پ 09 فروردین 1403 ساعت 16:14

تو دنیا سه چیز صدا نداره …. مرگ فقیر ، عیب غنی ، چوب خدا …!

تو دنیا سه چیز صدا نداره …. مرگ فقیر ، عیب غنی ، چوب خدا …!

به گزارش سلام پاوه  و به نقل از پاوه پرس :  روز اول عید فطرهمزمان با مراسم برافراشتن پرچم در موقعیت تپه کوله شهر پاوه یکی از دوستان شورای شهرخبراز فوت عزیزی را داد و بدین سان اعضای شورای اسلامی شهر وشهرداردر ادامه، راهی مزار ملا مقصود شدیم ، به محض رسیدن به مقصد ومشاهده […]

به گزارش سلام پاوه  و به نقل از پاوه پرس :  روز اول عید فطرهمزمان با مراسم برافراشتن پرچم در موقعیت تپه کوله شهر پاوه یکی از دوستان شورای شهرخبراز فوت عزیزی را داد و بدین سان اعضای شورای اسلامی شهر وشهرداردر ادامه، راهی مزار ملا مقصود شدیم ، به محض رسیدن به مقصد ومشاهده وضعیت به ناخودآگاه یاد ضرب المثلی افتادم که به حالت های مختلف اداء گردیده است

تو دنیا سه چیز صدا نداره ….

مرگ فقیر ، عیب غنی ، چوب خدا …!

که در بعض از موارد به جای کلمه  عیب غنی،  ظلم غنی آورده شده است ،   به هر حال در هر دو حالت توفیری ندارد وکاربست این ضرب المثل بر فقیری فقیر متمرکز است، موضوعی که نصراله دبیریمتأسفانه به عینه شاهد آن بودیم.

بی کسی مرحوم کاک نصرالله دبیری اهل روستای شرکان  را در جریان وقف باغ خویش ، در دنیای مجازی شنیدیم و تصور نمی نمودیم که آن قدر،  فقیر باشد که به جزء تعداد معدودی که به انگشتان دست هم نمی رسیدند جنازه ی ایشان را در هنگام فوت شان مشایعت نمایند.

هر چند که ممکن است که این ذهنیت تداعی گردد که در روز عید و خلوتی مزار ملامقصود ناشی از آن است ، اما نمی توان نقض خویش را توجیهی آنچنانی داشته باشیم ، چرا که شب و روز ، سرما وگرما، تعطیلی، زمان جنگ وصلح و.. را به عینه تجربه نمودیم و ….

چندبار خواستم در این خصوص مطلبی را یادآوری نمایم وهر بار آن را پاک نمودم ، شاید در این ایام مبارک کسی برداشت منفی از قضیه داشته باشد.

لکن هدف از نگارش ویادآوری ضعف خویش نه به سبب عدم مشایعت ما انسان ها از فرد فقیری است که همه بر فلاکت وبدبختی اش در دوران حیات اذعان نمودند، بلکه به سبب وجود انسان های مخلصی که در سخت ترین شرایط در کنار این عزیز از دست رفته ماندند وسختی کار را به جان خریدند تا در این امتحان الهی سربلند و موفق خارج شوند.

شاید الان دیگرانی باشند و بگویند کاش می شد ما از ایشان پرستاری نمائیم .. به هر صورت زمان امتحان سپری شد ، خانواده ای روی مردم را سفید نمودند ویک هموطن را در سخت ترین وضعیت پرستاری وتیمار نمودند.

خدا انشاالله مرحوم کاک نصرالله دبیری را مورد لطف ومرحمت خویش قرار خواهند داد، فلذا بودن ویا نبودن افراد در تشیع جنازه اش تأثیری در عنایت حق تعالی نسبت به ایشان نداشته وندارد….

علی ایحال آنچه سبب گردید تا علی رغم میل باطنی در این وادی ورودی داشته باشم ، به نیت تجلیل وتقدیر از انسان های نیک سیرتی است که همیشه ی روزگار، دنیا را از نوعی دیگر می بینند ورصد می نمایند، عزیزانی که جامعه ما باید به وجود آنان (گوهرهای ماندگار) همواره افتخار نمایند.

خداوند رحمان در زمان های خاص انسان ها را مورد آزمایش قرار می دهند ، خوشبختانه کاک احمد خسروی وسرکار خانم مینا شمس همسرمحترمه ی ایشان در این آزمون الهی توانستند کارنامه ی درخشانی را برای خویش کسب نمایند ، ما نیز از آنجایکه کارنامه ی اعمال این دو در دست راستشان نهاده اند ضمن تجلیل بر توفیقات حاصله شان گواهی می دهیم و دست مریزاد و خدا قوت خدمت شان عرض می نمائیم.

