ج 10 فروردین 1403 ساعت 17:06

جزئیاتی از نحوه تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت شهروندان شهرستان پاوه

جزئیاتی از نحوه تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت شهروندان شهرستان پاوه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:با اهتمام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و شرکت برکت تل،متاثر از سیاست های ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی (ره) با هدف توسعه عدالت در برخورداری از خدمات سلامت در مناطق کمتر توسعه یافته،برای اولین بار درسطح کشور برنامه خود مراقبتی سلامت در سطح فراگیر و توام با ایجاد پرونده سلامت […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:با اهتمام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و شرکت برکت تل،متاثر از سیاست های ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی (ره) با هدف توسعه عدالت در برخورداری از خدمات سلامت در مناطق کمتر توسعه یافته،برای اولین بار درسطح کشور برنامه خود مراقبتی سلامت در سطح فراگیر و توام با ایجاد پرونده سلامت الکترونیک درسطح شهرستان پاوه درحال اجراست.

برای برخورداری از این ظرفیت و امکانات پیش بینی شده ، می طلبد شهروندان محترم  با نصب اپلیکیشن تولید شده  بر روی تلفن های همراه که دارای سیستم عامل  اندروید می باشند(در مرحله بعد قابلیت نصب بروی روی سیستم IOS فراهم خواهد شد)مقدمات استفاده از خدمات متنوع را فراهم سازند.

پیش از این و طی ماه های گذشته با انجام سرشماری خانوار و فراخوان عمومی جهت تولید پرونده الکترونیکی سلامت،برای بخش مهمی از شهروندان پروفایل الکترونیکی تولید شده است.بنابراین  افراد می توانند پس از مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت و یا پایگاه های سلامت،از کد کاربری و رمز عبور خود مطلع شوند تا پس از ورود به سامانه نسبت به تغییر رمز عبور خود اقدام نمایند.

تبیین امکانات متنوع این سامانه و بیان قابلیت های جذاب آن ،مدیران پایگاه خبری پاوه پرس و سلام پاوهرا بر آن داشت تا با حضور در محل شبکه بهداشت درمان پاوه و گفتگو با متولیان برنامه ، اطلاعات جامع تری را در اختیار شهروندان قرار دهند.

در این راستا انتظار می رود با هدف ارتقای سطح سلامت عمومی و فردی، شهروندان عزیز ضمن استفاده از سامانه طراحی شده ، خود بعنوان مبلغ استفاده از این امکانات و سفیر سلامت ،مبادرت به ترویج فرهنگ خودمراقبتی شوند.

 

دکتر مظهری نماینده فنی استقرار پرونده الکترونیک سلامت وسوپروایز برنامه از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و شرکت برکت تل وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ،درپاسخ به سوالات مدیران پایگاههای خبری سلام پاوه وپاوه پرس توضیحات مکفی دراین رابطه ارائه نمود که توجه کاربران ارجمند را بدان معطوف می نماید.

 دکتر مظهری تصریح نمود: مشارکت فعال مردم دربخش سلامت در کنار فعالیت های متولیان و پرسنل حوزه بهداشت و درمان اعم از خصوصی و دولتی و یا شبه دولتی می تواند موجب رشد چشمگیر شاخص های سلامت گردد.

وی برنامه خودمراقبتی را برنامه ای آگاهانه وهدفدار برشمرد: که مردم برای خود و خانواده شان انجام می‌دهند تا با خود ارزیابی،  اصلاح زندگی، پیشگیری از بیماری وارتقای سلامت ، در حفظ سلامت خویش مشارکت نماید.

شهروندان عزیر می توانند پس از اخذ کد کاربری و رمز عبور از واحدهای بهداشتی درمانی ، با مراجعه به سایت paveh.ehr.iehs.ir  نسبت به دانلود اپلیکیشن خود مراقبتی با نام ((مراقبت های من)) اقدام نمایند. همچنین این اپلیکیشن روی سامانه کافه بازار نیز قابل دسترسی بود و با جستجوی عنوان ((مراقبت  های من)) در بخش جستجو می توانند نسبت به نصب آن اقدام کنند.

