پ 09 فروردین 1403 ساعت 17:29

مدیر اقامتگاه بوم گردی سابات روانسر: بومگردی گردشگری مسئولانه و پایدار است

مدیر اقامتگاه بوم گردی سابات روانسر: بومگردی گردشگری مسئولانه و پایدار است

به گزارش سلام پاوه : عبدالناصر احمدی دانش آموخته علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینای همدان و سمیه محمودی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد واحد سنندج، زوج جوان و مستعدی هستند که با همه سختی ها توانستند اولین اقامتگاه بومگردی با نام سابات را در کیلومتر ۷ شهر روانسر و در روستای کانی کچکینه این شهرستان […]

به گزارش سلام پاوه : عبدالناصر احمدی دانش آموخته علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینای همدان و سمیه محمودی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد واحد سنندج، زوج جوان و مستعدی هستند که با همه سختی ها توانستند اولین اقامتگاه بومگردی با نام سابات را در کیلومتر ۷ شهر روانسر و در روستای کانی کچکینه این شهرستان احداث نمایند. به بهانه ثبت هورامان در فهرست آثار جهانی و اهمیت شهر روانسر به عنوان ورودی جنوبشرقی هورامان/اورامانات در گفتگویی کوتاه با این زوج جوان تاثیر اقامتگاه های بومگردی و سنتی در ترویج گردشگری پایدار را جویا شدیم. آنچه که می خوانید حاصل این گپ کوتاه  و دوستانه است:

سلام پاوه :چرا سابات؟ اقامتگاههای بومگردی در کجای کار گردشگری قرار دارند؟

عبدالناصر احمدی: سابات در زبان کردی به معنای “کپر” و سایه است. چون محلی که برای احداث بوم گردی در نظر داشتیم جای خوش آب و هوایی بود این نام را برای آن انتخاب کردیم. ضمن اینکه تلفظ این نام برای همه زبان ها و افراد گردشگر راحت و ساده است.  مطمئناً همه دوستان می‌دانند که گردشگری وجوه مختلفی دارد از گردشگری طبیعی گرفته تا گردشگری صنعتی، پزشکی و مذهبی. قطعاً  بومگردی در جایگاه گردشگری مبتنی بر طبیعت و در اقامتگاه های محلی و روستایی جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه همزمان هم گردشگری فرهنگی هست و هم گردشگری طبیعی. البته مستحضرید که سایر وجوه گردشگری در آن هم می تواند وجود داشته باشد.

سمیه محمودی: به نظر من اقامتگاههای بومگردی رویکردی ساده و چند وجهی به بحث گردشگری دارد. اقامت های بومگردی گردشگری غذا، گردشگری پوشاک، گردشگری طبیعی، گردشگری روستایی و حتی بازدید از میراث ناملموس و آیین‌ و رسوم و شیوه زندگی مردم محلی را به نمایش می گذارد. در اقامتهای گردشگری شما با خوردن غذای اصیل کردی این تجربه که یک غذای جدید چقدر می تواند در ذائقه شما لذیذ باشد را با دیگران به اشتراک می گذارید. شما تا زمانی که در بطن یک زندگی محلی قرار نگیرید نمی‌تواند به پوشاک، امرار معاش، خواب، خوراک و شیوه های زندگی جوامع محلی و فرهنگ‌های نادیده پی ببرید و آن را از نزدیک تجربه کنید. به نظر من اقامتگاههای بومگردی می توانند آلبومی کوچک از همه وجوه گردشگری باشند. البته در اقامتگاههای بومگردی کودکان و نوجوانان نیز می توانند به تفریح و کسب تجربه بپردازند. جا دارد من از پسرم هیراد که کلاس دوم دبستان است و در تمام این مدت همراه و یاریگر ما بوده است تشکر کنم. هیراد در حال حاضر با زبان کردی سورانی مانوس است. به شعر و ادبیات و چیغ بافی و هنرهای دستی علاقه مند شده است. تنبک نوازی می کند. با مهمانان ارتباط کلامی می گیرد و فکر می کنیم که سهم او در پیشبرد کار اقامتگاه اگر بیشتر از ما نباشد کمتر نیست.

