ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 04:05

مقصر کیست..؟؟؟بخش سوم/فتح اله نجفی

مقصر کیست..؟؟؟بخش سوم/فتح اله نجفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:از کارشناس محترم امور راهنمایی و رانندگی در خواست می نمایم ، بفرمایند علت و عواملی که در افزایش آمار تصادفات دخیل هستند همچنین راهکارهایی که در پیشگیری از تصادفات مؤثر واقع می شوند نظرات کارشناسی و تخصصی خودرا اعلام فرمایند. تصادفات : امروزه در جهان تصادفات رانندگی از جمله مشکلات عمده […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:از کارشناس محترم امور راهنمایی و رانندگی در خواست می نمایم ، بفرمایند علت و عواملی که در افزایش آمار تصادفات دخیل هستند همچنین راهکارهایی که در پیشگیری از تصادفات مؤثر واقع می شوند نظرات کارشناسی و تخصصی خودرا اعلام فرمایند.

تصادفات :

امروزه در جهان تصادفات رانندگی از جمله مشکلات عمده جوامع بشری تلقی می گردد تا آنجا که همواره امکانات و هزینه های زیادی صرف دارو و درمان مصدومان اینگونه تصادفات می شود .بر اساس آمارهای ارائه شده در کشورهای پیشرفته ۱۰% و کشورهای در حال توسعه ۳۰% تخت های بیمارستانی به مجروحان تصادفات رانندگی اختصاص داده می شود .

به گزارش سازمان بهداشت جهانی هر ساله در جهان بیش از ۱۲۰۰۰۰۰  نفر بر اثر حوادث رانندگی کشته می شوند یعنی در هر ثانیه بیش از یک نفر قربانی می گردد .

 سه عامل در تصادفات نقش دارد : انسان ، راه ، وسیله نقلیه

آنچه بدیهی است ، انسان به هر عنوان مهمترین رکن در چرخه ترافیک نسبت به دو رکن دیگر یعنی راه و وسیله نقلیه مؤثر و مشخص ترین این عوامل شناخته می شود . بیش از ۷۰ درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی است .

 

همچنین آموزش  و تداوم کسب مهارت رانندگی توسط رانندگان وسایل نقلیه در عرصه عبور و مرور درون شهری و برون شهری ، آموزش در واقع معضلات ترافیکی باید حائز اهمیت شمرده شود .به یقین عواملی چون : بی تجربگی ، خستگی و هیجانات روحی ، توانایی راننده را در جهت ادراکات خطر ، تصمیم گیری به پیشگیری از تصادفات ، مورد تضعیف قرار می دهند .

 

علاوه بر عوامل مذکور صحبت کردن ، خوردن و نوشیدن ، سیگار کشیدن و استفاده از تلفن همراه یا تنظیم موج رادیو نیز از جمله اعمالی هستند که بیشتر افراد در حین رانندگی انجام می دهند و ممکن است در هر لحظه راننده را با خطری سهمگین مواجه سازند .

مهمترین علل وقوع تصادفات : سبقت غیر مجاز – سرعت غیر مجاز – عدم رعایت حق تقدم عبور

علت عمده تصادفات در ورودی شهرها شامل موارد زیر می باشد .خستگی و خواب آلودگی ناشی از سفرهای طولانی در رسیدن به شهر مقصد – عجله و شتاب بیش از حد در اول سفر – وجود دسترسیهای زیاد به راه – استفاده کاربران بسیار از راه در این مناطق از جمله ، دوچرخه سواران ، موتورسواران و عابرین اطفال و غیره ، ترافیک سنگین در نزدیکی شهر ها . عدم تعریف درست سرعت مجاز در این مناطق.

 

ساعات تصادف :شاید بیشتر مردم فکر می کنند که بیشترین تصادفات در ساعات پر ترافیک روی می دهد ولی این چنین نیست چرا که این تصادفات در ساعات خلوت رخ داده است که یکی از دلایل آن خستگی و خواب آلودگی می باشد .

 

مکانیزم بدن انسان طوری تنظیم شده است که در این ساعات هوشیاری کامل یافته و میل به خواب انسان را فرا می گیرد لذا از سفرهای غیر ضروری در این ساعات پرهیز کنید هنگام خواب آلودگی در این ساعات کنار جاده در جای مناسب استراحت کنید .با سرعت مطمئنه و دقت زیاد رانندگی کنید چرا که شاید راننده روبروی شما هوشیاری کافی نداشته باشد . رانندگان خسته مرگ آفرین هستند .

 

حرکت بین خطوط :

اگر به خطوط سفید خیابان ها و بزرگراهها و آزاد راهها نگاه کنید متوجه می شوید که این خطوط برای نظم بخشیدن به رفت و آمد خودروها و پیشگیری از برخورد و تصادف و تعیین محدوده حرکت عرضی آنهاست.

