ی 27 خرداد 1403 ساعت 03:31

فعال دینی: برکاهش زمان تعزیه، ساخت سالن اجتماعات و پرهیز از بی بندوباری اخلاقی تأکید نمود.

فعال دینی: برکاهش زمان تعزیه، ساخت سالن اجتماعات و پرهیز از بی بندوباری اخلاقی تأکید نمود.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس :  علمای ارجمند و آگاهان مسائل دینی دیارمان برابرعرف معمول در مراسم تعزیه ، فرصت را مغتنم شمرده وبا ایجاز واختصار توصیه به تقوا و رعایت شعائر اسلامی می نمایند. عصر روز گذشته در مراسم تعزیه دو نفر ازشهروندان ارجمند شهرمان که بصورت همزمان در […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس :  علمای ارجمند و آگاهان مسائل دینی دیارمان برابرعرف معمول در مراسم تعزیه ، فرصت را مغتنم شمرده وبا ایجاز واختصار توصیه به تقوا و رعایت شعائر اسلامی می نمایند.

عصر روز گذشته در مراسم تعزیه دو نفر ازشهروندان ارجمند شهرمان که بصورت همزمان در مسجد شهدای پاوه برگزار گردید، حاج حیدر ضیایی نیز در مقام توصیه حاج حیدر ضیاییبه تقوا و…برآمد ونظراتی را ارائه نمود.

هرچند که توفیق سعادت در شنود مباحث مورد نظر( به سبب مشغله ی کاری) فراهم نگردید ، لکن به سبب اهمیت موارد مطروحه وبنا به توصیه جمعی از دوستان انعکاس دیدگاه ایشان را در ذیل تقدیم شهروندان ارجمند می نماید ، به امید آنکه حاضرین در مجلس با نقدی بر نوشته ی ذیل در تصحیح موارد  مورد نظر سخنران اقدام و یا اینکه در خصوص صحت وسقم پیشنهاد ارائه شده نظرات خویش را مرقوم فرمایند.

حاج حیدر ضیایی در ادامه بیانات خویش به مراسم تشییع و تدفین اموات در شهر پاوه پرداختند وآن را برگ برنده مردم پاوه دانست ، وی انجام افعال مذکور را به شرط رعایت آداب ودستورات اسلامی، سنت حسنه ای برشمرد که باید آن را پاس داشت.

ضیایی با استناد به حدیث پیامبر اسلام و تأکید علمای زمان شرکت در نماز میت را ضرورتی از ضرورت های مراسم یاد شده بیان نمود.

آگاه مسائل دینی در ادامه تصریح نمود: مشارکت مردم در مراسم تدفین بلاخص ادای نماز میت اجر وپاداشی به مراتب بیشتر دارد، بطوریکه احادیث متواتر بیان می نمایند یکی از واجبات اسلامی ، خواندن نماز میت بر مردگان مسلمان است. از آنجایکه نماز میت در اصل دعا واستغفار برای میت است بر این کثرت تأکیدی مضاعف (حداقل ۴۰ نفر ) شده است به امید که مورد شفاعت قرارگیرد.

حاج حیدر ضیایی مشکلات جامعه ی امروزی شهروندان را یادآور شد وبه احترام ورعایت تکریم حقوق همشهریان ارجمند، خواستارکاهش زمان فاتحه از یک روز به حداقل نصف روز شد.

ایشان کاهش زمان یادشده را با توجه به موقعیت زمانی وبروز مشکلات متعدد شخصی و… امری پسندیده یاد نمود ودر ادامه افزود: برای اینکار می توان فواید دیگری نیز در نظر گرفت، همچنان که همگان مستحضرند یکی از معضلات شهروندی شهرمان افزایش بار ترافیک بلاخص در نوبت صبح می باشد ، کاهش زمان مذکور به خودی خود به تسهیل شرایط تردد می انجامد.

ضیایی مسجد را مکانی مقدس یاد نمود ودر ادامه افزود: مسجد تقدس دارد ونباید آن را دستخوش بعضی از مواردی نمود که به جایگاه واعتبار آن صدمه وارد می نماید، بی شک بعضی معتقد به باورهای اسلامی نیستند وبدون رعایت الزامات به این مکان ورود می نمایند واز طرفی بعضی نیز معذوراتی دارند که نباید در مراسم فاتحه خوانی شرکت نمایند.

فعال دینی مشارکت مردم در ساخت سالن اجتماعات(فاتحه خوانی ،…) را خواستارشد واین امر را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست.

حاج حیدر ضیایی مشکلات اجتماعی بلاخص اخلاقی را تهدیدی برای جامعه ی شهری پاوه برشمرد و در ادامه  بر ترویج پدیده بی حجابی مذمت نمود و پیامدهای منفی آن تشریح نمود.