 در ادامه دو نفر از بزرگواران شهرمان کاک اسماعیل نقی زاده وکاک محسن کرمی بعد از مراسم تدفین مرحوم مغفور، هنگامی که دیگران راهی مقصد خویش شدند، بدون احساس خستگی  با جابجایی سنگ ها مشغول کار شدند تا تفاوت ها همچنان نمایان باشد، ….

اسماعیل نقی زاده

8 پاسخ برای “تو دنیا سه چیز صدا نداره …. مرگ فقیر ، عیب غنی ، چوب خدا …!

  • مازندران /سوادکوه / کجوری در تاریخ مهر 24, 1393 گفت:

    خدا رحمت کند
    خدارا برآن بنده بخشایش است / که خلقو از وجودش در آسایش است
    در مازندران شعریست که عینا می آورم
    گوش هاده ازدرد فقیری بووم / ادل درد و چش اسری بووم
    ( گوش کن از درد نداری بگویم از درد دل اشک چشمانم بگویم
    هر کجا که می بینی یک نفر سیر وجود دارد حتما اطرافش چهر نفر گرسنه زندگی می کنند مرد فقیر وقتی بمیرد مرده شور هم برایش ارزش قایل نیست جنازه اش هم دوان دوان به سوی قبرستون می رود کسی که برایش نماز می خواند نمازش با نماز ارباب فرق داره اما اگر اربابی بمیرد مرده شور هم حال و قرار نادره جنازه اش تکریم و اربابی تشیع می شود داستان غم انگیزی را طرح فرمودید
    نگران شدم دبیر مقام و منزلت دارد
    چون اینها سهیلند نه سحر اگر افتاب شان عروب کند ما گریه می کنیم
    ته سحر نی ته سهیلی / اتا زمبیل سرخ افتاب / مه زوون لال اگر افتاب بوره مار من برمه کمبه
    یعنی تو سحر نیستی تو سهیلی یک سبد آفتاب سرخ که گرما بخش است زبانم لال شود اگر آفتاب عمرت غروب کند من توان و تاب ندارم
    خدایش رحمت کند در ولایت ما هم چنین اتفاقات فراوان است

  • زاولی در تاریخ مرداد 13, 1393 گفت:

    دنیا خوشست و مال عزیزست و تن شریف
    لیکن رفیق بر همه چیزی مقدمست

  • مطلع وجدان بیدار در تاریخ مرداد 12, 1393 گفت:

    با سلام وعرض ارادت وتشکر فراوان خدمت مدیران وکاربران محترم این سایت ارزشمند
    مدتی است درفضای مجازی بحث وقف باغ لالو نصرالله دبیری واخیرا فوت این مرحوم پیش کشیده شده که با دنیای واقعی متفاوت ومتناقض است بنده چون ازنزدیک در جریان هستم واز دوستان ونزدیکان آقایان مصطفایی ومحمودی هستم وظاهر امر تا کنون علیرغم اصرار خیلی از دوستان وهمکاران لازم ندیده اند تا در سایتهای خبری بحث کنند برحسب وظیفه جهت شفاف سازی عرض میکنم که:
    1-کسی نمیتواند اموال کسی را به دیگری آنهم برای وقف مسجد به یک اداره دارای رسم ورسوم وقوانین ببخشد شاید برای همه ما بارها اتفاق افتاده مثلا دردفاتر رسمی ازدواج ویا اسناد رسمی و… حتی برای افرادی که نمیشناسیم ذیل اسناد را به عنوان شاهد امضا بکنیم .بنده کسانی که سند ازدواجم را به عنوان شاهد امضا زده اندهنوز نمیشناسم . مرحوم دبیری عزیز دو سال پیش در کمال صحت وسلامت وبه گفته خودش تا تنها مال دنیایش برای اقوامی که هیچ توجهی به او ندارند باقی نماند در اداره اوقاف حاضر شده و آن را برای مسجد شرکان وقف کرده است . آقای مصطفایی دقیقا آن زمان یعنی فروردین 91 ناظر ومجری تعمیرات وتوسعه مسجد جامع بود که به این ترتیب او را به عنوان شاهد خوانده وبا توجه به دسترسی به هدایت محمودی به این روال وحتی ملا عمر حسن زاده که در اداره اوقاف حضور داشته مانند این برادران پای وقف نامه را امضا زده است .پس وقتی ارباب رجوع هم مانند نامبردگان شاهد بوده پس قضیه واگزاری باغ مرحوم ربطی به شاهدان ندارد.خودتان قضاوت کنید.
    2-بامریض شدن مرحوم آقای نصرالله دبیری در اوایل سالجاری و بعد از بیش از یک ماه تنها یکی از بستگان( خواهر زاده های مرحوم ) حاضر به نگهداری از او شده آنهم با شرط اینکه باغش را به او واگزار کنند ولی با مراجعه مکرر به اداره محترم اوقاف چون آن موقع حدودا دو ماه پیش پاسخ منفی گرفتند مرحوم را با وضعیت نابسامانی رها کردند وبعد از پا در میانی معتمدین روستا و امام جمعه عزیز پاوه و خود آقایان مصطفایی ومحمودی که مدت 20 روز طول کشید در نهایت تاریخ 1/4/93اداره اوقاف همچنان که رئیس محترم آن ملا هادی رمضا نی در مصاحبه خود با سایت سلام پاوه گفتند وهم اکنون هم موجود است (مطلب 14 تیر ماه 93) باغ را برگردانده وتحویل شورای روستا نموده است به این ترتیب شورای روستا با مراجعه مجدد به آقای احمد خسروی خواهر زاده مرحوم وجلب رضایتشان برای نگهداری مجدد مرحوم دائی نصرالله با واگذاری باغ به ایشان مرحوم را به خانه او برگردانده که متاسفانه بعد از حدود یک ماه وفات نمودند.
    3- کسانی که با اسم مستعار ویا واقعی خود نظر میدهند واز مردم روستا وسایر گله منند از بستگان واقوام مرحوم هستند که نگهداری وسرپرستی از ایشان به عهده آنان بوده که متاسفانه به وظیفه خود عمل نکردند. ولی مردم روستا تا حد امکان سالهای سال به وظیفه خود در این خصوصکوتاهی ننموده که جایتقدیر دارد.
    این واقعیت مطلب است قضاوت با کاربران عزیز

