پ 09 فروردین 1403 ساعت 18:03

مشکلات مبادلات مرزی و کارتهای مرزنشینان شهرستان پاوه در نشستی بررسی شد/ عکس

مشکلات مبادلات مرزی و کارتهای مرزنشینان شهرستان پاوه در نشستی بررسی شد/ عکس

به گزارش سلام پاوه :آخرین وضعیت کارت سرپرستان خانوارهای مرزنشین مشمول طرح خدمت مبادله کالا در بازارچه های مرزی و مشکلات آن با حضور خانم زین العابدین رئیس گروه مناطق آزاد و ویژه و بازاچه های مرزی سازمان توسعه تجارت ایران بررسی و دستورات و اقداماتی برای حل این مشکلات صادر شد. به گزارش خبرنگار سلام […]

به گزارش سلام پاوه :آخرین وضعیت کارت سرپرستان خانوارهای مرزنشین مشمول طرح خدمت مبادله کالا در بازارچه های مرزی و مشکلات آن با حضور خانم زین العابدین رئیس گروه مناطق آزاد و ویژه و بازاچه های مرزی سازمان توسعه تجارت ایران بررسی و دستورات و اقداماتی برای حل این مشکلات صادر شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه :این نشست با حضور رئیس گروه مناطق آزاد و ویژه و بازاچه های مرزی سازمان توسعه تجارت  ، فرماندار و بخشداران شهرستان پاوه ، دادستان دادسرای عمومی و انقلاب ، رئیس گمرک شهرستان ، نماینده فرماندهی هنگ مرزی ، رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان ، مدیردفتر پیشخوان خدمات دولت( هورام) ، رستم پور کارشناس فرمانداری ، دهیاران و جمعی از شوراهای شهر و روستا و تنی چند از مدیران و شورای اداری صبح پنجشنبه در سالن اجتماعات فرمانداری پاوه برگزار گردید.

در این نشست چند ساعته مشکلات مبادلات مرزی بازارچه کولبری شوشمی و غیر فعال بودن تعدادی از کارتهای الکترونیک و مشکلات مرزنشیان درفعال یا غیر فعال بودن این کارتها و … بررسی شد.

مدیر اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان در ابتدا به مشکلات و درخواستهای شهروندان و سرپرستان خانوار در خصوص کارت مبادلات الکترونیکی اشاره داشت و گفت : براساس آمار مورد تایید شهرستان پاوه ۸ هزار ۱۴۵ خانوار مشمول طرح کارت مرزنشینان شده اند.

 

شاهرخ دولتخواه افزود : در این بین تعدادی از سرپرستان خانوار ها که در لیست تایید شده قرار دارند و در سامانه نیز هستند ولی متاسفانه کارت مرزنشینان ندارند .

 

وی در ادامه به دیگر مشکلات موجود اشاره کرد و گفت: تعدادی دیگری از سرپرستان خانوار مشمول طرح در لیست فرمانداری و سامانه خدامت مبادلات مرزی کالا برای آنها فعال شده است ولی در سامانه گمرک غیرفعال می باشد که موجبات مشکلاتی برای این عزیزان شده است .

 

وی عدم لینک بودن گمرک ایران به سامانه یکپارچه مدیریت مرزنشینان ،عدم دریافت کارت تعدادی از واجدان شرایط که به دفاتر پیشخوان مراجعه نکرده اند ، فعال شدن کارت تعدادی از مرزنشینان در سامانه گمرک برای یکبار و در مراجعه بعدی این کارتها غیرفعال شده است ، عدم اصلاح ادرس و کد پستی و … که باعث غیرفعال شدن تعدادی از کارتها شده است ، عدم تطابق افراد تحت تکفل قیده شده در کارت سرپستان خانوار مرزنشین با سامانه گمرک و… از جمله مسائل و مشکلات کارتهای مرزنشینی و مردم شهرستان دانست.

 

دولتخواه در ادامه پیشنهاد داد خانوادهای بی بضاعت و کم بضاعت داخل شهر پاوه که در طول دوران دفاع مقدس رشادتهای زیادی را برای این انقلاب کشیده اند نیز مشمول خدمات کارت مبادلات مرزنیشنان و سود ناشی از مرز شوند.

