ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 14:19

دولت و مجلس، از محل درآمدهای نفتی به توسعه راه های اورامانات در زمینه گردشگری کمک کنند

دولت و مجلس، از محل درآمدهای نفتی به توسعه راه های اورامانات در زمینه گردشگری کمک کنند

به گزارش سلام پاوه:یکی از مدیران ارشد فرهنگی اورامانات در خصوص راههای اورامانات گفت: دولت و مجلس امسال از محل درآمدهای نفتی به زیر ساخت های راه سازی اورامانات در جهت رونق و توسعه پایدار گردشگری کمک کنند. به گزارش خبرنگار سلام پاوه: دکتر فاتح امیری با اشاره به اینکه تاثیر راه های مواصلاتی در جذب […]

به گزارش سلام پاوه:یکی از مدیران ارشد فرهنگی اورامانات در خصوص راههای اورامانات گفت: دولت و مجلس امسال از محل درآمدهای نفتی به زیر ساخت های راه سازی اورامانات در جهت رونق و توسعه پایدار گردشگری کمک کنند.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: دکتر فاتح امیری با اشاره به اینکه تاثیر راه های مواصلاتی در جذب و توسعه صنعت گردشگری و همچنین جذب سرمایه گذار برای منطقه مظلوم و محروم اورامانات انکار ناپذیر است اذعان داشت: دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی یکی از اهداف اساسی برنامه ریزان و سیاستگزاران می باشد. در این میان نقش کلیدی اکوتوریسم برای گردشگری پایدار انکار ناپذیر است و همه کشورها در جهت نیل به این هدف تلاش می کنند.

این فعال فرهنگی تحقق دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی بر اساس صنعت گردشگری و جذب سرمایه گذار به ابزارهای مناسبی نیاز دارد و گفت؛ یکی از ابزارهای اساسی و ضروری که نقش استراتژیکی را در تحقق این مهم ایفا می کند،تاثیر وجود و کیفیت راه های مواصلاتی است.

امیری افزود: این بخش نه تنها بخودی خود در حوزه حمل و نقل اشتغال زا بوده و ارزش افزوده ایجاد می کند بلکه علاوه بر حوزه گردشگری بر توسعه سایر بخش ها نیز اثر دارد.بنابراین چنانچه راه های مواصلاتی اورامانات همگام و هم سو با سایر طرح های گردشگری و اقتصادی و عمرانی غرب کشور توسعه ننماید می تواند یکی از عوامل محدود کننده رشد و توسعه گردشگری و حتی اقتصادی جامعه مرزنشین غرب کشور به شمار رود.

وی افزود: غفلت از بخش توسعه و استاندارد سازی راه های مواصلاتی می تواند اهداف توسعه را مخصوصا در حوزه گردشگری تضعیف کند. ضمن اینکه احداث و تعریض و استاندارد سازی جاده های منطقه اورامانات باعث رونق حمل و نقل هم میشود جرا که حمل و نقل از جمله مشاغل وابسته است که در صورت رشد سایر بخش های گردشگری، اقتصادی و اجتماعی شاهد شکوفایی آن خواهیم بود.

این فعال فرهنگی در عین حال تصریح کرد: معروفیت جهانی اورامانات و ثبت آن در لیست میراث میراث فرهنگی یونسکو، جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی، افزایش تولید و تقسیم کار، وجود بازارچه های مرزی، افزایش جمعیت و پراکندگی آن و همچنین همجواری با اقلیم کوردستان عراق از جمله پتانسیل های بالقوه ای هستند که موجب ایجاد تقاضا برای احداث، تقویت و استاندارد سازی جاده های مواصلاتی گردیده است. ازسوی دیگر احداث و تعریض جاده ها و رونق حمل و نقل مناسب موجب تسریع در ثبیت گردشگری پایدار و رشد اقتصادی می گردد.

وی ادامه داد:  وجود جاده های استاندارد تسهیل در حمل و نقل را موجب میشود و خود حمل و نقل سرمایه به کار گرفته شده و در گردش یک منطقه را آزاد ساخته و استفاده از آن را در سایر مناطق فراهم می آورد.