  • فرهنگي در تاریخ مرداد 9, 1393 گفت:

    با سلام وتشكر و قدر داني از سايت مستقل و واقع بينانه يتان .لازم ميدانم ضمن تشكر از اين نكته سنجي شما مطلبي را ب عرض برسانم طي چند ماه گذشته يكي از بانوان فرهنگي پاوه با كسب رتبه اي بي نظير در آزمون كارشناسي ارشد افتخاري ب ياد ماندني براي شهر وديارمان كسب كردند ك جاي بسي خوشحالي ست اما يكي از همين سايتهاي شهر اين مطلب را در ضميمي مطلب ديگري ك اهميت چنداني نسبت ب اين مطلب نداشت قيد كرده بودند ك جاي بسي تامل وانديشيدن دارد در اين جا لازم ميدانم ب عرض اين عزيز برسانم ك اولا مردم همه چيز را ميدانند ودر ثاني از ارزش كار اين بانوي فرهنگي چيزي كاسته نشد

  • نکته در تاریخ مرداد 9, 1393 گفت:

    در دنیا سه چیزصدا ندارد : مرگ فقیر ، عیب غنی ، چوب خدا
    اما اغنیا بدانند که مرگ مرگ است فقیر وغنی ندارد همه میمیرند چه فقیر و چه ثروتنمد. هیچکس هیچ چیزی با خود نخواهد برد . میلیاردر دو متر پارچه با خود برد لالو نسه هم همین دو متر پارچه نصیبش شد.
    عیب عیب است چه از غنی سر بزند چه از فقیر . مطمئن باشید ثروتمندان معایبشان بسیار زیاد است روزی خواهد رسید به بدترین شکل عیب غنی نشان داده خواهد شد.
    و بالاخره چوب خدا صدا ندارد . هشدار به همه ی ماست. ای کسی که هیچ نیستی اما کبکبه و دبدبه داری و خیال می کنی با خوردن حق دیگران ، با تعرض به دیگران ، با سوء استفاده از قدرتی که با بدبختی و خود کوچک کردن و سگ دوهای فراوان به دست آورده ای و هر آن ممکن است از دستت برود فکر می کنی کسی هستی !! چوب خدا هر آن ممکن است پشتت را بشکاند.

    • ناشناس در تاریخ مرداد 18, 1393 گفت:

      واقعا همین طورست

  • پاوه در تاریخ مرداد 9, 1393 گفت:

    سلام درستش اینه آقای صالحی :

    تو دنیا سه چیز نداره صدا

    مرگ فقیر ، عیب غنی ، چوب خدا …!

  • سحر بهرامی در تاریخ مرداد 8, 1393 گفت:

    خدا رحمتش کنه و به خانواده اش صبر بده