پ 09 فروردین 1403 ساعت 16:46

فرماندار پاوه:آنچه در چشمه بل اتفاق افتاده بدون اطلاع دستگاههای ذیربط نبوده است

فرماندار پاوه:آنچه در چشمه بل اتفاق افتاده بدون اطلاع دستگاههای ذیربط نبوده است

به گزارش سلام پاوه و به نقل ازایرنا: فرماندار پاوه با اشاره به تخریب چشمه بل و انتقاد سازمانهای مختلف از جمله حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت: آنچه در چشمه بل اتفاق افتاده است با اطلاع و آگاهی قبلی این سازمانها بوده است.  به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرنگار ایرنا، […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل ازایرنا: فرماندار پاوه با اشاره به تخریب چشمه بل و انتقاد سازمانهای مختلف از جمله حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت: آنچه در چشمه بل اتفاق افتاده است با اطلاع و آگاهی قبلی این سازمانها بوده است.

 به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرنگار ایرنا، پرویز ایده پور روز یکشنبه در جلسه شورای اداری افزود: مجری سد داریان قبل از آغازعملیات اجرایی این سد از این ادارات استعلام گرفته و آنها فرماندار پاوه نیز با آگاهی بلامانع بودن اجرای طرح را اعلام و تایید کرده اند.

وی اظهار کرد: مجری سد داریان برای نجات چشمه بل، تاکنون بیش از 400 میلیارد ریال هزینه کرده و از ظرفیت و توانایی کارشناسان داخلی و خارجی در این راستا بهره برده و بدون برنامه اقدام به عملیات بر روی این چشمه نکرده است.

وی با اشاره به رسانه ای کردن موضوع و سوء استفاده بیگانگان از آن تصریح کرد: پیگیری این موضوع با این روش زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست.

گفته می شود نام کانی بل که اصطلاحی کردیست از خدای آب بابلی ها گرفته شده است و این چشمه از این رو اهمیت دارد که آب آن از نوع معدنی بوده و هم اکنون سه واحد فرآوری آب معدنی و یک مزرعه پرورش ماهی بخاطر حیات این چشمه ایجاد شده اند که با دفن چشمه، آنها نیز نابود خواهند شد.

چشمه بل یکی از با ارزش ترین آثار طبیعی است که سالانه هزاران گردشگر را از دور و نزدیک به سوی خود فرا می خواند و در صورت نابودی به فراموشخانه تاریخ خواهد پیوست.

این اثر طبیعی در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

ایده پور، همچنین از فراهم شدن تمهیدات و مقدمات لازم برای تردد مسافر از مرز شوشمی پاوه خبر داد و گفت: دستورالعمل اجرایی کار صادر و ابلاغ شده وبزودی شاهد تردد مسافر از این مرز خواهیم بود.

2 پاسخ برای “فرماندار پاوه:آنچه در چشمه بل اتفاق افتاده بدون اطلاع دستگاههای ذیربط نبوده است

  • آینده نگر در تاریخ مرداد 3, 1393 گفت:

    جناب فرماندار مطمئن باشید با این رویه ای که مسئولان و برنامه ریزان ارشد ما در اداره ی امور دارند وضعیت زیست محیطی و آب و هوایی و معدن و زیستگاهها و نسل حیوانات و . . . سال به سال اسفناک تر خواهد شد و ما با این اقدامات چوبه ی اعدام و نابودی خود و نسل آینده مان را می سازیم . مثال عینی این موضوع هجوم ریزگردها به استانهای غربی و مرکزی و نحوه ی مدیریت آب در کشوری که دچار بحران کم آبی شده است . خدا به داد ملت ایران برسه .

  • دوستدار محیط زیست در تاریخ تیر 29, 1393 گفت:

    جناب آقای فرماندار
    آنچه باعث اعتراض دوستداران محیط زیست و مردم منطقه شده اصل موضوع تخریب چشمه و از بین رفتن این ثروت ملی است نه داشتن یا نداشتن مجوز یا آگاهی سازمان های ذیربط.
    فرموده اید پیگیری موضوع با این روش زیبنده جمهوری اسلامی نیست!! آیا نابودی چشمه ای با این عظمت و قدمت شصت میلیون ساله زیبنده جمهوری اسلامی است؟ کشوری که بنیان های فکری اش به صراحت از پاسداشت محیط زیست سخن می گوید و قانون اساسی اش آن را وظیفه همگان می داند!! وقتی چنین پروژه ای که تبعات مصیبت بار آن اظهر من الشمس است به راحتی مجوز زیست محیطی می گیرد به نظر شما باید از کدام مجرا این مسئله را پیگیری کرد؟ آیا راهی جز رسانه ای کردن آن وجود دارد؟ هر چند اگر هم مجوز زیست محیطی نداشت مسئله آنچنان تفاوت نمی کرد. مگر احداث جاده به شاهو و نابودی این کوهستان بکر و زیبا مجوز زیست محیطی دارد؟!!!
    شک نکنیم که آیندگان به ما خواهند خندید که در قرنی که قرن بحران آب نام دارد و در کشوری با این منابع آبی، با دستان خود این ثروت عظیم را نابود کرده ایم.
    چشمه بل ما را نخواهد بخشید که قدرنشناسانه بعد از شصت میلیون سال ارزانی بی چشم داشت این آب حیات بخش، افتخار نابودی اش به نسل ما رسید!!!