ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 22:14

بررسی بازگشایی و تعطیلی مدارس در شرایط کرونا و نگاهی به آموزش در کشورهای اروپایی

بررسی بازگشایی و تعطیلی مدارس در شرایط کرونا و نگاهی به آموزش در کشورهای اروپایی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: سعدی فتاحی* بیماری کرونا در سطح جهان تمام شئون در زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است و ازاین منظر کشور ما ایران نیز مستثنی نبوده است این بیماری در حوزه تعلیم و تربیت تاثیرات بسیار منفی داشته است هر چند سیستم آموزش و پرورش سعی بر آن داشته است […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: سعدی فتاحی* بیماری کرونا در سطح جهان تمام شئون در زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است و ازاین منظر کشور ما ایران نیز مستثنی نبوده است این بیماری در حوزه تعلیم و تربیت تاثیرات بسیار منفی داشته است هر چند سیستم آموزش و پرورش سعی بر آن داشته است تا فرایند آموزش منقطع نشود و از طریق فضای مجازی ارتباط بین دانش آموز و معلم برقرار گردد، اما بطور کلی آموزش مجازی نتوانسته است خلاء حضور دانش آموزان در مدرسه را جبران نماید.اما آیا با تعطیلی مدارس در شرایط بیماری میتوان زنجیره بیماری را قطع نمود؟ این سوالی است که جواب آن نیاز به بررسی بیشتری دارد …

در شرایطی که در جامعه تمام فعالیتها بطور نسبی به روال عادی ادامه دارد، تعطیلی مدارس به تنهایی نمیتواند باعث از بین رفتن بیماری شود به طور روزانه همه ما شاهد فعالیت های عادی زندگی در سطح شهر و روستا هستیم، فعالیت های مختلف مانند باز بودن مغازه ها، مساجد، بعضا تالار و رستوران ها، حضور همشهریان در مراسم های معمولی، حضور بچه ها در میان هم بازی های خود در محلات و باز بودن مطب های پزشکان و دندان پزشکان نمونه هایی هستند که روزانه شاهد آنها هستیم و در این میان فقط مدارس تعطیل هستند

 در اواخر دیماه وزارت آموزش و پرورش حضور اختیاری دانش آموزان را با رعایت پروتکل های بهداشتی و به صورت گروه بندی شده اعلام نمود و آموزش و پرورش شهرستان پاوه نیز بطور روزانه حضور دانش آموزان را کنترل و احصاء نموده که به بطور میانگین بیش از ۴۰ درصد از دانش آموزان مدارس ابتدایی علی الخصوص پایه های اول و دوم در مدرسه حضور یافتند که این امر در فرایند آموزش اولیه بسیار تأثیر گذار بوده است.

باز بودن مدارس بویژه در بعد تربیتی و روانی می تواند برای دانش آموزان تأثیر گذار باشد که خود موضوع جداگانه ای است. اما سؤال دیگری که به ذهن می رسد این است که چه تضمینی وجود دارد که این شرایط رو به پایان باشد؟ و در صورت ادامه آن آیا راه حل تعطیلی مدارس است؟

برای جواب این سؤال توجه خواننده را به بررسی یکی از خبرگزاری های رسمی ایران (فارس) در خصوص نحوه برخورد و تعامل بیش از ۱۰ کشور از کشورهای جهان جلب می نمایم.

انگلستان:تقسیم دانش آموزان به گروههای کوچک در کلاس های درس، پوشیدن ماسک ، در کنار آموزش حضوری استفاده از فضای مجازی بعنوان مکمل آموزشی

هلند ؛دایر بودن مدارس در موعد مقرر و حضور در کلاس های درس و عدم اجبار در جهت پوشیدن ماسک

نروژ ؛عدم اجبار به داشتن ماسک ، عدم تغییر در ساعات حضور در مدارس ، عدم استفاده از سیستم آموزشی غیر حضوری ، اجبار به ماندن دانش آموزان دارای علائم بیماری در منزل

لهستان ؛عدم اجباری بودن ماسک ، متناوب نمودن ساعت حضور و زنگ تفریح ، درخواست برخی از مدارس برای تأخیر و عدم بازگشایی کاملاً رد شده است، جریمه ۲۷۱۰ دلاری خانواده های که مانع رفتن فرزندان به مدرسه شوند.

یونان ؛بازگشایی مدارس با تأخیر بوده و استفاده از ماسک اجباری است

آلمان ؛اجبار در استفاده از ماسک ، نگهداری دانش آموزان در قالب گروههای متوسط در قسمتی از حیاط مدارس ، درب و پنجره مدارس معمولاً باز است، آموزش در فضای مجازی در شرایط خاص وجود دارد.

