ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 15:35

طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع به‌زودی در «پاوه» آغاز می‌شود

طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع به‌زودی در «پاوه» آغاز می‌شود

به گزارش سلام پاوه : رییس مرکز بهداشت پاوه گفت: طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع (پزشکی خانواده شهری) به‌زودی شهر پاوه آغاز می‌شود. حشمت کریمی، رییس مرکز بهداشت پاوه امروز در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه، اظهار کرد: طرح مهم «پزشک خانواده» با محوریت نظام ارجاع بیماران، پس از سال‌ها انتظار و طی شدن […]

به گزارش سلام پاوه : رییس مرکز بهداشت پاوه گفت: طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع (پزشکی خانواده شهری) به‌زودی شهر پاوه آغاز می‌شود.

حشمت کریمی، رییس مرکز بهداشت پاوه امروز در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه، اظهار کرد: طرح مهم «پزشک خانواده» با محوریت نظام ارجاع بیماران، پس از سال‌ها انتظار و طی شدن دوره طولانی اجرای آزمایشی این روزها در سطحی گسترده در کشور و استان در حال اجرا است.

وی شهر پاوه را بعد از شهر کنگاور به عنوان دومین شهر استان پیشگام در اجرای این طرح معرفی کرد و افزود: با اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع ۲۴ هزار نفر جمعیت شهرپاوه تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

رییس مرکز بهداشت پاوه با بیان اینکه پزشک خانواده فقط مربوط به درمان خانوار نیست، خاطرنشان کرد: پزشک خانواده با بیماری‌یابی و ارائه مراقبت‌های بهداشتی، جنبه پیشگیری دارد.

وی هدف از اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، را تقویت نظام شبکه بهداشتی در کشور دانست و گفت: در طرح جدید پزشک خانواده، تمرکز صرفا بر پزشک نیست بلکه نیروهای بهداشتی و مراقبین سلامت نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند، چرا که این فقط پزشک نیست که می‌تواند باعث سلامت خانواده شود بلکه نیروهای بهداشتی و مراقبین سلامت نیز می‌توانند قبل از اینکه فرد بیمار شود از بروز آن پیشگیری کنند. به همین خاطر از این طرح بعنوان طرح سلامت خانواده نیز یاد می‌شود.

کریمی تمام تمرکز در برنامه پزشک خانواده را روی پایگاه‌های سلامت و مراقبین بهداشتی معطوف کرد و یادآور شد: با این تمرکز می‌توانیم وضعیت سلامتی همه افراد را ارزیابی کنیم.

وی در خصوص مزایای طرح جدید پزشک خانواده، اظهار کرد: در این برنامه در هر پایگاه سلامت ۲ مراقب سلامت و یک نفر پزشک جمعیت ۳ هزار نفری را تحت پوشش قرار خواهند داد.

این مسوول ادامه داد: جمعیت مراقبین سلامت با انجام مراقبت‌های بهداشتی به جمعیت تحت پوشش در جهت پیشگیری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت و بیماری‌های عفونی اقدام خواهند کرد و در صورتی که فردی دچار بیماری شد مراقب سلامت، بیمار را به پزشک خانواده که عمدتا پزشک عمومی است ارجاع می‌دهد. در صورتی که پزشک عمومی توانایی درمان بیمار را داشت او را درمان و در صورت نیاز بیمار را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

وی افزود: پزشک متخصص بیمار را درمان می‌کند یا در صورت نیاز، او را برای بستری در بیمارستان ارجاع می‌دهد. پس از انجام ویزیت هرگونه اقدامی که توسط متخصص و فوق‌تخصص انجام شود، اعم از تجویز دارو، آزمایش، صدور دستور بستری و یا ارجاع به متخصص دیگر، همگی در قالب اسناد الکترونیک به پزشک خانواده در همان لحظه منعکس می‌شود تا وی در جریان روند بیماری و درمان فرد قرار گیرد که این روند توسط سامانه‌ نظام ارجاع انجام خواهد شد.

رییس مرکز بهداشت پاوه یادآور شد: برای بیمارانی که از این مسیر پذیرش شوند میزان پرداخت از جیب کاهش می‌یابد و در صورتی که بیمار از طریق نظام ارجاع بستری شود مشمول تخفیف خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه به‌زودی سامانه‌ای برای ثبت‌نام در طرح اعلام خواهد شد از همه همشهریان خواست، همچون گذشته با مرکز بهداشت شهرستان در اجرای این طرح بسیار مهم همکاری کنند.