ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 00:22

کتاب “گلستان ابراهیم” اثر “عیشی پاوه ای” منتشر شد

کتاب “گلستان ابراهیم” اثر “عیشی پاوه ای” منتشر شد

به گزارش سلام پاوه : به کوشش حیدر معاذی و شرح حبیب الله مستوفی کتاب گلستان ابراهیم اثر عیشی پاوه ای منتشر شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : کتاب گلستان ابراهیم اثر میرزا احمد عیشی پاوه ای ملقب به سلطان الشعرا شاعر قرن چهاردهم هجری چاپ شد و به زودی در اختیار فرهنگ دوستان و […]

به گزارش سلام پاوه : به کوشش حیدر معاذی و شرح حبیب الله مستوفی کتاب گلستان ابراهیم اثر عیشی پاوه ای منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : کتاب گلستان ابراهیم اثر میرزا احمد عیشی پاوه ای ملقب به سلطان الشعرا شاعر قرن چهاردهم هجری چاپ شد و به زودی در اختیار فرهنگ دوستان و علاقه مندان کتاب قرار می گیرد.

این کتاب نفیس بخشی از دیوان عیشی است که با همت آقایان حیدر معاذی و حبیب الله مستوفی با استفاده از نسخ خطی در دسترس، سامان یافته و ‌پاره ای از ابیات آن نیز شرح و تبیین شده است.

آقایان عبدالله حبیبی و یعقوب شجاعی کار ویراستاری و طرح جلد را انجام داده و آقای دکتر سامان شهابی پشتیبان مالی این اقدام فرهنگی بوده اند.

عیشی در همان سالی که گلوله های تپانچهٔ روسی میرزا رضای کرمانی ملقب به «شاه شکار» سینهٔ ناصرالدین شاه قاجار را شکافت(۱۲۷۵ه.ش)باغ موروثی خویش را در محلهٔ پشتهٔ پاوه وانهاد و به سنندج رفت، او در آنجا خالق آثار ارزشمندی شد از آن جمله است مجموعهٔ هفت جنت(جنت الانبیا، جنت العلما، جنت العرفا،جنت الاشراف، جنت الامراء ، جنت العاشقین،جنت الخواتین) کتاب حاضر بخشی از جنت العاشقین است. ابیات این کتاب بیانگر اشراف شاعر بر مفاهیم دقیق علمی و عرفانی و نیز آشنایی با وقایع اجتماعی و فرهنگی آن دوره است.

باشد تا این کار تابلوی زیبای دیگری از تلاش دانشی مردان شهر پاوه را بر آفتاب افکند و راهگشای نسل نو گردد.

عیشی در مخمسی بر غزل حافظ می گوید:

سخن سنجی همی باید که در معنی بصیر آید
سراید نکته های نغز و در دانش خبیر آید
نه هرکس وزن شعری بست در دانش دلیر آید
«نه هرکس نقش نظمی زد کلامش دلپذیر آید
تَذَرو طُرفه می گیرم که چالاک است شاهینم»

باغ مرا چه حاجت سرو و صنوبر است
شمشاد خانه پرور ما از که کمتر است(حافظ)
چاپ کتاب گلستان ابراهیم
اثر عیشی پاوه ای(به کوشش حیدر معاذی و شرح ِحبیب الله مستوفی)