پ 30 فروردین 1403 ساعت 18:45

امام جمعه پاوه: اقرار سیاسیون به کلام پیامبر(ص) مبنی بر نفوذپذیری نت بر شمشیر

امام جمعه پاوه: اقرار سیاسیون به کلام پیامبر(ص) مبنی بر نفوذپذیری نت بر شمشیر

به گزارش سلام پاوه :  ۱۷ مرداد روز خبرنگار یادآور جانفشانی شهید صارمی و سایر خبرنگاران متعهد ایران اسلامی در راه تحقق آرمان خود و تکریم جایگاه اندیشه و قلم است، به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری پاوه پرس، با اهتمام رئیس محترم اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان جمعی از مدیران سایت […]

به گزارش سلام پاوه :  ۱۷ مرداد روز خبرنگار یادآور جانفشانی شهید صارمی و سایر خبرنگاران متعهد ایران اسلامی در راه تحقق آرمان خود و تکریم جایگاه اندیشه و قلم است،

به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری پاوه پرس، با اهتمام رئیس محترم اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان جمعی از مدیران سایت های پاوه پرس، سلام پاوه، هزارماسوله، آوای نشست-با-اصحاب-رسانهاورامانات، خبرنگار ایرنا و روزنامه فروشان شهرمان دیداری دوستانه به مناسبت روز خبرنگار با یکی از پیشکسوتان عرصه ی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه، جناب ماموستا ملاقادر قادری دیداری دوستانه داشتند .

 امام جمعه محترم پاوه حضور فعالین عرصه ی رسانه را به گرمی پذیرا شد و در سخنان مبسوطی به جایگاه بیان، تاریخچه روزنامه نگاری در ایران و کردستان، اینترنت و اثرات آن، وضعیت منطقه و وظایف اهل رسانه در برابر بحرانهای منطقه ای پرداخت.

ماموستا ملاقادر قادری در خصوص جایگاه بیان در اسلام و قرآن افزود: خداوند در قرن کریم و در آیه ۴ سوره الرحمن نطق، کتابت، خط، نوشتن و در یک کلمه و مافوق همه این ها “بیان” را یکی از امتیازاتی می داند که در بین مخلوقات آن را تنها به انسان عطاء فرموده است. و در طول تاریخ بیان نقش مهمی در تکامل و پیشرفت جامعه و همچنین ترقی و ایجاد تمدن های امروزی ایفاء نموده است.

قادری در ادامه تصریح نمود: ما مسلمانان معتقدیم اولین رسانه که خدای بزرگ به بنی آدم عطا کرده، رسانه ای است که در محراب و منبر به پیامبران داده است. در آیات ۲۷ و ۳۹ آل عران، ۱۱ مریم و ۲۱ ص به واژه محراب اشاره شده است؛ که محل عبادت، تبلیغ، ارشاد و پیام رسانی انسانهای بزرگی چون حضرات زکریا، یحیی، داود، مریم، ابراهیم و پیامبر بزرگوار اسلام بوده است.

نامبرده خاطرنشان ساخت: پیامبر بزرگوار ما و علمای جانشین بعد از ایشان بزرگترین رسانه را در طول ۱۴۰۰ سال پیش در اختیار داشته اند. ما معتقدیم اثرات اولین رسانه که محراب است از همه رسانه ها در رساندن پیام دین، دنیا، تذکر، تربیت و… بیشتر می باشد.

 

امام جمعه پاوه به نقش نماز جمعه در اجتماع امروزی ما پرداخت و گفت: نماز جمعه و رسانه دینی (محراب، منبر و مسجد) در دنیای اسلام و ایران جایگاه خاصی داشته اند، خصوصا در انقلاب اسلامی و در شهرهای بزرگ و کوچک، که اثرات و نتایجش کمتر از حضور نیروهای نظامی در جبهه نبوده است.