فرانسه ؛شروع سال تحصیلی در موقع خود ، بالای ۱۱ سال استفاده از ماسک اجباری است. اجباری بودن تهویه در کلاس ها و ضدعفونی محیط مدارس ، اجبار به حضور در مدارس ، مدارس مجازند در صورت شیوع روزهایی حضور در مدارس را تعطیل کنند، دانش آموزان ابتدایی در گروههای ۸ تا ۱۵ نفر تقسیم می شوند.

ایتالیا ؛در شرایط شیوع بیماری کرونا در این کشور دانش آموزان بر روی میزهای انفرادی استقرار می یابند ، استفاده از ماسک اجباری است ، آموزش ترکیبی از حضوری و غیر حضوری است.

روسیه ؛استفاده از ماسک اجباری است ، زمان حضور متناوب است ، دمای بدن دانش آموزان کنترل و در صورت وجود علائم دانش آموز قرنطینه می شود.

اسپانیا ؛سال تحصیلی در موعد مقرر شروع شده است ، حضور در مدرسه اجباری است ، ماسک اجباری است ، هر فرد باید در روز ۵ بار دست ها را بشوید، دانش آموزان به ۵ گروه ۲۰ نفره تقسیم می شوند، رعایت فاصله اجتماعی اجباری است ، دمای بدن دانش آموزان گرفته می شود.

سوئد ؛مدارس در موعد مقرر بازگشایی شده اند، استفاده از ماسک اجباری نیست ، طی یک پژوهش در این کشور ثابت شده است که دایر بودن مدارس در این کشور افزایش میزان شیوع بیماری در بین دانش آموزان نسبت به مدارس سایر کشورهای همجوار نشده است.

نتیجه :به عنوان جمعبندی کلی از موضوع می توان چنین گفت ؛

تعطیلی مدارس مانند پاک کردن صورت مسئله است بنابراین باید یک راه حل میانی را برگزید ، زمانی که تمامی فعالیت های اجتماعی مانند قبل از کرونا جریان دارد تعطیلی مدارس معنی ندارد

دایر بودن محدود و اختیاری مدارس از آغاز بهمن ماه تاکنون گویای این مطلب است که آموزش حضوری بسیار مؤثر و فرآیند یادگیری یاددهی را تسریع می بخشد

در صورت عدم حضور در مدرسه در دوران پسا کرونا شاهد افت شدید تحصیلی و بیسوادی دانش آموزان خواهیم بود.

هدف از ارائه تحقیق فوق در خصوص کشورهای خارجی مقایسه بین آنها و ایران نیست بلکه با بومی سازی شرایط فوق می توان اقدام به بازگشایی مدارس نمود.

جامعه ما نیز چاره ای جز کنار آمدن با بیماری ندارد و مطلقاً نمی توان جریان آموزشی را تعطیل نمود بلکه باید به ارائه روش های مختلف با کرونا زندگی کرد.

به امید روزی که شاهد واکسینه شدن آحاد مردم و دانش آموزان در کشورمان باشیم.

*مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاوه”

منبع :خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۹

2 پاسخ برای “بررسی بازگشایی و تعطیلی مدارس در شرایط کرونا و نگاهی به آموزش در کشورهای اروپایی

  • سیامک در تاریخ بهمن 13, 1399 گفت:

    فرمایش جناب فتاحی درست ولی اینکه فرمودن منظور مقایسه نیست لاجرم از متن فوق جز مقایسه استنباط نمی شود . آیا اینجا هم مث کشورهای اروپایی که مقایسه کردن ومثال زدن و تقریبا یکی دو ماه هست واکسیناسیون و ایمنی حداقل ۶۰ درصدی مقابل بیماری ایجاد شده و داره میشه انجام شده تا دانش اموزان رو به مدارس بفرستیم .ایا اگه دانش اموز ناقل وارد خانواده بشه و چند نفر رو مبتلا کنه درسته اونم با خرج و مخارج زیاد دارو و درمان این بیماری .در این شرایط.به قول معروف( اول ایمنی بعد کار)ودر اخر به قول ایشان به امید روزی که با واکسیناسیون دانش اموزان دوباره شادی و جنب وجوش به مدارس و اموزش کشورباز گردد

  • الف در تاریخ بهمن 12, 1399 گفت:

    امکانات کنترلی مدارس اروپا را با اینجا لطفا مقایسه نفرمائید