ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 11:05

سرطان در ايران سومين و در كشورهاي پيشرفته دومين عامل مرگ و مير است

سرطان در ايران سومين و در كشورهاي پيشرفته دومين عامل مرگ و مير است

به گزارش سلام پاوه :عضو موسسه تحقيقات، آموزش و پيشگيري از سرطان كشور گفت: بعد از تصادفات رانندگي، بيماري هاي قلبي و عروقي، سرطان سومين عامل مرگ و مير در ايران و دومين عامل مرگ و مير در كشورهاي پيشرفته جهان است. به گزارش سلام پاوه و به نقل از  روابط عمومي فرمانداري شهرستان پاوه […]

به گزارش سلام پاوه :عضو موسسه تحقيقات، آموزش و پيشگيري از سرطان كشور گفت: بعد از تصادفات رانندگي، بيماري هاي قلبي و عروقي، سرطان سومين عامل مرگ و مير در ايران و دومين عامل مرگ و مير در كشورهاي پيشرفته جهان است.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از  روابط عمومي فرمانداري شهرستان پاوه : دكتر “كتايون سعدوندي”در نخستين كارگاه آموزشي پيشگيري از سرطان سينه در پاوه افزود: با توجه به افزايش ميزان مبتلايان به بيماري سرطان،دوره آموزشی لازم است براي پيشگيري از اين موضوع، نسبت به آگاهي دادن به مردم در خصوص موارد لازم براي پيشگيري و تغذيه مفيد و مواد مضر براي بدن اقدام كنيم.
وي تصريح كرد: اين كار را از تهران و در سطح وزارتخانه ها، سازمان ها و آموزش و پرورش آغاز كرده و شهرستان ها را هم در برنامه قرار داده ايم كه اهواز اولين و پاوه دومين شهر كشور است كه در آنها اقدام به برگزاري كارگاه آموزشي پيشگيري از سرطان كرده ايم.
سعدوندي اظهار كرد: در كارگاه آموزشي پاوه كه با استقبال بي نظير زنان و دختران برگزار شد، در باره كليات سرطان، سرطان پستان و عوامل مهم تغذيه از جمله عوامل خطر زا و عوامل پيشگيري كننده مطالبي ارايه شد ضمن اينكه به سوال حاضرين در اين زمينه ها نيز پاسخ داديم.
عضو موسسه تحقيقات، آموزش و پيشگيري از سرطان با بيان اهداف و برنامه هاي اين موسسه، يادآور شد: مهمترين رسالت اين موسسه آگاهي دادن به مردم بمنظور جلوگيري از ابتلا به سرطان و راه هاي پيشگيري از آن است.
وي خاطرنشان كرد: آموزش و پيشگيري به عنوان هدف اول اين موسسه است ضمن اينكه با راه اندازي بيمارستان در تهران كار درمان بيماران را نيز انجام خواهيم داد.
سعدوندي در باره آخرين آمار مبتلايان به سرطان در كشور گفت: تا سال گذشته 70 هزار نفر در كشور مبتلا به بيماري سرطان بودند كه به گفته كارشناسان، اين ميزان در دهه آينده به دو برابر خواهد رسيد.
وي تاكيد كرد: البته اين آمار فقط مختص به كشورمان نيست بلكه در دنيا و كشورهاي پيشرفته آمار مبتلايان به سرطان بسيار بيشتر از اين است.
عضو هيات مديره انجمن التيام پاوه نيز در اين كارگاه آموزشي گفت: اين انجمن با توجه به دغدغه جمعي از جوانان شهرستان در سال 89 براي اخذ مجوز درخواست خود را به وزارت كشور ارايه كرد و در سال 90 مجوز رسمي فعاليت گرفت.
“اردلان حاتمي” افزود: اين انجمن در بيش از دو سال فعاليت خود، در راستاي حمايت از بيماران سرطاني تاكنون 185 پرونده تشكيل داده كه 151 پرونده هم اكنون فعال بوده و 34 پرونده ديگر يا درمان شده، فوت كرده و يا از حوزه شهرستان خارج شده اند.
وي هدف از تشكل انجمن التيام، را التيام زخم، درد و رنج بيماران سرطاني و تامين بخشي از هزينه هاي بالاي اين بيماران عنوان كرد و گفت: با حمايت مردم و مسوولان، تاكنون بيش از چهار ميليارد ريال كمك هاي مردمي براي اين منظور جمع آوري و براي بيماران سرطاني هزينه شده است.
منبع: روابط عمومي فرمانداري پاوه