 

حاج ماموستا قادری در بخش دیگری از سخنان خود به فرهنگی بودن کشور ایران پرداخت و گفت: سابقه تاریخی انتشار رسمی روزنامه در ایران حدودا به ۲۰۰ سال پیش باز می گردد. میرزا صالح شیرازی اولین فردی ست که در ایران و در زمان محمدشاه قاجار روزنامه را منتشر نموده است.

 

وی در مقام قیاس گفت: ملت کرد هم در کردستان با وجود نبود دانشگاه و مراکز بزرگ آن چنانی، مسجد را دانشگاه نموده بطوریکه در کنار هر مسجد، دانشگاهی را به وجود آورده اند. که ماحصل آن این است که تمام علما و بزرگان ما درس خوانده (دانش آموخته ی) مسجد بوده اند.

 

قادری اولین روزنامه در کردستان را به ۱۱۵ سال پیش دانست و افزود: مقداد مدحت بدر خان در تبعید و در قاهره اولین روزنامه خود را با نام کردستان چاپ کرد. ۸ سال بعد از آن عبدالکریم غیرت روزنامه ای در کردستان ایران به نام شهاب الثاقب (ستاره شعاع دهنده) چاپ کرد.مرحوم ملامحمد قزلجی مشهور به ترجانی زاده نیز اولین فردی بود که روزنامه ای کردی را با نام “روژی کورد” ۹۲ سال پیش در بوکان چاپ و منتشر نمود.

 

حاج ماموستا قادری در ادامه به نقش رسانه در عصر حاضر پرداخت و گفت: امروزه در ایران، استانها و منطاق کردنشین حقیقتا مطبوعات و رسانه ها با وجود تنش و چالش های پش رو جایگاه بسیار غنی دارند، و ما نیز به این جایگاه احترام می گذاریم و روز خبرنگار را که شهادت شهیدمحمود صارمی ست به شما، دیگر خبرنگاران و فعالان این عرصه تبریک عرض می کنیم.

 

امام جمعه پاوه با اشاره به عمر ۴۵ ساله اینترنت در دنیا، به سیر تکامل و توسعه آن از سال ۱۹۶۹ زمانیکه به صورت شبکه ای با نام آریانت در اختیار وزارت دفاع آمریکا قرار داشت تا به امروز پرداخت و از اهمیت این دهکده جهانی خاطر نشان ساخت: در بررسی های صورت گرفته تا سال ۲۰۱۰ در سراسر دنیا یک میلیارد و پانصد میلیون مشترک اینترنت وجود داشته است، که در این چند سال نیز قطعا بر تعداد مشترکین افزوده شده و این شبکه اکنون حدود ۳ میلیارد مشترک را به خود اختصاص داده است. و این بدان معنی است که به درد مردم می خورد و مفید می باشد.

 

وی افزود: امروزه اینترنت در دنیا به عنوان ابر رسانه مطرح است و در همین راستا آشنایی با کامپیوتر و اینترنت همچون غذا خوردن به عنوان یک ضرورت بسیار مهم قلمداد می گردد. اینترنت یک رسانه و اسلحه فرهنگی است که اگر در اختیار انسانهای خوب باشد به دین، جامعه، مردم و استقلال حکومتی کمک می کند اما اگر در اختیار افرادی بی تقوی و بی دین باشد با ایجاد تفرقه و ورود به حریم شخصی افراد نظم و آرامش جامعه را برهم می زنند.

 

امروزه ما در جهان سوم زندگی می کنیم. افراد جهان سومی بخصوص ممالک اسلامی در آتش تفرقه می سوزند. ۸۰ درصد ممالک اسلامی مستقیم و غیرمستقیم امروزه درگیر جنگ هستند.

