ج 31 فروردین 1403 ساعت 02:56

تجاوز به معابر عمومی و برخوردهای چندگانه شهرداری پاوه/زکریا زوراسنا

تجاوز به معابر عمومی و برخوردهای چندگانه شهرداری پاوه/زکریا زوراسنا

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:هدف از نگارش این متن بیان یکی از مشکلات شهر(تجاوز به حریم معابر عمومی و برخوردهای چندگانه و بدون طرح و برنامه و راه حل شهردای پاوه با این موضوع)می باشد.این متن در سه بخش گزارش،سوالات و راهکارهای پیشنهادی تهیه شده است.امید است این گزارش،سوالات و راهکارهای پایانی مطرح شده زمینه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:هدف از نگارش این متن بیان یکی از مشکلات شهر(تجاوز به حریم معابر عمومی و برخوردهای چندگانه و بدون طرح و برنامه و راه حل شهردای پاوه با این موضوع)می باشد.این متن در سه بخش گزارش،سوالات و راهکارهای پیشنهادی تهیه شده است.امید است این گزارش،سوالات و راهکارهای پایانی مطرح شده زمینه را برای همفکری،چاره اندیشی،طرح و برنامه ریزی توسط شهرداری و شورای محترم و متخصصین محترم امر برای حل مشکلات اینچنینی فراهم آورد.

گزارش:
اواخر اردیبهشت ماه جاری مالک ساختمان مجاور دبستان ضیایی پاوه با توجه به اختصاصی بودن زمین کوچه (براساس مستندات) اقدام به تخریب پله های کوچه به منظور اجرای آسانسور در داخل زمین کوچه اختصاصی نمود. در اواخر کار تخریب پله های کوچه و زیرسازی های آن (اواسط خردادماه جاری) و با توجه به وجود شاکی، شهرداری پاوه کار را تعطیل و ادامه آن را منوط به اخذ رضایت،مجوزات لازم و روشن شدن وضعیت کوچه نمود.

 

بعد از پیگیریهای صورت گرفته،مالک ساختمان به این نتیجه رسید که اجرای آسانسور در این کوچه با توجه به شرایط موجود امکان پذیر نیست.مالک ساختمان با تمکین به این موضوع و با چندین بار مراجعه به شهرداری براساس نظرات  شهرداری مبنی بر اجرای پله بندی کوچه طبق شرایط اولیه(قبل از تخریب)با هزینه شخصی مجدداً شروع به اجرای دیوارحائل جلوی دیوار مدرسه نمود و سپس جهت اجرای پله ها به روال سابق(با توجه به آثار باقیمانده پله های قبلی، ارتفاع درب ورودی ساختمان در داخل کوچه و با حدود ۳۰ سانتیمتر عقب نشینی نسبت به وضعیت قبل) مقدمات اجرای پله ها را با استفاده از شمشیرهای پله، اجرای دال بتنی و عایق رطوبتی آن را فراهم نمود.

 

پنج شنبه ۹۷/۰۵/۱۱ نیروهای اجرائی شهرداری با دستور شهرداری مجدداً و به دلیل تجاوز پله های کوچه به داخل پیاده رو (برخلاف نظر اولیه اعلام شده به مالک، عدم توجه به وضعیت کوچه و شرایط پله های سابق و بدون هیچ راهکار جایگزین) اقدام به تخریب و تعطیلی کار نمودند و مالک ساختمان با خویشتن داری و بدون هیچگونه مخالفتی(به گواه ساکنین محل و نیروهای اجرایی شهرداری) به تعطیلی مجدد کار تمکین نمودند که این کار ایشان، بنده را به نوشتن این متن ترغیب نمود. امید است این گزارش،سوالات و راهکار پایانی مطرح شده زمینه را برای همفکری، چاره اندیشی ، طرح و برنامه ریزی توسط شهرداری و شورای محترم را برای حل مشکلات اینچنینی فراهم آورد.

حال با توجه به گزارش فوق و بازدید میدانی از معابر عمومی و کوچه های شهر، سوالات ذیل در ذهن مطرح می شود:

سوالات:

۱- شهرداری محترم چرا در ایام ابتدایی کار هیچ واکنشی به تخریب کوچه نشان نداده و صرفا بعد از گذشت یک ماه و با توجه به وجود شاکی در این مسئله ورود نمود؟ چرا شهرداری باید صرفاً بعد از طرح شکایت از طرف شخص ثالث به مشکلات و تخلفات احتمالی شهری ورود کند؟ اگر برای یک تجاوز به حریم معابر عمومی در این شهر با توجه به دلایل قومی، فرهنگی و … شاکی وجود نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟ آیا قبل از هر اقدام واحد اجرائیات، شهردای نباید یک اخطار کتبی صادر و به مالک تحویل نماید و درصورت عدم تمکین مالک اقدامات بعدی صورت گیرد؟(نتیجه در یک بازدید از شهر برای همگان نمایان می باشد)

