ج 31 فروردین 1403 ساعت 11:26

شیشه کابوسی بزرگ در خواب اورامانات …/امید سلیمانی

شیشه کابوسی بزرگ در خواب اورامانات …/امید سلیمانی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : متاسفانه؟؟؟ خیلی سخت است که یک نویسنده بخواهد موضوع خود را با متاسفانه آغاز کند. متاسفانه به رغم اینکه خانواده های ما این ادعا را دارند که مواد مخدر را می شناسند یا از رفتارهای فرزندان خود به خوبی آگاه هستند اما امروزه یک غول و اختاپوس مافیایی ساخته […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : متاسفانه؟؟؟ خیلی سخت است که یک نویسنده بخواهد موضوع خود را با متاسفانه آغاز کند.
متاسفانه به رغم اینکه خانواده های ما این ادعا را دارند که مواد مخدر را می شناسند یا از رفتارهای فرزندان خود به خوبی آگاه هستند اما امروزه یک غول و اختاپوس امید سلیمانیمافیایی ساخته شده است که به راحتی توانسته در جامعه ما راه خود را باز کند. و کمتر کسی متوجه خطر وحشتناک آن شود.

شیشه یک ماده مخدر مثل مواد سنتی که قبلا می شناختیم نیست تفاوت شیشه با تریاک ،حشیش ،هروئین،حتی کراک از زمین تا آسمان است. شیشه تمام مرزهای خطر و جنون را پیموده و ماننده جلادی بر سر جوانان ما سایه افکنده و هر روز این جلاد قربانیان بیشتر و بیشتری میگیرد. خاصیت ویران کننده مواد مخدر شیشه که آن را از دیگر مواد مخدر متمایز میکند، این است که هر فردی در هر طبقه با هر نوع سواد و  آگاهی،از کارگر و کاسب و بازاری  گرفته تا دکتر و مهندس و دانشجو و هنرمند و… از آن در امان نیست و حتی گاها دیده شده که قشر تحصیل کرده بیشتر در دام این قاتل خاموش می افتند.
بخاطر خانواده ها و پدر و مادران عزیز که همیشه نگران فرزندان دلبند خود هستند  سعی میکنم شیشه و خطرات شیشه را با زبانی ساده بیان کنم و واقعیت های را در مورد شیشه بیان کنم که شاید کمتر خانواده ای از آن با خبر باشد.
شیشه چیست؟
شیشه از ترکب آمفتامین یا مت آمفتامین در آزمایشگاههای غیر قانونی ساخته می شود. قرص اکس نیز از ترکیبات همین مواد است. شیشه در حقیقت هیدروکلراید مت آمفتامین است که علاوه بر شیشه به آن آیس یا کریستال هم گفته می شود. . این ماده مخدر به راحتی در خانه و با استفاده از یک دستگاه کوچک ساخته شده و وارد بازار می شود. شیشه ای که در ایران تولید می شود با تمام دنیا فرق دارد، که حتی اسم آن را شیشه ایرانی می نامند. شیشه اصل یا  همان شیشه ای که ابتدا از خارج وارد می شود، گرمی صد تا صد و پنجاه هزار تومان قیمت داشت، اما به مرور به دلیل اینکه قاچاقچیان مواد در ایران دست به ساختن آن زدند، قیمت آن به گرمی بیست و یا حتی پانزده هزار کاهش یافت. البته با ترکیبی جدید و مصرف کننده های جدید وارد بازار مواد مخدر در ایران شد.
و به دلیل سود کلانی که سازندگان و فروشندگان آن به دست می آوردند کم کم ساخت شیشه در بیشتر شهرها و حتی روستاها در آشپزخانه های خانگی شروع شد.
شیشه هم ماننده هر نوع مواد دیگری در ابتدای مصرف با تجربه های بسیار لذتبخشی همراه است. به صورتی که شخص اعتقاد پیدا می کند، می تواند به صورت کنترل شده به سوءمصرف مواد بپردازد و از تجربه های لذتبخش آن برای دیگران هم بگوید، غافل از اینکه ثابت شده است مصرف حتی مقدار کمی شیشه  از همان دفعات اولیه، ساختمان مغز و کارکرد آن را همزمان تغییر می دهد. به این ترتیب که به علت ترشح زیاد نوروترانسمیترها، بعد از اندک زمانی، انتهای اعصاب مغز تحلیل می رود و مغز نمی تواند روند طبیعی خود را داشته باشد. و بیمار نه اینکه علایم خوبی تجربه نمی کند بلکه فقط به دلیل ترس از عوارض ترک شیشه که مربوط به کارکرد ضعیف مغز است، اقدام به سوءمصرف آن می کند. با مصرف زیاد شیشه با دفعات بیشتر، تنفس و ضربان قلب افزایش می یابد و فرد تپش قلب پیدا می کند، فشار خون و دمای بدنش بالا می رود و ضربان قلبش نامنظم می شود. فرد مصرف کننده به شدت تحریک پذیر و پرخاشگر می شود و ممکن است دست به هر خشونتی بزند. اضطراب، گیجی، لرزش اندام ها، تشنج و در نهایت ایست قلبی و مرگ از دیگر عوارض سوءمصرف شیشه است. سوءمصرف طولانی مدت شیشه بدبینی شدید، کاهش شدید حافظه، توهم های شنوایی و بینایی، جنون و بسیاری اختلال های عصبی دیگر هم ایجاد می کند.
شکل شیشه:؟ 

