهر پیدا می کنند ، بنا بر این ، این مراکز باید مورد توجه ویژه و بررسی جدی قرار بگیرند

مدیریت شهری اینجا باید نمایان شود . شهرداری و شورای شهر باید در کمیته های تخصصی پیشنهاد بدهند و مسئولین ارشد حمایت قاطع بکنن که بلکه این معضل حادتر نشود و به طور صحیح مدیریت و ساماندهی شود .

  • به نظر شما تنها جایگاه CNG سطح شهر چقدر سفر اضافی از سمت غربی (فلکه فرمانداری به پایین) به خود جذب کرده و چقدر تأثیر منفی در ترافیک سطح شهر دارد .
  • به نظر شما موقعیت فعلی دو تا جایگاه سطح شهر که تا شعاع چند کیلومتری مرکز شهرستان ماشین های سبک و سنگین را جهت سوختگیری به خود جذب می کند چقدر تأثیر منفی در ترافیک سطح شهر دارد .
  • به نظر شما اخیراً که بنزین بصورت نوبتی در دو جایگاه توزیع می گردد چقدر سفرهای اضافی تولید کرده و چقدر تأثیر منفی در ترافیک سطح شهر ایجاد کرده است .
  • به نظر شما توزیع و قرارگیری مراکز اقتصادی و همانند بانک ها و … در سطح شهر مناسب است یا خیر ؟؟ آیا فقط با نصب چند دستگاه خودپرداز در محله های مختلف سطح شهر ، روزانه چندین سفر اضافی به مرکز شهر به راحتی حذف نمی گردد ؟؟
  • به نظر شما آیا روزانه چندین سفر به مرکز شهر صرفاً جهت دسترسی مسافرین به خدمات ساده ای همچون دستگاه های خودپرداز نیست ؟
  • به نظر شما آیا موقعیت نامناسب و تمرکز تمام مطب ها و داروخانه ها در مسیر خیابان حد فاصل میدان مولوی به فرمانداری موجب ایجاد قسمت اعظم ترافیک در آن مسیر نشده است ؟؟
  • یادمان باشد پارک بلوار ورودی شهر ، سالها قبل احداث شده که اکنون قابل استفاده است اما در خروجی شهر کی پارک احداث می شود و کی به بهره برداری می رسد ؟ و تا آن زمان چقدر سفر های اجباری به سمت مراکز تفریحی بلوار و کومه کال هستیم . چرا پارک شهرک فرهنگیان راه اندازی نمی شود ؟

شرایط خاص توپوگرافی شهر پاوه و موثر در ترافیک

در یک سیستم طبقه بندی استاندارد معمولاً معابر شهری به 5 گروه معابر پباده ، معابر دسترسی (دسترسی مستقیم به کاربری ها یا کوچه ) معابر جمع و توزیع کننده محلی (رابط بین معابر دسترسی و ناحیه ای) ، معابر جمع و پخش کننده ناحیه ای و معابر جمع و پخش کننده منطقه ای (شریانی) تقسیم می شوند .

پاوه شهری است پلکانی و معابر محلی آن غیر سواره رو است و همین باعث شده تا خیابان های اصلی گاهاً حتی نقش تمام خیابان های دسته بندی فوق را ایجاد کنند و این تداخل نقش ها باهم ، خود به خود موجب ایجاد ترافیک می گردد بعلاوه اینکه تمرکز مراکز تجاری ، خدماتی ، دولتی و … موجب تشدید این معضل ترافیکی شده است .

بنابر بر توضیحات فوق در می یابیم که قسمتی از ترافیک شهر بدلیل شرایط توپوگرافی خاص شهر می باشد لذا عملاً راهکارهای خاص نیز باید وضع گردد کما اینکه در سطح کشورهای پیشترفته و تراز اول جهانی نیز می بینیم که شهرهای خاصی وجود دارد که قوانین منحصر به فرد و ویژه در آن ها در زمینه ترافیکی ، ارائه خدمات شهری و … وضع گردیده است . پس بعضی راهکارها همچون احداث معابر نا متناسب با زیست بوم منطقه خصوصاً در داخل فضای باغات و بافت با ارزش که گاهاً منجر به از بین رفتن قابلیت ها و پتانسیل های شهر در زمینه های مختلف از جمله گردشگری و نهایتاً بی هویت کردن شهر از لحاظ بافت ویژه می گردد نمی تواند گره گشای مشکل ترافیکی باشد (اگر چه در شهرهای معمولی این راهکار کاملاً موثر می باشد) بلکه باید در فکر کاهش سفرها و فرهنگ سازی بود که لازمه این کار افزایش خدمات شهری ، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی خصوصاً در مراکزی همچون مدارس بود .

نتیجه گیری و ارائه راهکارها

راهکارهای زیر که اکثر شهروندان نیز کاملاً به آن آگاه هستند به امید آنکه از این وضعیت رهایی یابیم و ما هم به سهم خود نسبت به شهر خود احساس دین کرده باشیم به مسئولین محترم مربوطه یادآوری می گردد البته راهکارهای قطعی نیازمند مطالعه و بررسی دقیق شرایط توسط مشاورین متخصص می باشد.