 

۲- این کوچه چه تفاوتی با بقیه کوچه های شهر دارد؟ راه حل و طرح اجرائی و فنی شهرداری برای پله بندی این کوچه یا کوچه های مشابه چیست؟ آیا صرفا تعطیلی دو ماهه کار بدون هیچ طرح جایگزین مشکل تردد ساکنین این کوچه را حل می کند؟(با توجه به بافت و توپوگرافی کوهستانی شهر و شرایط ساخت و ساز موجود، اکثریت کوچه ها در بافت قدیمی و حتی بافت جدید شهرداری شرایط مشابه بوده و در پله بندی کوچه ها به اجبار شروع پله از پیاده رو می باشد. ضمناً طراحی و اجرای (تجربی) پله بندی اکثریت این کوچه ها توسط پرسنل شهرداری و تحت نظارت دایره فنی شهردای صورت گرفته است.)

 

تخریب پله های کوچه مجاور دبستان ضیایی

 

۳-آیا رعایت قوانین شهرداری و بخصوص این قانون صرفاً جهت شهروندان خاص است؟ آیا مجری قانون،خود آن را رعایت نموده است؟ آیا پله های محل سکونت شهردار محترم (طبقه فوقانی ساختمان جدید آتش نشانی) با توجه به سال تأسیس آن (۱۳۹۶) یا پله های ورودی ساختمان شهرداری با توجه به تعمیرات اساسی آن در سنوات گذشته، از داخل پیاده رو شروع نشده اند؟ و آیا پله های …. (مجری قانون باید خود مطیع قانون باشد تا اجرای قانون به بهترین شکل صورت گیرد. خاص و عام نمودن یا حب و بغض در اجرای قانون قطعاً هیچ توجیهی نخواهد داشت و بازخورد منفی برای مجری به دنبال خواهد داشت)

 

پله های ورودی ساختمان شهرداری پاوه

 

۴- شهردای پاوه و بالاخص دایره فنی آن جهت جلوگیری از وقوع این مشکل در ساخت و سازهای جدید و یا اجرای پله بندی کوچه های قدیمی چه تدابیر، طرح و برنامه ای دارد؟ آیا صرف فراخوان مشارکت(تأمین مصالح بر عهده شهرداری و تأمین نیروی کار بر عهده اهالی کوچه) و اجرای تجربی و بدون برداشت نقاط ارتفاعی و بدون توجه به شرایط موجود و بدون هیچ طرح فنی اولیه ای مشکل ساز نخواهد بود؟ آیا صرفاً به دلیل نبود بودجه، اجرای پله توسط ساکنین کوچه به اختیار و هزینه خود و بدون هیچ طرح و برنامه ای مشکل ساز نخواهد بود؟ (متأسفانه نقص عملکرد شهردای در برنامه ریزی، طراحی فنی و نظارت مناسب و همچنین برخوردهای چندگانه در این زمینه باعث گردیده که تجاوز به حریم عمومی از قبیل کوچه، خیابان و .. بصورت یک فرهنگ در تعدادی زیادی از شهروندان نهادینه شود که تبعات آن در کل شهر نمایان می باشد) …..

 

راهکارهای پیشنهادی خام:

 

یادآور می گردد مشکل فوق الذکر با توجه به وضعیت توپوگرافی شهر در غالب نقاط شهر نمایان است که راه حل و راهکار های خام پیشنهادی زیر می تواند مورد بحث و بررسی و با اعمال اصلاحات لازم مورد استفاده قرار گیرد.

 

۱-قبل از ساخت و سازهای جدید، کد ارتفاعی کف ساختمان توسط شهرداری با استفاده از بازدید میدانی و برداشت کدهای ارتفاعی تعیین و به مهندس طراح ساختمان ابلاغ گردد و قبل از صدور مجوزهای اجرا، نظارت کاملی بر رعایت آن در نقشه ها و همچنین اخذ تعهدات حقوقی صورت گیرد و  در زمان اجرا نیز نظارت کامل منظور گردد  تا  مطابقت کاملی بین کف و نقاط ورودی ساختمان (از قبیل درب طبقات و پارکینگ) با شرایط موجود معابر برقرار شود و از تجاوزهای اجباری بعدی به معابر عمومی از قبیل شروع پله از پیاده رو یا خیابان،اجرای پله های فلزی در کوچه، اجرای پله های اختصاصی در فضای کوچه یا خیابان،اجرای رمپ های غیر استاندارد در پیاده رو (اختلاف ارتفاع خیلی زیاد)  و … جلوگیری شود. در این زمینه همکاری مهندسین دارای پروانه های مختلف نظام مهندسی ساختمان و الزام به رعایت آن خیلی مؤثر واقع می گردد.

