ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 11:38

راه اندازی ایستگاه لرزه نگاری در نوسود…

راه اندازی ایستگاه لرزه نگاری در نوسود…

به گزارش سلام پاوه : مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه از وقوع 548 مورد زمین لرزه در 9 ماهه امسال در استان خبر داد و اظهار کرد: به طور کلی آمار زمین لرزه‌ها در سال جاری بسیار بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. به گزارش سلام پاوه و به نقل از گروه […]

به گزارش سلام پاوه : مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه از وقوع 548 مورد زمین لرزه در 9 ماهه امسال در استان خبر داد و اظهار کرد: به طور کلی آمار زمین لرزه‌ها نوسوددر سال جاری بسیار بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از گروه استانهای باشگاه خبرنگاران : فرهاد فروزی، با اشاره به وقوع 548 مورد زمین لرزه طی 9 ماهه اول سال جاری در استان، گفت: در مدت مشابه سال گذشته در مجموع 129 مورد زمین لرزه در استان رخ داده است.

به گفته وی، دلیل افزایش زمین لرزه ها در سال جاری نیز رخداد زمین لرزه‌ای اخیر در منطقه مرزی قصرشیرین و فعالیت‌های لرزه‌ای تازه آباد و نوسود در خردادماه بوده است.

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه در خصوص بزرگترین زمین لرزه رخ داده‌ در این مدت هم یادآوری کرد: بزرگترین‌ زمین لرزه‌ها ساعت 22 اول آذر ماه و با بزرگی 5.7 ریشتر در حوالی قصرشیرین(منطقه مرزی) به وقوع پیوست.

فروزی ادامه داد: بزرگترین زمین لرزه سال گذشته نیز با بزرگی 4.1 ریشتر و در تاریخ 24 تیرماه در ساعت پنج و 24 دقیقه و در حوالی میانراهان رخ داد.

وی معتقد است: در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری بیشترین فعالیت‌های لرزه‌ای به ترتیب مربوط به قصرشیرین، تازه آباد، صحنه، نوسود و ماهیدشت بوده و بیشترین نقاط لرزه خیز در سال گذشته نیز صحنه، کنگاور، سومار و گهواره بوده است.

به گفته این مسئول، در آذر ماه در مجموع 271 زمین لرزه تنها در حوالی قصرشیرین رخ داده است.

فروزی با بیان اینکه در حال حاضر شبکه لرزه نگاری کرمانشاه به عنوان مرکز منطقه لرزه نگاری غرب کشور استان‌های کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان و کردستان را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: شبکه لرزه نگاری کرمانشاه دارای 18 ایستگاه لرزه نگاری فوق حساس باند پهن است و تمامی زمین لرزه‌های رخ داده در کرمانشاه و سایر استان‌ها را به طور شبانه روزی ثبت و پردازش می‌کند.

وی افزود: در راستای طرح‌های مرکز لرزه نگاری کشوری به جهت توسعه و تجهیز مناطق لرزه نگاری کشور، به زودی با حمایت اداره کل مدیریت بحران استان‌های کرمانشاه و ایلام و با هدف پوشش مناسبت‌تر مناطق مرزی، شش ایستگاه لرزه نگاری باند پهن فوق پیشرفته در شهرهای نوسود، قصرشیرین، سومار، ایلام، مهران و دهلران راه اندازی خواهد شد.