ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 10:37

آثار و تبعات آموزش غیر حضوری/ سعدی فتاحی

آثار و تبعات آموزش غیر حضوری/ سعدی فتاحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:  بیش از ۲۰ ماه از تعطیلی مدارس به صورت حضوری می گذرد، یعنی نزدیک به دو سال است که دانش آموزان و بچه های ما به مدرسه نرفته اند.  اینکه چرا یک برنامه ریزی و سیاست گذاری مدون و کارشناسی شده جهت بررسی و حل معضل مبارزه با بیماری کرونا […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:  بیش از ۲۰ ماه از تعطیلی مدارس به صورت حضوری می گذرد، یعنی نزدیک به دو سال است که دانش آموزان و بچه های ما به مدرسه نرفته اند.  اینکه چرا یک برنامه ریزی و سیاست گذاری مدون و کارشناسی شده جهت بررسی و حل معضل مبارزه با بیماری کرونا موجود نیست موضوع دیگری است که در اینجا به آن نخواهیم پرداخت، اما در آغاز بحث ضروری است به چند نکته اساسی اشاره نموده و سپس به اصل موضوع خواهیم پرداخت.

نخست اینکه اولیای دانش آموزان مجاز و مختارند که تشخیص دهند فرزند خود را به مدرسه بفرستند یا اینکه خود امر آموزش و پرورش آن ها را به عهده بگیرند.

نکته دوم اینکه مسئولین ذیربط چه تصمیمی برای بازگشایی مدارس خواهند گرفت و ستاد کرونا صلاح را در چه خواهد  دانست  مهم است.

 در اینجا فارغ از آنکه اولیا و مسئولین چه تصمیمی بگیرند برآنیم تا به بخشی از آثار و تبعات غیر حضوری بودن مدارس بر دانش آموزان معصوم بپردازیم که از زوایای دید بسیاری از اولیا هرگز دیده نشده است. کرونا یکی از پدیده های تاثیرگذار در در سده اخیر بود، به این دلیل که رفتارش قابل پیش بینی نبوده است و تغییرات آن گاه جهش و گاه ناگهانی است و دنیا هرگز چنین پدیده‌ای را تجربه نکرده است.

نتایج یک تحقیق نشان می دهد که بعد از تعطیلات سه ماه تابستان دانش آموزان یک سوم مهارتهای خواندن و نیمی از مهارت های درسی ریاضی را فراموش کرده‌اند ، در حالیکه مدرسه مکانی برای تعامل با دیگران ،  قانون پذیری ،  جامعه پذیری و مهارت های ارتباطی است بیش از ۲۰ میلیون نفر از دانش آموزان در دنیا بعد از بیماری کرونا در معرض ترک تحصیل قرار دارند.

ضمن اذعان به این نکته که  معلمین ما برای آموزش غیرحضوری تربیت نشده‌اند،  باید  یادآوری  نمایم که نتایج ارزشیابی آموزشی غیر حضوری از عدالت آموزش و پرورش برخوردار نمی باشد، آموزش غیر حضوری و عدم حضور دانش‌آموزان در مدرسه باعث شده است که به طور ناخواسته شاهد موارد ذیل باشیم:

الف)   افزایش میزان ترک تحصیل

ب)  تغییر الگوی خواب دانش‌آموزان به تبعیت آن تغییر زمان در ترشح هورمونهای بدن و ناموزون شدن رشد بدن و در نهایت بیماری های مختلف از جمله پدیده چاقی که ۳۰ درصد از دانش آموزان در طی کرونا دچار آن شده اند که متخصصین امر معتقدند چاقی زمینه‌ساز بیماری از جمله فشار خون دیابت و غیره می باشد

ج)  افزایش کودکان کار و در مناطق مرزی افزایش کودکان کولبر و قاچاق

د)  افزایش بیماریهای چشم بر اثر استفاده بیش از اندازه از موبایل و تبلت که باعث شده است دانش‌آموزان از عینک استفاده نمایند آن هم در سنین زیر ۱۸ سال

و)   تغییر الگوی تغذیه

ن)  انزوا و تنهایی و گوشه گیری و نیز عدم برقراری ارتباط با همسالان و همکلاسی‌ها

– زنگ تفریح زنگ خانه ساعت درسی و ورزشی مراجعه به فروشگاه مدرسه دعوای دانش آموزان ارتباط با مربی پرورشی و مشاور مدرسه و…. دارای ابعاد پرورشی تاثیر گذار بر دانش آموزان هستند که تعطیلی مدارس بچه ها را از آن محروم کرده است

تعطیلی درازمدت باعث شده است که دانش آموزان به برگشتن به مدرسه تمایل نداشته باشند.

و در پایان

آموزش و پرورش ضمن اعلام آمادگی در هر حالت برای تعلیم و تربیت دانش آموزان چه حضوری چه نیمه حضوری و غیرحضوری آموزش حضوری برای دانش آموزان را بر هر روش دیگری ترجیح می دهد و نقش اولیا در این میان بسیار مهم است که تصمیم گیری آن ها بر سرنوشت بچه ها تاثیر مستقیم دارد و به نظر می رسد و واکسینه شدن معلمین و اولیا و رعایت فاصله و شیفت بندی مدارس در گروههای ۱۵ نفره با استفاده از تهویه و ضدعفونی می تواند در عدم ابتلاء به کرونا خیلی تاثیرگذار باشد همانطور که تمام کشورهای دنیا با رعایت این موارد مدارس را بازگشایی نمودند

به عنوان نقطه آخر تعطیلی مدارس جهت مقابله با کرونا تنها پاک کردن صورت مسئله است زیرا همه ما شاهد هستیم که تمام فعالیت های اجتماعی مانند بازار مساجد عزاداری ها و عروسی ها و امکان تجاری و ورزشی و تفریحی و پارک‌ها و غیره مانند شرایط عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهند