پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 01:34

عوامل جیره بندی آب ومشکلات ناشی از آن / سالم مرادی

عوامل جیره بندی آب ومشکلات ناشی از آن / سالم مرادی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هرچه در مورد اهمیت آب گفته شود بازهم کم است، بنابراین به این جمله مشهور «آب مایه حیات است» بسنده می کنم و به اصل موضوع «جیره بندی و کمبود آب» می پردازم. بطور طبیعی سالی دوبار با بحران کم آبی مواجه می شویم. یکی درتابستان که ناشی ازمصرف […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هرچه در مورد اهمیت آب گفته شود بازهم کم است، بنابراین به این جمله مشهور «آب مایه حیات است» بسنده می کنم و به اصل موضوع «جیره بندی و کمبود آب» می پردازم.
بطور طبیعی سالی دوبار با بحران کم آبی مواجه می شویم. یکی درتابستان که ناشی ازمصرف زیاد آب به دلیل هوای گرم است. دوم درفصل پاییز که ذخیره آب هایسالم مرادی زیرزمینی به اتمام رسیده وهنوز بارندگی های سال آبی جدید به ذخایر زیرزمینی نفوذ نکرده، در نتیجه مرتب از آب های ذخیره شده سال گذشته کاسته می شود.
درفروردین 72 اداره آب وفاضلاب شهر پاوه با تعداد 2200 اشتراک و سه منبع تامین آب؛ سراب هولی و دو حلقه چاه عمیق واقع در بیدمیری از شهرداری منفک شد.
در آن زمان؛ بطور متوسط سالانه 200 انشعاب اضافه می شد که این رقم امروزه به 700 فقره در سال رسیده، بطوری که در حال حاضر8100 انشعاب وجود دارند که اگرمحله سی ان جی را به آن اضافه کنیم چیزی نزدیک به 8500 انشعاب می باشد.

درسال 1383 که تعداد اشتراک ها به 4200 فقره رسید، دوحلقه چاه دیگر بنام های سرکران و بندره نیز اضافه شدند تا جوابگوی رشد جمعیت باشند. و اکنون که مقدار مصرف نسبت به سال 1383 دو برابر شده، گرچه طرح انتقال آب هانی کوان شروع شده ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است. بنابراین از یک طرف هر روز به تعداد اشتراک ها اضافه می شود درحالی که مقدار آب ثابت است یا بهتربگویم آب کمترشده است.
بلی مقدارآب کمتر شده، زیرا آبی که از چاه ها پمپاژ می شود به نسبت سال 1383 که تازه احداث شده بودند خیلی کم شده، و از24  ساعت شبانه روز درست 20 ساعت نیز درمدار هستند! که دبی پمپاژ در ساعت های آخرخیلی کمتر ازساعت های اولیه پمپاژ است.
بنابراین ازیک طرف میزان آب کم شده، و از طرف دیگر جمعیت وتعداد اشتراک ها زیاد شده و از همه مهمتر، الگوی مصرف آب بالاست یعنی به ازای هرنفر بیشتراز 300 لیتر در روز مصرف می شود. (مصرف نرمال 120 الی 150 لیتر) بنابراین امروزه با توجه به شرایط مجبور به جیره بندی آب شده ایم. جیره بندی نیز، مشکلات خاص خود را دارد وهدر رفت آب را دو چندان می کند، که ازجمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
در مدیریت توزیع؛ برای باز و بسته کردن به موقع شیرالات، رسیدگی به حوادث و اتفاقات و … فعالیت همکاران آب وفاضلاب را مضاعف کرده است.
بدلیل اختلاف ارتفاع زیاد شهرپاوه، توزیع آب با مشکلاتی مواجه است، به همین خاطرهنگام طراحی شبکه تدابیری در نظر گرفته شده تا توزیع آب بخوبی مدیریت شود. با این وصف شهر به سه منطقه ارتفاعی که به هرکدام ازآنها یک زون گفته می شود تقسیم شده است.
زون مرتفع که بالادست خیابان مرکزی را در بر می گیرد، از یک مخزن 500 مترمکعبی تامین آب می شود که تقریبا 15 درصد مشترکین شهر را تحت پوشش قرار می دهد.
زون میانی که شامل خیابان های امام شافعی، امام خمینی، تپه کوله، آرامگاه، ارشاد، بالادست خیابان صلاح الدین ایوبی، کمربندی، بلوار جانبازان، محله جهاد، وکوچه سنگ فرش که دارای یک مخزن 200 مترمکعبی بوده ونزدیک به 35 درصد انشعابات را نیز شامل می شود.

