ی 27 خرداد 1403 ساعت 06:55

همایش بین المللی هورامان!یا شو نمایشی گردانندگان!/جمال کریمی

همایش بین المللی هورامان!یا شو نمایشی گردانندگان!/جمال کریمی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: برای برگزاری همایش بین المللی هورامان بواسطه یک پویش عمومی از کنشگران هورامان اطلاع رسانی های خوبی انجام شد تا به اذعان خود برگزارکنندگان بیش از ۴۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال گردد. این حجم از مقالات اگرچه در قواره یک کنفرانس خوب بود و می توانست جنبه بین المللی همایش […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوهبرای برگزاری همایش بین المللی هورامان بواسطه یک پویش عمومی از کنشگران هورامان اطلاع رسانی های خوبی انجام شد تا به اذعان خود برگزارکنندگان بیش از ۴۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال گردد. این حجم از مقالات اگرچه در قواره یک کنفرانس خوب بود و می توانست جنبه بین المللی همایش را رعایت کند اما اتفاقات نادری! در چند هفته قبل از کنفرانس رخ داد که جای بحث و تعمقی دوباره دارد.

دو هفته مانده به برگزاری کنفرانس در یک اقدام عجیب و به دلایل واهی کنفرانس به مجازی تغییر یافت تا سخنرانان گزینشی بتوانند با فراغ بال بیشتر نادانسته های خود از هورامان را به حضار تحویل دهند. بسیاری از مقالات علمی(از حدود ۲۸۰ مقاله حدود ۱۰۰ عنوان سخنرانی و بقیه در بخش پوستر گنجانده شد) با این حال به خاطر نوع نگرش برخی از تصمیم گیران پشت پرده همایش و و دلایلی که برکسی پوشیده نیست تعدادی زیادی از مقالات ارزشمند که می توانست یک همایش بین المللی پربار را رقم بزند در دبیرخانه همایش ماندند تا “شو” تبلیغاتی سخنرانان نه چندان مطرح گزینش شده خودی بنمایاند. جالب تر از آن، اینکه برای پوسترها هم جایی تعبیه نشد تا ۳۲ سخنران انتخاب شود که برخی ها حتی در تلفظ برخی اسامی و اماکن مشکل داشتند! این در حالی بود که خیلی از این مدعوین سفارشی اصلاً مقاله ای به دبیرخانه همایش ارسال نکرده بودند که ظلمی مضاعف برای کسانی که با زحمات فراوان مقالات خود را در موعد مقرر ارسال کرده بودند و بدون داوری از گردونه سخنرانی ها کنار گذاشته شدند. به ناچار به یک گواهی جهت خالی نبودن عریضه بسنده کردند تا سطح علمی این همایش بین المللی به یک کارگاه و دورهمی دوستانه تقلیل پیدا کند.

بد نیست بدانیم که در این همایش تعدادی از اساتید که اکثراً عضو هئیت علمی دانشگاه رازی بودند به عنوان دبیران علمی ۱۲ پنل انتخاب شدند که از هر پنل ۴ سخنران انتخاب شده بود که در همین دو هفته آخر چند پنل مانند بازی های بومی محلی و … بدون هیچ دلیلی به صورت گزینشی حذف گردید تا همان اراده پشت پرده بر کل همایش حکمرانی کند. نکته مهم ماجرا در این بود که در انتخاب سخنرانان که مورد تایید علمی دبیر پنل ها بودند هیچ مشورتی صورت نگرفت تا سطح علمی سخنران ها در بعضی از سخنرانی ها به یک روخوانی و خطابه غیرعلمی تقلیل یابد و سخنرانی ها علمی و اصیل با ملاحظات شخصی حذف شوند.

برای هر سخنران ۱۵ دقیقه مدنظر بود که آن هم بستگی به نوع سخنرانی داشت برخی ها فقط به ارایه سرتیترها اقدام کردند و در برخی سخنرانی های علمی و قوی برخی از اعضای برگزارکننده با سئوالات مغرضانه و انحرافی سعی در برهم زدن جلسه سخنرانی داشتند که در نوع خود بی نظیر و اعجاب انگیز است که چنین رویکرد غلطی چگونه می تواند نام و نشان هورامان را نشانه برود. نکته قابل تامل و بسیار شائبه انگیز در تصمیم گیری بحث برانگیز این همایش در دو هفته پایانی از حضوری به مجازی به بهانه مشکلات مالی و امکانات بدون بررسی های اولیه است که نیاز به یک شفاف سازی دارد که چه کسانی مانع این کار شدند تا همه برنامه ریزی ها را به هم ریخته و دورهمی نورچشمی ها را برگزار کنند. در نهایت اینکه در کدام همایش بین المللی و آکادمیک بعد از برگزاری همایش برگزار کنتدگان یک اردوی علمی برای شرکت کنندگان به منطقه هدف گنجانده نمی شود که در این همایش نشد ؟!

همایشی که از دو روز برگزاری فقط یک نیم روز برای سخنرانی مسئولان و اشخاص ویژه در نظر گرفته شد و روز آخر هم حدود به دو ساعت به مراسم اختتامیه و تقدیرها! گذشت تا به این نتیجه برسیم که امکانات صوتی و تصویری این همایش فقط برای بخش مقالات علمی مشکل داشته تا افراد زیادی از متخصصین و شایستگان بومی هورامان که شناخت کافی از منطقه داشتند به خاطر اعلام نظر یک نفر خاص به حاشیه رانده شوند و یکسری از افرادی که هیچ سنخیت و شناختی از هورامان نداشتند در راس برنامه قرار گیرند تا همایش به یک نمایش تبلیغاتی تقلیل پیدا کند و دیگر هیچ…

جمال کریمی فعال زیست
محیطی و مدنی