ی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 09:11

لزوم توجه بیشتر به نخبگان علمی شهرستان پاوه /کیاناهای این دیار را حمایت کنیم

لزوم توجه بیشتر به نخبگان علمی شهرستان پاوه /کیاناهای این دیار را حمایت کنیم

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نخبگان یا اِلیتان به معنای بخش برگزیده‌ای از یک جامعه است که از نظر قابلیت‌ها یا توانایی‌ها برتر از بقیه جامعه دانسته می‌شود.نخبه در فرهنگ معین به معنی برگزیده و انتخاب شده از هرچیزی است .بی شک توسعه راهها ٬ جاده‌سازی و ساخت مدارس و سایر فعالیت‌های عمرانی موجب پیشرفت یک منطقه می […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نخبگان یا اِلیتان به معنای بخش برگزیده‌ای از یک جامعه است که از نظر قابلیت‌ها یا توانایی‌ها برتر از بقیه جامعه دانسته می‌شود.نخبه در فرهنگ معین به معنی برگزیده و انتخاب شده از هرچیزی است .بی شک توسعه راهها ٬ جاده‌سازی و ساخت مدارس و سایر فعالیت‌های عمرانی موجب پیشرفت یک منطقه می شود اما منجر به توسعه نمی‌شوند زیرا توسعه هر منطقه و حتی هر کشور وابسته به علم و دانش و نیروی انسانی آن منطقه و کشور است .فرهاد صالحی

 

این روزها نام یکی از استعدادهای علمی در پاوه بر سر زبانها است . کیانا عبدالهی فر نام نخبه ای از شهرستان پاوه است که برای یک کشور افتخار آفرید. دانش آموزی که از جمله ده ها و صدها نخبه این شهرستان است که رشد کرد و هم اکنون قله بلند موفقیت را فتح کرده است و پیامی روشن را در سطح کشور با مفهوم اینکه پاوه منبعی از نخبگان است که با توجه بیشتر و نگاه ویژه تر به بودجه های آموزشی و تخصیص اعتبارات لازم به مراکز علمی آن و شناسایی نخبگان توانمندی همچون کیانا عبدالهی فر گام بلندی برای توسعه این دیار برداشت.

 

کیانا نوجوان نابغه پاوه ای که توانست در مسابقات جهانی محاسبات ذهنی در کشور مالزی بر سکوی نخست جهان بایستد و ضمن افتخار آفرینی برای کشورمان بار دیگر نمونه ای شود برای نمایش استعدادهای ناب شهرستان پاوه که در بی توجهی ها و نبود امکانات و حتی اعتبارات لازم برای شناسایی و پرورش این نخبگان همیشه در عرصه های مختلف و بخصوص در میادین علمی و رتبه های برتر کنکور در سطح استان و گاها در سطح کشور حرفهای بسیاری برای گفتن داشته و دارد. و این بهانه خوبی است که در هفته پژوهش نگاهی به نخبگان این دیار و تاکیدی بر توجه بیشتر به شهرستان پاوه داشته باشیم.

 

فرهنگ ، اخلاق و تدین در کنار طبیعت بکر منطقه پاوه و تلاش برگفته از سختی های کوهستان و توپرگرافی خشن منطقه و وجود معلمان دلسوز و مربیان غمخوار در کنار حرکت درست مدیران مسئول همیشه باعث شده است با تمام کمبودها استعدادهای ناب و موفقی از این دیار رشد کنند و متاسفانه بدلیل مشکلات موجود و شاید نبود اعتبارات و امکانات ، بسیار دیگری از نخبگان پاوه یا شناسایی نشده و یا اجازه رشد و شکوفایی به آنها داده نشده است.

 

می طلبد با بستر سازی بهتر و تخصیص اعتبارات بیشتر برای شناسایی و کمک به رشد نابغه های این دیار شاهد شکوفاتر شدن هرچه بیشتر استعدادهای این شهرستان باشیم.

 

مروری بر موفقیتهای علمی و رتبه های برتر کنکور و قبولی های دانشگاه و مراکز علمی و رشته های بسیار عالی در دو دهه اخیر خود حکایت از ظرفیت بالای شهرستان پاوه دارد.

 

خانم ندا صافی پور مسئول نمایندگی اورامانات کانون قلم چی پاوه با اشاره به کسب ۶ رتبه تک رقمی در کنکورهای سراسری  چند سال گذشته توسط دانش آموزان شهرستان پاوه گفت : استعدادهای این شهرستان در سطح منطقه سه، چهار رتبه تک رقمی و در سطح کشوری ۲ رتبه تک رقمی را در چند سال گذشته رقم زده اند.

 

وی افزود : به ترتیب سال آقای قهرمان کریمی رتبه ۳ رشته انسانی در سال ۸۲ ، خانمها سمیه رستم پور رتبه ۴ رشته انسانی سال ۸۴ ،حسنی رشیدی رتبه ۹ رشته تجربی سال ۸۷ ، رویا رحمانی رشته انسانی ۹کشوری و ۱منطقه سال ۸۹ ،الهه احمدی رتبه ۸ رشته انسانی کنکور ۹۱ ملوک حسامی رتبه ۱هنر کشور در سهمیه شاهد را کسب کرده اند.

