ج 10 فروردین 1403 ساعت 13:36

روز خبرنگار …/ اسامه قادری

روز خبرنگار …/ اسامه قادری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:خبرنگار یک راه است و شخصیت واقعی او، حقوقی است نه حقیقی و خبرنگاری نیز تنها یک شغل نبوده ، بلکه شخصیتی است جریان‌ساز که ریشه در تاریخ و جریان های تاریخ ساز بشری دارد. زبانش، گویای وجدان عمومی بشریت و بیانش، روشنی بخشِ هر واقعیت و حقیقت بوده و نگاهش، […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:خبرنگار یک راه است و شخصیت واقعی او، حقوقی است نه حقیقی و خبرنگاری نیز تنها یک شغل نبوده ، بلکه شخصیتی است جریان‌ساز که ریشه در تاریخ و جریان های تاریخ ساز بشری دارد. زبانش، گویای وجدان عمومی بشریت و بیانش، روشنی بخشِ هر واقعیت و حقیقت بوده و نگاهش، چون آفتاب، روشنگر و هستی بخش در امر رسانه و خبرآفرینی است. خبرنگار، شریانهای حیاتی خبرها، احساسات و انتظارات مردمی است که با چشم حرفه ای به واقعیات جاری نگریسته و زمینۀ اطلاع رسانی و آگاهی جامعه و فرهنگ سازی عمومی را فراهم می سازد.

خبرنگار مدافع حقوق مردم و تصویرگرِ روایات زندگی و تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و نقش موثر و مناسب آن در هر زمانی، غیرقابل انکار است. نقش مُثبت و منفی خبرنگار در ثبت و ضبط مشاهدات و تحولات و خبرسازی در موضوعات مختلف، خود حکایت غیرقابل انکار دیگری است. خبرنگار، جستجوگر، پژوهش گر، خطریاب، هدفمند، قانونمند و پُر سرعت و نکته بین است و همسو با فوریت و ضرورت، می اندیشد و همگام با ضرورت ها و فوریت های حرفه ای می نگارد و فرهنگ می سازد.

خبرنگار هر چند واژه آشنا برای همه است اما هنوز بسیاری از مردم مرارت ها و دشواری های این شغل پرمخاطره را نمی دانند. خبرنگار با خلق بهترین آثار و واژه ها در تلاش است درد و مشکلات همه مردم را بازگو کند اما وقتی که به مشکلات خود می رسد چیزی نمی نویسد.او برای مردم می نویسد اما کسی برای او نمی نویسد. شاید اگر صارمی نبود روزی برای خبرنگار نامگذاری نمی شد و کسی نیز بهانه ای نمی یافت از او بنویسد.

همین حالا هم اگر به گوکل، سایت ها و سایر آثار مکتوب مراجعه کنید کمترین آثار مرتبط با خبرنگار و مسایل او را خواهید یافت در حالی که خالقان بسیاری از مطالب سایت ها و رسانه های مکتوب و غیر مکتوب متعلق به خبرنگاران است.صفحات روزنامه ها و رسانه های مکتوب و غیر مکتوب مملو از مطالب خبرنگاران است اما مطالب بسیاری نادری در مورد این قشر زحمتکش است.

خبرنگار چرا از خود نمی نویسد چون او برای مردم می نویسد و مشکل شهروندان را مهمتر از مسایل خود می داند.

خبرنگاران برای اطلاع رسانی به موقع اطلاعات و اخبار را از مبادی مختلف کسب می کنند و آن را در سریع ترین زمان در اختیار مردم قرار می دهند. در این راه مصائب و مشکلات مختلفی را تحمل می کنند. کمترین این مصائب دشنام است.ضرب و شتم خبرنگاران در هنگام فعالیت خبری از دیگر دشواری های این شغل است که برخی موارد کار به بیمارستان هم کشیده می شود.

بدون اغراق ارزش کار خبرنگاران بیش از آنچه که به عنوان مادیات دریافت می کند هست. از این رو کسانی که این حرفه را به عنوان شغل انتخاب می کنند مادیات کمترین نقش را در انتخاب آنان به عنوان شغل آینده ایفا می کند.جدای از داشتن استعداد و علاقه، انتخاب شغل خبرنگاری بدون عشق قابل تصور نیست و افرادی که این حرفه را برای کسب مادیات انتخاب کنند خیلی زود از ادامه کار منصرف می شوند.

آنانی که اهمیت مأموریت و رسالت خبرنگاران در انعکاس درست و سریع پیام را می دانند، فعالیت اصحاب قلم در رسانه که بی ادعا به این فعالیت شبانه روزی اهتمام دارند را ارج می نهند.امروز خبرنگاران در خط مقدم قرار دارند بنابراین انتظار می‌رود دولت اگر خواستار اثر گذاری و ایجاد شرایطی برای تعمق بیشتر در حوزه خبر است به فعالان این عرصه توجه ویژه‌ای داشته باشند. اکنون خبرنگاران به عنوان رکن اصلی رسانه‌ها، نیازمند حمایت جدی مسئولان نه در کلام،بلکه منتظر عمل آن‌ها هستند و تا شاید روزی امیدها و وعده‌ها به نتیجه برسند.

۱۷ مرداد روز خبرنگار بهترین فرصتی است که نگاهی هر چند کوتاه به فعالیت ها، خدمات و تاثیرات فعالان عرصه خبر در جامعه داشته باشیم.