ی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 00:46

دست نگه داريم تا شرمسار تاريخ نباشيم / ابراهیم الهی

دست نگه داريم تا شرمسار تاريخ نباشيم / ابراهیم الهی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : درخت گردو ، اين نماد پر صلابت كهن ديار اورامان ، علاوه بر چشم انداز زيبا و خيره كننده اش ، ميوه اش سرشار از خواص شگفت انگيزي است كه هر روز بيشتر و بيشتر بر دانشمندان علوم پزشكي آشكار مي شود: –    سرطان پروستات از جمله بيماري هايي […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : درخت گردو ، اين نماد پر صلابت كهن ديار اورامان ، علاوه بر چشم انداز زيبا و خيره كننده اش ، ميوه اش سرشار از خواص شگفت انگيزي است كه هر روز بيشتر و بيشتر بر دانشمندان علوم پزشكي ابراهیم الهیآشكار مي شود:

–    سرطان پروستات از جمله بيماري هايي است که فاکتورهاي محيطي بويژه رژيم غذايي در بروز آن نقش مهمي دارند. پاول ديويس، متخصص تغذيه در دپارتمان تغذيه و محقق مرکز سرطان ديويس در دانشگاه کاليفرنيا که نتايج تحقيقاتش در نشست ملي سالانه انجمن شيمي آمريکا در سانفرانسيسکو ارائه شد،  نشان داد كه مصرف روزانه گردو به ميزان زيادي از اندازه و سرعت رشد تومورهاي سرطاني پروستات مي كاهد.

–    محققان معتقدند كه گردو به عنوان بخش سالمي از رژيم غذايي روزانه مانع از بروز سرطان سينه مي شود و تحقيقاتي كه اخيرا انجام شده است ثابت كرده است كه در كساني كه مبتلا به سرطان سينه هستند مصرف گردو مي تواند رشد تومور سينه را تا 9 سال به تعويق اندازد.

–    گردو به دليل اينكه حاوي مقادرير زيادي اسيدهاي چرب امگا3 ( بخصوص اسيد آلفالينولنيك)
مي باشد براي قلب بسيار مفيد مي باشد. مطالعات انجام گرفته در دانشگاه هاروارد بيانگر اين مطلب است كه رژيم غذايي حاوي مقادير بالاي مغزها ( بويژه مغز گردو ) خطر مرگ قلبي ناگهاني را به شدت كاهش مي دهد . علاوه بر اين بسياري از مطالعات بيان مي كنند كه مصرف مقادير زياد مواد حاوي اسيدهاي چرب امگا 3 خطر حمله قلبي و انسداد سرخرگها را تا 70 درصد كاهش مي دهد.

–         بیش از 2000 پژوهش علمی‌نشان داده اند كه مشكلات بسیاری در رابطه با كمبود امگا 3 وجود دارد. از جمله اينكه در بررسی اخیر Purdue university نشان داده شده است كه
بچه هایی كه اسیدهای چرب امگا 3 كمتر دریافت می‌كنند دارای فعالیت بیش از اندازه، اختلال در یادگیری و مشكلات رفتاری هستند.

–    متخصصان تغذيه توصيه مي كنند براي اينکه در روز از ميزان کافي موادمعدني، ويتامين و پروتئين بهره مند شويد، روزانه يک مشت گردو بخوريد.

گردو

–    برخي از خواص گردو به صورت فهرست وار كه در تحقيقات مختلف به اثبات رسيده است : جلوگيري از سنگ كيسه صفرا ، كاهش كلسترول خون ، جلوگيري از لخته خون ، تنظيم فشار خون ، تنظيم قند خون، جلوگيري از پوكي استخوان ، جلوگيري از پاركينسون و آلزايمر ، جلوگيري از ورم مفاصل ، افزايش قدرت ذهن و هوش ، مفيد براي تنگي نفس و …

آري ، مغز گردو دكتري است كه هيچگاه اشتباه نمي كند و گوشي معاينه اش را روي كيف پول كسي نمي گذارد.

اما متاسفانه امروز در مناطق اورامانات مشاهده می نماییم که باغداران این درخت کهنسال و بومی را قطع کرده و بجای آن درختان ناسازگار با طبیعت منطقه ی اورامانات  را می کارند . حال سوال اینجاست درختان عظیم و پر صلابت گردو کجا و دیگر درختان کجا؟ براستی این تصمیمات باغدارن بر چه اساسی است ؟ و آیا قطع کردن  درختان گردو کارشناسانه است ؟

براستي آیا قطع اين درختان زيبا و پر سخاوت ، اين يادگار زيباي پدران زحمت كش مان ، جنايتي بزرگ و تهديدي آشكار بر سلامت مردمان ديارمان نمي باشد ؟

امید است برای حفظ این نعمت تصمیمات درست و شایسته ای صورت پذیرد .

یک پاسخ برای “دست نگه داريم تا شرمسار تاريخ نباشيم / ابراهیم الهی

  • شهر وند در تاریخ دی 2, 1392 گفت:

    ابراهیم جان در باره خواص گردو ننویس به و ظیفه سنگین خودت برس تا در آن دنیا گرفتار عذاب خدا نشوید چون تو خودت نودشهی هستی تا حال سری به نودشه نزدی و جمعه ها نودشه می آیی و کاملا از کشتار حیوانات بی زبا ن اطلا ع داری