ج 10 فروردین 1403 ساعت 09:13

پاوه و ضرورت توجه ویژه به فضای سبز شهری/دکتر محمدآشنا عباس منش

پاوه و ضرورت توجه ویژه به فضای سبز شهری/دکتر محمدآشنا عباس منش

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: اهمیت فضاهای سبز شهری تا بدان حد است که امروزه وجود این کاربری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع به حساب می آید. مهمترین اثرات فضای سبز در شهرها شامل کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی، تلطیف هوا و جذب گرد و غبار […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: اهمیت فضاهای سبز شهری تا بدان حد است که امروزه وجود این کاربری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع به حساب می آید. مهمترین اثرات فضای سبز در شهرها شامل کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی، تلطیف هوا و جذب گرد و غبار است.محمد آشنا عباس منش

کمبود سرانه فضای سبز به عنوان یکی از مهمترین مولفه ‌های سلامت روانی زندگی شهری در پاوه صدای مردم این شهر زیبایی کوهستانی را درآورده است. شهر پاوه نیازمند توجه همگان و مشارکت شهروندان است و نمی توان شهر را بدون همکاری مردم توسعه داد.

مشکلات اساسی این شهر را  می توان کمبود سرانه های فضای سبز ، پارکینگ عمومی و مشکلات ترافیک، کمبود فضاهای ورزشی و تفریحی در سطح شهر ، توسعه شهر، ورودی و خروجی های شهر و زیبا سازی و مبلمان شهری و از همه مهمتر عدم مشارکت شهروندان در توسعه و آبادانی شهر و بی تفاوتی بسیاری از ساکنین آن  دانست.

توسعه مدل‌ های فضای سبز در قالب ‌ها و ساختارهای متنوع از قبیل پارک ‌ها، بوستان ‌ها و غیره از جمله اقداماتی است که شهرداری‌ ها می‌ توانند با استفاده از این مدل ها به بهبود وضعیت و سرانه فضای سبز کمک کنند. با بهبود فضای سبز پاوه و  زیبا سازی شهر می توان در جذب گردشگر نیز موفق عمل کرد. باتوجه به پروژه  ثبت جهانی هورامان ، شهرداری پاوه باید شرایط را برای توسعه گردشگری داخلی و حتی حضور گردشگران خارجی در منطقه فراهم کند که بخشی از این مهم مربوط به زیبا سازی شهری است. قرار نیست گردشگر صرفا به روستاهای منطقه روانه شود و شهر بی بهره از این پتانسیل باشد.

پیشنهاد می گردد جهت اصلاح این مشکلات و رفع کمبود فضای سبز در شهر پاوه :

احداث پارک سراب هولی و فراهم نمودن مسیرسبز پیاده روی در بستر رودخانه از سراب هولی تا دره آسیابان و میدان مولوی. این پارک را می توانید با نمونه هایی شبیه این مسیر از جمله پارک سراب صحنه، پارک دربند ارومیه و پارک طبیعی پالنگان از روستا تا سرچمه آب باغات آن مقایسه کرد و ظرفیت ایجاد آن را با همکاری مردم و باغداران فراهم نمود.

بهره برداری از دو پارک طبیعی ” ویمیر ” و ” سه‌رده‌ره در آینده نزدیک، بخشی از کمبود سرانه فضای سبز ابن شهر جبران خواهد شد. حداقل کاری که می شود برای این دو پارک انجام داد شامل: آسفالت مسیر دسترسی به این پارک ها ، تعبیه سرویس بهداشتی، سطل های جمع آوری زباله، راه اندازی چند کافه رستوران و جدول گذاری جهت جمع آوری آب های جاری و فصلی روان در مسیر است. چند ماه پیش با پیگیری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اقداماتی برای این دو پارک طبیعی انجام شد اما متاسفانه به دلایلی متوقف گردید. انتظار می رود فرمانداری پاوه با رفع موانع و رایزنی و هماهنگی با همه نهادها ، نسبت به فراهم نمودن شرایط بهره برداری از این دو پارک عمومی اقدام نماید تا همه مردم شهر و اطراف و مهمانان از این نعمت خدادادی بهره مند گردند.

