ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 22:19

جاده هایمان هنوز بوی مرگ می دهند.. / فرهاد صالحی

جاده هایمان هنوز بوی مرگ می دهند.. / فرهاد صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : منطقه کوهستانی و سرسبز و زیبای اورامانات در رشته کوه زاگرس با طبیعت دل فریبش و جاذبه های منحصر به فرد خدادادیش می تواند یکی از ظرفیتهای خاص و ویژه برای گردشگری باشد . نبود کارگاه ها و کارخانجات تولیدی ، عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی ، نبود کشاورزی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : منطقه کوهستانی و سرسبز و زیبای اورامانات در رشته کوه زاگرس با طبیعت دل فریبش و جاذبه های منحصر به فرد خدادادیش می تواند یکی از ظرفیتهای خاص و ویژه برای گردشگری باشد . نبود کارگاه ها و کارخانجات تولیدی ، عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی ، نبود کشاورزی و زمین مناسب برای این امر به صورت حرفه ای و با بازده اقتصادی مناسب ، عدم بازگشایی مرزها و… باعث شده است که آمار بالای بیکاری در منطقه اورامانات روز به روز بیشتر شود .

 

قاعدتا با بالا رفتن میزان تحصیلات دانشگاهی و بیکار بودن نیروهای انسانی در این منطقه می توان زنگ خطری از سونامی آسیبهای اجتماعی و حتی امنیتی را در شهرستانهای اورامانات به صدا درآورد. که این موضوع می تواند چالشهای بسیاری را نه فقط برای خانواده ها و جامعه بلکه برای دولت و مسئولان نیز بوجود آورد.

 

یکی از مهمترین ظرفیتهای اورامانات بدون شک گردشگری است . این ظرفیت که در حقیقت هنوز بالفعل نشده است کماکان از موضوعاتی است که صاحبنظران و رسانه ها و مسئولان به آن اشاره می کنند و از آن عبور می کنند.  موضوع این یادداشت گردشگری نیست بلکه توجه به یکی از اصلهای مهم برای معرفی و توسعه گردشگری است و آن بهسازی جاده ها است.

 

جاده های مرگبار اورامانات یکی از مهمترین دغدغه های مردمان این سرزمین و تمامی گردشگران و مسافران این منطقه است . با بررسی های صورت گرفته مشاهده می شود ۱۶ درصد از حوادث رانندگی استان کرمانشاه مربوط به منطقه اورامانات است  . همچنین بیشترین حجم جراحات حوادث رانندگی در جاده های استان کرمانشاه مربوط به منطقه اورامانات است .

 

شهاب نادری راههای اورامانات

در سه ماهه نخست سال جاری تنها در ۱۰ کیلومتری روانسر به پاوه شاهد هفت مورد مرگ و میر و بیش از ده ها مجروح بودیم. خارج از رعایت نکردن نکات ایمنی در طول مسیر رانندگی بدون شک یکی از مهمترین دلایل حجم بالای تصادفات در اورامانات جاده های مرگبار آن است .

 

جاده های با عرض کم و دو طرفه با پیچ و خم های خطرناک و در یک کلمه جاده های غیر استاندارد همیشه قربانگاه مردمان این دیار بوده اند. در این راستا با ورود نماینده محترم پاوه و اورامانات به مقوله جاده ها و توجه ویژه آن برای توسعه و بهسازی هر از گاهی شاهد فعالیتهایی برای بهبود این راه ها هستیم اما هرگز شاهد کارهای زیرساختی و اصولی برای توسعه اساسی جاده های مرگبار اورامانات نبودیم.

 

حضور چند باره معاونان وزیر راه و شهرسازی به دعوت نماینده محترم و پافشاری و نطقهای وی در مجلس شورای اسلامی در خصوص جاده های مرگبار اورامانات نقطه امیدبخشی است که نشان می دهد نماینده که خود نائب رئیس کمسیون گردشگری کشور است خوب می داند برای توسعه صنعت گردشگری و معرفی ظرفیتهای گردشگری اورامانات لازم است در وهله اول راههای ارتباطی و جاده های درست شود بعد در مقوله های دیگر ورود کرد.

