ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 11:14

کنارگذر پاوه یک مطالبه عمومی است/نگاهی اجمالی به مشکلات پیش روی این پروژه

کنارگذر پاوه یک مطالبه عمومی است/نگاهی اجمالی به مشکلات پیش روی این پروژه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : فرهاد صالحی *پس از سالها تلاش و پیگیری شاهد آغاز عملیات اجرایی کنارگذر پاوه با پیگیری دکتر آرش لهونی نماینده مردم پاوه ، جوانرود ، روانسر و ثلاث باباجانی بودیم. مطالبه ای که یک خواسته عمومی و به حق مردم است. اهمیت این موضوع را با نگاهی به انسداد […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : فرهاد صالحی *پس از سالها تلاش و پیگیری شاهد آغاز عملیات اجرایی کنارگذر پاوه با پیگیری دکتر آرش لهونی نماینده مردم پاوه ، جوانرود ، روانسر و ثلاث باباجانی بودیم.

مطالبه ای که یک خواسته عمومی و به حق مردم است. اهمیت این موضوع را با نگاهی به انسداد ناشی از خودروهای فراوان در خیابانهای کم عرض پاوه باید دید. یادمان نرود در زلزله وحشتناک سال ۹۶ هجوم مردم پاوه به خروجی های این شهر و مسدود شدن خیابانهای این شهر یک هشدار جدی بود که نیازمند اقدام فوری کارشناسانه در این زمینه بود.

عبور خودروهای سنگین و نیمه سنگین ، تانکرها و بونکرها در مسیرهای این شهر دردسری بزرگ برای مردم شهرستان شده است که چاره ای جز کمربندی ندارد.

بی شک تلاش و ممارست دکتر لهونی که نگاهی آینده نگرانه به این مهم داشته و درک درستی برای محقق شدن این مطالبه عمومی دارد نیازمند حمایت همه جانبه و پیگیری دو چندان وی دارد. در کنار حمایت های مسئولان شهرستان ، پشتیبانی امام جمعه محبوب و با نفوذ دیارمان در اجرایی شدن این مهم نیز نقش کلیدی و انکار ناپذیر دارد. قطعا ماموستا قادری که از مطالبه گر ترین چهره های منطقه برای احقاق حقوق مردم می باشد در به ثمر نشستن این پروژه کلیدی نقش بسزایی دارد با این مقدمه بدون تعارف باید ایرادات و نقدهایی که به این پروژه مطرح است نیز بررسی درستی شود.

براساس پیگیری صورت گرفته باید گفت مطالعات اولیه رینگ شهری پاوه مربوط به سال ۱۳۷۳ بوده و سپس در سال ۱۳۹۲ توسط شرکت مهندسین مشاور راهیاب کردستان به فاز تکمیلی می‌رسد. براساس این مطالعه واریانت کمربندی پاوه به طول ۱۶ کیلومتر از سه راهی باینگان شروع شده و سپس با طی مسیر در مجاورت جاده خط انتقال گاز پاوه به نسمه و سپس خانقاه و قبل از روستای گلال با احداث یکدستگاه پل بزرگ دره ای به زیر تپه کوله و با تونل به جاده دشه می رسد.

با توجه به مشکلات عدیده شهر پاوه از قبیل کمبود معابر و عرض کم آنها، حرکت ناوگان عمومی حمل‌ و نقل کالا به مرز شوشمی و وجود مسافران و گردشگران فراوان به طرف هجیج نودشه، هورامان ، زیارتگاه سلطان اسحاق و سایر جاذبه های طبیعی و… و به لحاط توسعه سیاسی، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی منطقه ضرورت احداث رینگ شهری را دوچندان می‌کند.

ترافیک روز افزون معابر شهری پاوه و عدم امکان ایجاد معابر جدید و نیز غیر ممکن بودن تعریض معابر و تاثیر مخرب این وضعیت به روی اعصاب و روان مردم موجب ضرورت احداث این کمربندی ضلع جنوبی شهر پاوه می شود.

اما باید اشاره کرد علی رغم اهمیت و حساسیت این پروژه بایستی با مطالعات کامل آمایش سرزمینی و محیط زیستی و نیز مطالعه فرهنگی و اجتماعی شروع به کار نمود و از اقدامات پوپولیستی و بدون محاسبه حذر کرد و قبل از شروع بایستی نسبت به تهیه پیوست محیط زیستی و رایزنی فراوان با مردم و معتمدین آنها اقدام نمود.به طوریکه حین اجرا با کمترین مشکل ممکن مواجه بود .

