ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 04:03

سهم رسانه‌ها مقابله با تب تند انتقال خبر در بحران کرونایی است/ آمار امروز کرونا در استان کرمانشاه

سهم رسانه‌ها مقابله با تب تند انتقال خبر در بحران کرونایی است/ آمار امروز کرونا در استان کرمانشاه

به گزارش سلام پاوه : یکی از آفت‌هایی که در زمینه اطلاع‌رسانی وجود دارد تب بالای فورواردکردن خبر است و در شرایط کرونایی این روزها، منجر به پخش شایعات و نگرانی اذهان عمومی شده که بالارفتن سواد رسانه‌ای، سهم رسانه‌های رسمی برای مقابله با کرونا است.   در این شرایط که ویروس منحوس کرونا کشور […]

به گزارش سلام پاوه : یکی از آفت‌هایی که در زمینه اطلاع‌رسانی وجود دارد تب بالای فورواردکردن خبر است و در شرایط کرونایی این روزها، منجر به پخش شایعات و نگرانی اذهان عمومی شده که بالارفتن سواد رسانه‌ای، سهم رسانه‌های رسمی برای مقابله با کرونا است.

 

در این شرایط که ویروس منحوس کرونا کشور را در برگرفته وظیفه رسانه ها در ابتدا آشناسازی دقیق و کارشناسانه مردم با این ویروس است چرا که تا دشمن به خوبی شناخته نشود نمی توان در خصوص آن اقدامی موثر انجام داد.

 

سهم رسانه های رسمی برای مقابله با بحران کرونا این است که به انتشار اخبار دقیق، درست و به موقع اقدام کنند چرا که شفاف سازی در این حوزه موجب هوشیاری مردم می شود و آرامش روانی جامعه را به دنبال دارد.

 

ضرورت هم افزایی در سه ضلع خبررسانی

 

از همین رو مدیرمسوول هفته نامه «رازآور» و مدرس حوزه روزنامه نگاری دانشگاه های کرمانشاه به ایرنا، گفت: بحثی در روزنامه نگاری با عنوان «روزنامه نگاری بحران» وجود دارد و علاوه بر روزنامه نگاران و اهالی مطبوعات، مردم هم در این زمینه نقش دارند.

 

فرزاد سهیلی اظهار داشت: بیشتر شایعات در فضای مجازی توسط مردم و یا شهروند خبرنگاران منتشر می شود چراکه گوشی همراه به عنوان یک ابزار رسانه ای در دست آحاد مردم قرار دارد و بسیاری از اخبار یا به صورت دستکاری شده و یا غیرواقعی به راحتی منتشر می شود.

 

این دکترای علوم ارتباطات افزود: در شرایط بحران مثلثی را ترسیم می کنیم که به رهبری بحران، مردم و رسانه ها تقسیم می شود این سه ضلع اگر با یکدیگر حرکت کنند علاوه بر مهار بحران، امکان خبررسانی درست در شرایط بحران نیز فراهم می شود.

 

خبررسانی در جهت حفظ منافع ملی باشد

 

به گفته سهیلی، همه شهروند خبرنگاران و همه روزنامه نگاران رسانه های رسمی یک موضوع را باید مدنظر قرار دهند و آن این است که رهبری بحران، مردم و رسانه ها باید در جهت حفظ منافع ملی حرکت کند.

 

چه چیز به شایعات دامن می زند؟

 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا برخی از دنبال کردن اخبار از رسانه های رسمی خودداری می کنند، ادامه داد: این امر به دلیل عدم اعتمادی است که در سال های گذشته نسبت به آن رسانه ایجاد شده است، شایعه در جوامعی اثرگذار است که با کمبود خبر مواجه باشد و اگر مردم بتوانند به حجم مناسب و درستی از اخبار دسترسی پیدا کنند و اخبار درست در دست مردم قرار گیرد کمتر به سمت منابع جایگزین خواهند رفت.

 

وی معتقد است، امروز تنها سواد دانشگاهی مبنای باسوادبودن افراد نیست و سوادداشتن مولفه های متعددی پیدا کرده که سواد رسانه ای، رایانه ای، روانشناسی و غیره از دیگر مولفه ها است و ضرورت دارد که سوادرسانه ای بالا رود و نمی توان هرخبر و صوتی که بدون منبع موثق در فضای مجازی منتشر می شود را باور کرد.

 

این روزنامه نگار از تب بالای فورواردکردن اخبار به عنوان یکی از آفت های خبررسانی یاد کرد و افزود: سرعت یکی از فاکتورهای خبررسانی است که بخش قابل توجهی از مخاطبان امروز بدون تامل بر مطلب دریافتی، به انتقال و فورواردکردن اقدام می کنند و تا به خود بیاییم یک خبر اشتباه همه دنیا را پر کرده است

 

تبلیغات حراجستان عاملی برای خروج از خانه شده است

 

در ادامه سردبیر هفته پویان غرب و مشاور رسانه ای فرماندار کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با انتقاد از حراجستان تلویزیون و تبلیغ برای خروج مردم از خانه گفت: در حالیکه مسوولان بلندگوی آژیر قرمز در بسیاری از شهرهای کشور را در دست گرفته و مردم را ترغیب به حضور در خانه به خاطر در امان ماندن از بمباران کرونا می کنند اما تلویزیون با تبلیغات چوب حراج زده و تبدیل به یک حراجستان شده است.