دکتر مظهری افزود: امکانات پیش بینی شده در سامانه خودمراقبتی مرحله به مرحله و طی یک سال در اختییار شهروندان قرار داده می شود . در مرحله اول هر فرد می تواند پس از ورود ،مشخصات شناسنامه ای خود را مشاهده نموده و در صورتی که نیاز به اصلاح داشته باشد ،در بخش مربوطه آن را اصلاح و مراتب را به اطلاع خادمین خود در بخش بهداشت و درمان برسانند تا توسط آنان اصلاح قطعی صورت گیرد.در این اپلیکیشن بخشی نیز برای آموزش شهروندان پیش بینی شده که با مطالعه چند صفحه کوتاه  می توان نحوه کار با سامانه را فراگرفت.

در قسمت دیگری فرم های متنوعی در اختیار قرار داده شده است که سوالاتی در خصوص وضعیت تغذیه ، دخانیات، تحرک بدنی ، سلامت روان و…. از فرد پرسیده می شود. پاسخ صحیح به سوالات کوتاه هر یک از این فرم ها ، به متولیان سلامت کمک می کند تا برنامه ریزی های لازم برای ارائه خدمت را به هر یک از شهروندان انجام دهند .

علائمی نیز در مقابل هر سوال گذاشته شده که با کلیک بر روی آن مفهوم سوالات تبیین شده است . پس از پاسخ به هر سوال در صورتی که نیاز باشد ، علائم دیگری بعنوان هشدار ظاهر می شود که با کلیک بر روی آن کتاب ، متن و یا فیلم های آموزشی در اختیار مخاطب قرار می گیرد تا برای ارتقای سلامت از آنها استفاده نماید.

با پر شدن فرم های خوداظهاری ، شهروندان می بایست به مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه ها و خانه های بهداشت مراجعه کنند تا بقیه اطلاعات سلامت آنها تکمیل شود . این اطلاعات شامل یک سری اقدامات ارزیابی و معاینه و خدمات آزمایشگاهی است که انجام آن در صلاحیت پزشک ،ماما،کارشناسان و مراقبین سلامت و یا بهورزان است.با انجام این اقدامات پرونده پایه سلامت برای هر فرد تکمیل می گردد. تا مقدمات لازم برای ورود به مرحله دوم ایجاد شود.

البته شهروندانی که تمایلی به نصب اپلیکیشن بر روی موبایل خود ندارند می توانند با مراجعه مستقیم به سامانه خودمراقبتی با آدرس sc.ehr.iehs.ir  و یا sc.ehr.i.iehs.ir  پس از ورود کد کاربری و رمز عبور خود اقدام به ورود اطلاعات نمایند. در اینجا برخلاف امکانات اپلیکیشن فقط باید آنلاین بود. اما به هر حال کار بر روی هر دو سیستم به موازات امکان پذیر بوده و اطلاعات در هر دو حالت به پرونده سلامت فرد منتقل می شود.

شهروندانی که توانایی استفاده از قابلیت های سامانه را ندارند می توانند با مراجعه مستقیم به مراکز بهداشتی درمانی ، پاسخ به سوالات را در حضور کارشناسان این مراکز ارائه دهند.

دکتر مظهری تصریح نمود: ما برای هر شهروند پاوه ای یک  پرونده سلامت را ایجاد می نمائیم . بهتر است برای هر پرونده الکترونیکی  یک شماره تلفن و ایمیل ثبت گردد تا اطلاع رسانی های مورد نیاز از طریق این دو در کنار سامانه خود مراقبتی فراهم شود . اگر فرزند شما و یا فردی از اعضای تحت تکفل شما  موبایل ندارد می تواند تلفن سرپرست را مورد استفاده قرار دهد در اینصورت اطلاع رسانی از طریق تلفن سرپرست صورت خواهد پذیرفت.

