ی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 09:17

طلسم دروازه مرز شوشمی کی شکسته می شود؟/ تداوم وعده های توخالی تدبیر و امید در پاوه!

طلسم دروازه مرز شوشمی کی شکسته می شود؟/ تداوم وعده های توخالی تدبیر و امید در پاوه!

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : ماه ها و سالها خواستیم و می خواهیم، انگار همه زندگی مردم پاوه در گرو باز شدن مرز شوشمی است مرزی که نزدیکترین مرز زمینی ایران به عراق است و بیش از ۶۷ سال پیش سابقه گمرک داشته است . ارتباطات قومی ، تعامل و تجارت کهن مردمان پاوه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : ماه ها و سالها خواستیم و می خواهیم، انگار همه زندگی مردم پاوه در گرو باز شدن مرز شوشمی است مرزی که نزدیکترین مرز زمینی ایران به عراق است و بیش از ۶۷ سال پیش سابقه گمرک داشته است .

ارتباطات قومی ، تعامل و تجارت کهن مردمان پاوه و اورامانات با اقلیم کردستان عراق در محور مرز شوشمی ، رونق گردشگری ، رونق اقتصادی ، ایجاد شغل ، درآمد زایی برای شهرستان و متعاقبا تقویت زیر ساخته های شهرستان با توجه به در آمدزایی ناشی از بازگشایی مرز شوشمی و ده ها منفعت و بهره دیگر باعث شده است بازگشایی و رسمی شدن مرز مسافری شوشمی مهمترین مطالبه مردم پاوه باشد. مطالبه ای که این شهرستان را قطعا متحول می کند.

امسال همچون گذشته وعده ها و تاریخ ها که از ۱۲ فرودین تا ۳۰ اردیبهشت تغییر کرد بیش از هر دورانی مردم پاوه را به محقق شدن این خواسته ۴۰ ساله امیدوار کرد.

بی شک هیچ دورانی تا به امسال مسئولان شهرستان و استان ، استاندار ، فرماندار ، نماینده مجلس حتی امام جمعه با نفوذ شهرستان پاوه اینگونه متحد و قوی پیگیر بازگشایی مرز نبوده اند.

 

رایزنی های مسئولان شهرستان در راس آن فرماندار و پیگیری های مداوم شهاب نادری و مطرح کردن گسترده این مطالبه مردمی از سوی حاج ماموستاقادری در تریبون های مختلف و فشار رسانه های شهرستان و فعالان فرهنگی و اجتماعی و سیاسی در پاوه باعث شده است تمام اقدامات لازم برای بازگشایی مرز شوشمی که در چند سال گذشته عقیم مانده بود انجام شود .

 

رسمی شدن مرز و حتی ثبت آن در سامانه گمرک به عنوان مرز رسمی شاید اولین بازتاب از تلاشهای صورت گرفته مسئولان برای بازگشایی این مرز بوده است .

 

در آخرین اظهارات فرماندار پاوه در خصوص مرز شوشمی آخرین اقدام مصوب شدن بازگشایی مرز در هییت وزیران است که ان شاالله این امر هم محقق می شود.

 

پرویز ایده پور همچنین در آئین معارفه بخشدار باینگان از سفر قریب الوقع استاندار و وی به کردستان عراق برای موضوع مرز خبر داد.

 

شهاب نادری نیز با بیان اینکه برای محقق شدن بازگشایی مرز شوشمی و شیخ صالح تمام اقدامات لازم که یک نماینده می تواند انجام دهد را انجام داده است و گواه این موضوع نیز تایید فرماندار پاوه در این خصوص در مراسم جشن نسیم مهر در پاوه بودگفت : در مهمترین کارگروه بازگشایی و رسمی شدن مرزها خوشبختانه این دو مرز (شوشمی ، شیخ صالح)به عنوان مرز رسمی مصوب شده اند .

 

وی ابراز امیدواری کرد هرچند با داشتن مشکلات زیر ساختی این مرز بازگشایی شود.

 

نماینده مردم پاوه و اورامانات گفت: تمامی مقدمات انجام کار فراهم شده است و مصوبه به هیئت دولت رفته است که عن قریب توسط هیئت دولت نیز مصوب و برای اجرایی شدن به وزارت کشور ابلاغ خواهد شد .