البته ناگفته نماند که برای زون میانی مخزن مذکور کافی نبوده ودر پروژه هانی کوان یک مخزن 2000 مترمکعبی پیش بینی شده که پیگیری های لازم جهت در اولویت قراردادن ساخت این مخزن صورت گرفته است .
زون پست که شامل خیابان شهدای 26 مرداد، خیابان انقلاب اسلامی، تکیه خالصی، رسالت، پایین دست خیابان صلاح الدین ایوبی، شهرک های نهضت، ظفر، فرهنگیان و زمین شهری است که از یک مخزن 5000 مترمکعبی تامین شده ونصف انشعابات را نیز شامل می شود.
کسانی که تحت پوشش این زون هستند بدلیل گستردگی واختلاف ارتفاع ناهمگون درآبرسانی دچار اختلالاتی می شوند. مثلا در ساعت 14 که آب زون پست قطع می شود ساکنین محله میدان مولوی به جهت آب مانده در لوله ها ممکن است تا ساعت های اخر جیره بندی، با قطعی آب مواجه نشوند. زیرا میدان مولوی در گودی قرار گرفته وآب داخل شبکه از سه طرف به محله مذکور سرازیر می شود، از پیچ زندان بطرف میدان مولوی، از سراب هولی به میدان مولوی واز میدان شهدا به میدان مولوی.
زون پست شرایط خاص خود را دارد، از یک طرف شامل محلاتی مثل میدان مولوی و زمین شهری است که در پایین دست قرار گرفته و ممکن است تا ساعت های آخر جیره بندی آب داشته باشند. از طرف دیگر؛ شامل نقاط مرتفعی مثل شهرک های نهضت وظفر می باشد که در لحظه اول قظعی، آب آنها نیزقطع می شود. درآبرسانی عادلانه برای شهرک های نهضت وظفر بایستی زمان بیشتری را اختصاص داد و درعین حال برای محلات میدان مولوی وزمین شهری مدت زمان کمتری آب را باز کرد تا به نسبت مساوی تقسیم شود. بنابراین برای حل این تناقض ساعاتی متفاوت از دو زون دیگر درنظر گرفته شده، با این امید که تا حدودی عدالت رعایت شود ولی باز هم نارضایتی هایی نیز وجود دارد، وبا شبکه موجود چاره ای جز این نداریم.
مشکل دیگر جیره بندی؛ زیاد شدن حوادث واتفاقات آب است که آن هم بدلیل هوا گرفتگی لوله های شبکه رخ می دهد که دراین مدت روزانه بیشتراز35 حادثه کوچک و بزرگ رفع شده است. مقداری آب نیز از این طریق بیشتر از حد معمول هدر می رود.
سرریز کردن تانکر های پشت بام ها، یا ذخیره نمودن آب توسط بسیاری از مشترکین که هنگام وصل مجدد، آب کهنه را دور ریخته و دوباره آب ذخیره می کنند، نیز باعث هدر رفت آب بیشتری شده است. و …
بنابراین از همه همشهریان گرانقدر استدعا داریم مواظب سرریز تانکرهای خود باشند، آب کهنه را دور نریزند و در مصرف آب صرفه جویی کنند تا این بخران نیز بگذرد.