احداث و ایجاد پارک و بلوارهای ورودی از هر دو طرف شهر. برای این کار باید ساختار شهری را اصلاح شده )طرح تفصیلی و جامع شهر پاوه اصلاح و مصوب گردد ) و با گرفتن مجوزهای لازم پارک را در زمین های بعد از استادیوم ورزشی ( که‌لو هه‌لویاری ) احداث نمود که با این کار هم حوزه شهری از سمت ترمینال نوسود و مریوان گسترده شده و هم در آینده روستای نوریاب به شهر پاوه الحاق می گردد. با این کار چند افق بلند مدت دیده شده و آینده نگری ها باعث می شود که توسعه شهر پاوه با چشم انداز بلندتری دنبال شود. با الحاق روستاهای همجوار با شهر پاوه ( از نسمه تا که‌ل هه‌لویار ) امکانات و ظرفیت های توسعه فضای سبز نیز افزایش یافته ، شهر به دو منطقه یا ناحیه تقسیم شده و شهرداری بودجه و اعتبار و امکانات بیشتری جهت ارائه خدمات در اختیار خواهد گرفت.

احداث پارک جنگلی تپه کوله . باتوجه به اینکه پیش تر احداث این پارک در محافل مطرح بوده و نیز با راه اندازی مسکن مهر با ظرفیت بالا در این قسمت از شهر، ضرورت احداث و ایجاد این پارک بیش از گذشته احساس می شود.

بهره برداری درست از پارک های موجود ( کومه کال، باغ کاج شهرداری، پارک بلوار ) که حداقل ۲۰ سال پیش و بعضا قبل از انقلاب احداث شده اند، باید به طور جدی اصلاح شده و زیرساخت های لازم در آنها تعبیه گردد و در حفظ و نگهداری از آنها سعی کوشا و تلاشی وافر گردد و در واگذاری اماکن شهرداری در این پارک ها به بخش خصوصی مسئولیت پذیری و حساسیت بیشتری به خرج دهد و صرفا کسب درآمد، مدنظر ایشان نباشد. پارک کومه کال پاوه ظرفیت ایجاد بستر لازم جهت جذب و ماندگاری گردشگر را دارد اگر زیرساخت های لازم در آن تعبیه گردد. با بازدید و یک مقایسه سرانگشتی می توانید باور کنید که پارک کومه کال پاوه از پارک بام لرستان و پارک سراب صحنه، ظرفیت بیشتری برای جذب گردشگر و استفاده شهروندان دارد.

احداث پارک جنگلی جاده کمربندی ( بام پاوه ) : در جاده کمربندی احداث شده جدید صحبت هایی پیرامون احداث پارک جنگلی مطرح و به صورت نمادین نیز اقداماتی انجام شده که می طلبد شهرداری این پارک جنگلی را جدی تر گرفته و با کمک انجمن های مردمی و نهادهای مردم نهاد در احداث و حفظ و نگهداری از این پارک جنگلی که ضرورتی انگار ناپذیر برای شهر و محلات بالادستی است، احداث و راه اندازی این پارک را در اولویت قرار دهد.پیشنهاد می شود در این پارک از کاشت درختان بومی منطقه بویژه ارغوان و بلوط و… استفاده شود. مردم نیز با این پروژه همراهی کرده و موانعی برای نهادهای خدماتی فراهم نکنند تا این کار زودتر و در اسرع وقت انجام شود. البته در خیابان گردشگری فعلی و خیابان اصلی شهر نیز ما با کمبود فضای سبز مواجه هستیم و باید به درختان این مسیر هم رسیدگی شود.

لازم به گفتن نیست که احداث همه این پارک ها زمینه آسایش و آرامش شهروندان و گردشگران را فراهم نموده و در ایجاد اشتغال پایدار و جذب سرمایه و امید به زندگی در بین جوانان شهر را رونق و افزایش داده و در کم نمودن آسیب های اجتماعی نقشی انکارنشدنی دارد.

امید است شهرداری و شورای شهر جدید با کمک انجمن های مردم نهاد و مشارکت مردم و نخبگان به سمت شهری با کمربند سبز حرکت نماید و آسایش و آرامش روانی شهروندان و مهمانان خود را تامین کند.