 

۲-جهت بافت قدیمی و پله بندی کوچه های آن قبل از هرکار،برداشت کدهای ارتفاعی و نقاط ورودی ساختمان های داخل کوچه الزامی می باشد. همچنین طراحی فنی و علمی بر اساس اطلاعات مذکور و نظارت در هنگام اجرا توسط شهرداری باعث کاهش چشمگیر مشکلات در این معابر می شود.

 

۳-عدم تجاوز به فضای معابر عمومی جهت دسترسی به ورودی طبقات مختلف (ورودی اختصاصی)در ساختمان های چند طبقه و آپارتمانی بصورت یک فرهنگ نهادینه گردد که در این زمینه الزام شهروندان به استفاده از عرصه شخصی جهت ایجاد راه پله های ارتباطی طبقات و رمپ پارکینگ ها و اخذ تعهدات حقوقی قبل از صدور مجوز ساخت و ساز می تواند مؤثر واقع گردد. ضمناً برخورد یکسان و بدون حب و بغض در زمینه فرهنگ سازی نیز می تواند مفید واقع گردد.

 

در پایان لازم به ذکر است که این متن خالی از نقص و مشکل نبوده و  از کلیه شهروندان محترم و بخصوص متخصصین امر درخواست می نمایم که نظرات، پیشنهادات و نقدهای خود را اعلام نموده تا ان شاالله نتایج و راهکارهای علمی، فنی و قابل اجرا با همفکری، بحث و بررسی و جمع بندی موارد، جهت بهره برداری و استفاده شورا و شهرداری محترم پاوه فراهم گردد.

تصاویر تکمیلی

پله های کوچه محل سکونت شهردار

 

تخریب پله های کوچه مجاور دبستان ضیایی

 

پله های کوچه محل سکونت شهردار

4 پاسخ برای “تجاوز به معابر عمومی و برخوردهای چندگانه شهرداری پاوه/زکریا زوراسنا

  • تبعیض در تاریخ مرداد 16, 1397 گفت:

    سلام ..ضمن تشکر از مهندس زوراسنا، حتی ساخت و ساز در پیاده رو هم داشتیم و شهرداری فقط نگاه می کند مانند کل فضای بنگاه معاملاتی جنب شیرینی خاطره در سه راهی فرهنگیان…(این کار در دوره شهردارقبلی بوده،،ولی شهردار کنونی آنوقت مسئول حراست بوده نه آبدارچی)البته بقیه پرسنل هم بودند.خلاصه نگرد برادر فقط باید حرص بخوری، بیسواد بی مسئولیت اهل تبانی با( ده سه لات) .

  • رحمانی در تاریخ مرداد 15, 1397 گفت:

    نمونه ای که نگارنده محترم به ان پرداخته اند بسان قطره ای از دریاست. پیشنهادها و راهکارهای ارایه شده بسیار مناسب هستند. امیدوارم مورد توجه شورا و شهرداری محترم قرار گیرند.

  • شهروند در تاریخ مرداد 15, 1397 گفت:

    نکته جالبی اشاره کرده اید وجالبتر خیابان روبروی تکیه است که لوازم خانگی جای عبور ومرور مردم بیچاره را گرفته بهد آقاین ادعای فعال فرهنگی ومدنیت را دارند

  • جمال سبحانی در تاریخ مرداد 15, 1397 گفت:

    با سلام
    تشکر از آقای زور اسنا که حق شهروندی خود را در قبال یکی از مشکلات شهر بیان نمود و راه کارهای منطقی و کاربردی را ارائه داد. اگر شهروندان مسئولیت پذیر اینگونه با طرح مشکل و ارائه راهکار به فکر شهرخود باشند و مسئولین وظیفه ششناس هم شنونده خوب این پیشنهادات ، مسلم هزینه بهره مندی شهروندان از یک شهر خوب کمتر شده و مسئولین هم با هزینه ای اندک مشاورین و دلسوزانی دارند که در برنامه ریزیها و اجرای آن برنامه ها یار و یاور آنها باشند.
    علاوه بر موضوع پله بند ها که به طور دقیق آقای زور اسنا مطرح نمودند تجاوز دیگر که به حریم عمومی توسط شهروندان ما صورت گرفته است. و آن اشغال پیاده رو ها توسط کسبه محترم است و چنان حصاری دور پیاده رو کشیده اند و راه را بر عابران پیاده تنگ نموده اند انگار ملک شخصی خودشان است. تازه عده ای پارا فراتر نهاده و داخل خیابان هم وسیله ای مثل کارتون یا صندوق خالی میوه گذاشته اند که کسی جلوی مغازه آنها پارک نکند. این مشکلات وظیفه شهرداری را بیشتر می کند که با دقت بیشتر ی کار کنند.