ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 04:34

فرهنگ و ترافیک…./نورالدین عبدی

فرهنگ و ترافیک…./نورالدین عبدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: گسترش شهرنشینی شاید مهم‌ترین مشخصه قرن بیست میلادی بود. با صنعتی شدن جوامع ،طبیعی به نظر می رسیدکه جمعیت روستاها کاهش یافته و به همان نسبت شهرها با جمعیت روزافزون روبرو شوند. در بسیاری از جوامع غربی، توسعه شهرها رشد طــبیعی داشــتند در حالی کــه در جوامع در حال توسعه این […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: گسترش شهرنشینی شاید مهم‌ترین مشخصه قرن بیست میلادی بود. با صنعتی شدن جوامع ،طبیعی به نظر می رسیدکه جمعیت روستاها کاهش یافته و به همان نسبت شهرها با جمعیت روزافزون روبرو شوند.

در بسیاری از جوامع غربی، توسعه شهرها رشد طــبیعی داشــتند در حالی کــه در جوامع در حال توسعه این پــدیده با سرعت و بدون طی مراحل طبیعی آن همراه بود چنانکه در چند دهه موازنه ساکنان شهری و روستایی به هم خورد و جمعیت شهرها طی یکی، دو دهه بیشتر از روستاها شد.

در بسیاری از موارد گسترش شهرها بسیار جلوتر از برنامه‌های پیش‌بینی شده مسئولان جوامع در حال توسعه بوددر چنین جوامعی به ویژه در کلان‌شهرهای جهان سوم کمبودهای بسیاری پدید آمد که از مهم‌ترین آنها کمبود شبکه‌های ارتباطی درون شهری است، این شبکه‌های ارتباطی در بسیاری موارد توان پاسخگویی حتی به نیمی از خودروهای موجود در شهرها را ندارند.

در چنین شرایطی ایجاب می‌کند،ساکنان شهرها و استفاده کنندگان از امکانات موجود آن با وضع قوانین و مقررات و رعایت آداب و رسوم خاص خود شرایط استفاده از امکانات موجود را برای همگان میسر سازند.

امروزه در بسیاری از شهرهای کشورمان خصوصاً در شهرهای بزرگ در حالی که با مشکل بزرگ محدودیت شبکه‌های ارتباطی روبرو هستیم تعداد خودروها هر روز بیش از پیش افزایش می‌یابد و مشکل ترافیک سنگین اوقات مفید و عمرمان را به هدر می‌دهد.

این شرایط ایجاب می‌کند تا قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به درستی رعایت شوند و افزایش امکانات حمل‌ونقل عمومی از ازدحام و سنگینی بار ترافیک بکاهد.اما مهم‌تر از همه موارد یاد شده فرهنگ استفاده درست از خودرو را باید در جامعه گسترش دهیم و بدانیم که یکی از علل اصلی بروز ترافیک سنگین استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی است و آلودگی‌ ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی خودروها خود در ارتباط تنگاتنگ با تهدید سلامت خود شهروندان است.

رعایت حداقلی از اخلاق ترافیکی و احترام به حقوق دیگران ایثار و فداکاری نیست، نظمی است که سود همه جانبه آن به سرعت به خود فرد باز می‌گردد همان‌گونه که تجاوز به حقوق دیگران و ایجاد اختلال در نظم عمومی ترافیک ممکن است در کوتاه مدت نفع آنی کسی را در برداشته باشد ولی به اندک زمانی ضررش متوجه خود او خواهد شد.

اگر کسی از چراغ قرمز عبور کند تا زودتر به مقصد خود برسد، او به اندازه خود بر حجم ترافیک افزوده است و چند چهارراه آن طرف تر کس دیگری همین تخلف را خواهد کرد و متخلف اول را در ترافیک خود ساخته فرو خواهد برد و اگر تعداد متخلفین افزایش پیدا کند شهر در ازدحام خودروها فرو خواهد رفت .

این را هم باید قبول کنیم سرعت تکنولوژی در جهان امروز سریع‌تر از آنی است که بسیاری از انسان‌ها بتوانند با آن هماهنگ شوند، ولی این امر دلیل نمی‌شود نتوانیم در محیطی که در آن زندگی می‌کنیم آسایش و آرامش را با کمی گذشت و قانع بودن به حق و حقوق خود فراهم کنیم و بهترین راه رسیدن به چنین آسایش و آرامش در پذیرفتن حق و حقوق جمعی است، چرا که ما نیز جزئی از آن جمع هستیم.

ان شاءالله با رعایت قوانین و مقررات و احترام به حقوق دیگران آسایش و آرامش را برای  یکدیگر به ارمغان آوریم.

سرگرد نورالدین عبدی رئیس پلیس راهور شهرستان پاوه