دکتر مظهری درخصوص سوالات خود اظهاری که هریک بنا به هدف خاصی طراحی گردیده اشاره نمود وافزود: ما به کمک دریافت پاسخ به سوالات هدفمند به دنبال آن هستیم که افراد را برای گرفتن خدماتی که نظام سلامت ارائه می نمایند،طبقه بندی کنیم،بنابراین از شهروندان محترم درخواست وخواهشمندیم با تکمیل اطلاعات مورد درخواستی ما را در رسیدن به هدف یاری رسانند.

وی دومین مطلب را درچشم اندازها دانست وافزود: انتظار ما این است درطول یکسال آینده این اتفاقات روی دهد ، البته خواهشی که از شهروندان پاوه ای داریم این است که انتظار نداشته باشید به محض ورود به سامانه ازهمه این امتیازات ممکن برخوردار شود،ما این خدمات را قدم به قدم در اختیار شهروندان می گذاریم ،بنابراین در بخش اول یکسری اطلاعات می گیریم ویکسری آموزش ها نیز ارائه می دهیم، طبیعی است مستند به خود اظهاری فرد نمی توان  برنامه ریزی ویا قضاوت به تندرستی فرد نمود به همین مناسبت پس از ثبت اطلاعات فردی ، وی را جهت انجام یکسری معاینات دعوت می نمائیم، یکسری سوالات تخصصی به عمل می آید ومتعاقب آن آزمایشات متعددی را انجام می دهند تا بیماران فشارخونی، سرطانی، دیابت، … مشخص شود،

دکتر مظهری افزود: پس از انجام این مهم جمعیت تحت پوشش را به بیماران ویا افراد در معرض خطر و نیز افراد سالم طبقه بندی می کنیم چه بسا فرد خود از نوع بیماری خویش نیز مطلع نباشد، به هرحال نظام سلامت باید در رابطه با این افراد واکنش از خود نشان دهد ، یکی اینکه برای این فرد به صورت دوره ای برنامه ریزی نماید ، مراجعه مجدد داشته باشد و برای فواصل متعدد ویزیت شود، دراین سامانه خود مراقبتی به این افراد هشدار داده می شود که الان نوبت چکاب ویا ویزیت مجدد است وممکن است آزمایشات دوباره ای برای آن تجویز شود وممکن است آموزش های لازمی برای وی داشته باشیم که این آموزش ها در ادامه کمک کند آن فرد به بیماری مبتلا نشود این آموزش ها درقالب فیلم ویا کتاب دراین سامانه به صورت هوشمند لحاظ شده است بنابراین یکی از فواید اینکار قرار گرفتن یک کتابخانه هوشمند درکنار شماست.

دومین چیزی که ممکن است برای شما مفید واقع شود ، اطلاع از محتوی پرونده ی سلامت خویش است و بدانید چه اتفاقاتی برای شما روی داده ویا می دهد، با استقرار پرونده سلامت قرار است تمام ریز فعالیت های برای شما ثبت شود وشما در کم وکیف اتفاقات قرار می گیرید، زمان دقیق مراجعات پزشکی، اقلام دارویی نسخه،اشتباهات وقصورات احتمالی ، اضافه دریافتی ، جواب آزمایش های قبلی وتطابق با آزمایشات جدید، اتصال سیستمی  به آزمایشگاههای شهرستان ، رادیولوژی،خرید اقلام دارویی بدون مراجعه به داروخانه،میزان رضایتمندی از خدمات ارائه شده ویا شکایت از بخش خاصی  همه وهمه در پروند سلامت شما ثبت می شود.

خدمات دیگری برای شما خواهیم گذاشت برای مثال ثبت شکایات،ثبت رضایتمندی شما بر روی سیستم بعد از هر خدمتی که دریافت می نمائید گذاشته می شود تا مسئولین در ادامه  بتوانند به شناسایی مراکز برتر ویا نقاط ضعف دیگرمراکزی پی ببرند وبا تقدیر ویا بازخواست به تمجید ویا نکوهش رفتار نامطلوب مبادرت نمایند.از جمله دیگر خدامت ارائه شده دراین اپلیکیشن،فعال نمودن سیستم نوبت دهی مراکز درمانی ویا مطب پزشکان است که شهروندان می توانید با پرداخت مبلغ ویزیت، به رزرو نوبت اهتمام ورزند.