شیشه ای که در حال حاضر در بازار قاچاق مواد ایران وجود دارد،  بیشتر بصورت کریستال های ریز( مانند شکر) است که در تکه های کوچک یک لوله پلاستیکی ( نی نوشابه) جاسازی شده و سر و ته آن بسته می شود. این ماده به شکل های دیگری از جمله بلور های شفاف و تیز و…. نیز عرضه می شود.
قاچاقچیان مواد با این شعار که: شیشه حاوی مورفین نیست پس اعتیاد آور نیست مصرف آنرا تبلیغ می کنند و متاسفانه بسیاری از افراد ناآگاه خواسته یا ناخواسته در دام این ماده محرک گرفتار می شوند.

شیشه
واقعیت این است که شیشه یک ماده محرک بسیار اعتیادآور است بطوریکه در بسیاری از مقالات پزشکی قدرت اعتیاد زایی آنرا بیشتر از مواد محرکی مانند کوکائین (کوک) می دانند.
بخاطر داشته باشیم که در حال حاضر درمان اعتیاد به شیشه بسیار سختر و طولانی تر از دیگر مواد است. حتی در مواردی به دلیل نبودن دارو ترک آن تقریبا غیر ممکن می شود. و ما گاها از مسئولین می شنویم که می گویند: در ایران داروی ترک شیشه وجود ندارد…!!
این ماده مخدر به چهار صورت کشیدنی، استفاده از طریق بینی، خوردنی یا تزریق ممکن است مورد سوء مصرف قرار گیرد. برای کشیدن آن از پایپی شیشه ای که مخصوص اینکار است، لامپ، چراغ خودرو و …. استفاده می کنند.

سوء مصرف شیشه ترشح دوپامین، سروتونین و نور اپی نفرین را در سیناپسهای عصبی در مغز به شدت افزاش می دهد و منجر به تحریک سلولهای مغز می شود. شخصی که به سوء مصرف شیشه روی می آورد در ابتدا علایم بسیار خوبی را تجربه می کند.