9 پاسخ برای “عوامل جیره بندی آب ومشکلات ناشی از آن / سالم مرادی

  • مسلم در تاریخ آذر 5, 1393 گفت:

    جناب استاد مطلع من خود در جریان کل کار می باشم حاضر هستم برات ثابت کنم جریه بندی آب به برق ربطی نداره اگر شما چیزی می دانی بی پایه واس می باشد هیچ قانونی اجازه نمیده بخاطر پول برق آب بدست مردم نرسه یه کم منطقی فکر کن استاد گرامی

  • کیوان در تاریخ آذر 5, 1393 گفت:

    با سلام مگر در شهرهای دیگر کشور جمعیت زیاد نشده همچنین شهرستان ما طی سالهای گذشته بیشترین بارندگی داشته چرا قطعی اب فقط در شهرستان ما رخ می دهد

  • مسلم در تاریخ آذر 4, 1393 گفت:

    اقای مطلع محترم که اصلا اطلاع ندارید سعی کن که هر انچه را بیان می نمایی حداقل زیاد نه 20% اطلاعات داشته باش بعد مطلبی را بنویس جیربندی آب به قطع برق و نبود موتور ربطی نداره کاش قبل از نوشتن این نظر کاملا تحقیق می کردی وبعد مطلب را می نوشتی بسیار متاسفم

    • مطلع در تاریخ آذر 4, 1393 گفت:

      برادر مسلم اگر لازم می دانید مکتوبات را به سایت ارسال کنم؟ یا زحمت بکشید از اداره برق کسب اطلاع کنید. بی اطلاعی شما 80% است و وضع جیره بندی آب باید شما را به کند و کاو وادار می کرد و علت را استخراج می فرمودی نه در جهالت دست و پا بزنید.

  • مطلع در تاریخ آذر 3, 1393 گفت:

    با تشکر خالصانه از سایت وزین سلام پاوه، احتراما” به اطلاع میرسد جیره بندی آب هیچ ارتباطی با کمبود آب و باراندگی نداشته و اطلاع موثق داریم و خیلی هم خبردار شده اند که بعلت ضعف اداری و بی تدبیری مسئول آب و فاضلاب شهری از پرداخت هزینه برق چاهای آب ناتوان بوده اند و در نتیجه اقدام به از کار انداختن موتور های آب کرده اند تا در مصرف برق صرفه جویی نمایند و حتی با پا درمیانی بزرگان شهر اداره برق رضایت نداده و هزینه برق مصرفی را مطالبه نموده است و این مشکل ناخواسته و اذیت و آزار مردم بعلت سوء مدیریت است نه هیچ دلیل دیگر.

  • نادرپور-روابط عمومی آبفای پاوه در تاریخ آذر 3, 1393 گفت:

    با تشکر از شما شهروند گرامی
    لازم است به عرض برسانم امکان دارد عواملی چون گرفتگی خط شما بر روی شبکه ویا کنتور آب باعث افت فشار گردیده ویا شکستگی های شبکه ای وخطوط اصلی که این موارد طبیعی است .لازم است در صورت بروز چنین حوادثی سریعا”تماس ویا مراجعه نمائید تا مورد رفع نقص گردد.

    • شهروند در تاریخ آذر 4, 1393 گفت:

      برادر من تمام محله میدان آب نداشت تمام همسایه ها و حتی مسجدهاهم آب نداشتن رفتیم تانکرهاشون که آب کهنه داشتند باز کردیم تا نمازگزارا نمازشون رو خوندند بعدشم با کدوم شماره تماس بگیریم یک شماره هست مثل همه ادارات دیگه که هروقت لازمن یا اشغالند یا کسی جوابگو نیست

      • نادرپور در تاریخ آذر 4, 1393 گفت:

        شماره های تماس46125914-46122360-122

  • شهروند در تاریخ آذر 3, 1393 گفت:

    سلام خسته نباشید
    همنطور که گفتین محله میدان در پستی قرار داره ولی در زمانی که میفرمایید آب برگشت میخورد و این محله تا ساعات آخر جیره بندی آب دارد بیایید و فشار آب را بسنجید این فشار آنقدر کم است که آبگرمکن دیواری را روشن نمیکند شما نمیتوانید کوچکترین استفاده ای از آن بکنید بعد از آن طرف تایم قطعی را طولانی تر میکنید تا عدالت رعایت شود؟؟؟!!! خدا شاهد روز جمعه ما (محله میدان)کلا 2 ساعت آب داشتیم آنهم با این فشاری که گفتم حالا عدالت کجاست