 

از دیگر اتفاقاتی که ما انتظار داریم وبرنامه ریزی ما نیز بر همین منوال است تشکیل گروههای اجتماعیاست ، انتظار داریم افرادی که از یک مدل مشابه ای از یک بیماری درشهرستان مواجه هستند با هم تشکیل گروههای همسو بدهند، مثلاً دیابتی ها با هم انجمنی تشکیل شود واز منافع خودشان دفاع نمایند. وخود سیستم این تشکل را به وجود می آورد وافراد همگروه می توانند کانال هوشمندی ایجاد شود واز تجارب یکدیگر بهره گیرند. دراین سیستم بخش های خیلی زیادی داریم برای مثال اگر بخواهیم بدانیم تزریقات وریدی درچه جایی انجام می گیرد بایک سرچ ساده جواب اینگونه سوالات را در می یابید.

یک سیستم جذابی که در آینده اتفاق خواهد افتاد وفکر کنیم در پاوه برای اولین بار در کشور راه اندازی نمائیم ، این است شما می روید یکجایی برای شما دارو می نویسند وشما نمی خواهید راهی داروخانه شوید ویا اینکه در شهر شما این دارو وجود نداشته باشد ، شما با پرداخت مبلغ ناچیزی دارو را در منزل دریافت می نمائید.

وی در توجیه حذف دفترچه های بیمه افزود: با توجه به اینکه ما اولین شهری هستیم که در کشور مجوز حذف دفترچه های خدمات درمانی (بیمه سلامت)داریم  والان در سیستم های دولتی وبعداً بخش خصوصی هم اضافه خواهد شد، پزشک نسخه ای می نویسد این نسخه برروی سامانه موبایل ثبت می گردد با مراجعه به داروخانه گوشی خود را بر روی دستگاهی که در داروخانه تعبیه شده قرار می دهید و مسئول داروخانه نیز تمام اطلاعات دارویی با مبلغ مربوطه را در سیستم برای کسب اطلاعات بعدی وارد می نمایند.

 دکتر مظهری یکی دیگر از خدمات مطلوب سیستم مورد نظر را انجام مشاوره دانست وگفت به هرحال شما یک مشکلی دارید ومی خواهید با پزشک خانواده ویا پزشک بیمارستانی که قبلاً شما را ویزیت نموده از طریق صوتی، تصویری ویا نوشتاری تماس برقرار نمائید ویا اینکه درطول ۲۴ ساعته مشکلات خویش را با تیم سلامت در میان بگذارید واز آنان مشورت بگیرید.

 

وی در ادامه وعده داد:سیستم خود مراقبتی در مراحل بعدی ظرفیت وامکانات فراوانی را برای شهروندان پاوه ای ایجاد نماید،  بطوریکه قریب ۱۴ قابلیت در سامانه سلامت تعبیه گردیده که به مرورو با فعال شدن هریک ،خدمات وافری به خانوارهای پاوه ای ارائه می شود تا این موضوع جذابیت لازم را برای شهروندان ایجاد بکند وبرایشان تسهیلات لازم را ایجاد کند انتظار داریم.

گفتنی است متعاقباً اطلاعات تکمیلی در این راستا تقدی همشهریان محترم می گردد، علی ایحال انتظار دارد که عموم مردم درجهت بهره وری از خدمات بیشمار سیستم مورد نظر با شبکه بهداشت ودرمان شهرستان همراهی وهمکاری لازم را معمول نمائیم.

این گزارش قبلاً تقدیم کاربران ارجمند گردید که با انجام اصلاحاتی مجدداً جهت بهره وری بیشتر تقدیم حضور می گردد.