ی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 15:56

عقلانیت و تدبیر،تنگ نظری ها و فشارها/نظام سلیمانی

عقلانیت و تدبیر،تنگ نظری ها و فشارها/نظام سلیمانی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:سه ماه پیش بود  که خبری تیتر رسانه های محلی اورامانات شد ، با این مضمون که با پیگیری … تردد در مسیر پاوه به  روانسر در محور شهر شاهو یکطرفه گردید.انگیزه های عاطفی چنین اقدامی قابل فهم و حتی قابل احترام می نمود . همان زمان دلسوزان منصف این دیار […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:سه ماه پیش بود  که خبری تیتر رسانه های محلی اورامانات شد ، با این مضمون که با پیگیری … تردد در مسیر پاوه به  روانسر در محور شهر شاهو یکطرفه گردید.انگیزه های عاطفی چنین اقدامی قابل فهم و حتی قابل احترام می نمود . همان زمان دلسوزان منصف این دیار نوشتند و گفتند که چنین اقدام عجولانه ای به دلایل فراوان فاجعه بار خواهد بود. دلایلی که مهمترین آنها ایمنی جان و سلامت مردم بود و از دیدگاه احتمالا طراحان کم اهمیت و شاید بی اهمیت بوده است !

 

اما امروز در پی مرگ دلخراش عده ای از کارکنان برق منطقه ای غرب در حال ماموریت ، همه دلایل این سانحه ، همچنان باقی و پابرجا مانده است و آنچه تقریبا به یقین می توان گفت این است که حوادث بیشتر و دردناک تری در کار خواهد بود !هدایت اجباری وسایل نقلیه بویژه عمومی و سنگین از سمت پاوه به داخل شهر شاهو ! ، در مسیری با شیبی غیراستاندارد ،  با شرایط آسفالت و حاشیه راه نامناسب یکی از دلایل تکرار چنین حوادثی است ، که جان مسافران و عابران در این شهر را تهدید می کند .

 

وجود یک راه ظاهرا یکطرفه از سمت کرمانشاه در کنارگذر شمالی شهر شاهو ، بدون حضور پلیس راه به طور مطلق ، که مسیری برای عبور مسافران گاه نا آشنا به مسیر است ، هنگامی که با عبور خودرو در لاین مخالف مواجه خواهد بود می تواند دلیلی برای تکرار حوادث ناگوار و دردناک آینده باشد .

 

نویسنده هرگز دلایل احساسی طراحان یکطرفه نمودن این مسیر را نادیده نمی گیرد و حتی به دیده احترام به آن می نگرد ، اما معتقد است هزینه رونق یک شهر هرگز نباید جان و سلامت مردم و مسافران باشد .

 

بدیهی است در زمینه ایمن سازی جاده، تعصب و اصرار به انتخاب یک مسیر مشخص وجود ندارد، آنچه در این زمینه مورد درخواست است و می تواند به عنوان خواست جدی باشد،توجه به دیدگاه و نظرات کارشناسان امر در لزوم ایمن بودن مسیر ، و ایمن سازی آن است.موضوعی که شواهد و قراین از نادیده گرفتن آن در اجرای این طرح حکایت دارد.

 

به نظر می رسد ایجاد پاسگاه پلیس راه در جاده پاوه که می تواند در بالا بردن ضریب ایمنی این جاده نقشی مهم و اساسی داشته باشد ، از مصوبات مقام معظم رهبری می باشد،مصوبه ای که سالها پس از سفر ایشان اجرایی نشده است !ازسویی آنگونه که شایع است با وجود نظر واضح و روشن کارشناسان امر در زمینه غیرایمن بودن مسیر مورد اشاره با فشار و خواست فردی این طرح اجرایی شده است .

 

استیلای فشار و تنگ نظری بر عقلانیت و تدبیر در اورامانات محدود به این جاده نبوده ، می توان شواهد فراوانی در این زمینه بیان نمود ،وقتی یک فرماندار محبوب مردم و مورد قبول دولیت در یک شهرستان با فشار و تنگ نظری جابجا می شود …وقتی اجرای کنارگذر جنوبی شهر پاوه با وجود اتمام فازهای مطالعاتی با فشار و تنگ نظری متوقف و حتی فراموش! می شود.

 

وقتی فشار و تنگ نظری باعث بسته ماندن مرز ۹۰ ساله مسافری رسمی شوشمی است،مرزی که نزدیکترین مسیر میان دو شهر بزرگ کرمانشاه و سلیمانیه است و این فشار و تنگ نظری شهر و استان کرمانشاه را از فرصت های فراوان ناشی از ورود صدها هزار نفر مسافر و گردشگر به کرمانشاه محروم می سازد،گردشگرانی که می توانند جان تازه ای به توریسم درمان ، توریسم تاریخی و طبیعی و تجاری شهر کرمانشاه و رونق فرودگاه و صدها کسب و کار این شهر بدهند ….

و ….

باید پرسید جای تدبیر و عقلانیت کجاست ؟