د 28 خرداد 1403 ساعت 18:47

به بهانه مشاهده کیک های آلوده/لاپوشانی های پرضرر،دوره لاپوشانی بی مورد به پایان رسیده است/رسول مرادی

به بهانه مشاهده کیک های آلوده/لاپوشانی های پرضرر،دوره لاپوشانی بی مورد به پایان رسیده است/رسول مرادی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:این روزها هرچه خبر کاهش برخی داروها در داروخانه بیشتر می شود اخبار مربوط به افزایش قرص و دارو در کیک و ویفر بیشتر می شود.پس از انتشار تصاویر و خبر رویت قرص و کپسول در کیک و ویفر در برخی نقاط کشور مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان، روز گذشته […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:این روزها هرچه خبر کاهش برخی داروها در داروخانه بیشتر می شود اخبار مربوط به افزایش قرص و دارو در کیک و ویفر بیشتر می شود.پس از انتشار تصاویر و خبر رویت قرص و کپسول در کیک و ویفر در برخی نقاط کشور مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان، روز گذشته هم خبر مشاهده کیک های آلوده به قرص در روانسر رسانه ای شد.

 

بعد از انتشار این خبر برای روشن شدن موضوع با دکتر شکیبا معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تماس گرفتم اما وی گفت: وزارت بهداشت اجازه مصاحبه در این خصوص را از دانشگاههای علوم پزشکی سلب کرده است.این سیاست کاری چند سوال را در اذهان بوجود می آورد. در شرایطی که این خبر در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها با سرعت و گستردگی منتشر شده است دیگر چه جایی برای لاپوشانی باقی می گذارد.

 

از سوی دیگر نباید این اصل را فراموش کرد که اگر مراجع مربوطه در باره موضوع های این چنینی اطلاع رسانی لازم و صحیح را انجام ندهند زمینه شایعه سازی و نگرانی مردم بیشتر می شود.

 

همچنین منطق حکم می کند در چنین شرایطی دستگاههای مربوطه با اطلاع رسانی سریع و به موقع علاوه بر مدیریت افکار عمومی زمینه پیشگیری لازم را برای کاهش خسارت های احتمالی فراهم کنند. بعنوان مثال در یکی دو ماه اخیر اگر متولیان حوزه بهداشت زودتر و بهتر درباره شیوع بیماری آنفولانزا و راههای جلوگیری از سرایت آن آگاهی بخشی می کرد شاید تعداد تلفات و افراد مبتلا شده به آن به این حد نمی رسید.

 

باید این واقعیت را پذیرفت که با ظهور و گسترش رسانه های نوین مانند شبکه های اجتماعی امکان لاپوشانی اخبار به حداقل رسیده و به عبارتی دوره انکار و یا لاپوشانی به پایان رسیده است.نحوه اجرا و اطلاع رسانی دولت در خصوص سهمیه بندی اخیر بنزین نیز نمونه ای از این موارد است که همه شاهد تبعات زیان بار آن بودند.

 

البته هر کشور بنا بر مصالح و منافع ملی خود باید برخی اخبار و مطالب مربوط به حوزه های مهم و حساس مانند حوزه نظامی را حتما به صورت سری و محرمانه نگه دارد و این امری ضروری است اما در موارد غیر لازم نباید به اشتباه موضوع هایی که نیاز به اطلاع رسانی و انجام امور پیشگیرانه دارند را محرمانه قلمداد کرد چراکه هم مردم محرم هستند و هم باید از گسترش خسارت و آسیب های احتمالی مانند آن و یا بی اعتمادی بصورت هوشمندانه جلوگیری کرد.

 

رسول مرادی فعال رسانه