 

فرماندار پاوه در این نشست با بیان اینکه ۲۴ هزار کارت مرزنشیان در شهرستان وجود دارد گفت : ما ۸۱۴۵ کارت را از پنج مرحله و با نظارت شورای روستا ، دهیار ، شورای بخش ، بخشدار و سپس فرمانداری مورد تایید قرار داده ایم و در صدد هستیم با بررسی دقیق یک آمار درست و دقیق تری از این کارتها که باید فعال شود بدست آوریم.

 

ایده پور با بیان اینکه در صدور این کارتها برابر قانون مرزنشینان عمل شده است گفت : انتظار این بود رنگ این کارتهای فعال با دیگر کارتها متفاوت می بود.

 

وی با بیان اینکه با ارتباط مستقیم سامانه کارتهای مرزنشیان با سامانه دولت می توان مشکلات ناشی از غیر فعال بودن تعدادی از کارتهای مرزنشیان حل خواهد شد گفت : پیشنهاد این است با هماهنگی سامانه کارتهای مرزنشینان این اتفاق صورت بگیرد و از میان کارتهای صادر شده آنهایی که براساس قانون شامل مزایای مبادلات مرزی می شوند و غیرفعال اند فعال شوند .

 

فرماندار پاوه ضمن ابراز گلایمندی از یک سری صحبتهای غیر کارشناسی در خصوص حذف بیش از ۱۶ هزار کارت مرزنشینی گفت : برابر قانون مرزنشینی و مصوبات انجام شده ما نزدیک به ۸۱۴۵ هزار کارت مرزنشینی داریم که با تایید و آمار گیری صورت گرفته از طریق شورا و دهیار و بخشدار و سامانه مرکز بهداشت و برابر قانون نوار مرزی این کارتها صادر و فعال شده است . که از این میان تعدادی بخاطر ناهماهنگی های صورت گرفته غیر فعال اند که می بایست فعال شوند.

 

در ادامه سبحانی رئیس گمرک شهرستان پاوه به مشکلاتی از جمله نواقص سامانه گمرکی ، نبود زیرساختهای مناسب در بازارچه کولبری شوشمی ، نبود معیاری برای صلاحیت وارد کننده های کالا و … اشاره داشت .

 

 

وی با بیان اینکه تا به امروز از مجموع کارتهای الکترونیک فعال ۲ هزار کارت مورد استفاده قرار گرفته است گفت : تاکید گمرک بر این است که از استفاده تکراری از کارتها جلوگیری شود .

 

سبحانی افزود: بیشتر کالاهای وارداتی شامل لوازم خانگی است به ارائه آماری در این زمینه پرداخت.

 

خانم زین العابدین رئیس گروه بازارچه های مرزنشینان و مناطق آزاد سازمان توسعه تجارت ایران گفت:هر چقدر تعداد خانوارهای مرزنشین واقعی تر باشد، وزارت صنعت،معدن و تجارت می تواند سهمیه بیشتری را به کارتهای مبادلات مرزی اختصاص دهد.

 

وی با بیان اینکه کلیه سرپرستان محترم خانوار که در لیست ارسالی از سوی شوراها ، دهیار های ها و بخشداری های تابعه به تایید فرمانداری رسیده اند (۸۱۴۵) کارت  اظهار داشت : افرادی که موفق به دریافت کارت نشده اند و جزء لیست مذکور  می باشند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت در شهرستان نسبت به اخذ کارت اقدام نمایند.

 

خانم زین العابدین ادامه داد و گفت : آن دسته افرادی هم که جزء لیست می باشند و کارت آنها فعال نیست می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان می توانند نسبت به تعین تکلیف و رفع ایرادات اقدام نمایند.

 

وی همچنین گفت : با توجه به عدم لینک بودن گمرک ایران به سامانه مدیریت یکپارچه مرزنشینان ایران نواقصاتی در لیست تایید شده و لیست تحویلی در گمرک بوجود آمده که این نواقص ظرف چند روز آینده در اسرع وقت رسیدگی و مشکلات عده ای از سرپرستان خانوار که در سامانه فعال و در لیست تایید شده نهایی قرار دارند حل می شود.

 

رئیس گروه بازارچه های مرزنشینان و مناطق آزاد سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه دیگر مشکلات کارتهای الکترونیک مرزنشینان را بررسی کرد و گفت : سایر افرادی که در لیست تایید شده فرمانداری قرار دارند و به دلایل فوت سرپرست ، آدرس ، کد پستی ، کد ملی و…کارت آنها غیر فعال می باشد می توانند با مراجعه به دفتر پیشخوان خدمات دولت در شهرستان نسبت فعال سازی کارت خود اقدام نمایند.