الف ) راهکارهای کوتاه مدت :

  • احداث پارکینگ طبقاتی در چند نقطه پر ترافیک سطح شهر که بتواند امکان آسان و سریع پارک خودرو را برای مالکین خودروها در آن مسیر ایجاد کند . احداث پارکینگ مذکور شاید توسط اشخاص حقیقی یا با مشارکت شهرداری اجرا و با توزیع اوراق مشارکت توسط مردم تامین اعتبار گردد و با اجرای این پروژه امکان تامین و یا خرید پارکینگ برای مالکین ساختمانهای فاقد دسترسی سواره به خیابان ایجاد می گردد .
  • جانمایی و احداث یا انتقال یکسان مراکز خدماتی و تجاری در سطح شهر از جمله بانک ها و خودپرداز ها ، جایگاه های سوخت و ….
  • پارک ممنوع (نه توقف ممنوع) در دو طرف خیابان . اکثر مغازه داران واقع در مسیر و دارای خودرو از صبح تا پایان روز خودرو خود را در خیابان پارک کرده و موجب ایجاد اختلال شدید در حمل و نقل در سطح خیابان شده است .
  • اجرای نرده و حایل در وسط خیابان جهت جلوگیری از دور زدن خودروها که متأسفانه در این وضعیت فعلی هر راننده در هر نقطه ای از خیابان براحتی اقدام به دور زدن می نماید و موجب ایجاد مانع و در نتیجه ایجاد ترافیک می گردد .
  • بهبود و توسعه پاراترانزیت ها از جمله تاکسیرانی ، آژانس و … و نظارت صحیح بر عملکرد آنان .
  • افزایش کیفیت و قابل استفاده نمودن پیاده رو ها که اکنون پروژه همسان سازی در نقاطی از شهر در دست اقدام است .
  • نصب تجهیزات مربوط به عابرین همانند پل های هوایی در نقاط پر تردد و حادثه خیز سطح شهر که بدلیل عدم وجود این امکانات در خیلی از موارد خود عابرین ، عامل اصلی ایجاد ترافیک لحظه ای می شوند و از طرفی هم از نظر سیمای شهری موثر است .
  • الزام بدون قید و شرط تأمین پارکینک در ساختمانهای دارای دسترسی مستقیم به معابر سواره ، همچون ساختمانهای مسکونی ، مجتمع های تجاری و … و برخورد قاطع و جدی توسط تمام مسئولین . در اکثر ساختمانها امکان تامین پارکینک بصورت پیلوت در زیر زمین و بصورت رمپ وجود دارد و هیچ ممانعتی هم برای ایجاد واحد تجاری در طبقه همکف خیابان ایجاد نمی کند اما متأسفانه هنوز این فرهنگ و نیاز در شهر پاوه نهادینه نشده و الزامی هم بر آن وجود ندارد . اگر دقت کنیم با احداث هر مجتمع مسکونی یا تجاری و … در شهر به تعداد واحد های آن خودرو بر روی خیابان جا خوش میکنه و عملاً آن قسمت از خیابان که متعلق به همه است رو اشغال کرده است
  • تفکیک اصولی اراضی شهرک های تازه تاسیس .تا حد امکان کوچه ها طوری طراحی شوند که امکان تردد سواره در آن ها وجود داشته و دارای عرض مناسب باشد تا مشکلی که اکنون در بعضی شهرک ها (مثل فرهنگیان) وجود دارد و امکان ورود خوروها به داخل کوچه نبوده و مالکین ، خودروهای خود را اجباراً بر روی معبر اصلی محله پارک می نمایند تکرار نگردد . در این محله ها علاوه بر اشغال قسمت زیادی از عرض معبر ، بدلیل پارک در جلو پارکینگ ساختمان واقع در بر خیابان و انسداد دسترسی آنان ، مرتب در حال جا ب جایی خودروهای خود هستند .
  • انتقال ترمینال های روستایی به ترمینال های اصلی در مبادی ورودی و خروجی شهر . اکنون این مکان ها موجب ایجاد ترافیک در محل های مربوطه شده اند .
  • بررسی نحوه برگزاری تعزیه که خوشبختانه با احساس مسئولیت و ورود چندنفر از روشنفکران و دلسوزان شهر ، تا حدی مرتفع گردیده اما همچنان از عوامل اصلی ایجاد ترافیک است .

ب) راهکارهای بلند مدت

1- احداث خیابان کمربندی واقعی و دارای ورودی و خروجی و عرض مناسب هرچند که عملاً با توجه به وضعیت توپوگرافی و شیب و جنس زمین پاوه یکی از پر هزینه ترین و مشکل ترین پروژه های منطقه می باشد .