وی افزود: ما مسلمان هستیم ونام مسلمانی را یدک می کشیم ، نباید در جامعه بی تفاوت حضور داشته باشیم ، به فرزندان خود اداب دین و اخلاق را آموزش دهیم، آنان را سنجیده کنترل نمائیم تا در آینده تأسف سکوت وبی تفاوتی خویش را پذیرا نباشیم.

14 پاسخ برای “فعال دینی: برکاهش زمان تعزیه، ساخت سالن اجتماعات و پرهیز از بی بندوباری اخلاقی تأکید نمود.

  • شمس الدین در تاریخ خرداد 17, 1393 گفت:

    با سلام
    برای این کار هنوز زوده واین موضوع مشکلات زیادی برای خانواده عزادار به وجود می آورد .طرف داران این موضوع پاوه را با کرمانشاه که جمعیت کرد های آن کم هست اشتباه گرفته اند.واقعیت را باید پذیرفت که نمی شود در 2 یا 3 ساعت این مراسم را بر گزار کرد چون این زمان کفاف آن را نمی کند که مردم بتوانند در این مراسم شرکت بکنندپس مردم مجبور می شوند به خانه مراجعه بکنند واین مسئله باعث می شود که خانواده عزادار در صورت نداشتن فضای کافی به اجبار مزاحم همسایه هایشان شوند وزندگی آنها را مختل نمایند با این کار تلاش های قبلی برای اینکه رسم رفتن مردم به خانه از بین برود این رسم دوباره زنده می شود ومردم از روی ناچاری چون در این زمان واقعاً کم به مراسم نمی رسند به خانه عزادار مراجعه می کنند پس خواهشاً به مردم فشار نیاورید که باید مراسم را در 2 یا 3 ساعت برگزار بکنند چون هنوز برای این کار خیلی زود هستش ودوباره تاکید می کنم که ما باید به فکر خانواده های ضعیف باشیم چون در این شهر کم نیستن خانواده هایی که از خود مسکنی ندارندوبا این شرایط واز روی ناچاری باید برای همسایه هایشان مزاحمت ایجاد بکنند چون خانه آنها جواب گوی خیل مردم را ندارد پس ما باید خودمان را در نظر نگیریم بلکه خانواده های فقیر را هم در نظر داشته باشیم.

  • نادری در تاریخ خرداد 17, 1393 گفت:

    خیلی کار خوبی است پیشروی مردم پاوه سابقه دیرینه دارد

  • سارا رجبی در تاریخ خرداد 16, 1393 گفت:

    درود بر خاندان ضیایی
    حقا که از بهترینهای شهرمان هستید و ما به شما افتخار می کنیم
    کاک حیدر با پیشنهاداتتان همراه می شویم چرا که می دانیم در راستای شریعت محمدی است

  • سعید رحمانی در تاریخ خرداد 15, 1393 گفت:

    بنده در مسجد شهدا حضور داشتم
    با توجه به نظر مثبت قریب به اتفاق دوستان در جامعه که نظر مثبت این عزیزان در فضای مجازی نمونه ای از آن است پیشنهاد می شود که هیاتی بعنوان امنا جهت جمع آوی هدایای نقدی و غیرنقدی و هماهنگی ساخت سالن تعزیه در سراب هولی تشکیل شود تا بتوانیم سریعتر این برنامه را به سر مقصود برسانیم.

  • ناشناس در تاریخ خرداد 15, 1393 گفت:

    آقای محمد فاضل ضییایی اول تحقیق کنید ببینید چرا ساختمان آموزش وپرورش و بهداشت راتخریب وجابجا کردند بعد پیشنهاد ساخت سالن در محل مذکور را بدهید

  • حسين راهنما در تاریخ خرداد 15, 1393 گفت:

    قبلا در پاوه ايام فاتحه خوانى سه روز بود بياد دارم اهالى محله سرده پس از فوت يكنفر همه با هم و با ارشاد و راهنمائى مرحوم ملا زاهد ضيائى مراسم را به يكروز تقليل دادند. هرچند اين امر در مساجد ديگر شهر تا مدتى دو روز بود،اما خوشبختانه در تمام شهر به يكروز كاهش يافت. خانواده محترم ضيائى و مرحوم علامه ملازاهد ضيائى نقشى بسيار چشمگير در تغيير عرفها و فرهنگهاى دست و پاگير و مخالف با روح اسلام داشته و خوشبختانه امروز هم ميبينيم اين تغييرات با شرايط اجتماعى جامعه سازگارى دارد. وقتى قديمها زنان بدنبال جنازه ها به قبرستانها با شيون و زارى ميرفتند،مرحوم ملازاهد بود كه قاطعانه اين دست حركات را مذموم و ضد اسلامى ناميد و از آنزمان تاكنون اين فرهنگ در جامعه ما حذف شده.
    خداوند به جناب حاج حيدر ضيائى مرد عمل و تقوا و ديندارى بقاى عمر عطا فرمايد.