قبل از اجرای پروژه بایستی نسبت به تملک محل اجرا و اخذ مجوزهای قانونی اعم از منابع طبیعی، محیط زیست و … اقدام نمود تا پروژه با تعطیلی و مسیر بحرانی و بالا رفتن هزینه ها مواجه نشود از این رو ضرورت دارد این پروژه ملی و با اهمیت با استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه و بزرگانی چون حاج ماموستا ملا قادر قادری و با پیگیری های مداوم نماینده محترم به پیش رود و آینده درخشانی را برای این منطقه محروم رقم زند.

قطعا همگان بر این باورند که این کنارگذر یک مطالبه عمومی است و در کنار آن نیز باید نگاه منتقدان و حتی مخالفان این پروژه را نیز بررسی و به آن احترام گذاشت و ضمن حل مشکلات مطرح شده امیدواریم این موضوع مهم به سرانجام برسد.

*سردبیر سلام پاوه

3 پاسخ برای “کنارگذر پاوه یک مطالبه عمومی است/نگاهی اجمالی به مشکلات پیش روی این پروژه

  • محمد احمدی در تاریخ شهریور 17, 1400 گفت:

    آقای صالحی گرامی
    با سلام و عرض ادب
    مقاله شما در رابطه با کنار گذر پاوه را خواندم، نشان دهنده دغدغه شماست. جاده یک نیاز حکومت و سپس نیاز منطقه است؛ اما مخاطرات آن فقط برای منطقه و نسل های آینده خواهد ماند. انتخاب مسیر درست جاده بر اساس معیارها و زیرمعیارهای زیادی انجام می شود.برخی از این معیارها شامل توپوگرافی، زمین شناسی، اقلیمی، اجتماعی، اقتصادی می باشند. گزارش مطالعاتی این مسیر انتخابی در اختیار چه کسی است؟
    فرض کنیم گزارشی در کار نباشد، در فاز صفر مطالعاتی باشد، کوه آتشگاه دو دامنه یا شیب شمالی و جنوبی دارد؛ دامنه شمالی آن بسیار شیب دار و نامنظم است، بیرون زدگی های سنگی و صخره ای آن نشان دهنده چنین وضعیتی است. دامنه جنوبی و آفتابگیر آن ( مسیر روستاهای مزیدی و …) کم شیب می باشد. از نظر مخاطرات اقلیمی ( برف، یخبندان، ذوب برف و یخبندان مجدد شبانه در فصل سرد سال) دامنه شمالی بسیار حساس است.
    مسیر دامنه جنوبی کوه آتشگاه با احداث تونلی به دامنه شمالی همان کوه متصل می تواند متصل شود. از طریق پل روی رودخانه به تونل پیشنهادی تپه کوله مرتبط می شود.این مسیر کمترین تخریب سرزمینی، مخاطرات اقلیمی و زیست محیطی خواهد داشت.
    با احترام
    دکتر محمد احمدی

  • فرهنگی در تاریخ شهریور 17, 1400 گفت:

    سوال.؟راستی نماینده قبلی چه مطالبه عمومی را پیگیری کرد!۱۱

  • محمد احمدب در تاریخ شهریور 16, 1400 گفت:

    سلام
    آقای صالحی
    جاده نه تنها نیاز مردم بلکه در درجه نخست نیاز حکومت است. اما انتخاب مسیر درست با کمترین آثار تخریبی ملاک درست تر و نیاز اصلی است. کوه آتشگاه دو دامنه دارد شمالی و جنوبی. دامنه شمالی بسیار پرشیب، در زمستان سر و برفگیر است. در حالی که دامنه جنوبی کوه آتشگاه کم شیب و آفتابگیر است.
    اگر هدف اصلی آسان سازی رفت و آمد خودروهاست بسیار معیارهای بعدی انتخاب نیز بایستی اهمیت پیدا نمایند. پرسش بنده این است مکانی یابی پروژهای مثل جاده امروزه با تدوین معیار ها و زیرمعیارها و توسط نرم افزارها انجام می شود. شما از معیار ها و زیرمعیارهای انتخاب مسیر آگاهی دارید؟
    اگر مسیر دامنه جنوبی انتخاب شود و باراحداث تونلی به دامنه شمالی کوهستان آتشگاه مسیر ادامه یابد و طریق تونل دوم به جاده نودشه متصل گردد، فکر نمی کنید آثار زیانبار تخریب محیط به حداقل می رسد؟
    در ضمن دامنه شمالی از نظر اقلیمی سرد و برق گیر است. مخاطرات ذوب برف و یخبندان و حتی بهمن برف آیا لحاظ شده است؟ پایداری محیط و جاده ها اصل مهم بشمار می آید.
    به نظر بنده تجدید نظر در انتخاب مسیر بایستی صورت پذیرد. دامنه شمالی مخاطرات بی شماری دارد. اگر هدف احداث جاده باشد و نه …..