دکتر امیری ادامه داد: باید تلاش کرد بخشی از اراده حکمرانی جمهوری اسلامی به سمت ایجاد و تقویت زیر ساخت های راه سازی در اورامانات مخصوصا برای تقویت و رونق صنعت پول ساز گردشگری معطوف داشت. که علاوه بر اهمیت اقتصادی و آثاری که سیستم مناسب جاده ای و حمل و نقل می تواند روی بهبود اوضاع اقتصادی و گردشگری و جذب سرمایه گذار برای منطقه داشته باشد، این بخش دارای آثار اجتماعی، فرهنگی و آموزشی نیز خواهد بود. ارتباط عمیق احداث، تعریض، استاندارد سازی و بهبود وضعیت راه ها و آسفالت جاده ها، رونق حمل و نقل با شکوفایی حوزه گردشگری و رفاه زندگی روزمره از نقطه نظر دسترسی به خدمات گردشگری، درمانی، بهداشتی و اجتماعی را به همراه خواهد داشت و نقش اساسی آن در ارتقاع سطح زندگی و رفاه اجتماعی مردم در مجموع چهار شهرستان روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی و پاوه انکار ناپذیر است و بیانگر نقش موثر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن است.

امیری تصریح کرد: پُر واضح است احداث و ایمن سازی و تقویت راه های مواصلاتی و رونق حمل و نقل می تواند نیل به هدف توسعه همه جانبه را در کوتاه ترین زمان ممکن سازد. بر همین اساس برخوداری از شبکه مواصلاتی ایمن و جاده های استاندارد، حمل و نقل پویا، هماهنگ و سازمان یافته یکی از معیارهای اصلی رونق گردشگری و منجر به توسعه یافتگی جوامع مظلوم و محروم اورامانات خواهد شد. بر این مبنا اگر مردم اورامانات از شبکه جاده ای استاندارد و حمل و نقل کار آمدی برخودار باشد واجد شرایط توسعه فراگیر خواهد بود

این مقام مسئول در امور فرهنگی با انتقاد از کم کاری ها در جذب سرمایه گذار در حوزه گردشگری به منطقه اورامانات یادآور شد: بی شک توسعه راه ها و حمل و نقل جاده ای درسطح کلان اقتصادی باعث افزایش رشد اقتصادی و بازدهی اجتماعی نسبت به سرمایه گذاری خصوصی مخصوصا در حوزه گردشگری و سرازیر شدن گردشگران به منطقه بوده و در سطح خورد نیز بهبود راه ها، حمل و نقل به کاهش هزینه ها حتی در زمینه تولید و توزیع منجر شده که با توسعه فراگیر بازار زمینه را برای پیدایش رقابت سالم فراهم نمایند

وی اکید نمود: با تکامل زیر ساخت های جاده ای، راه سازی، حمل و نقل در مناطق اورامانات به خصوص شهری به افزایش کارایی و بازدهی نیروی کار و سرمایه منجر میگردد. به همین دلیل وجود جاده ها و راه های استاندارد زیر بنای رشد و توسعه به ویژه در حوزه گردشگری، حمل و نقل زمینی، جابه جایی مسافر، بار و کالا به موازات آن حلقه اتصال صنایع با یکدیگر و عامل ایجاد و حفظ و ارتباط بازار و صنعت قلمداد میگردد.

دکتر فاتح امیری در پایان درخواست کرد: دولت و مجلس امسال از محل درآمدهای نفتی به زیر ساخت های راه سازی اورامانات در جهت رونق و توسعه پایدار گردشگری کمک کنند.

گفتگو: اردشیر اردلان

2 پاسخ برای “دولت و مجلس، از محل درآمدهای نفتی به توسعه راه های اورامانات در زمینه گردشگری کمک کنند

  • احسان عینی در تاریخ اردیبهشت 31, 1402 گفت:

    سلام خدمت دکتر فاتح امیری بابت زحماتی که در راستای برطرف کردن مشکلات اورامانات میکوشد. واقعا اورامانات به ادم هایی مث شما نیازمندند که در جهت حفظ آرمان ها و ارزش های منطقه اورامانات با ثبات باشد

  • حسين نظري در تاریخ اردیبهشت 30, 1402 گفت:

    درود بر مدیران و دلسوزانی که خستگی ناپذیر برای پیشرفت و آبادانی منطقه اورامانات دریغ نمی‌کنند وهمیشه جسورانه بدون هیچ منفعت طلبی وشخصی و منطقه ای دلشون برای آبادانی و پیشرفت و جوانان این مرزو بوم می تپد ان شاءالله با داشتن چنین فرزندانی آگاه و مدیر در آینده نزدیک منطقه اورامانات به حق خود که پیشرفت اقتصادی و آبادی و خدمت گذاری در همه زمینه ها از جمله گردشگری و راههای مواصلاتی و آبادانی هست خواهد رسید درود بر دکتر امیری که همیشه در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرده است