ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 02:03

امام جمعه پاوه در پیامی درگذشت استاد مصطفی خرم دل را تسلیت گفت

امام جمعه پاوه در پیامی درگذشت استاد مصطفی خرم دل را تسلیت گفت

به گزارش سلام پاوه : حاج ماموستا ملا قادر قادری با صدور پیامی درگذشت استاد خدوم و متواضع دکتر مصطفی خرمدل نویسنده، مترجم، مفسر و قرآن پژوه برجسته کورد را تسلیت گفت. به گزارش خبرنگار سلام پاوه؛ روز یکشنبه ۴/ خرداد / ١٣٩٩ حاج ماموستا ملا قادر قادری با صدور پیامی درگذشت استاد خدوم و […]

به گزارش سلام پاوه : حاج ماموستا ملا قادر قادری با صدور پیامی درگذشت استاد خدوم و متواضع دکتر مصطفی خرمدل نویسنده، مترجم، مفسر و قرآن پژوه برجسته کورد را تسلیت گفت.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه؛ روز یکشنبه ۴/ خرداد / ١٣٩٩ حاج ماموستا ملا قادر قادری با صدور پیامی درگذشت استاد خدوم و متواضع دکتر مصطفیخرمدل نویسنده، مترجم، مفسر و قرآن پژوه برجسته کورد را تسلیت گفت.

متن این پیام در ادامه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قَالَ رَسُولُ¬ اللهِ| ﷺ |« مَوْتُ قَبِیلَهٍ أَیْسَرُ مِنْ مَوْتِ عَالِمٍ »

خبر درگذشت استاد خدوم و متواضع دکتر مصطفی خرمدل نویسنده، مترجم، مفسر و قرآن پژوه برجسته کورد، در روز عید مبارک فطر، تلخ و اندوه ناک بود.

آن مرحوم در سالیان متمادی عمر با برکت خویش با ثبت و خلق آثاری ماندگار خدمات شایانی به جامعه اسلامی نمود؛ از ” نماز فرمان خدا” که اثری ارزشمند در راستای آموزش نماز در بین نوجوانان است تا “تفسیر نور” که اوج توان علمی آن بزرگـــــوار را به منصـــه ظهـــــــور می رسانـــــــد، تا “ترجمه تفسیـــــــــــر پرمحتـــــوای فی ظـلال القـــــرآن” و تا سایر آثار ارزشمنــــد به جای مانده از استاد خرمدل، همه و همه بیانگر این هستند که درگذشت ایشان ضایعـه ی اسفناکی برای اهل قلم کوردستان است.

لذا و بدینوسیله اینجانب از طرف خود و اعضای شورای روحانیت شهرستان پاوه، درگذشت این عالم وارسته و مفسر توانا را به حضور اعزه محترم علماء مهاباد، اعضای خانواده عزیز آن مرحوم و سایر داغدیدگان، تعزیه و تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای آن مرحوم مبرور، رحمت یزدان و برای بستگان صاحب عزا، صبر جمیل و اجر جزیل را خواهانم.

اعظم الله اجرکم و احسن عزائکم و غفر الله لموتاکم «الفاتحه
قادری امام جمعه پاوه

 

گفتنی است دکتر مصطفی خرّم‌دل، نویسنده، مترجم، قرآن‌پژوه، اسلام‌شناس و مفسر کرد اهل مهاباد زادهٔ ۱۳۱۵ در روستای دهبکر، مهاباد است. او امروز چهارم خرداد ماه در زادگاهش در مهاباد درگذشت.از آثار برجستهٔ او می‌توان به تفسیر نور و هم‌چنین به ترجمهٔ تفسیر فی ظلال القرآن از سید قطب اشاره کرد که در ۱۵ جلد به چاپ رسیده‌است.

سایر آثار و تألیفات او شامل؛ صرف دستور زبان کردی سورانی، گلبُن دانش ، گنجینهٔ صرف زبان عربی، گنجینهٔ نحو زبان عربی، مکالمهٔ روزمرهٔ زبان کردی، نحو زبان فارسی، نگاهی گذرا به اعجاز علمی قرآن، نماز فرمان خدا،  تفسیر نور (فارسی)،تفسیر المقتطف (عربی)، تفسیر شنهٔ ره‌حمه‌ت (کردی) است.

ترجمه‌های دکتر خرم دل شامل؛ الله جل‌ّ جلاله از سعید حوی، ع‍ن‍ای‍ت ی‍زدان ی‍ا غ‍ری‍زه ح‍ی‍وان؟! از سوقی ابوخلیل، فی ظلال القرآن (۱۵ جلد) از سید قطب است.