 

وحید حسینی افزود: پخش بیش از معمول تبلیغات بازرگانی برخلاف تاکیدات قرنطینه خانگی است که مرتب مردم را دعوت به خرید می کند و در این میان نیز هرازگاهی و آن هم صرفا به خاطر تبلیغات محصولات فلان شرکت بهداشتی شستن دستها را هم چاشنی کار می کنند.

 

رسانه های رسمی در شرایط بحرانی چه وظیفه ای دارند؟

 

در ادامه سردبیر ماهنامه کانی به ایرنا، گفت: جامعه حجم قابل توجهی از اطلاعات موردنیاز خود پیرامون ویروس کرونا را از شبکه‌های مجازی و گروه‌های تلگرامی دریافت می‌کند.

 

بهزاد خالوندی افزود: دلیل این وضعیت به ناکامی نسبی رسانه‌ ملی و زیرمجموعه‌های استانی آن و برخی خبرگزاری‌های رسمی در همراه کردن بدنه جامعه با خود است.

 

این روزنامه نگار کرمانشاهی افزود: در چنین شرایطی بازار شایعات و اخبار بی پایه و اساس و التهاب آفرین را به شدت داغ کرده است، به عنوان نمونه مطالبی در مورد توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا در فضای مجازی دست به دست می‌شود که هنوز پس از یک ماه درستی یا نادرستی آن‌ها برای مردم روشن نشده‌ است و این‌ها به سلامت جامعه آسیب زده‌ است.

 

وی ادامه داد: در این شرایط باید رسانه‌های رسمی، فعالیت‌های جاری خود را تا حدودی کنار بگذارند و تمام وقت در فضای مجازی و دیگر عرصه‌ها به ارایه مداوم و شبانه اخبار موثق و کاربردی بپردازند.

 

خالوندی ادامه داد: رسانه‌های رسمی باید در این شرایط با هوشمندی، به بدنه مدیریتی شوک‌های ضروری را وارد کنند و از دیگر سو بدون ایجاد ترس و التهاب، با هشدارهای به موقع جامعه را به رعایت بهتر توصیه‌های بهداشتی فرابخوانند.

 

کرونا یک تمرین ملی است

 

وی یادآور شد، بحران کرونا یک تمرین ملی برای آموزش فراگیر عمومی و ارتقای فرهنگ سلامت در کشور است، امیدوارم جامعه ایرانی با همدلی و همراهی، این بحران را با کمترین آسیب پشت سر بگذارد.

 

ایجاد جو روانی آرام سهم رسانه ها برای مقابله با بحران کرونا است

 

در پایان مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهارداشت: بعد از مرحله شناخت به راه های پیشگیری و مراقبت های فردی باید پرداخت که این مهم نیز باید بر اساس اصول و پروتکل های اعلان شده رسمی و مستند و از سوی مسوولین و کارشناسان صورت گیرد تا ضمن وثوق مطالب، مورد استقبال و تایید مردم قرار گیرد.

 

وحید نیشابوری افزود: ایجاد جو روانی آرام و آرامش سازی گام بعدی رسانه ها است تا ضمن خنثی سازی التهاب های روانی ایحاد شده توسط فیک نیوزها باعث برقراری جوی آرام در جامعه شد چرا که هر اقدام اصولی و دقیق در جوی آرام و غیرالتهابی امکان پذیر است.

 

نیشابوری ادامه داد: اما شاید مهمترین بخش اطلاع رسانی اهمیت انتشار اخبار دقیق، درست و به موقع است که ارایه اطلاعات کامل و جامع، بازگو کردن عواقب شیوع ویروس کرونا در جامعه و شفاف سازی در این حوزه موجب هوشیاری مردم شده و از همه مهمتر،در این شرایط نباید شاهد خلا خبری باشیم چرا که بی تردید افراد فرصت طلب بهره برداری خود را با انتشار شایعه انجام خواهند داد و این موضوع آرامش و نظم جامعه را می تواند برهم زده و معضلات و مشکلات را دو چندان کند.

 

وی اضافه کرد، هم اکنون با توجه به تاخیر در امر اطلاع رسانی باید اهالی واقعی رسانه در کنار سایر خادمان سلامت کشور به شکل ۲۴ ساعته آماده ارایه اطلاع رسانی دقیق از طریق رسانه های خود باشند بی تردید غفلت از این موضوع موجبات بروز شایعه راه فراهم آورده که این خود می تواند از ویروس کرونا بسیار خطرناک تر باشد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا کرمانشاه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته با مثبت اعلام شدن تست هفت نفر آمار مبتلایان این استان به ۱۵۲ نفر رسید که ۱۳ نفر از آنان فوت کرده‌اند.

دکتر محمدابراهیم شکیبا روز چهارشنبه (۲۸ اسفند) در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۷۴۷ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند که ۶۱۱ نفر از آنان ترخیص شده اند.

رییس مرکز بهداشت کرمانشاه با بیان اینکه اکنون ۱۲۳ نفر بیمار حاد تنفسی در بیمارستان های استان بستری هستند، افزود: براساس آمار ۶۹ نفر در شهرستان کرمانشاه، ۱۱ نفر در اسلام آبادغرب، ۳۲ نفر در سنقر، ۱۸ نفر در کنگاور، پنج نفر در هرسین، سه نفر در صحنه، ۶ نفر گیلانغرب، سه نفر در جوانرود، ۲ نفر در پاوه و سه نفر در سرپل ذهاب به کرونا مبتلا شده‌اند.