ج 10 فروردین 1403 ساعت 15:51

لزوم ایجاد مرکز رشد و نوآوری در شهرستان پاوه / فرید شاهمرادی

لزوم ایجاد مرکز رشد و نوآوری در شهرستان پاوه / فرید شاهمرادی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : با بررسی آمار و ارقام اقتصادی کشور، استان و شهر می­توان به یک ترکیب چالشی رسید، درصد بالای جمعیت جوان و درصد بالای بیکاری جمعیت جوان. وجود درصد بالای جمعیت جوان و از سویی پایین بودن نرخ اشتغال هر منطقه می­تواند در خصوص جامعه جوانان یک منطقه دو مدل […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : با بررسی آمار و ارقام اقتصادی کشور، استان و شهر می­توان به یک ترکیب چالشی رسید، درصد بالای جمعیت جوان و درصد بالای بیکاری جمعیت جوان. وجود درصد بالای جمعیت جوان و از سویی پایین بودن نرخ اشتغال هر منطقه می­تواند در خصوص جامعه جوانان یک منطقه دو مدل خروجی متفاوت حاصل کند.

سناریوی اول: این وضعیت در جامعه منجر به گسترش بزهکاری، مهاجرت نخبگان، ایجاد مشاغل کاذب ، معضلات سیاسی-اجتماعی و عدم تطابق تخصص-دانش-علاقه شاغلان شده و زمینه ساز بحران اقتصادی شود.فرید شاهمرادی

 

سناریوی دوم: سناریوی دوم به دو گونه است، در گونه اول با توجه به پایین بودن نرخ اشتغال و بسیار محدود بودن شغل­های دولتی و کارمندی، این جوانان بیکار بهترین منابع انسانی مورد نیاز برای شرکت­های کارآفرین و نوآور هستند که می­توانند منجر به افزایش ثروت و رفاه اجتماعی، توسعه خلاقیت و نوآوری در جامعه، پیشرفت تکنولوژی، ایجاد اکوسیستم کارآفرینی و در نهایت ایجاد اشتغال شوند. در گونه دوم خود جوانان بیکار را می­توان کارآفرینان بالقوه دید که با ترکیب­ بندی صحیح، همسو نمودن منابع در راستای اهداف تجاری، ایده ­های خلاقانه و تشکیل تیم مرتبط می­توانند شرکت­های کارآفرین را ایجاد کنند و منجر به مزایای بیان شده در گونه اول شود و یک جامعه محلی توسعه یابد و بتواند از ورود به سناریوی اول و معایب اساسی آن جلوگیری شود.

 

حال اگر بخواهیم وضعیت کنونی پاوه را براساس این دو سناریو بررسی کنیم متاسفانه خواهیم دید که بیش از ۷۰% با سناریوی اول تطابق دارد، به طور شاخص و ملموس می بینید که مهاجرت نخبگان به یکی از اساسی ­ترین معضلات برای خانواده­ های پاوه ­ای بدل گشته است. گسترش بزهکاری در چند سال اخیر بر کسی پوشیده نیست، مشغولیت جوانان در مشاغل کاذب بخصوص پدیده پرریسک کولبری مرزی به یکی از معضلات اجتماعی-اقتصادی بدل گشته، متاسفانه همچنین باید گفت که درصد پایین جوانانی که شاغل می باشند نیز بر طبق مباحث روانشناسی کار، با موارد همچون عدم تطابق دانش، علاقه و تخصص و شغل دست به گریبانند و درصد رضایت شغلی و طبیعتا بهره وری کاری را پایین آورده و خواهد آورد.

 

و اما وضعیت پاوه در سناریوی دوم، تعداد شرکت­های کارآفرین نوآور در پاوه شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسند تا جوانان بیکار بتوانند در این شرکت­ها براساس مهارت و علایق خود مشغول به کار شوند و باعث جهش تولید در اقتصاد منطقه ­ای پاوه گردند، چه در بخش تولید کالایی و چه در تولید محصولات خدماتی و ارائه خدمات در قالب کسب و کارهای نوآورانه.

