ی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 02:18

پروژه بزرگی که می‌تواند رویا نباشد…/ اشتغال پایدار بیش از ۱۰۰ نفر

پروژه بزرگی که می‌تواند رویا نباشد…/ اشتغال پایدار بیش از ۱۰۰ نفر

به گزارش سلام پاوه : مصاحبه کنونی، گفتگو با “عمار قادری” دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان پاوه و مدیر نمایندگی ایران خودرو ۲۸۰۹ شهرستان پاوه می‌باشد. وی در خصوص طرحی جامع در شهرستان پاوه توضیحاتی را ارائه داده است که در صورت اجرا و به بهره‌برداری رسیدن آن رفاه، آسایش […]

به گزارش سلام پاوه : مصاحبه کنونی، گفتگو با “عمار قادری” دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان پاوه و مدیر نمایندگی ایران خودرو ۲۸۰۹ شهرستان پاوه می‌باشد.

وی در خصوص طرحی جامع در شهرستان پاوه توضیحاتی را ارائه داده است که در صورت اجرا و به بهره‌برداری رسیدن آن رفاه، آسایش و امکاناتی متنوع به اهالی شهرستان پاوه و گردشگران ارائه خواهد شد و یقینا مدیریت درست اینگونه طرح‌ها به دست جوانان و مشتاقان شهرمان مثمر ثمر خواهد بود. پروژه ای که می تواند بیش از ۱۰۰ نفر را بصورت پایدار داری شغل کند .

 

گفتگویی که می‌خوانید در نظر دارد چگونگی انجام این طرح بزرگ و پروژه مهم را جویا شود. با این توضیح که اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان پاوه به مالکیت اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان پاوه می‌باشد که سرمایه آن متعلق به شرکت‌های تعاونی باینگان، شمشیر، نودشه، وحدت، شوشمی، خانقاه و زنان نودشه است.

 

سلام پاوه : سوال ابتدایی ما در خصوص زمزمه‌هایی در ارتباط با طرح جامع اتحادیه است؛ آیا میتوانید صحت آن را تایید بفرمایید و در صورت تایید بیشتر توضیح دهید؟

 

بله درست است طرحی با عنوان طرح جامع تفریحی_توریستی_ورزشی_اقتصادی_فرهنگی و خدماتی را برای اجرا به نهادهای مربوطه پیشنهاد داده‌ایم. اجرای طرح در شهرستان پاوه و مکان فعلی اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان پاوه است.

 

سلام پاوه : لطفا هدف از اجرای طرح را توضیح دهید:

 

به طور واضح بگویم استفاده بهینه از امکانات برای رفع پاره ای از مشکلات موجود در شهر پاوه و شهرستان با در نظر گرفتن دو مقوله مهم امکان سنجی و آینده پژوهی
که در امکان سنجی سه اصل (زیست محیط – توجیه اقتصادی – و امکان اجرایی ) مورد بررسی قرار میگیرد.

اصولا اعتقادم این است انسان زمانی مثمر ثمر خواهد بود که بتواند از تهدیدهای موجود فرصت خلق کند و گرنه همه از فرصت پیش رو میتوانند استفاده کنند…

 

بیایید به گذشته تعاونی روستایی و اتحادیه پاوه بنگریم زمانی که اکثر مایحتاج مردم از طریق این نهاد تامین می گردید و از لحاظ درآمدزایی و اشتغال حرفی برای گفتن داشتند، در آن زمان سه شهرستان جدا شده روانسر، ثلاث باباجانی و جوانرود زیر نظر این اتحادیه بودند اما در حال حاضر تمام منابع درآمدی آن حذف شده و هیچ منبع درآمدی ندارد.اگر تصمیم مدیر عامل قبلی اتحادیه جناب آقای کامل قادری مبنی بر اخذ مجوز نمایندگی نبود سالهای قبل اتحادیه باید به فعالیت خود پایان میداد و اتحادیه را منحل اعلام میکردند اما با احداث نمایندگی ایران خودرو جان تازه و اعتبار جدیدی به اتحادیه بازگشت ولی متاسفانه با رکود صنعت ایرانخودرو و عدم درآمد زایی در این صنف در چند سال اخیر فعلا و با این وضعیت درآمدها جوابگوی هزینه جاری نمیباشد و با توجه به سرمایگذاری کلان در این صنف اکثر صاحب نمایندگان تصمیم به تغییر کاربری نمایندگی به صنعت یا صنفی دیگر هستند.