  • ساکن کرمانشاه در تاریخ خرداد 15, 1393 گفت:

    سلام
    ببنده پاوه ای مقیم کرمانشاه هستم که تقریباً بیش از 90 درصد فامیلهایم در پاوه ساکن هستند.
    در گذشته به محض فوت یکی از فامیلها بایستی از صبح کار خود را در کرمانشاه تعطیل می کردم و به پاوه می آمدم اما حالا با این وضعیت می توانم صبح به اداره بروم و بعدازظهر خود به فاتحه خوانی در پاوه بیایم که دیگر نیازی به مرخصی گرفتن نیست.
    همچنین با پیشنهاد آقای محمدفاضل ضیایی موافقم زیرا گیر آوردن جای پارک در حوالی مسجد شهدا خود معضل بزرگی است.

  • سحر بهرامی در تاریخ خرداد 14, 1393 گفت:

    کار خوبی می کنند دستشون درد نکنه؟

  • محمدفاضل ضیائی در تاریخ خرداد 14, 1393 گفت:

    با عرض سلام خدمت کاربران گرامی و مدیریت محترم سایت
    با توجه به شرایط اجتماعی دیارمان و همچنین وضعیت خاص این ناحیه از شهر (حوالی مسجد شهدا) پیشنهاد می شود که محل دیگری جهت انجام مراسم تعزیه در شهرمان انتخاب گردد.
    در یک بررسی اجمالی در محدوده شهر پاوه، به نظر می رسد که مکانی که دارای شرایط مناسب باشد (از جمله مسجد نباشد، دسترسی به آن سهل و آسان باشد، سبب ایجاد گره ترافیکی نگردد و …) به سختی یافت می گردد از اینرو پیشنهاد می شود که با همتی عالی همراه با هماهنگی با دوایر ذیربط، نسبت به ساخت سالنهای مردانه و زنانه در سراب هولی ( محل ساختمانهای تخریب شده آموزش و پرورش) اقدام شود. این مکان دارای محسنات زیر است:
    وجود سه خیابان اصلی (خیابان امام شافعی، خیابان کمربندی و خیابان مرکزی) باعث دسترسی آسان به آن می گردد.
    جابجایی از محل مسجد شهدا (خیابان فاروق اعظم) ضمن تمرکززدایی، سبب کاهش محسوس ترافیک در اصلی ترین خیابان شهر می گردد
    مکان جدید با داشتن فضایی مناسب، ظرفیت خوبی جهت پارکینگ و … دارد.
    و …

    • امید چنگیزی در تاریخ خرداد 15, 1393 گفت:

      با سلام با جانمایی سالن انجام مراسم فاتحه خوانی توسط شما موافقم به شرطی که! ملاحظات زیست محیط در جهت عدم آلودگی آب چشمه سراب هولی که در پایین تر از محلهای مور اشاره شماست صورت پذیرد

  • فرهنگی در تاریخ خرداد 14, 1393 گفت:

    سلام درخصوص ترویج دین واخلاق دینی بهتراست همایشهایی باحضورپدرمادروفرزندان به صورت مرتب ومکرر انجام شودودراین همایش هاازخانواده ها وفرزندان نمونه اخلاقی تجلیل شود.اجرتان باخدا حاج آقا ضیایی

  • احمد در تاریخ خرداد 14, 1393 گفت:

    احسنت
    حاجی ضیایی و خاندان ضیایی همواره پیشکسوت امور خیر و پربرکت برای پاوه بوده اند

  • همشهری در تاریخ خرداد 14, 1393 گفت:

    بادرودوسلام خدمت مدیریت سایت وفعالان مذهبی.بخدابی بندوباری وبدحجابی که توی شهرماهست هیچ جای ایران دیده نمیشه.کدام نهاد،ارگان واداره مسئول این وضعیت است؟چراهیچکس چیزی نمیگه؟چراچشمهابسته وزبانها قفله؟کجاست شرف ومردانگی وغیرت مردان؟کجاست شرم وحیای دختران وزنان؟کجاس کردولباس سنگین و وزین دخترکرد؟کجاس عفت ومتانت شیرزنان پاوه ای؟چرامردان وپسران ماراخواب غفلت دربرگرفته؟شمارابخدا کاری کنین وای به روزگاری که درآن افتادیم.خداوندمهربان هدایت مان کند.خداوندمهربان به مارحم فرماید.

  • حسینی در تاریخ خرداد 14, 1393 گفت:

    اتفاقا کار بجا وحسنه ای است هم خدا راضی است هم خلق خدا