د 28 خرداد 1403 ساعت 18:59

مرگ خاموش…./صدیق اسدی

مرگ خاموش…./صدیق اسدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:عصری که در آن زندگی می کنیم از نظر ارتباطات بسیار وسیع،گسترده و آنی می باشد.این ابعاد از انتقال ارتباطات تاثیرات مثبت و منفی را در سطوح مختلف زندگی در بر گرفته است و یک واقعیت انکار ناپذیر محسوب می شود.   در عصر حاضر بزرگترین چالش کشورهای فرا صنعتی (آلمان،ژاپن و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:عصری که در آن زندگی می کنیم از نظر ارتباطات بسیار وسیع،گسترده و آنی می باشد.این ابعاد از انتقال ارتباطات تاثیرات مثبت و منفی را در سطوح مختلف زندگی در بر گرفته است و یک واقعیت انکار ناپذیر محسوب می شود.

 

در عصر حاضر بزرگترین چالش کشورهای فرا صنعتی (آلمان،ژاپن و آمریکا و….)،که تکنولوژی و روابط ماشینی در آن ها به حد اعلی خود گسترش پیدا کرده است این است که انسان ها بیشتر از هر عصر دیگری احساس تنهایی می کنند و به همین خاطر است که مرگ خاموش(خودکشی وافسردگی)در این نوع جوامع بیداد می کند. گستردگی زندگی ماشینی در این نوع جوامع که یکی ازنمودهای آن پناه بردن به حیوانات و دوستی با آنها ، وتضعیف روابط انسانی است به چالشی بزرگ در حوزه سلامت روان تبدیل شده است در واقع انسان در جوامع فرا صنعتی همچون یک ماشین عمل می کند و این ماشینی عمل کردن باعث ایجاد خلاء عاطفی گردیده و این موضوع سلامت روانی افراد را به مخاطره انداخته‌ است.

 

بنابراین تعبیر مرگ خاموش که توسط روان شناسان برای خودکشی و افسردگی نام گذاری شده به تدریجی بودن این پدیدها در این نوع جوامع اشاره دارد .به تعبیر خیلی از کارشناسان و صاحب نظران، جامعه ما در حال گذار(از سنتی به صنعتی)می باشد که میزان آسیب در این نوع جوامع بیشتر از جوامع سنتی و صنعتی خواهد بود.با بررسی آمار آسیبهای اجتماعی می توان این واقعیت را بیشتر احساس کرد.از طرف دیگری این سئوال پیش می آید که ما چقدر خود را برای این تغییرات آماده کرده ایم؟چه تمهیداتی در نظر گرفته ایم که با کم ترین هزینه از این مرحله به اصطلاح گذار عبور کنیم؟

 

متاسفانه اولین اولویت وزارت بهداشت و درمان ما توجه به پیشیگری از بیماریهای جسمی عفونی و واگیر می باشد.در صورتی که در عصر کنونی می توان گفت منشاء بسیاری از مشکلات جسمی در مسائل روحی و روانی نهفته است.با نگاه به آمار رسمی اقدام به خود کشی در شهرستان پاوه که خیلی سریع روبه افزایش است و مقایسه آن با نرم جهانی پیش از پیش ما را نگران خواهد کرد.

 

در سال ۹۷ بر اساس آمار رسمی ۷۲نفر اقدام به خود کشی کرده اند ( در شهرستان) که نرم جهانی آن در هر یکصد هزار نفر در طول یک سال یک نفر می باشد که اگر این معیار را ملاک قرار بدهیم میزان اقدام به خود کشی در سال ۹۷ در شهرستان پاوه ۱۱۴ برا بر استاندارد جهانی بوده است.اگر مسائل و مشکلات این افراد به صورت بنیادی و ریشه ای حل نشود سال به سال به تعداد این افراد اضافه خواهد شد و خود کشی های منجر به مرگ نیز طبعاً بیشتر خواهد شد. خوشبختانه از سال ۹۶اورژانس اجتماعی در شهرستان پاوه راه اندازی و شروع بکار نمود که می تواند البته با حمایتهای قانونی که اگر تحقق پیدا کند یکی از راهکارهای راه گشای ما در کاهش این نوع مشکلات اجتماعی باشد.

 

یکی از راهکارهای جوامع پیشرفته گسترش چتر حمایتی از افراد جامعه می باشد که از طریق نهادهای مختلف از جمله اورژانس اجتماعی تحقق می پذیرد این نهاد علاوه بر مداخله در امور مربوط به خودکشی،طیف وسیعی از آسیب های اجتماعی از جمله کودک آزاری،همسر آزاری و… را در بر بگیرد . مثلاًدر یک کشور پیشرفته اگر نهادهای اجتماعی تشخیص بدهند که والدینی کودک آزاری دارند خیلی راحت ازاین نوع والدین سلب مسئولیت شده و فرزندانشان به مراکزی که متصدی این امر هستند واگذار خواهند شد واین یک قانون است.

 

موضوع دیگری که در آن اختلاف نظر بین تحلیلگران آمار خود کشی وجود دارد ای است :گروهی اعتقاد دارند تعداد زیادی از افرادی که در جامعه اقدام به خود کشی می کنند برای تمارض و جلب توجه اقدام به خود کشی می کنند.بنابراین باید آمار منجر به مرگ را در تحلیل خود کشی ملاک قرار داد.گروه دوم که تعدادشان بیشتر می باشد معتقدند چون ما هیچگونه ملاکی برای تشخیص تمارض نداریم همه اقدام کنندگان به خود کشی را باید در نظر گرفت. واگر کسی اقدام به خودکشی کرد ولی بدلیل ناکافی بودن ابزار و یا نامناسب بودن شرایط خودکشی موفقی نداشت اگر مشکلات وی حل نگردد بعداًاز ابزارهایی استفاده می کند که احتمال اینکه اقدام بعدی او منجر به مرگ شود بیشتر خواهد شد.

 

همچنین بررسی تحلیل خودکشی سال ۹۷ شهرستان نشان می دهد نزدیک به ۷۵ درصد از کسانیکه اقدام به خودکشی کرد ه اند خانم بوده که علت این موضوع باید بیشتر بررسی شود.همچنین موضوع دیگری که بسیار نگران کننده است این است که میزان اقدام به خودکشی در بین نوجوانان به شدت در حال رشد می باشد.والدین و دست اندرکاران مسائل تربیتی و بهداشتی در این خصوص لازم است توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.

 

شماره تلفن ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) گروه مداخله در بحران پاسخگوی والدین و افرادی است که نیاز به مشاوره در این خصوص دارند بهترین راه مبارزه با آسیب های اجتماعی پیشگیری می باشد.پس بنابراین آموزش مهارتهای ۱۰ گانه زندگی یکی از این راه کارها می تواند باشد.