 

همانگونه که عنوان شد در گونه دوم سناریوی دوم، جوانان بیکار می توانند خود اقدام به راه اندازی کسب و کارهای نوآورانه نمایند و با ایجاد شرکت های کارآفرینی که خود آنها صاحب این شرکت­ها خواهند بود، منجر به افزایش ثروت شخصی و در ادامه افزایش ثروت عمومی و توسعه اقتصادی جامعه گردند.

 

اما سوالی که مطرح می­شود این است که ” آیا ایجاد و راه ­اندازی یک کسب و کار نوآورانه سودآور که نیازمند دانش و تجربه­ ای وسیع است از عهده­ ی هر جوانی بر می آید؟ “

 

جواب یک خیر قاطعانه است! یک جوان تازه فارغ التحصیل آن هم از سیستم معیوب آموزشی دانشگاهی کنونی که در پی راه اندازی یک کسب و کار است قطعا در ابتدا بدون ساختار حمایتی قوی و مشخص نمی­تواند در عین حال حسابدار، مدیر، وکیل و یا دارای زمینه ­های فنی و تخصصی برای کسب و کار خود باشد. کمتر جوان دارای ایده خلاقانه در مراحل اولیه کار قادر به اجاره یک دفتر، کارگاه، تامین ماشین آلات، استخدام کارکنان مورد نیاز می­باشد، او بدون آموزش و مشاوره نمی­تواند طی مسیر کند و همچنین بدون سرمایه اولیه و کمک در تامین مالی اولیه کسب و کارش قطعا دچار مشکل خواهد شد.

 

با توجه به تحلیل ارائه شده وضعیت موجود و وضعیت پیش­رو ” راهکار کوچ پاوه از سناریوی اول به سناریوی دوم که منجر به توسعه اقتصادی خواهد شد چیست؟ “

در سراسر جهان ساختارهای متناسب و قوی­ای برای شکل­ گیری اکوسیستم توسعه کارآفرینی و نوآوری ایجاد گشته است که به صورت جهشی منجر به توسعه جوامع مختلف گشته ­اند. همچنین در کشور نیز در طی پانزده سال اخیر به طور ویژه به ایجاد این ساختارهای حمایتی در راستای توسعه کارآفرینی در شهرهای مختلف تاکید گشته­ است که می­توان همه مواردی که در گونه دوم سناریوی دوم لازمه ایجاد کسب و کار برای یک جوان بیکار و جویای کار عنوان کردیم را در این ساختارهای حمایتی که گنجانده شده است را دید.

 

این بسترهای مناسب توسعه کارآفرینی، پارک­های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز نوآوری، مراکز خلاقیت، فن ­بازارهای دولتی، و مراکز شتاب دهی خصوصی بوده است، این مراکز رشد، نوآوری و خلاقیت و فن ­بازارها، هم می توانند زیرمجموعه ­ای از پارک های علم و فناوری باشند (توصیه بر این شیوه است) هم توسط نهادهای دیگر (بنا به عدم تخصص نهادهای دیگر توصیه نمیشود) راه اندازی شوند.

 

در استان کرمانشاه به ویژه در طی چند سال اخیر پارک علم و فناوری کرمانشاه رشد خوبی داشته و منجر به ایجاد کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه مختلفی گشته است، همچنین در ادامه توسعه فعالیت­هایش اقدام به ایجاد مراکز نوآوری مختلف در دانشگاه­ها و مراکز رشد شهرستان­ها کرده است. هر چند انتقادات جدی بر جزئیات نحوه عملکرد، ارتباط و حمایت های پارک علم و فناوری کارمانشاه از مراکز رشد شهرستانی وارد است اما کلیات این ساختار موجب ایجاد یک پلتفرم حمایتی مطلوب در جهت حمایت از جوانان در راه ­اندازی کسب و کارهای نوپای نوآورانه خواهد شد.

