ی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 12:14

مقصر کیست..؟؟؟بخش دوم/فتح اله نجفی

مقصر کیست..؟؟؟بخش دوم/فتح اله نجفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:مسافر یا سرنشین ماشین:آقای راننده لطفا با سرعت مجاز رانندگی نمائید.جواب راننده:نترس ماشینم بیمه کامل دارد.مأمور پلیس یا مردم:آقای راننده دیدی چه تصادفی بار آوردید.جواب راننده : مگر چی شده بیمه شخص ثالث دارم ، بیمه دیه کشته و زخمی ها را میدهم و بیمه بدنه هم دارم ، آنهم بیمه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:مسافر یا سرنشین ماشین:آقای راننده لطفا با سرعت مجاز رانندگی نمائید.جواب راننده:نترس ماشینم بیمه کامل دارد.مأمور پلیس یا مردم:آقای راننده دیدی چه تصادفی بار آوردید.جواب راننده : مگر چی شده بیمه شخص ثالث دارم ، بیمه دیه کشته و زخمی ها را میدهم و بیمه بدنه هم دارم ، آنهم بیمه خسارات ماشین را پرداخت می نماید.و…….

 

 

 

مصاحبه و اظهار نظر آقای علی خالدی زاد کارشناس محترم بیمه ایران – پاوه

لطفاً بفرمائید:چه عواملی در تصادفات جاده ای دخیل هستند؟مهمتر از همه نقش بیمه در این خصوص چیست؟تعدادی بر این باورند که پرداخت خسارات بوجود آمده در تصادفات،توسط شرکتهای بیمه باعث غرور و بی توجهی تعدادی از رانندگان شده لذا مردم به نحوی شرکتهای بیمه را مقصر می دانند ؟همچنانکه مستحضر هستید در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور عزیز مان ایران با افزایش جمعیت و گسترش زندگی ماشینی و افزایش وسایط نقلیه که فوائد فراوان از جمله تولید در امور اقتصاد و رفاه اجتماعی و صنعت گردشگری را به همراه داشته از طرفی این مهم باعث رشد ترافیک در سطح شهرها و جاده های مواصلاتی و بلااخص در دیارمان گشته ، متاسفانه بطور فزاینده و روزمره شاهد افزایش آمار تصادفات جاده ای و زیانهای مالی و جانی می باشیم.

در ذیل به عوامل مؤثری که در تصادفات جاده ای دخیل هستند و چند راه کار جهت کاهش تصادفات به اختصار بیان و اشاره می نمایم.

 

شاید به جرأت بتوان گفت،یکی از اصلی ترین عواملی که بیش از ۸۰ درصد منجر به تصادفات می شود عامل انسانی است که آن هم به شخصیت و رفتار ما برمی گردد، از جمله می توان به عجله و شتاب بی مورد،رعایت نکردن حق تقدم سرعت و سبقت غیر مجاز،نداشتن تجربه کافی ، عدم آموزش فنی و عملی مناسب ، عدم تمرکز حواس که اکثرا دچار آن هستیم و درک نداشتن فرهنگ رانندگی.

 

از دیگر عوامل مؤثر در تصادفات،راهها می باشند که بدلیل کوهستانی بودن منطقه اکثر جاده ها پرپیچ و خم،کم عرض،پراز دست انداز،نبودن حفاظ ایمنی ، نداشتن شانه خاکی،غیر استاندارد و از همه مهمتر دو طرفه بودن جاده ها می باشند.از دیگر عوامل خودرو ها می باشند که امروزه از قدرت و شتاب بیشتری برخوردار هستند که اصلا با راههای پرپیچ و خم منطقه همخواخی ندارند، فرسودگی لاستیک ، نقص در سیستم موتور و ترمز و غیره از دیگر عوامل هستند.

 

یکی دیگر از عواملی که چند سالیست باعث تصادفات جاده ای می شود وجود بیمه می باشد. نقش بیمه بعنوان عامل تاثیر گذار در حفظ آرامش فردی و اجتماعی بوده و تکیه گاه مناسبی برای افراد حادثه دیده و فراهم آوردن ثبات اقتصادی و ایجاد امنیت خاطر برای خود و خانواده آنها می باشد. متاسفانه یا بهتر بگویم بدبختانه این فرهنگ در میان تعدادی از افراد وجود دارد که با سوء استفاده از بیمه اقدام به رانندگی با ریسک بالا می نمایند ، انگار که جان ومال همنوعانشان برای آنها ارزشی ندارد و چیزی بنام وجدان در درون این قبیل افراد نیست و وقتی از آنها سؤال می شود که چرا اینکار را کردی در جواب سربالایی می فرمایند که بیمه داریم و این نشانه بی فرهنگی است متأسفانه هیچ ارگانی ناظر بر این اعمال مجرمانه نیست .

راهکارهایی که باید برای پیشگیری از تصادفات مد نظر قرار داد:

۱-نهادینه کردن فرهنگ رانندگی از طریق آموزش مستمر و پیگیری آن می باشد که در سطوح سنی مختلف باید اجرا شود . مخصوصا در مدارس ، برای مثال باید به طرح همیاران پلیس اشاره نمود که متاسفانه در یک مقطع زمانی اجرا شد و ادامه نداشت و یا به طرح ارزنده جناب آقای دکتر برهان ولدبیگی که برای اولین بار درکشور در شهر پاوه انجام شد آن هم قراردادن کیسه زباله در خودرو بود و با استقبال همشهریان قرارگرفت و باید از آقای دکتر و همکارانش تشکر و قدردانی نمود ، آموزش فنی و عملی به نسل جدید.

 

۲- قاطعیت نشان دادن پلیس راهور با تخلفات رانندگی که متاسفانه در برخی موارد شاهد کم کاری ماموران گرامی می باشیم. برای مثال برخورد نبستن کمر بند ایمنی در سطح شهر و یا همکاری با مقصر حادثه در جبران نمودن خسارات ایشان به جای اینکه تنبیه شود تشویق می شود.

 

۳- از دیگر راهکارها ایمن سازی راهها می باشد از جمله نصب نیوجرسی ، نصب بیلبردهای تبلیغاتی هشدار دهنده از جمله عکس تصادفات در بین راهها ، افزایش راهنمایی شهری برای برون رفت از ترافیک و در نهایت یک طرفه کردن راههای برون شهری است که بازم متاسفانه شاهد آن هستیم در اکثر شهرهای ایران جاده ها یکطرفه می باشد ولی در منطقه ما اقدامی صورت نگرفته است.

به امید روزی، همچنان که دیارمان در بسیاری از امور فرهنگی زبانزد خاص و عام است،در فرهنگ رانندگی هم سر آمد باشد.

 

تهیه و گردآوری::فتح اله نجفی