 

آزادراه ها و خیابان های عریض به این دلیل خط کشی می شوند که وسائل نقلیه از میان این خطوط عبورکنند و مزاحم رفت و آمد بقیه خودروها نشوند با این وجود برخی از رانندگان ترجیح می دهند که از روی خطوط عبور کنند و لحظه به لحظه تغییر مسیر می دهند.بارها دیده ایم که رانندگان در حین رانندگی از خط خود تغییر مسیر می دهند و دوباره به جای اولشان بازمی گردند. این کار نه تنها راه حلی برای رهایی از ترافیک سنگین نیست بلکه باعث اتلاف وقت بیشتر و بروز حوادث گوناگون می شود .

 

رانندگی در هنگام شب : 

۳۸ درصد تصادفات در جاده ها در شب اتفاق می افتد با اینکه میزان تردد در شب به یک سوم کاهش پیدا می کند بیشترین دلایل تصادفات شب می باشند توصیه می شود از سفر های غیر ضروری در شب خودداری نمائید.وسایط نقلیه خودرا هنگام سفر در شب حتماً مورد بازدید قرار دهید تا از سیستم روشنایی آن اطمینان حاصل کنید محدودیتهای سرعت در شب را رعایت کنید.

 

از آنجایی که در شب دید شما محدودتر می شود به هوشیاری و تسلط بیشتری نیاز دارید قبل از سفر استراحت کافی داشته باشید . و در حین سفر از توقف کوتاه بهره بگیرید برای این توقف ها در طول زمان سفر برنامه ریزی کنید .

عوامل سهم بالای سواری ها در حوادث :        

با بررسی وسایط نقلیه در گیر در تصادفات نشان می دهد که خودرو های سواری ۵۷% بیشترین سهم را در حادثه سازی بر روی جاده داشته و ناوگان عمومی مسافرین کمترین سهم را از این نظر به خود اختصاص داده اند در واقع ناوگان مسافر بر عمومی جزو ایمن ترین سیستم های حمل و نقل جاده ها می باشند .

 

دلایل اصلی تصادفات در بین سواری ها موارد ذیل می باشد .

عدم رعایت قوانین در بین رانندگان سواری ها – فراوانی تخلفات حادثه ساز در بین سواری ها – آشنایی کم رانندگان سواری به جاده ها به علت تردد کم در جادها – مهارت پایین رانندگان سواری نسبت به رانندگان حرفه ای – حفظ جان خود و سرنشینان و عابران در سرعت بالا ، سبقت بیجا و عدم توجه به حقوق دیگران امکان پذیر نیست .

وظایف رانندگان در زمان وقوع تصادف :

راننده هر وسیله ای که مرتکب تصادف منجر به جرح یا فوت شود موظف است وسیله نقلیه را در محل وقوع تصادف متوقف کرده و تا زمانی که تشریفات قانونی مربوط به رسیدگی به وسیله کارشناسان تصادفات راهنمایی و رانندگی صورت نگیرد مطلقاً از تغییر وضع اتومبیل یا ترک صحنه تصادف خودداری کند .اما هر گاه تصادف فقط منجر به زیان مالی شود به نحوی که امکان حرکت از وسیله نقلیه سلب نشده باشد راننده موظف است وسیله نقلیه را به نزدیکترین محلی که موجب سد معبر نشود برای رسیدگی و معاینه متوقف سازد .

بیاییم با احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی،به خود و سایرین احترام بگذاریم و به عبارت دیگر خود پلیس خود باشیم .

موتور سواران توجه کنند:سالیانه موتور سواران بیشش از ۸۰۰۰ حادثه در جاده های کشور می آفرینند ۱۴% از تلفات جاده ای مربوط به موتور سواران است و در هر ۳ تصادف موتورسواران یک نفر کشته می شود .بعد از عابرین پیاده دومین قشر آسیب پذیر در تصادفات موتور سواران هستند و چون درصد بسیار کمی از موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده می نمایند آسیب پذیری این افراد بالا می رود .

 هر گز با موتور در کنار جاده ها حرکت نکنید جاده های نزدیک بین شهر و کمربندی های اطراف آن به هیچ عنوان محل امنی برای تردد شما نمی باشد اگر در محل کار شما در بیرون از شهر واقع شده است هرگز برای رفتن به آنجا از موتور سیکلت استفاده نکنید .همیشه از کلاه ایمنی در هنگام موتور سواری استفاده نمائید زیرا کلاه ایمنی از وارد شدن ضربات شدید به ناحیه سر از شما محافظت می کند شب هنگام خطرات رانندگی با موتور به شدت افزایش می یابد در هنگام شب برای بهتر دیده شدن از لباس روشن استفاده نمائید .

با سپاس و تشکر از کارشناس محترم امور راهنمایی و رانندگی ..مهر ماه ۱۳۹۷