ج 10 فروردین 1403 ساعت 14:04

۴ مورد بیماری سیاه زخم در شهرستان پاوه گزارش شد

۴ مورد بیماری سیاه زخم در شهرستان پاوه گزارش شد

به گزارش سلام پاوه : کارشناس مسئول بیماریهای مرکز بهداشت پاوه از ۴ مورد بیماری سیاه زخم در یکی از روستاهای شهرستان پاوه خبر داد.   کیوان سامیان در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه اظهار داشت :با توجه به اینکه ۴ مورد بیماری سیاه زخم پوستی در یکی از روستاهای شهرستان گزارش شده است لازم است […]

به گزارش سلام پاوه : کارشناس مسئول بیماریهای مرکز بهداشت پاوه از ۴ مورد بیماری سیاه زخم در یکی از روستاهای شهرستان پاوه خبر داد.

 

کیوان سامیان در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه اظهار داشت :با توجه به اینکه ۴ مورد بیماری سیاه زخم پوستی در یکی از روستاهای شهرستان گزارش شده است لازم است همشهریان عزیز به محض اینکه بعد از تماس با حیوان آلوده دچار زخم پوستی شدند یه مراکز بهداشتی درمانی جهت تشخیص قطعی و درمان بیماری مراجعه نمایندخوشبختانه نوع پوستی که در شهرستان گزارش شده است نسبت به دو نوع دیگر سیاه زخم کشندگی و خطرکمتری دارد.

 

وی سپس به تشریح این بیماری پرداخت و توضیحاتی را ارائه داد و گفت : انتقال این بیماری از فرد به فرد بسیار نادر و کم است و وجود حیوان در انتقال بیماری ضروری است.

 

سیاه زخم یا شاربن :

 

عامل آن یک نوع باکتری که نسبت به شرایط سخت محیطی بسیار مقاوم بوده و مدت طولانی در هوا و به ویژه خاک زنده می ماند. این باکتری در حیوانات بیشتر دیده می شود، لذا افرادی که در تماس بیشتر با حیوانات و فرآورده های حیوانی آلوده مانند پشم ،مو، استخوان قرار دارند، بیشتر گرفتار می شوندبیماری باعث بروز مرگ ومیر فراوانی در دام ها می شود و زمینه را برای وابستگی های اقتصادی و سیاسی فراهم می کند .

 

انتقال بیماری:

 

سیاه زخم جلدی (پوستی)شایعترین فرم بیماری است و ۹۵ % موارد را تشکیل می دهد . در ابتدا محل ورود باکتری به پوست دچار خارش شده و سپس یک ضایعه به شکل پاپول ایجاد می شود . این ضایعه تبدیل به یک ضایعه تاولی شده و ۶-۲ روز بعد به یک اسکار فرو رفته سیاه رنگ و بدون درد تبدیل می شود . شایعترین محل ضایعات سر ، بازوها و دستها می باشد .باکتری در ضایعات درمان نشده می تواند وارد غدد لنفاوی و جریان خون شده و سپسمی ایجاد کند . میزان مرگ و میر بیماری در صورت عدم درمان ۲۰-۵ % می باشد .
۲. تنفسی: انتقال تنفسی توسط گرد و غبار آلوده به ندرت دیده می‌شود (در کارخانه‌های پشم بافی و پشم شویی)
۳. گوارشی: انتقال از راه خوراکی توسط گوشت خام یا نیم پز، شیر خام و غیره ممکن است.

 

یک پاسخ برای “۴ مورد بیماری سیاه زخم در شهرستان پاوه گزارش شد

  • ناشناس در تاریخ مرداد 17, 1397 گفت:

    چارەسەری سرووشتیی نەوەشییە سەرەتانییەکا
    وەنەری ئازیز، ھەر یاگېۋو جەھانییەنە ھەنۍ، پېسەو کۊمەکۍ و فریاگوزاریی کۊمەڵایەتیی، ئی ڕەچەتەیە پەی یار و یاۋەرانو وېت بکیانە، تاکو خەڵکی چە نەوەشییە سەرەتانی و وەرەمییەکا و ھەر پاسە چە ھەژموونی خراپو دەرمانە کیمیاییەکا و وابەستەیی بازارو کارخانە دەرمانسازەکا، ڕزگاربۊ .
    کەرەسۍ ئاماڎەکەرڎەی دەرمانەکەی:
    – ۵۵٠ گرامۍ چۆڼەرە سوورۍ

    – ٢٠٠ گرامۍ ساقە کەرەوز/کەرەفس (کەرەوزە گۆرەکە)

    – ٢٠٠ گرامۍ گېزەری

    – ٣٠ گرامۍ سېفی

    – ٢٠ گرامۍ ترەۋە سوورۍ

    چنیی درۊسکەرڎەی دەرمانەکەی:
    گرڎو کەسەرەکا بە مەکینەو ھاڕای و شەربەت-درۊسکەرڎەی (میکسەر) بکەرە بە شەربەتە و کەرەشەنە دلۍ شیشۍ و دلۍ یەخچاڵییەنە پارېزنەش.
    چنی بەکاربەرڎەی و واردەیش:
    – پەی ماۋەو ۴٢ ڕۋا گرڎ ڕۋا بە بەردەۋامی و بەبۍ ڕۊ-ۋیارای، ھەر ڕۋېۋ چنی وەرمەنە ھۊرزەتەی پەرداخېۋ یان زیاتەر چە شەربەتە ئاماڎەکریێکۍ بوەرۆ.
    – بەڵام ۋیرت نەشۊ، چە ئا ماۋەنە، مشیۊ بەھیچ جۊرېۋ گۊشت و شیرینی نەوەری و ھەر پاسە ھیچ جۊرە پڕۆتینېۋی تەر ..
    – ئەر فرە ئاورات بی، چاشتو تەڕەکاڵی [لوبیا و کوولەکۍ و باینجانی و … بوەرە بەڵام فرە نەگرینیشا] یان شەربەتۊ تەڕەکاڵی [تەماتە و کوولەکۍ] یان شەربەتۊ مېۋەی کە وېت درۊسەکەردېبۊ و بەبۍ قەڼ.