 

خانم صافی پور در یک آمار گویا به تعداد رتبه های زیر هزار از سال ۸۲ تا ۹۷ در شهرستان پاوه اشاره کرد و گفت : دانش آموزان شهرستان پاوه توانسته اند بیش از ۲۷۶ رتبه زیر هزار را در رشته های مختلف کسب کنند.مختار برزگرفرد

 

وی با اشاره به رتبه های دو رقمی پاوه از سال ۱۳۸۲ تا به امروز گفت : بیش از ۲۱ رتبه دو رقمی توسط دانش آموزان شهرستان پاوه تا به کنکور ۹۷ کسب شده است.

 

مختار برزگر فرد مدیر آموزش و پرورش پاوه نیز گفت : قبولی های کنکور پاوه در سال جاری ۲۰ درصد افزایش یافته است و شهرستان پاوه ۲۲ رتبه زیر ۱۰۰۰ در کنکور سراسری ۱۳۹۷ داشته است.

 

وی شاخص ترین رتبه کنکور سراسری کسب شده در سال ۱۳۹۷ را رتبه ۲۲ خانم فاطمه بهشتی زاده در رشته علوم تجربی دانست.

کیانا عبدالهی فر

 

حضور استعدادهای برتر شهرستان پاوه در سطح استان و کشور و قرار گرفتن آنها در هیئت های علمی دانشگاه ها نیز حاکی از پتانسیل بالای علمی این شهرستان کوچک اما غنی از استعداد را دارد. و اگر نگاهی اجمالی به نسل های گذشته این دیار داشته باشیم برای مثال می توان به دکتر سامان عبادی ، دکتر حمدی عبدی ، دکتر کیومرث ایراندوست ، دکتر احمد نعمتی ، دکتر محمود ویسی ، دکتر کیوان کاکا برایی ، دکتر محمد کریمی ، دکتر عادل ضیایی ، دکتر مختار عارفی ، دکتر عادل رمضانی ، دکتر تحسیم الیاسی، دکتر شهریار مستوفی ، دکتر مقداد پیرصاحب ، دکتر کامران یزدانبخش ، دکتر محمد هدایتی ، دکتر وریا عباسی ، دکتر آرش سیاری و …. چندین و چند متخصص همچون دکتر ژیان آقا مجیدی و…که در سطح استان و کرمانشاه حضور دارند. و نخبگانی همچون دکتر ایوب شریفی که عضو هیئت علمی یکی از دانشگاه های ژاپن است . و ده ها و صدها اسم دیگر (که اگر نامی از آنها برده نشده است بدلیل اطلاعات ناقص  ما می باشد که اگر عزیزی از قلم افتاده پیشا پیش عذر ما را پذیرا باشد) و این حکایت از نبوغ و وجود پتانسیلهای بالای علمی در شهرستان پاوه می باشد.

 

و کیانا عبدالهی فر فرزندی از نسل امروز پاوه است که الگویی واضح و روشن برای تقویت و حمایت استعدادهای این دیار است . وی که زیر نظر مربی پرتلاشش سردار صدیقی رشد کرده است . دانش آموزی متین با خانواده ای محجوب است که  توانسته است در آرامش فضای خانوادگی و همدلی و همکاری والدین ، امروز استعدادش شکوفا شود . کسب این افتخار با حمایت بیشتر عملی و همه جانبه می تواند تداوم بخش و انگیزه بسیار خوبی برای تمام فرزندان این سرزمین مستعد باشد.

 

در ادامه باید گفت کسب رتبه های زیر هزار هر ساله بیانگر این است که استعدادهای شهرستان پاوه نیازمند توجه و پیگیری بیشتر مسئولان و تخصیص اعتبارات بیشتر برای شناسایی و پرورش این نخبگان می باشد.پاوه شهرستانی متفاوت و حساس است که همیشه با تعامل و همدلی و توجه بیشتر و حتی ویژه تر می تواند قطبی علمی و… در سطح استان و کشور باشد.

 

امید می رود نگاهی نو به ظرفیتهای علمی این دیار صورت بپذیرد تا استعدادهای این سرزمین بیشتر معرفی و شناسایی شوند و سرانجام رشد آنها منجر به توسعه این دیار شود.

 

گزارش : فرهاد صالحی 

یک پاسخ برای “لزوم توجه بیشتر به نخبگان علمی شهرستان پاوه /کیاناهای این دیار را حمایت کنیم

  • ناشناس در تاریخ آذر 26, 1397 گفت:

    با سلام

    با توجه به پررنگ شدن مسئله خانم کیانا عبداللهی، بنده لیست قهرمانان ۲۳ امین دوره مسابقات در مالزی رو دانلود کردم ولی متاسفانه اسم کیانا عباللهی در فهرست قهرمانان نبود (میتوانم لیست را برایتان ارسال کنم). بنابراین خواهش میکنم اگر برایتان مقدور است در این زمینه صحت سنجی نمایید.