 

اما متاسفانه ضمن تقدیر از تلاشهای نماینده پاوه و اورامانات در خصوص توجه به راهها شاهد هستیم که هنوزگام موثری برای بهسازی و یا به عبارتی استاندارد کردن راههای شهرستانهای پاوه ، جوانرود ، روانسر و ثلاث باباجانی نشده است .

 

تصادفات در جاده های ما همچنان بصورت روزانه و هفته ای جان می گیرد و خانواده های ما داغدار می شوند و هنوز مسئولان و متولیان چاره ای اساسی برای رفع این معضل و مشکل جدی نکرده اند.

 

با مروری بر کانالهای خبری تلگرامی در منطقه اورامانات و با پرس و جو از ماموران راهداری و پلیس راه و همچنین اکیپهای امدادی هلال احمر در بین راه مشاهده می شود که حجم این تصادفات جاده ای چقدر بالا است و ولی متاسفانه اقدامی عملی صورت نمی گیرد.

 

بنظر می رسد چاره کار در رفع این مشکلات در پایتخت و بهارستان است و فریاد های نماینده و طرح سوال از وزیر محترم راه که آیا ایشان این همه مشکلات جاده ای اورامانات را نمی بیند ؟ آیا نمی بیند چه کودکانی در این مسیر یتیم شدند؟ و داغ مرگ چه فرزندانی بر سینه مادران باقی مانده است ؟ جناب آقای وزیر جناب آقای استاندار آیا شما می توانید شب راحت بر بالین خود سر بگذارید و بخوابید در حالی که هر لحظه خانواده ای در جاده های اورامانات داغدار می شود ! (تاکید می کنم رعایت نکردن نکات ایمنی نیز در وقوع و حجم بالای تصادفات نقش دارد اما بی شک مهمترین فاکتور در حجم بالای این همه سوانح رانندگی جاده های غیر استاندارد و نامناسب است .)

 

جناب آقای نادری نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و جناب آقای استاندار نماینده محترم دولت تدبیر و امید درست است شما نیز گامهای خوبی برای رفع این مشکل برداشته اید اما  کافی نیست و حال دیگر نوبت شما است که اقدامی عملی برای مناسب سازی جاده های اورامانات انجام دهید و خود را در محضر مردم و خداوند سربلند کنید و مرهمی بر درد مردمان آسیب دیده و محروم این منطقه شود و نام خود را در تاریخ ملت وفادار ، اخلاق مدار و مهمان نواز اورامانات برای رفع این مشکل اساسی جاودانه کنید .

 

جاده های ما هنوز قربانی می گیرند و بوی مرگ می دهند.  سالهاست زخمهای زیادی برپیکر این مردم سختی کشیده و جنگ زده و زلزله زده وارد شده است و در عصر مدرن امروز دیگر نباید به دلایل ساده ای مانند نبود راه مناسب میزان مرگ و میر افزایش یابد. مسئولان امر و نماینده محترم مجلس بدانند با توسعه راههای اورامانات ضمن رفع مشکل سوانح رانندگی گامی اساسی و بینادی برای توسعه گردشگری این منطقه بکر و رفع معضل بیکاری برداشته می شود و ضمن تقدیر از تلاشهای شما انتظار می رود اقدامات اساسی تری برای رفع این مشکلات برداشته شود.

 

 

 گوشه ای کوچک از تصادفات و سوانح رانندگی در جاده های اورامانات 

 

تصادف محور نوسود تصادف در محور روانسر به پاوه تصادف در محور روانسر به پاوه تصادف پراید با خودروی مسیری تصادف پاوه به روانسر تصادف در محور روانسر به پاوه تصادف پاوه به روانسر تصادف در تونل نودشه تصادف در تونل نودشه تصادف در روانسر تصادف تصادف در تونل نودشه تصادف در روستای دزلی تصادف تصادف تصادف تصادف تصادف تصادف در پاوه تصادف تصادف تصادف تصادف در پاوه تصادف در محور پاوه و روانسر تصادف مگان تصادف روانسر1 تصادف در نودشه حادثه تصادف