 

و حال اگر وضعیت موجود شهر پاوه را در نظر بگیریم مشکلات متعددی در این شهر نمایان است؛اولین‌مشکل عدم وجود یک استخر با دسترسی آسان و امکانات به روز است. دومین از نظر بنده وجود یک سالن مجهز جهت انجام فستیوال، جشنواره، همایش و یا یک مراسم فرهنگی یا مذهبی است،سوم عدم وجود یک بازار منسجم و به روز می‌باشد،چهارمین مشکل عدم وجود یک ساختمان اداری و یا ساختمان پزشکان و کلینک خصوصی است.پنجمین موضوع عدم وجود خانه هایی با کاربری مسکونی با در اختیار داشتن امکانات به روز و مورد نیاز مردم می‌باشد.ششمین مسئله عدم وجود یک مکان تفریحی و توریستی منسجم و مدرن با وجود گردشگر پذیر بودن شهر پاوه است.هفتم مسئله‌ای است که برای تمام این کاربری ها نیاز می باشد پارکینگ با قابلیت دسترسی آسان. عدم وجود پد هلیکوپتر برای اورژانس هوایی در سطح شهر پاوه از آخرین مسائل بررسی شده و محرز در شهر پاوه می‌باشد.

 

اینها کمبودهای هستند که هر روزه هر کدام از ما به نوعی با آن‌ها درگیریم و در واقع تهدیدی است برای شهری با قابلیت های فراوان که می‌توان آنها را به فرصت تبدیل کرد.

 

در این طرح بخشی از نیازهای تمام این نواقصات طراحی شده و حتی از وضعیت موجود که همانا پلکانی بودن است بهره برداری میشود. طرح به گونه ای طراحی شده است که بتوان به نحوه احسن برای مواقع اضطراری و پدافند غیر عامل عمل شود.

 

سلام پاوه : ذهنیتی که بوجود می‌آید این است که آیا به نظرتان این یک رویا پردازی نیست که یک طرح بتواند جهت رفع تمام مشکلاتی که بیان شد، پوشش دهی مناسب داشته باشد درحالیکه شهروندان ما هنوز در حسرت یک سالن اجتماعات مناسب در این شهر مانده اند.؟

 

نه هیچ نیازی نیست که رویا پردازی کنم واقعیتی دست یافتنی و راحت است. فقط نیازمند کمک و حمایت همه جانبه است.

 

بگذارید خیالتان را راحت کنم این طرح در زیر بنای ٢۶٠٠ متر که ٣٨ متر در ٧٠ متر و در ١٠ تا ١٢ طبقه اجرا میشود به طوری که سه پارکینگ مجزا از هم هر کدام در سطح سه ورودی ملک مورد نظر اجرا میشود و این بزرگترین حسن انجام طرح در مکان فعلی با این ویژگی است طرح در مکانی اجرا می شود که از شیب موجود به عنوان یک وجه تمایز استفاده میگردد در حالی که از لحاض مهندسی شیب زیاد یک مشکل برای ساخت و ساز میباشد و با اجرای طرح به این صورت هدر رفت زمین به حداقل ممکن خواهد رسید.

 

سلام پاوه : جدای از رفع نیاز آیا طرحتان توجیه اقتصادی دارد؟

 

با اطمینان خاطر میگویم توجیه دارد و یکی از آیتم های امکان سنجی همان توجیه اقتصادی آن است، زیرا در حال حاضر از این همه مکان موجود فقط حدود ۴٠٠ متر استفاده تجاری دارد و مابقی فضای پرت و استهلاک ساز است. با اجرای این طرح از هر طبقه به مقدار ٢۶٠٠ متر میشه استفاده کرد چیزی در حدود ٢٠ تا ٢۵ هزار متر مربع پس قطعا توجیه دارد زیرا همانگونه که مطلعید زمین صاف و بدون شیب در پاوه خیلی کم است.

