س 28 فروردین 1403 ساعت 18:45

پیشینه سکونت انسان در پاوه به بیش از ۴۰ هزار سال رسید 

پیشینه سکونت انسان در پاوه به بیش از ۴۰ هزار سال رسید 

به گزارش سلام پاوه: سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به اکتشافات تازه باستان شناسی عنوان کرد:پیشینه سکونت انسان در شهرستان پاوه به بیش از ۴۰ هزار سال رسید. دکتر جبار گوهری در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه گفت ؛به بهانه ثبت هورامان/اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو از تازه ترین […]

به گزارش سلام پاوه: سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به اکتشافات تازه باستان شناسی عنوان کرد:پیشینه سکونت انسان در شهرستان پاوه به بیش از ۴۰ هزار سال رسید.

دکتر جبار گوهری در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه گفت ؛به بهانه ثبت هورامان/اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو از تازه ترین پِژوهشهای باستان شناسی در شهرستان پاوه خبر داد.

وی با اشاره به بررسی های مقدماتی اخیر که با همکاری متخصصین باستان شناس در روستاهای شمشیر و زردویی شهرستان پاوه انجام گرفت. کشفیات تازه در باستان شناسی منطقه را نوید بخش بررسی های بیشتر منطقه جهانی هورامان دانست.

گوهری با اشاره به نتایج اولیه این بازدیدها از چشم اندازی باستانی تر از آنچه که در مورد شهرستان پاوه انتظار می رفت خبر داد.

وی با اتکا به این کشفیات اظهار داشت؛ پیشینه سکونت انسان در شهرستان پاوه به بیش از ۴۰۰۰۰هزار سال(چهل هزار سال) قبل رسید و این بر اهمیت باستانی منطقه هورامان می افزاید.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه بر اساس نتایج این پژوهشها اظهار داشت؛ که انسانهای عصر سنگ در فاصله زمانی بین چهل تا نزدیک به هشتاد هزار سال پیش از دو پناهگاه صخره ای برای سکونت فصلی یا اتراق کوتاه مدت در نزدیکی روستاهای شمشیر و زردویی استفاده کرده اند.

وی افزود؛طبق مشاهدات باستان شناسان، ساکنان این دو پناهگاه که احتمالا از گونه نئاندرتال بوده اند با استفاده از سنگ چخماق به تولید ابزارهای سنگی پرداخته اند که بر اساس نوع و شیوه تراش آنها مربوط به دوره پارینه سنگی میانی(۴۰ تا ۲۰۰ هزارسال قبل) هستند.

گوهری ادامه داد و افزود علاوه بر ابزارهای سنگی، وجود بقایای حیوانات شکار شده به شکل قطعات استخوان و دندان در این سکونتگاه ها که بیشتر مربوط به بزکوهی هستند می تواند دریچه ای برای بررسی تنوع زیستی در ادوار باستانی منطقه را به همراه بیاورد.

وی تاکید کرد که یافته های جدید نشان دهنده قدمت بسیار طولانی سکونت بشر در این شهرستان است و تاریخ شهرستان پاوه را ده ها هزار سال به عقب برده است.

دکتر گوهری خاطرنشان ساخت پیش از این، آثار انسانهای دوره پارینه سنگی میانی در چند پناهگاه در نزدیکی هجیج و میدان اسپریز در طول کاوشهای نجات بخشی سد داریان به دست آمده است که با توجه به کشفیات اخیر تاریخ سکونت بشر در هر دو بخش کردستان و کرمانشاه در منطقه میراث جهانی هورامان/اورامانات به دوره پارینه سنگی میانی بر می گردد.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در پایان اظهار امیدواری کرد در آینده ای نزدیک بتوان با کاوشهای جدی و دعوت از باستان شناسان زبده جزییات بیشتری از این نویافته های مهم را به علاقه مندان و جامعه علمی جهان در محدوده میراث جهانی هورامان/اورامانات تقدیم کرد.