  • احداث ساختمان مجتمع پزشکان در مسیر مناسب و دعوت از متقاضیان اجرای این پروژه و انتقال اجباری مطب ها و مراکز درمانی به این مجتمع ها
  • اتصال و ارتباط میدان مولوی به سراب هولی و ایجاد میانبر
  • تهیه و تأیید طرح های تفکیکی دارای گذربندی اصولی خصوصاً با عرض مناسب با رعایت سرانه های فضای سبز ، آموزشی، معابر و …
  • جلوگیری از بازار سیاه بوجود آمده در بازار خرید و فروش اراضی خام و تأیید نشده توسط شهرداری و برخورد با متخلفین ساخت و ساز غیر مجاز خصوصاً در خارج از محدوده و مناطق چسپیده به محدوده قانونی شهر که گذربندی های در نظر گرفته شده در این وضعیت معضلات اساسی را بوجود آورده است.
  • راه اندازی ناحیه کارگاهی در دو طرف شهر و انتقال اجباری مشاغل مزاحم همچون تعمیرگاه های خودرو و کارگاه ها از داخل شهر به این نواحی .

حالا به نظر شما آیا مشکل ترافیک شهر پاوه با یکطرفه نموده خیابان از فلکه فرمانداری تا بهداری حل می شود یا !!!!!!!!!!!!!! خیـــــــــــــر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یادمان باشد که مثلث ترافیک متشکل از انسان ، راه و وسیله نقلیه است راه های سطح شهر پاوه که امکان تعریض چشم گیری ندارد وسیله نقلیه می ماند و مالک آن ، پس همه با هم در رعایت فرهنگ ترافیک سعی نماییم .

در پایان بعرض مخاطبین گرامی میرساند که این مقاله توسط یکی از مدرسین درس مهندسی ترابری و حمل و نقل دانشگاه (جناب آقای مهندس خالد دارستان) مورد بررسی ، بازنگری و تایید قرار گرفته و نیز تا حدی توسط عوامل ارشد محترم و زحمتکش راهنمایی و رانندگی شهرمان مورد بررسی قرار گرفته است .

8 پاسخ برای “بررسی وضعیت ترافیک پاوه / مهندس قباد فرجی

  • ناشناس در تاریخ مهر 4, 1393 گفت:

    به نظر من یک مقدار فرهنگ پیاده روی توی پاوه بهتر بشه از این همه ترافیک کم خواهد شد
    خیلی وقت ها اصلا نیازی به بیرون آوردن ماشین نیست

  • شهروند29 در تاریخ مهر 4, 1393 گفت:

    غبب گفتی استاد!؟
    چرا تعارف میکنیم با خودمون؟ شهرداری که تو چند سال گذشته معلوم نیست اصلا چکارکرده! مردم هم که فرهنگ رانندگی جالبی ندارند! حالا شما پیدا کن پرتقال فروش را !!!

  • هم دانشجو در تاریخ مهر 3, 1393 گفت:

    سلام
    ممنون ازآقای سراج ،درسته باید ازچنین جوانان نخبه ای استفاده بشه ،من باآقای مهندس فرجی آشنایی کامل دارم دوران دانشگاه جزء دانشجوهای نمونه بود، امیدوارم همیشه همانند دوران تحصیل موفق باشند.

    • ؟؟؟؟ در تاریخ مهر 3, 1393 گفت:

      هم دانشجو سلام دانشجو برتر کسی هستش تو دانشگاه برتر یا تو همایش هایی کشوری مطرح باشه نه دانشگا های تازه تاسیس
      متاسفم واسه این عده از ملت که بخازر رفاقت یا هرچی چیزایی یر منطقی به زبون میارن به تعاریف و تفاسیر سخنانتون توجه کنید

  • پاوه در تاریخ مهر 3, 1393 گفت:

    واچی چیش ،چه فرمایشانی مکران

  • سراج در تاریخ مهر 3, 1393 گفت:

    با تشکر از مهندس فرجی بخاطر ارایه نکات فنی و مهندسی جهت رفع معضل ترافیک پاوه. امیدوارم مسئولین این نکات را مدنظر داشته باشند و همچنین جهت رفع مشکل با چنین جوانان و نخبگان شهر جلسه های متعددی داشته باشند و از همه مهمتر به معنای واقعی در پی حل مسئله باشند.

  • ناشناس در تاریخ مهر 3, 1393 گفت:

    سلام
    با تشکراز مهند س عزیز
    مطالب خیلی مفیدو کارسازبود به امید عمل کردن به ان
    اما در مورد جریمه
    چندروز پیش خدا شاهده ماشین من مابین 6تا مشین دیگه بود که فقط ماشین منو جریمه کرد
    رفتم ازش پرسیدم چرا فقط من و تنها منم غریبه بودم در میان انها گفت که برگه هام تمام شده فقط یکیشون مونده بود خوب میگم من وسط همه بودم که . ایا این انصافه ایا این وجدانه که شما دارین ازهرطرف میومدی این یه برگه شامل من نیمشد
    فقط خنده ای بمن کرد البته اون خنده یعنی این که جرات اینکه اونارو جریمه کنم ندارم

  • محسن در تاریخ مهر 2, 1393 گفت:

    خداییش فرمانداری یه چراغ راهنما میخواد
    خیلی میتونه موثر باشه