پ 30 فروردین 1403 ساعت 20:59

شارو دست چینی از ناب ترین آواها/ ابراهیم یوسفی

شارو دست چینی از ناب ترین آواها/ ابراهیم یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : ” شارو ” دست چینی از ناب ترین آواها از جمله فرهنگ و ادب وعرفان و …ذکاوت وهوشمندی مردمان هورامان با پیشینه فرهنگی غنی به درازنای تاریخ کهن آن بر میگردد . موسیقی هورامان از بکرترین موسیقی های باستانی ایران بزرگ است که ریشه در آواها و نواهای قوم […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : ” شارو ” دست چینی از ناب ترین آواها از جمله فرهنگ و ادب وعرفان و …ذکاوت وهوشمندی مردمان هورامان با پیشینه فرهنگی غنی به درازنای تاریخ کهن آن بر میگردد . موسیقی هورامان از بکرترین موسیقی های باستانی ایران بزرگ است که ریشه در آواها و نواهای قوم ماد دارد . غنا وصداهای اهورایی عجین شده با طبیعت بکر و زیبایی آسمان وزمین همراه با ابراهیم یوسفیروحی سبک سیر وآرام ومانوس شده با گل و گیاه و سبزه و مرغزار تنوع ریتم های شکفت آوری را در ملودی های این ناحیه بوجود آورده است .

ناب ترین و غنی ترین غنای ریتمیک ملودی ها از حنجره های طلایی مردمان هورامان ساطع شده است . نواهای کهنی چون : سیاچمانه ، ده ره یانه ،هوره ، چه مه ری ، سوز ، شیخانه و …. ومقامات کهن ودف و تنبور همگی ریشه در موسیقی این بخش از کردستان و ایران بزرگ دارد .

اثر فرهنگی “شارو ” کار موسیقایی پر زحمت و پر ارزشی برخواسته از عشق و علاقه و دلبستگی به تاریخ و پیشینه و مردمان هورامان مینونشان زکریا یوسفی کارشناس و استاد موسیقی دانشگاههای تهران دارد از دل نواهای دو تن از استادان بزرگ منطقه هورامان که پس از گذشت نیم قرن کماکان چون اختری تابناک بر تارک موسیقی منطقه میدرخشد وشاید تا سالها بدیلی از آن در موسیقی ظهور نکند . ماموستا عثمان هورامی استاد بی نظیر تمام دوران تاریخ موسیقی هورامان و ماموستا محمد حسین کیمنه ای استاد برجسته و خوش نوا ، مرغان هزار دستان این اثرند .

امید است تنظیم و تهیه و توزیع این اثر خدمتی به فرهنگ وموسیقایی هورامان وکردستان و هدیه ای در خور به دو استاد بزرگ موسیقی هورامان و مردمان با صفا و بیش ارزش علی الخصوص بیماران سخت علاج آن باشد .

3 پاسخ برای “شارو دست چینی از ناب ترین آواها/ ابراهیم یوسفی

  • حامیان خانه موسقی اوای هورام پاوه در تاریخ شهریور 8, 1393 گفت:

    با عرض سلام و ادب خدمت تمامی بازدید کنند گان افرین باد به خانواده یوسفی که چنین شخصیت های تقدیم فرهنگ وادب ای دیار کرده اند. باتشکر از کاک ابراهیم عزیز بابت ای متن جالب واقعا استاد زکریا مایه افتخار پاوه و منطقه کورده واری می باشد…

  • پیمان در تاریخ شهریور 4, 1393 گفت:

    اون وقت این اثرو ما کجا باید ببینیم؟!

  • فرهنگ دوست در تاریخ شهریور 4, 1393 گفت:

    بسيارجالب . ممنون ازمتن زيباي آقاي يوسفي عزيز واثر كاك ذكرياي هنرمند .