 

سلام پاوه : از امکان سنجی گفتید که یک اصلش مقوله زیست محیطی است بفرمایید ملاحظات زیست محیطی این طرح چه آیتم‌هایی هستند؟

 

نکات و ملاحظات زیست محیطی زیادی در این طرح لحاظ شده است. چیزی که بیشتر از همه به چشم میخورد آلودگی دیداری است. با اجرای این طرح ساختار کهنه و به هم ریخته و استهلاک ساز به ساختاری جدید با هزینه های کم تبدیل و چهره ای جدید از لحاظ مبلمان شهری ایجاد میشود همچنین استفاده از سیستم در گردش آب خاکستری و تصفیه خانه مختص به سازه و استفاده از سیستم آب باران برای مصارف غیر شرب در این طرح پیشنهاد داده شده است. جدای از اینها پیش‌بینی انتقال نور خورشید به طبقات پایینی هم لحاض گردید که با اجرای آن سطح بهره برداری از آن برای استفاده از پنل خورشیدی به جای۲۶۰۰ متر به ۲۰ هزار متر افزایش خواهد یافت که برای اجرای اینچنین طرحی شما نیازمند به تملک حدود ۲۵ هزار متر زمین خام هستید. ولی با کار گذاشتن پنلهای خورشیدی در زیر هر سقف و انتقال نور خورشید از آخرین سقف به طبقات پایینی هم از فضای موجود به نحوه احسن استفاده میشود و هم کل پروژه را بی نیاز از تامین انرژی میکنید‌. اینها بخشی از ملاحظات زیست محیطی طرح هستند جدای از مباحث روتین مانند حذف ترافیک و حذف هزینه های رفت آمد برای ساکنین مجتمع از همه مهمتر که قبلا اشاره کردم پدافند غیر عامل است که با کوچکترین حوادث پیش بینی نشده امکان تخلیه مجتمع در کمترین زمان ممکن امکان پذیر خواهد بود.

 

سلام پاوه : در ابتدای سخنتان گفتید به نهادهای مربوطه طرح را پیشنهاد دادید ولی نیازمند حمایت هستید لطفا واضح‌تر بیان کنید و اینکه ایده این طرح توسط چه کسی پیشنهاد داده شده است؟

 

ایده این طرح از طرف بنده بوده و با مشاوره جناب آقای مهندس فاروق میرانی که از طراحان خوب شهرستان و با رویکرد آینده پژوهی بعد از بازدیدهای میدانی از کل ملک و نقشه برداری اولیه با استفاده از امکانات موجود و ارائه آن به صورت انیمیشنی و سه بعدی، طوری که توضیح آن برای دستگاه اجرای راحت باشد انجام گردید که اوایل سال جاری و مشورت با هیات مدیره اتحادیه و مدیران سازمان شهرستان، استان و مرکز به جناب آقای ایده پور فرماندار محترم ارائه گردید که با استقبال عالی ایشان مواجه شد و ایشان هم بنده را به جناب آقای دکتر حاتمی معاونت محترم استانداری ارجاع دادن و بعد از آن به ادارات زیربط دیگر مراجعه کردم که همگی متفق القول اجرای چنین طرحی را برای شهرستان الزامی دانستند اما یک مشکل در استارت این پروژه هست که هنوز اجرایی نشده تصویب اعتبار. ابتدا به ساکن باید طرح توجیهی نوشته شود که این خودش نیازمند صرف هزینه های زیادی است دومین مشکل تامین وثیقه مورد نیاز ماست. پیش‌بینی ما برای تامین اعتبار مبلغی در حدود ۵۰ الی ۷۰ میلیارد تومان است.

که در زمان ساخت؛ اشتغال ایجادی حدود ۲۰۰ نفر مستقیم و غیر مستقیم هم حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ و بعد از اتمام پروژه حدود۱۰۰ نفر اشتغال پایدار را در نظر گرفته‌ایم.

 

سلام پاوه : مدت اجرای طرح و در نهایت بهره بردای از آن چقدر است؟

 

اگر اعتبار باشد و از مدیریت پروژه استفاده کنیم بعد از طراحی مهندسی پروژه تقریبا ۲ تا ۳ سال از ۳۰ تا ۴۰درصد از ظرفیت کل پروژه میتوان استفاده کرد. و مابقی آن هم زمانی در حدود حداقل ۲ سال می برد. زمان در نظر گرفته شده جهت اتمام طرح در نهایت ۵ تا ۶ سال است.

گفتگو : فرهاد صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : ضمن اعلام حمایت از این طرح از مسئولین محترم درخواست می کند برای اجرایی شدن آن نهایت همکاری را داشته باشند. با توجه به نبود زمین مناسب و ترافیک و مشکلات خاص ناشی از توپوگرافی لازم است از چنین طرحهایی استقبال و حمایت شود.

 

یک پاسخ برای “پروژه بزرگی که می‌تواند رویا نباشد…/ اشتغال پایدار بیش از ۱۰۰ نفر

  • ناشناس در تاریخ شهریور 30, 1398 گفت:

    یک سوال
    این پروژه قرار است در کجای پاوه ساخته شود؟