ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 18:08

معرفی مناطق در معرض حادثه پاوه ناشی از بارانهای سیل آسا از نگاه چند شهروند

معرفی مناطق در معرض حادثه پاوه ناشی از بارانهای سیل آسا از نگاه چند شهروند

به گزارش سلام پاوه : این روزها خبرهای حکایت از ورود یک سامانه بارشی سیل آسا باعث شده است به دستور استاندار کرمانشاه مدیران بحران شهرستانها ضمن اعلام آمادگی و بررسی و شناسایی نقاط سیل خیز توصیه هایی را به شهروندان داشته باشند .  در این راستا خبرنگار جوان پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه “آکو […]

به گزارش سلام پاوه : این روزها خبرهای حکایت از ورود یک سامانه بارشی سیل آسا باعث شده است به دستور استاندار کرمانشاه مدیران بحران شهرستانها ضمن اعلام آمادگی و بررسی و شناسایی نقاط سیل خیز توصیه هایی را به شهروندان داشته باشند .  در این راستا خبرنگار جوان پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه “آکو مرادی”

در راستای توجه بیشتر به نقاط سیل خیز شهر پاوه با تنی چند از شهروندان گزارشی را تهیه کرده است.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : طبق پیش بینی های سازمان هواشناسی سامانه ی بارشی قدرتمندی مناطقی از غرب کشور و علل الخصوص پاوه و اورامانات را در بر میگیرد در همین خصوص لازم دانستیم که مناطق حادثه خیز شهر پاوه را  از زبان شهروندان معرفی کنیم و تا مسئولین آگاهی های لازم را در این زمینه داشته باشند که ان شاءالله شاهد خسارت و ضرر و زیان مالی و جانی نباشیم.

 

در معرفی این نقاط حادثه خیز از نظرات مهندس جمال سبحانی کارشناس عمران ، آرمان رشیدی کارشناس تربیت بدنی و دانشجوی روانشناسی ، حسن مرادی کارشناس اداره آبفای شهری پاوه ، شهاب صادقی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش کارشناس ارشد تاریخ باستان و چند شهروند دیگر استفاده شده است .

خطر سیل

۱٫ کوه دره نیشه با توجه به نرم بودن خاک باغات انگور دیم که سالانه توسط مالکان تاکستانهای دیم شخم زده میشود در باران های تند باعث حرکت خاک شده و موجب سیل میشود که نمونه آن در بهار ۱۳۶۹ بوده است.  حال با توجه به وجود کوه پایه های فراوان در دره دره نیشه حجم زیادی آب به حرکت در می آید و در دره آسیابان با آب کوه شاهو(بیدمیری) و بالا دست ها و آب دره سراب هولی به هم می پیوندد که در صورت حرکت سنگ ها و به وجود آمدن سیل خطر آن در میدان مولوی بسیار زیاد می باشد.

۲٫ مسیر بیدمیری(ویمیر) به طرف سراب هولی که توسط باغداران حریم چشمه و رودخانه های مدنظر قرار نگرفته و دیوار خانه باغ های بیدمیری باعث شده که دره های بزرگ تبدیل به جوی های کوچکی شود که تحمل سیل زیاد را ندارد و باعث تخریب دیوار چینی خشک میشود و میتواند در فاصله چند متری سیل عظیمی را در بر گیرد.

 

۳٫ دره بزرگ سردره که از بلندی های کوه شاهو،کریسان،دربند(درون)،کوه های قلادزه به طرف سردره که باعث حجم‌زیاد آب به طرف پایین و شیب تند و متاسفانه در اطراف جاده آرامگاه دره ها توسط مالکین زمین ها محصور و بسیار کوچک شده میتواند باعث ضرر و زیان زیاد به باغات میرآباد شود و جاده پاوه به نوسود حد فاصل سفره خانه کونه هواران شود.

 

۴٫ مسیر دره دلوا که از تپه مهمانسرا محله تپه کوله به طرف پایین دست زمین های مرحوم حاج علی باباخاص به پایین دست منطقه تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ می باشد.

 

۵٫ منطقه شهرک صنعتی که بیشترین حجم آبهای مناطق بالا دست زمین شهری،دشت حسین خان،فلکه فرمانداری به طرف پایین میتواند برای شهرک صنعتی و زمین های پایین دست خطرناک باشد.

 

۶٫ پل مابین روستا های خانقاه و گلال که ظرفیت سیل را ندارند و آب پل را تخریب یا به طرف جاده ها و مناطق مسکونی سرازیر خواهد شد .

 

خطر ریزش و رانش

 

۱٫ تپه هلال احمر که در سالهای گذشته نیز سابقه رانش زمین داشته و اکنون با بارش های زیاد آب خاک آن را شسته و رانش به وجود می آید.

 

۲٫ تپه پارک بلوار جانبازان هنگ مرزی،این تپه به علت دست ساز بودن و نداشتن اصطحکام کافی نسبت به تپه های طبیعی با رگبار های باران خاک شسته و احتمال رانش در آن بسیار زیاد است.

 

۳٫ ریزش سنگ کوه های دره نیشه به دره که باعث بسته شدن ورودی آب به دره می شود.

 

۴٫ ریزش سنگ در جادهای پاوه به نوسود _ نودشه_ هجیج

گفتنی است مبنای این مطلب بر اساس اظهارات شهروندان است که شاید در قبال تبادل نظر در قسمت نظرات این گزارش بتوانیم نقاط حادثه خیز را قبل از وقوع حادثه شناسایی و اقدامات لازم برای کاهش آسیبهای احتمالی گرفته شود.

یک پاسخ برای “معرفی مناطق در معرض حادثه پاوه ناشی از بارانهای سیل آسا از نگاه چند شهروند

  • ناشناس در تاریخ فروردین 11, 1398 گفت:

    دره باسام رافراموش کردید