 

ماموستا قادری به حدیث “ان لمن البیان لسحرا” از پیامبر بزرگوار اسلام اشاره کرد و افزود: بعضی از بیان ها سحر هستند و تاثیراتی سحرگونه بر افراد دارند. در کشورهای جهان سوم خصوصا ممالک اسلامی رسانه های داخلی باید به گونه فعالیت داشته و تاحدی وقایع را برایمان روشن سازند که ما نیازمند شبکه ها و رسانه های خارجی مانند بی بی سی و آمریکا، العربیه و الجزیره و رسانه های ضد انقلاب نباشیم.

 

ایشان در اهمیت بیان خاطر نشان ساخت، پیامبر اسلام می فرماید در آینده و در جوامع اسلامی بحران هایی پیش می آید، که در ایجاد آنها حرف و نوشته اثراتش از شمشیر بیشتر است. حقیقتا توان و برش نوشته بیشتر از شمشیر است و شعار سیاسیون امروزه نیز همین ست که قدرت نت از شمشیر بیشتر است.

نشست-با-اصحاب-رسانه2

 

ماموستا قادری جنگ سرد را بسی خطرناک تر از جنگ گرم دانست و در ادامه گفت: در جنگ گرم جسم و خاک تصاحب می شود اما در جنگ سرد فکر گرفته می شود، و ما باید بیشتر در که امروز در دنیا به دو صورت جنگ است. جنگ نرم که نیازمند توپ، تانک، موشک و … و جنگ سرد که خطرناک تر است. چون در جنگ گرم خاک و جسم تصاحب می شود اما در جنگ نرم فکر گرفته می شود که خطرناک تر می باشد.

 

امام چمعه پاوه به نامگذاری امسال از جانب مقام معظم رهبری به سال اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: ۵ ماه از سال فرهنگی گذشته است و در این مدت متاسفانه در شهرمان شاهد هزینه ۵ هزار تومانی در خصوص کار فرهنگی نبوده ایم، درحالیکه امروزه جنگ علیه جمهوری اسلامی جنگ سیاسی و فرهنگی است.

 

ملاقادر قادری ارائه اطلاعات غلط را مورد نکوهش قرار داد و گفت: امروزه در مملکت ما حرف اول را بیشتر آمار و ارقام می زند. به عبارتی کمیت بیشتر مورد توجه است تا کیفیت. امسال من نیز که ۳۵ سال کار فرهنگی کرده ام این را نمی پذیرم و می دانیم که آمار و ارقام فریب دادن مافوق است.

 

امام جمعه پاوه فضای رسانه های شناسنامه دار شهرستان را سالم ومنطقی دانست و تأثیرگذاری آنان را در فعالیت های اجتماعی ودینی مطلوب ارزیابی نمود ودر ادامه خطاب به اصحاب رسانه توصیه هایی را در ادامه امر نمودند: توصیه اول این است که سعی کنید خدمتی صادقانه داشته باشید اشکالی ندارد تا ۱۰ سال دیگر نتیجه کار خود را ببینید. فردی که ساختمان ۱۰ طبقه می سازد پس از چندماه نتیجه کارش مشخص و قابل رویت است. اما کار فرهنگی اینگونه نیست، در واقع باید چندین سال فعالیت داشته باشید تا نتیجه و بازخورد فعالیت مشخص شود و پس از آن مردم به شما اعتماد می کنند. کار فرهنگی بسیار سخت است و کار و فعالیت مثبت به تبع زحمت، تلاش شبانه روز، وقت و مافوق همه آنها نیازمند صبر است.

 

توصیه دوم شما همراه با همه مسئولین باشید اما مستقل عمل کنید. نه معاون امام جمعه باشید، نه معاون فرماندار و… با همه مسئولین تفاهم داشته و البته برای خود نیز مستقل باشید.