عبدالناصر احمدی: بومگردی گردشگری مسئولانه و پایدار است. ما باید از کارهای کوچک برای برداشتن گام‌های بزرگ شروع کنیم. باید خود را برای تعامل با فرهنگ و جبهه های جدید و وارداتی آن آماده نماییم. مطمئناً هر فرهنگی برای دیگران جذابیت‌هایی دارد. ضمن اینکه من معتقدم در همه جهان می‌توان وجوه اشتراکی از رفتار انسانی را یافت که بخشی بخش انفکاک ناپذیر از گردشگری دنیای امروز است. دنیای پر هیاهوی ما به تجربه و دیدن روستا و بازگشت به دل طبیعت بدون تخریب آن، نیاز دارد. بومگردی الفبای شروع بازگشت انسان به دورانی است که هنوز صنعت بر همه چیز چیره نشده بود.

سلام پاوه :اگر امروز به گذشته برگردید آیا دوباره اقامتگاه سابات را احداث می کردید؟

عبدالناصر احمدی: شاید اگر می‌دانستیم کرونا با چنین شدت و حدتی رخ می دهد انگیزه هایمان را از دست می دادیم. با این حال امروز خوشحالیم که چنین اتفاقی به همت همه مدیران و مسئولان محلی و استانی حادث شده است. ما سپاسگزار همه کسانی هستیم که به ما انگیزه دادند. همراهی کردند و تشویقهایشان به ما توان می داد. شرمنده ام که نمی توانم از تک تک این عزیزان نام ببرم. با این همه اگر از فرماندار محترم روانسر و به ویژه آقای احمدی بخشدار محترم، آقایان دکتر امیر خسروانی، مهندس بالایی، رنجبر، ایرج رضایی و جمال کریمی و سرکار خانم دکتر طهماسبی تقدیر ننماییم ناسپاسی است. دکتر جبار گوهری قبل از جایگاه فعلی اشان مشوق ما بودند که جای تشکر دارد. دوستان نهادهای امنیتی و انتظامی در پیشبرد این کار بسیار راهنما بودند و رهنمودهای ارزنده اشان موجب امتنان فراوان است اگرچه مجاز به ذکر نام نیستیم با این همه منت داریم و سپاسگزاریم.

 باور کنید کار اقامتگاه ها و مهمانپذیر ها در فضای واقعی و نه صنعتی و ساختگی، که همزمان هم طبیعت و هم خانه را داشته باشد، بسیار سخت و طاقت فرسا است. با این همه من خوشحالم که در این راه قدم گذاشتیم و توانستیم به جایی که الان هستیم برسیم.

خوشبختانه دوستان زیادی در اورامانات این کار را شروع کرده اند که می تواند شروعی بالنده برای توسعه گردشگری مسئولانه در منطقه باشد. برخی از این فعالیت ها ماندگار بوده اند برای مثال در روستای زردویی اقامتگاه و موزه میراث ناملموس ئاتورگه در نوع خود بی‌نظیر است. وجود افرادی مانند مدیر موزه ئاتورگه می تواند در تداوم گردشگری مسئولانه و در بطن روستاهای زنده ما بسیار موثر باشد.  ما باید تلاش نماییم تا میراث ملموس و ناملموس هورامان/ اورامانات جهانی شده را حفظ کنیم. چنین اقداماتی اگر در بستری قانونمند و بر اساس برنامه و ظرفیت محیط و طبیعت باشد بسیار معقول و پسندیده است. اما اگر به عنوان یک رفتار چشم و هم‌چشمی و صرفاً اقتصادی به آن نگاه شود قطعاً مخرب است.

احداث موزه های محلی مانند موزه ئاتورگه و فعالیت‌هایی که ما در سابات به دنبال آن هستیم می‌تواند تحرک و نشاط را به جامعه تزریق کند. بد نیست اشاره کنم که ما درصدد هستیم که با همکاری اداره محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روانسر و به مدد کارشناسان خوب و توانمند اداره کل میراث فرهنگی در مرکز استان، اولین موزه روستایی را روانسر و در محل اقامتگاه سابات ایجاد کنیم تا ضمن جذب مخاطب جهانی توامان به آموزش و معرفی میراث هورامان به همه گردشگران بپردازیم. این نوع تبلیغ باید رسالت همه اقامتگاهها باشد.  ما معتقدیم طبیعت مادر فرهنگ است و به قول یکی از دوستان صاحب نظر هورامان موزه زنده هزاران سال همبودی انسان و محیط است و اگر ما بتوانیم در مسیر توسعه پایدار و حفظ اصالت فرهنگی و نشان دادن آیین و رسوم خود اقدام کنیم و در کنار آن درآمدزایی داشته باشیم باید با نقشه راه پایداری محیط و توسعه محلی همگام و هم فکر شویم. در چنین رویکردی است که توفیق ما بر مدار توانایی و پایداری است.

