ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 06:45

آسیب شناسی مدیریت شهری /سیدعلاالدین حیدری

آسیب شناسی مدیریت شهری /سیدعلاالدین حیدری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شورا یا پارلمان شهری جایگاهی برای بهبود اداره شهر، برنامه ریزی توسعه شهری، بهره گیری از خرد جمعی و در نتیجه دخیل نمودن اراده مردم در مدیریت بر خود است . متاسفانه علی رغم جایگاه ویژه شورای اسلامی شهر در قانون اساسی ، ما شاهد پدیده ای عکس هستیم […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شورا یا پارلمان شهری جایگاهی برای بهبود اداره شهر، برنامه ریزی توسعه شهری، بهره گیری از خرد جمعی و در نتیجه دخیل نمودن اراده مردم در مدیریت بر خود است .

متاسفانه علی رغم جایگاه ویژه شورای اسلامی شهر در قانون اساسی ، ما شاهد پدیده ای عکس هستیم . شورایی که باید رافع مشکلات شهری و اتاق فکر تصمیم گیریهای شهری باشد دچار منازعات گروهی و سلیقه ای گردیده است . شورای شهر کرمانشاه را می توان نماد یک شورای شهر ناموفق دانست و آنرا مانعی بر سر راه توسعه کرمانشاه برشمرد .علا الدین حیدری

فقط یکی از وظایف شورای شهر انتخاب شهردار است نه اینکه تمام انرژی و وقت شورا معطوف به انتخاب شهردار گردد و برنامه ریزی و سایر وظایف شورا در حاشیه قرار بگیرند .

شورای محترم شهر باید بداند سرنوشت یک کلان شهری مثل کرمانشاه با مشکلات فراوان و ریشه ای ، با این سطح از تلاش آنها حل نمی شوند .شورای شهر متوجه باشند که یک میلیون شهروند کرمانشاهی ناظر رفتار آنها بوده و این سئوال برایشان پیش آمده است که چرا انتخاب شهردار برای این دوستان لاینحل و سخت است ؟
مگر شهردار کرمانشاه باید چه ویژگی هایی داشته باشد که در این استان کسی آنها را ندارد ؟

شورای محترم باید متوجه باشند که شهری که در فصل عمرانی شهردار نداشته باشد یعنی اینکه شهر در خواب و رکود عمرانی است .

اینکه شهری در مقیاس کرمانشاه در فصل برنامه ریزی و بودجه بندی شهردار نداشته باشد یعنی قطار مدیریت شهری از ریل خارج است و کسی جز مردم متضرر آن نمی باشند .

بنظر می رسد با این رویه ای که شورای شهر و خیلی از دیگر شوراهای کشور در پیش داشته و دارند فرسنگ ها با آنچه که باید باشند متفاوت بوده و این نیازمند یک آسیب شناسی و بازبینی جدی است .

بنظر بنده بعد از قریب ۲۰ سال از اجرای قانون شوراها باید یک بازبینی در این قانون انجام شود . آسیب ها و چالش های قانون شوراها با نگاه به تجارب گذشته مورد بررسی و بازنگری قرارگیرد .

انتخاب شهردار توسط شورای شهر با این مکانیزم فعلی نه جوابگو است و نه منطقی می باشد .شاید عمده مشکلاتی که باعث می شود شورای شهر از وظایف اصلی خودش باز بماند و دچار چالش و بن بست گردد ، همین انتخاب شهردار است .

می توان انتخاب شهردار را
🔹یا بطور مستقیم و با رای مردم انتخاب کرد
🔹یا انتخاب شهردار را به دولت موکول نمود ولی نظارت بر کار و حتی استیضاح را هم به شورا داد .

اگر این مکانیزم در بررسی های کارشناسی مورد دقت و سنجش قرار بگیرد قطعا فضای مدیریت شهری از خیلی از چالشهای فعلی و نیز برخی تخلفات معمول رهایی یافته و خدمت به مردم ، به خادمین واقعی موکول خواهد شد و مسیر حرکت مدیریت شهری بر ریل مستقیم خود خواهد افتاد.