قدرت تمرکز و اعتماد به نفس در چنین فردی به شدت بالا می رود، خطر را از خود دور می داند.( به قول معروف دل و جراتش زیاد می شود) حال تصور کنید؛ چنین فردی در حال رانندگی چه وضعیتی خواهد داشت! بخاطر جرات زیاد فاصله ایمن را در نظر نمی گیرد. با سرعت زیاد از یک وجب جا سبقت گرفته، جاده را محیط خطرناکی برای خود و دیگران می کند! معمولا این افراد توسط پلیس دستگیر می شوند. اگر هم تصادف کنند تصادف های مرگباری خواهند داشت.
شب تا صبح نمی خوابد دایم در حال عوض کردن کانال تلویزیون یا گوش کردن موسیقی است! بی قرار می شود و یک جا دوام نمی آورد! اشتها به شدت کاهش پیدا می کند! یکی از مواردی که اطرافیان به شخص مشکوک می شوند کاهش وزن شدید و کم خوابی است!
شیشه دیگر مثل مواد قدیم دختر و پسر نمی شناسد! و متاسفانه امروزه در ایران اعلام می شود بیشتر مصرف کنندگان شیشه دختران و زنان هستند. که بخاطر لاغر شدن از این ماده استفاده می کنند و بعد از مدتی به آن اعتیاد پیدا می کنند.
سوء مصرف طولانی مدت شیشه منجر به ایجاد بدبینی شدید، خشونت، کاهش شدید  حافظه، توهم های شنوایی و بینایی، سایکوز ( جنون آنی ) و بسیاری اختلالات عصبی دیگر  و در نهایت مرگ می شود. این ها توهم های جالبی هم دارند! ممکن است رنگ ها را بشنوند و صداها را ببینند!
و بدتر از آن این است که طی چند مدت از مصرف شیشه ،فرد مصرف کننده دچار توهمات جنسی شده و به یک بیمار جنسی تبدیل می شود. شیشه حس جنسی را در فرد مصرف کننده بسیار بالا برده و بعد از مدتی دست به رفتارهای پر خطر جنسی و تجاوز میزند. و این خطر وجود دارد که به بیماری (سادیسم) دچار شود که این خود یکی از بزرگترین معظلات مصرف شیشه است. که بسیار به سختی قابل درمان است و یا در مواردی درمان آن غیر ممکن است.
متاسفانه شیشه بیشترین آسیب را در مراحل اولیه به مغز وارد میکند، و شخص مصرف کننده شاید از لحاظ جسمی زیاد آسیب ندیده باشد، اما بافت ها و سلول های خاکستری مغز او رو به نابودی میروند. و شخص در وضعیتی قرار می گیرد که تمایل به درمان ندارد، و خود را به هیچ وجه بیمار یا معتاد نمی داند.  و شاید این مصیبت بارزترین تاثیر شیشه بر مغز باشد، که درمان و پیگیری درمان این افراد را مشکل کرده است!
عوارض شیشه فقط روی سیستم عصبی خلاصه نمی شود . و عوارض شدید و بسیار خطرناک آن بر روی ریه، دهان، دندان، معده ، کلیه ها ، کبد ، پوست ، مو ، بینایی، شنوایی،و.. ثابت شده است، و این عوارض به نسبت دیگر مواد مخدر بسیار بیشتر بوده و خیلی زود هم آثار خود را در شخص مصرف کننده نشان می دهد.
هر ساله در ایران هزاران نفر به دلیل مصرف مواد مخدر می میرند.

در این چند سال اخیر گزارش های نگران کننده از مصرف شیشه در استان کرمانشاه شنیده می شود. در اورامانات طی  دو سال اخیر بیش از ده ها نفر به دلیل مصرف شیشه جان خود را از دست داده، ویا خود کشی کرده اند. و تعداد زیادی هم مشکلات روانی پیدا کرده و در تیمارستان بستری هستند.زنگ خطر مصرف شیشه در اورامانات به صدا در آمده و این قاتل سفید هر روز جوانان بیشتری را در دام خود گرفتار می کند. و اگر همه ی ما دست در دست هم ندهیم که با این بحران مبارزه کنیم، طی چند سال آینده شیشه جان اکثر جوانان ما چه دختر و چه پسر را میگیرد. بدون آنکه حتی خانواده ها هم خبر داشته باشند. چون ماده مخدر شیشه بسیار زود مصرفش شروع شده و اوج میگیرد. و علایم آن هم خیلی سریع در فرد ایجاد می شود، و تا خانواده ها به خود بیایند، کار از کار گذشته است. و این را هم نباید فراموش کرد که شرایط نامساعد زندگی و فشارهای روانی و بیکاری که باز هم متاسفانه در جامعه ما رو به افزایش است، خود علت و عاملی  بزرگ برای مصرف مواد مخدر در بین جوانان است.
و در آخر امیدوارم که این  یک هشدار بسیار جدی به تک تک خانواده ها و  پدر و  مادر ها و جوانان در اورامانات باشد. که خطر این ماده مخدر و به شدت سمی را درک کرده و به مبارزه با آن بپردازند.

