ج 10 فروردین 1403 ساعت 12:28

منوچهری مطرح کرد:هشدار درباره مصرف خودسرانه دارو در کشور

منوچهری مطرح کرد:هشدار درباره مصرف خودسرانه دارو در کشور

به گزارش سلام پاوه : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از افزایش مصرف بی‌رویه دارو در کشور، گفت: تجویز بی‌رویه دارو از سوی پزشکان و تخلف برخی داروخانه‌ها در عرضه داروی بدون نسخه به بیمار منجر به افزایش مصرف دارو در کشور شده است. نعمت‌الله منوچهری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی […]

به گزارش سلام پاوه : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از افزایش مصرف بی‌رویه دارو در کشور، گفت: تجویز بی‌رویه دارو از سوی پزشکان و تخلف برخی داروخانه‌ها در عرضه داروی بدون نسخه به بیمار منجر به افزایش مصرف دارو در کشور شده است.

نعمت‌الله منوچهری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، ضمن هشدار نسبت به افزایش بی‌رویه مصرف دارو در کشور، افزود: امروزه مصرف دارو به گونه‌ای بین مردم مرسوم دکتر منوچهریشده که اغلب ایرانی‌ها خودسرانه دارو را استفاده و حتی در مواردی آن را به یکدیگر نیز تجویز می‌کنند که متاسفانه این مهم در سایه فرهنگ غلطی است که نسبت به مصرف دارو در کشور ایجاد شده است.

نماینده مردم پاوه، جوانمرد، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از سویی دیگر برخی پزشکان نیز تعداد زیادی دارو را برای بیمار تجویز می‌کنند که همین امر منجر به مصرف بی‌رویه دارو در کشور شده است این در شرایطی است که برخی بیماری‌هایی که ممکن است گاهی با یک قلم دارو بهبود یابد اما از سوی پزشکان چندین قلم نسخه نویسی می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با تاکید بر ضرورت انجام تبلیغات برای تغییر فرهنگ غلط مصرف دارو در کشور، یادآور شد: به طور حتم صداوسیما و رسانه‌ها نقش برجسته‌ای در تغییر فرهنگ غلط مصرف بی‌رویه دارو در کشور دارد به گونه‌ای که از این طریق می‌توان این معضل را به خوبی کنترل کرد.

منوچهری با بیان اینکه مصرف بی‌رویه دارو در کشور خطرات زیادی برای فرد به همراه دارد، تاکید کرد: هر دارویی دارای عوارض خاصی است که علاوه بر این معضل هر دارو در صورت مصرف خودسرانه موجب تداخلات دارویی در بدن فرد شده و اثرات سوئی برجای گذارد.

وی با یادآوری راه‌های جلوگیری از کنترل و مصرف بی‌رویه دارو در کشور، تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید با نظارت خود نباید اجازه دهد تا پزشکان نسبت به میزان تجویز دارو از نرم قانونی خود عبور کنند و در صورت بروز تخلف، تذکرها و برخوردهای قانونی با آنها صورت گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: برای کنترل مصرف دارو ابتدا باید از پزشکان آغاز کنیم و سپس با توجیه داروخانه‌دارها اجازه ارایه دارو به بیمار در صورت نبود نسخه را ندهیم در این صورت می‌توان امید داشت که مصرف بی‌رویه دارو در کشور تا حدودی کنترل شود.

گفتنی است چندی پیش رسانه ها خبر دادند که ایران رتبه دوم مصرف دارو در جهان را داراست و هر ایرانی سالانه حدود 340 عدد قرص مصرف می کند.