ج 07 اردیبهشت 1403 ساعت 03:19

آزمون انتخاب شهردار در اورامانات/امیر  احمدیان 

آزمون انتخاب شهردار در اورامانات/امیر  احمدیان 

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:انتخاب شهردار نخستین و سخت‌ترین آزمون اعضای شورای شهر است تا تیم مدیریت شهری با بررسی شاخصها و معیارهای خاص، سکان اداره شهر را به شهردار دهند. در بیشتر کشورهای غربی شهردار از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می شود، در ضمن جایگاه سیاسی آن بالاتر از فرماندار و همه مسئولان […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:انتخاب شهردار نخستین و سخت‌ترین آزمون اعضای شورای شهر است تا تیم مدیریت شهری با بررسی شاخصها و معیارهای خاص، سکان اداره شهر را به شهردار دهند.

در بیشتر کشورهای غربی شهردار از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می شود، در ضمن جایگاه سیاسی آن بالاتر از فرماندار و همه مسئولان شهر است تا جایی که افرادی که در بعضی شهرهای بزرگ شهردار بوده اند بعد از مدتی به مقام نخست وزیری رسیده و در زمینه سیاسی هم از افراد موفق بودند.

در ایران، شهردار توسط شوراهای شهر که منتخب مردم هستند انتخاب خواهد شد و در منطقه اورامانات به طور خاص با توجه به تجربه سالهای گذشته انتخاب شهرداران معیار و ملاک و برنامه های خاصی نداشته است و متاسفانه ناکارآمدترین مسئولان را در حوزه شهری شاهد بودیم که لطمات جبران ناپذیری به مدیریت شهری زده است.

آیاشایسته سالاری در انتخاب شهرداران مدنظر  است؟ آیا درخواست ها و مطالبات مردم در انتخاب شهردار دخیل  است ؟

شهرداران علاوه بر ارائه خدمات عادلانه به تمام نقاط شهری، باید دارای تعامل سازنده با همه دستگاههای اجرایی در جهت رفع مشکلات شهری باشند نه در جهت ابقای خود مجبور باشند به شوراها امتیاز دهند و خود را به نهادهای قدرت و دولت مرتبط کنند که در اینصورت دیگر آن وظیفه پاسخگویی به شوراها را اعمال نخواهند کرد. در اینجا شهرداران بر شوراها حکمرانی میکنند در حالی که شوراها هیچ وقت شهردار را مجبور به پاسخگویی نکردند و همه کارها را در لفافه و به صورت پنهان کاری از مردم به پیش بردند و روند توسعه شهری در شهرداری هیچ وقت هماهنگ و برنامه محور نبوده است.

شهرهای اورامانات از نداشتن درآمد شهری پایدار در مضیقه هستند و درآمد اصلی را برپایه ماده ١٠٠ و از جیب مردم می گیرند. مردم از افزایش هزینه‌های شهری به تنگ آمده اند و به هر قیمتی تلاش می کنند که گرفتار ماده ۱۰۰ و سایر هزینه‌ سازی های مدیریت فرسوده و ناکارآمد شهری نشوند.

آیا مدیران شهری برنامه ای جهت درآمد های پایدار دارند ؟

معضل جدی شهرها انتخاب شهرداران با دیدگاه محدود، عدم مشورت پذیری، تصمیمات احساسی و غیره باعث شده  که با وجود قابلیت‌ها و پتانسیل های موجود، شهردارانی در حد و اندازه‌های استاندارد شهری انتخاب نشود و در این شهرها کارهای ناتمام زیادی باقی مانده است که مدیران شهری باید آنها را عملیاتی و در جهت رفع مشکلات کلان اقدام کنند.

آیا در انتخاب شهرداران از نظرات صاحب نظران و نخبگان استفاده می شود؟

مدیران شهری باید کلان‌نگر و توسعه محور باشند و نسبت به شهر نگاه فردی نداشته باشند و نظرات منتقدان و نخبگان شهری را در نظر بگیرند تا با ارائه راهکارها بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند.

آیا مدیران شهری راهکار و برنامه هایی جهت مبارزه با فساد دارند؟

یکی از  اولویت‌های کاری شهردار و شورای شهر باید مبارزه با فساد در ارکان شهرداری باشد و برای شروع این کار نیاز به شفافیت و پاسخگویی در میان مدیران شهری است تا زمینه برای بروز فساد و تخلفات از بین برود و همه صورتجلسات و تصمیمات در‌ اختیار اصحاب رسانه و مردم قرار گیرد.به امید آبادانی در همه حوزه های شهری و رسیدن به توسعه پایدار در سایه تفکر و خِرد جمعی، تخصص گرایی، شایسته سالاری و تعهد مطلق و پایبندی به اصول دموکراتیک و مدنیت.