ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 13:35

آسیب تلفن همراه بر سلامت جسمی /دکتر برهان ولدبیگی

آسیب تلفن همراه بر سلامت جسمی /دکتر برهان ولدبیگی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اکنون به جرات میتوان گفت که حداقل یک دستگاه “موبایل اسمارت” تقریبا در دست اغلب شهروندان ایرانی وجود دارد و هر شهروندی ، روزانه بخشی از وقت خود را با آن سرگرم است.گرچه این واقعیت تکنولوژیک می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد،اما آسیب‌هایی نیز بدنبال دارد که غالبا حاصل استفاده ناصحیح و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اکنون به جرات میتوان گفت که حداقل یک دستگاه “موبایل اسمارت” تقریبا در دست اغلب شهروندان ایرانی وجود دارد و هر شهروندی ، روزانه بخشی از وقت خود را با آن سرگرم است.گرچه این واقعیت تکنولوژیک می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد،اما آسیب‌هایی نیز بدنبال دارد که غالبا حاصل استفاده ناصحیح و بیش از اندازه است.از آنجا که بسیاری از کودکان و نوجوانان نیز از این وسیله استفاده می‌کنند، آشنایی با این عوارض قطعا برای همه ضروری است.دکتر برهان ولدبیگی

“درد ناحیه  پشت”:ارسال پیامک، کنترل ایمیل‌ها، بازی و به‌طورکلی استفاده از تلفن همراه ،وزنی معادل ۲۷ کیلوگرم تقریبا معادل وزن یک کودک ۸ ساله را بر گردن وارد میکند.در زمان نگاه کردن به صفحه نمایشگر، ستون فقرات در حد ۶۰ درجه خم میشود.این موقعیت در کوتاه‌مدت موجب بروز درد پشت و در طولانی ‌مدت،ساییدگی مهره‌ها و حتی نیاز به عمل جراحی را در پی دارد.

“اختلالات خواب”: بیشتر افراد در رختخواب نیز زمانی را سرگرم استفاده از تلفن همراه، تبلت و.. هستند، درحالیکه این عادت به کیفیت خواب صدمه می‌زند، “نور آبی” ساطع شده از صفحات نمایشگر ، تولید “ملاتونین” یا “هورمون آرامش”، را مختل میکند. این مساله با ایجاد اختلال در تولید ملاتونین و خواب میتواند هورمون های کنترل کننده گرسنگی را مختل کرده  و به طور بالقوه خطر “چاقی’ و “اضافه وزن” را افزایش دهد. درواقع، اگر این وسایل دو ساعت پیش از خواب کنار گذاشته شوند میتوان از خواب آرام و خوب بهره برد.

“آسیب‌ پوستی”:نگاه مداوم به صفحات نمایشگر موجب”چین‌وچروک” پوستی میشود. خیره شدن به صفحات کوچک برای تماشای عکس یا نوشتن متن‌های طولانی فرد را مجبور به حفظ یک حالت می‌کند. این حالت باعث ایجاد “چین‌وچروک”، “خطوط اطراف چشم و چانه” میشود.همچنین گرمای حاصل از زمان گفتگو با گوشی نیز میتواند در آینده “لکه‌های قهوه‌ای”روی پوست ایجاد ‌کند.”مشکلات بینایی”:تماشا و توجه مداوم به صفحه نمایشگر میتواند زمینه‌ساز”سوزش چشم‌ها”و همچنین”سردرد” شود. البته ازلحاظ علمی صفحات نمایشگر به‌طور مستقیم چشم‌ها را “ضعیف” نمیکند اما “خستگی بیش‌ازاندازه” می ‌تواند عامل چنین مشکلی باشد.

“دست‌ها”:هنگام استفاده از تلفن همراه، دست‌ها نیز بسیار تحریک میشوند. امروزه بسیاری از کاربران کم‌سن از”التهاب تاندون انگشتان دست”(به‌خصوص انگشت شست)شکایت دارند که گاه با درد یا مشکل در حرکت همراه است.سابقا “این مشکل” معمولا در افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله بروز میکرد، اما متاسفانه به یمن وجود ابزارهایی مانند اسمارت فون،نوجوانان امروزی نیز درگیر آن شده‌اند.

4 پاسخ برای “آسیب تلفن همراه بر سلامت جسمی /دکتر برهان ولدبیگی

  • معتصم فارسی در تاریخ دی 12, 1395 گفت:

    اززحمات جناب دکتربرهان ولدبیگی درزمینه های.پزشکی.اجتماعی.شهروندی.زیست محیطی و…نهایت تشکروقدردانی می نماییم.ان شاالله امثال ایشان درجامعه زیادشوندوایشان نمونه ای ازیک شهروندبه تمام معنادرجامعه هستند.آرزوی سلامتی وموفقیت داریم.

  • ... در تاریخ دی 9, 1395 گفت:

    آقای دکتر وقتی سرمون با زاویه ۹۰درجه روی کتاب خم میشد و درس میخوندیم کجا بودین؟

  • ناشناس در تاریخ دی 9, 1395 گفت:

    با تشکر از دکتر برهان جالب بود

  • صلاح بهرامی در تاریخ دی 9, 1395 گفت:

    سلام وعرض اداب واحترام باتشکرازجناب آقای دکتربرهان ولدبیگی به خاطر این یاددشت زیبا موفق باشید