نویسنده: امید سلیمانی

7 پاسخ برای “شیشه کابوسی بزرگ در خواب اورامانات …/امید سلیمانی

  • فرزانه در تاریخ مهر 4, 1393 گفت:

    واقعا گل گفتی. کاش مسولین به جای حرف زدن جلوی پخش این مواد رو بگیرن ..متشکرم

  • پريسا منفرد در تاریخ مهر 2, 1393 گفت:

    با تشكر از آقاي سليماني كه درد جامعه رو كه يكي از كه يكي از معضلات جامعه امروزه بيان كردن،… 

  • شاپور یوسفی در تاریخ شهریور 21, 1393 گفت:

    با تشکر از مطلب جالب و آموزنده تان به امید روزی که جوانان دیارمان این مواد افیونی و نسل کش را در شهرمان با استفاده از دانش و آگاهی که به آن دست پیدا می کنند افراد نا آگاه را آگاه تر کرده و از آن بیزاری جویند به امید روزی با اورامان پاک.

  • زمردی در تاریخ شهریور 19, 1393 گفت:

    سلام خسته نباشید از وب سایت زیباتون ممنونیم. و تشکر بابت این مطلب مفید و ارزنده. اونم از آقای سلیمانی که من خودم شخصا با وجود اینکه در کرمانشاه ساکنم اما با ایشون و کارهاشون آشنایی دارم آقای سلیمانی یکی یا شاید تنها کسی در پاوه است که با زبان هورامی سورانی و به ویژه بسیار زیبا به زبان فارسی شعر، داستان مقاله و کتاب نوشته. و جوایز منطقه ای و استانی هم دریافت کرده. تا جایی که من خبر دارم تسلط کامل به زبان عربی هم دارن و من شنیدم که به عربی هم شعر نوشتن . باید به ایشان تبریک گفت و از ایشان و همه کسانی که در پاوه برای مردمشون زحمت میکشن تشکر کرد و از شما هم آقای صالحی بسیار سپاسگذاریم و خسته نباشید میگیم.

  • هورام در تاریخ شهریور 18, 1393 گفت:

    بسیار زیبا و در خور تقدیر بود متشکرم . از راه دور به آقای سلیمانی درود میفرستم دست مریزاد

  • سا بقی در تاریخ شهریور 18, 1393 گفت:

    سلام باور بفرمایید ما الان پنج شش نفر دوست کنار هم در خانه یکی از دوستان هستیم وقتی این موضوع را دیدیم بینهایت خوشحا ل شدیم که هنوز در جامعه ما انسانهای آگاه و صاحب قلمی هستن که به جامعه خود خدمت میکنند. با تشکر از شما که این مطلب مفید رو برای مردم میزارید که آگاهیشون با لا بره . و با سپاس فراوان از آقای امید سلیمانی جوان نام آشنا و خوش نام شهرمون که وافعا وجود چنین افرادی برای جامعه لازم و حیاطی است. متشکرم

  • راویار در تاریخ شهریور 18, 1393 گفت:

    سلام
    دوست عزیر نگو بیکاری و …
    یه مثال براتون می‌زنم. به نظر شما بین وجود دانشگاه‌های آبکی از جمله آزاد، پیام نور و علمی کاربردی رابطه‌ای با گرایش به مواد مخدر صنعتی وجود دارد یا خیر؟ البته که بله . به دو دلیل: 1- بیکارهای ما مثلاً تحصیلکرده می‌شوند اووو اونوقت ادا اطوارارو ببین…
    2- برمیگردد به زیاد بودن و تولید راحت این مواد که اشاره کرده‌اید. با این همه دانشگاه درپیتی که حداقل در استان زیادن ما هر ساله شاهد فارغ التحصیل شدن تعداد زیادی مهندس شیمی بیکار می‌شویم که برای آنها درست کردن این مواد در آشپزخانه یه روستا براشون کاری نداره … همینه اینا مثل نقل و نبات ریخته شده….