 

فرماندار ، جشن نسیم مهر

تصاویری از جشن نسیم مهر در پاوه

 

 

در چند روز گذشته نیز بازدیدهای متعددی از آخرین وضعیت زیر ساخت های مرز شوشمی صورت گرفته است . موضوعی که بارها و بارها در رسانه های شهرستان مورد نقد قرار گرفته است که چرا برای زیرساختهای این مرز مهم اقدامات عملی در سالهای گذشته صورت نگرفته است و می بایست فرماندار پاوه که نزدیک به ۵ سال در این شهرستان است پاسخگو باشد.

 

 

بازدید معاون وزیر کشور از مرز شوشمی در چند روز گذشته

 

حضور معاون اقتصادی استاندار و متعاقبا حضور بابک دین پرست معاون هماهنگی و امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور به همراه سردار آسیابانی، سردار عظیمی و هیات همراه در روز گذشته (پنجشنبه ۲۳ خرداد) در مرز شوشمی بیشتر بیانگر این مهم بود که قطعا تصمیماتی مهم برای این مرز گرفته خواهد شد.

 

اما این دید و بازدیدها و انتقادات فرماندار از مدیرانی که در راستای آماده سازی زیرساختهای مرز شوشمی بخصوص آب رسانی به این مرز نتوانسته است مردم نا امید از بازگشایی این مرز حالا رسمی را خوشحال کند چون در حقیقت وعده های بسیاری را شنیدند و دیدند اما هرگز محقق نشد.

 

الهی تبار: تردد مسافر از مرز شوشمی پاوه اردیبهشت ماه ۹۸ آغاز می شود

 

 

فرماندار پاوه و معاون سیاسی استاندار کرمانشاه حداقل بهتر بود به قولهای خود وفا می کردند و در تاریخ هایی که ( ۱۲ فرودین و ۳۰ اردیبهشت ) رسانه ای کردند و اعلام کردند مرز باز خواهد شد ولی این مهم محقق نشد از مردم مرزدار این منطقه عذرخواهی می کردند.

هرچند امام جمعه پاوه پس از خبر فرماندار پاوه در خطبه های نماز جمعه در اظهار نظری حکیمانه و با توجه به مشکلات زیر ساختی و … به خبر فرماندار پاوه واکنش نشان داد. اما بهتر بود فرماندار محترم که در این سالهای حضورش در پاوه بارها مردم را با وعده هایش از جمله ساخت تالار شهر و تخصیص اعتبارات ویژه برای آمفی تئاتر ارشاد اسلامی ، حل مشکل ترافیک پاوه و… و بازگشایی مرز شوشمی به نوعی بر اساس سیاست دولت تدبیر و امید امیدوار نگه داشته است .

حکیمانه خبر از بازگشایی مرز می داد تا این همه مردم امیدوارم ناراحت و نگران نشوند و درحالی که خود بهتر از همه واقف است وضعیت مرز شوشمی و زیرساختهای آن چگونه است وعده توخالی به مردم نمی داد.

 

 

ماموستا قادری : تا ۱۲ فرودین در خصوص بازگشایی مرز شوشمی اظهار نظر نمی کنم

 

 

فرماندار پاوه : ۱۲ فروردین ۹۸ آغاز تردد مسافر از مرز شوشمی

 

متاسفانه گفتار درمانی و سخنان شیرین و زیبا ارمغان مسئولان تدبیر و امید در شهرستان پاوه در خصوص مرز شوشمی برای مردم انقلابی و همیشه در صحنه پاوه بوده است.

 

هیچ وعده ای محقق نشد و هیچ کس هم عذرخواهی نکرد و مردم همچنان منتظر شکستن طلسم قفل دروازه مرز شوشمی می باشند. پروژه های عمرانی و تاثیر گذار پاوه همه نزدیک به یک دهه و بیشتر از آن طول کشید از بیمارستان گرفته تا انتقال آب هانه کوان اما بازهم کسی از مردم عذرخواهی نکرد و طبیعتا مرز هم قرنها برای بازگشاییش طول بکشد و وعده های بسیار داده شود بازهم کسی عذر خواهی نمی کند.

 

ولی با تمامی نامهربانی های صورت گرفته در خصوص بازگشایی مرز شوشمی هنوز امید می رود این مرز در سال جاری بازگشایی شود و نباید فراموش کرد که این مرز هم اکنون عنوانن یک مرز رسمی است .

 

جناب فرماندار و نماینده و مسئولان محترم ، مردم مرزدار شهرستان پاوه همیشه قدردان هستند و سپاسگزار کسانی که قدم نیکی برای آنها بردارند و در خصوص مرز نیز  منتظر اقدام شما هستند و فعالیتهای مثبت شما ار ارج می نهند پس لطفا به احترام این مردم طلسم دروازه شوشمی را بشکنید!