 

اگر بخواهیم برای شفافیت مطلب به طور موردی به وظایف مراکز رشد و نوآوری بپردازیم در یک پیکج حمایتی که دارای ۶ سرفصل است خلاصه می گردد:در اختیار گذاشتن فضای استقرار تیم­ها و شرکت­ها فناور و نوآور

  1. کمک به تامین مالی اولیه از طریق ارائه تسهیلات ارزان و کم بهره با دوره تنفس
  2. ارائه خدمات مشاوره و منتورینگ تخصصی و عمومی کسب و کاری
  3. ارائه خدمات آموزشی-مهارتی کسب و کار
  4. حمایت از کسب و کارهای شکل گرفته برای شرکت در نمایشگاه های تجاری ملی و بین المللی
  5. کمک به ایجاد و توسعه بازار و تجاری سازی و جذب سرمایه داخلی و خارجی

همانگونه که مشاهده می فرمایید این ۶ مورد که در قالب و بستر مراکز رشد و نوآوری ارائه می گردند همان مواردی بود که در جهت راه ­اندازی یک کسب و کار در قسمت های ابتدایی مطلب ذکر کرده بودیم. علاوه بر موارد ذکر شده، شبکه ­سازی ایجاد شده در این مراکز باعث زنده کردن اکوسیستم کسب و کاری آن منطقه خواهد شد که می تواند جرقه ای اساسی برای توسعه کلی منطقه گردد.

 

آیا با توجه به شرایط کنونی کسب و کاری و اقتصادی و اجتماعی جامعه جوان پاوه زمان آن نرسیده است که جناب فرماندار شخصاً به پیگیری ایجاد مرکز رشد و نوآوری به منظور شکل گیری و توسعه کسب و کارهای نوپای نوآورانه در پاوه، از استانداری و به صورت ویژه از پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برآید ؟!

 

با آرزوی روز و روزگاری خلاق

نویسنده : فرید شاهمرادی کارشناس ارشد کارآفرینی

یک پاسخ برای “لزوم ایجاد مرکز رشد و نوآوری در شهرستان پاوه / فرید شاهمرادی

  • سعدی آموزگار در تاریخ فروردین 4, 1399 گفت:

    در دهه ی دوم از قرن بیست و یکم در هزاره ی سوم فناوری تحولات شگرفی را در جهان بوجود خواهد آورد که این تغییرات علاوه بر فناوری موجبات تحولات شگفتی آفرین را در جوامع مختلف بوجود خواهد آورد هم اینک آینده شروع شده است و آینده از آن کسانی است که رصدگرهای ماهری باشند . کسبو کارها امروز چرخشی ۱۸۰ درجه ایی به سوی استارت آپ ها و دانش بنیانها دارندو اگر در جامعه ایی زیست بومی برای استارت آپ ها و دانش بنیانها تعریف گردد فندانسیون کسب و کارهای قرن بیست و یکمی را فراهم نموده اند . مردمان شهرستان پاوه بدون اغراق و خود بزرگ بینی می گویم دارای فهم فرهنگی و فهم فناوری و توان جذب فرهنگ کسب و کار قرن بیست و یکمی هستند . تمرکز پردیس ها و پارکهای فناوری در مرکز کشور و مراکز استان دلیلی می شود بر محرومیت نرم افزاری مناطق دور افتاده به ویژه مناطق پیرامونی و چون تمرکز سخت افزاری و اداری کشور نیز در مرکز کشور و مراکز استان است لذا محرومیت مضاعف می گردد و این تبعات شدید اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی خواهند داشت که در دنیای قرن بیست و یکمی کاهش این ضرایب به هیچ وجه مورد وثوق سیاستمداران ، تصمیم سازان کلان کشوری و تصمیم گیران منطقه ای نیست لذا ضروری است از هم اکنون علاوه بر مسئولین شهرستان و به ویژه فرماندار ساعی شهرستان و شورای اداری شهرستان شوراهای شهرها و روستاهای شهرستان پاوه ضمن مطالعه در خصوص کارکردهایی مراکز رشد و نوآوری و خلاقیت که به درستی نویسنده محترم جناب آقای فرید شاهمرادی کارشناس ارشد کارآفرینی از لزوم ایجاد آن در شهرستان یاد نموده اند در میان خود شورایی را به نام شورای کار آفرینی مبتی بر ایجاد مرکز رشد و نوآوری و یا ه نام مورد وثوق دیگری تشکیل داده تا این شورا با راهبرد و چشم اندازی مشخص پی جو و پیگیر مرکز مربوطه و فعالیتهای مابعد ایجاد آن باشدو این شورا نقطه ی اتصال تحصیلکرده گان و کارآفرینان با شورای اداری شهرستان باشد تا امور با بهترین خروجی به اهداف عالیه ی خود دست یابند .- سعدی آموزگار . نودشه