سمیه  محمودی: من به عنوان یک زن در جامعه  هورامان/اورامانات افتخار می کنم که زنان ما همیشه پا به پای مردان و یک گام جلوتر در معیشت خانواده، در تربیت فرزندان، استمرار فرهنگ، پویایی زبان، لباس و سنت های ماندگار فعال بوده اند. در کنار همه این فعالیت‌ها، به رسوم خود وفادار بودند و اخلاق و عفت را پاسداری کردند. می پذیرم که کار حفظ و نگهداری یک اقامتگاه بوم گردی روستایی بیشتر از همه بر عهده زنان است. البته باید پذیرفت سختی آن هم، با تجارب جدیدی همراه است و من خوشحالم که توانستیم در راستای حفظ فرهنگ و اصالت اورامانات گامی ولو کوچک برداریم. این نوید را می‌دهم که اگر ما با روش هدفمند و با برنامه درست کار کنیم هیچ اقامتگاه بومگردی مانع توسعه اقامتگاه بومگردی دیگری نمی شود اما مشروط به اینکه برنامه‌های ما بر اساس هدف مشخص و گردشگری با ضابطه باشد.

ما در همین مدت کوتاه، سفالگری، عروسک سازی، صنایع دستی، خوراکهای کردی و بسیاری از فعالیت های دیگر را آغاز کرده ایم و خوشحالم بگویم حتی پسر کوچک من با انجام فعالیت هایی مانند چیغ بافی، نقاشی، سفالگری و موسیقی اصیل آشنا شده است و می تواند در کنار درس به هنر نیز بپردازد. من فکر می‌کنم یک گردشگر از همه این تصاویر و همه این فعالیت ها لذت می برد و هدف ما شناختن فرهنگ اورامانات به آنهایی است که میهمان ما خواهند بود. من بر این باورم که باید به همه سلایق و همه ایده ها احترام گذاشت. اما مانع از آن شد که فرهنگ محلی کوچک شمرده شود یا به خاطر اندک درآمد اقتصادی آنچه که برای ما ارزش است سبک گردد. ما باید هم میزبان باشیم، هم پاسدار فرهنگی باشیم، هم سفیر دوستی و برادری باشیم و هم مدرس زبان و فرهنگ و رسوم. همه این فعالیتهای رسالتها و ماموریتهای پنهان و پیدای اقامتگاههای بومگردی در اورامانات هستند که باید برای آن با جان و دل برنامه ریزی کرد.

سلام پاوه :آقای احمدی به عنوان پایان گفتگو اگر بحثی مانده است عنوان فرمایید؟

احمدی: من از شما بسیار سپاسگزارم. امیدوارم سلام پاوه بتوان رسانه ای فعال برای انعکاس اخبار بومگردی های اورامانات باشد. لازم است ذکر کنم که بومگردی سابات موجب مهاجرت معکوس به روستای کانی کچکینه شد. ما برای توسعه به روستاها نیاز داریم. قبل از ما در روستای کانی کچکینه فقط چند خانوار زندگی می کردند که الان خوشبختانه در حال توسعه و جمعیت گیری است و این مایه خوشحالی همه ساکنین است. ما در سابات کارگاه سفالگری راه انداخته ایم که می تواند به عنوان یک شغل روستایی به آن نگاه کرد. باید روستاها و اماکن خوش آب و هوا و جاذبه مند را احیا کرد. ما برای توسعه به گردشگری باضابطه و درست نیاز داریم. از همین رسانه اعلام می کنم آماده دریافت پیشنهادات و رهنمودهای همه عزیزان هستیم. سابات میزبان همه علاقه مندان گردشگری در اورامانات است.