 

توصیه سوم من معتقدم که شما روزنامه فروش نباشید. روزنامه نگاران قدمی جلوتر روند و روزنامه ساز و خبرساز شوند. امام احمد حنبل می فرماید انسان در طول روز ۳ یا ۴ بار به خوراک و غذا نیاز دارد اما در طول شبانه روز به تعداد نفس هایی که می کشد نیازمند اخبار و اطلاعات است، چراکه این نیاز روحی وی می باشد.دنیای کفر و نیروهای جاهل هم و غمشان ایجاد تفرقه در میان ماست و به عنوان توصیه چهارم شما سعی کنید در راستای وحدت گام بردارید.

 

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه و خبرگزاری پاوه پرس، خبرنگار در نگاه اول نگارنده ی خبر است و در اصطلاح عرفی کسی که حرفه اش گزارش خبر برای رسانه ها ودر نهایت آگاه کردن مردم از واقعیت هاست. در جامعه ی ما خیلی ها این نقش را به نوعی (مستقیم ویا غیرمستقیم) تقبل نموده و با دلسوزی ادامه می نمایند هرچند که از آنان به عنوان خبرنگار یاد نمی شود.

 

بدون تعارف امام جمعه پاوه شخصیتی متمایز و منحصربفرد در غرب کشور محسوب می شود، که تأثیرگذاری اش در امور بر کسی پوشیده نیست. همه ی این عوامل و رزومه ی فعالیت هایشان در دوران پس از انقلاب، از وی چنان شخصیتی را به وجود آورده که در سطح کشوردر بین خواص مشهور نموده است.

 

علی ایحال در دیدار به عمل آمده دکتر محمودی رئیس محترم اداره فرهنگ وارشاد اسلامی به فلسفه حضور در راستای مناسبت مورد نظر پرداختند وحاضرین نیز به طرح دیدگاه و نظرات خویش در پروسه ی اطلاع رسانی اهتمام ورزیدند .

 

در پایان تابلویی توسط حاضرین به رسم ادب تقدیم ایشان گردید وحاج ماموستا نیز اصحاب رسانه را با هدایایی مورد تفقد قرار داد، در این میان می توان به کتاب ارزنده علماء و دانشمندان کردستان در ۲۰۰ سال اخیر اشاره نمود که انشاالله در آینده و به صورت گزارش های سلسله واری فرازهایی از آن تقدیم حضور کاربران ارجمند می گردد.

نشست-با-اصحاب-رسانه 3

3 پاسخ برای “امام جمعه پاوه: اقرار سیاسیون به کلام پیامبر(ص) مبنی بر نفوذپذیری نت بر شمشیر

  • مسعود در تاریخ مرداد 18, 1393 گفت:

    خبرنگار شکار لحظه ها می کند تا آشکار نماید واقعیت را، ثبت سوژه هایی می کند که از دیدگان پنهان مانده است. خبرنگاری عشق عاطفه ، احساس و منطق است، وجدان وعقل است. خبر نگاری شغل و حرفه و مهارت و هنر نیست، خبرنگاری عشق و جوهر و گوهرشناسی است. وجدان و عرش و آفتاب و آسمان است، پر گشودن و استقبال از خطر است و به همین دلیل است که خداوند به قلم و آنچه مینویسد سوگند یاد میکند.
    جناب آقای فرهاد صالحی
    روز خبرنگار را به شما و همه زحمتکشان این عرصه تبریک می گویم
    مسعود حسینی سرپرست هلال احمر پاوه

  • ئاشنا در تاریخ مرداد 17, 1393 گفت:

    با سلام و تبریک روز خبرنگار خدمت شما و درست اندکاران این رسانه
    درورد بر عالم توانا، استاد عالیقدر و اندیشمند فرزانه حاج ماموستا ملاقادر قادری که به عنوان یک شمع همیشه فروزان در سطح منطقه فصل الختام همه مسائل و اختلافات هستند.
    مستدام باشید.

  • احسان شکرالهی در تاریخ مرداد 17, 1393 گفت:

    روز خبرنگار رو به جناب آقاي زامياد و تمام خبرنگاران عزيز تبريك ميگم!