چ 05 اردیبهشت 1403 ساعت 13:50

گفتگویی کوتاه با شادمان میرصاحب فعال سیاسی اجتماعی درخصوص فضای مجازی پاوه

گفتگویی کوتاه با شادمان میرصاحب فعال سیاسی اجتماعی درخصوص فضای مجازی پاوه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در عصر امروز و با گسترش پیام رسانهای مختلف شاهد فعالیت گروه های مجازی در پیام رسان تلگرام هستیم در این بین شهرستان پاوه نیز از این قاعده استثنا نیست و چند صباحی شاهد فعالیت یک گروه تلگرامی به نام مطالبات مردم پاوه با مدیریت شادمان میرصاحب از فعالان […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در عصر امروز و با گسترش پیام رسانهای مختلف شاهد فعالیت گروه های مجازی در پیام رسان تلگرام هستیم در این بین شهرستان پاوه نیز از این قاعده استثنا نیست و چند صباحی شاهد فعالیت یک گروه تلگرامی به نام مطالبات مردم پاوه با مدیریت شادمان میرصاحب از فعالان سیاسی و فرهنگی بودیم که پس از مدتی این گروه را تعطیل کرد در این راستا گفتگوی کوتاهی را با وی انجام دادیم :

 

سلام پاوه :بیوگرافی 

ضمن عرض سلام و احترام خدمت شما اینجانب شادمان میرصاحب متولد ۱۳۶۰ دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات فارسی ،‌ از سال ۸۸ و پس از آشنایی با یکسری دوستان که در حوزه های سیاسی و اجتماعی فعالیت می کردند وارد این عرصه ها شدم .در این ایام بواسطه همین دوستان که در جلسات و کنفرانس هایی که تشکیل می شد بنده را دعوت می کردند و این زمینه ای شد تا به این واسطه با دیگر فعالین این عرصه ها آشنا شوم. در سال ۹۴ کاندید مجلس در حوزه پاوه و اورامانات شدم که پس از تایید صلاحیت به دلایلی انصراف دادم.در انتخابات سال ۹۶ ریاست جمهوری رئیس ستاد مهندس میرسلیم بودم و اخیرا هم به عنوان دبیر حزب انقلاب اسلامی در شهرستان پاوه منصوب شده ام.

 

سلام پاوه : فعالیت مجازی و ارزیابی :

فعالیت در گروه های اجتماعی تابع یکسری مسائل از جمله سواد رسانه ای است و نوشتن با قلم خوب خود بخشی از این سواد رسانه ای هست و بخش عمده و اصلی آن  رصد کردن اوضاع داخلی شهرستان و به تبع آن استان و کشور و اینکه مسیر این اوضاع رو به کدام سو در حال جریان است که بتوان روی این موضوعات بحث و بررسی کرد در فضاهای مجازی هم تولید کننده هستیم هم مصرف کننده و با رد و بدل اطلاعات با کاربران می توان نیازهای جامعه را کشف کرد و مردم را نسبت به حق و حقوق شان آگاه کرد.

 

 

سلام پاوه : گروه مطالبات پاوه ، تعداد اعضا و اهداف آن

گروه مطالبات بعد از انتخابات سال ۹۶ ریاست جمهوری و شورا تشکیل شد و حدوداً یک ماه پیش در سال جاری حذفش کردم. گروه مطالبات مردم شهرستان پاوه ۲۴۲ نفرممبر و عضو داشت.

 

هدف گروه اسم گروه بود ،‌مطالباتی در حوزه های مختلف مطرح می شد و انتقادهایی هم از مسئولین مربوطه در هر بخشی صورت می گرفت.

البته در گروه بنده بیشتر انتقاد صورت می گرفت و این باعث می شد که برخی از دوستان موضع بگیرند که این گروه صرفا انتقاد کردن هست و راهکاری برای انتقادهایتان ندارید.شادمان میرصاحب

بنده معتقدم یک منتقد نمی تواند راهکار اساسی هم ارائه نماید .مثلا اگر در بخش اقتصاد یا کشاورزی انتقادی وارد است که فلان طرح یا پروژه چرا و به چه دلیل مسکوت مانده است ممکن است پرداختن به این بخش ها فارغ از بروکراسی های اداری آن یک بحث تخصصی در زمینه اقتصاد و کشاورزی باشد که راهکارهای علمی آن به دست متخصصین آن بخش ها قابل ارائه باشد.

سلام پاوه : بیشتر از این گروه بگویید..

گروه مطالبات در زمان زلزله موضع گیری های خوبی داشت و انصافا دوستان هم در گروه برای لحاظ شدن پاوه به شهرهای زلزله زده مواضع خوبی گرفتند و قضیه را بازتاب دادیم.

گروه های تلگرامی چنانچه می دانیم فاقد هر گونه مجوز از نهادهای ذیربط برای فعالیت هستند و معمولا فعالین حوزه های مختلف اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی بنابر تخصص و سر رشته ای که دارند اقدام به تشکیل چنین گروه هایی می کنند.

هیچ وقت نباید قدرت فضای مجازی و مطالب مطروحه در آن را دست کم گرفت ، الان اگر بخواهیم فراخوانی برای تشکیل یک سخنرانی از یک کارشناس دهیم ممکن است تعداد کمی شرکت کنند و به دلیل مشغله کاری و گرفتاری های زندگی نتوانند شرکت کنند ، ولی زمانیکه در گروه های تلگرامی بحثی مطرح می شود یا بعضاً از کارشناسی دعوت می شود که در زمینه ی تخصصی خود گفتگوی کارشناسی داشته باشد پیام ها و نظرات در گروه موجود هستند و اعضا آن می توانند حتی بعد از چند روز پیام ها را مطالعه کنند و اگر بحث و مطالب مطروحه مفید باشد قطعا اعضا پیام ها را به گروه ها یا دوستان خود منتقل می کنند و با این کار بازتاب گسترده ای به بحث داده خواهد شد در صورتیکه در کنفرانس آنلاین این فاکتور وجود ندارد و اینجاست که قدرت فضای مجازی بروز و نمود پیدا می کند و مطمئنا همه مسئولین در جریان قضایا قرار خواهند گرفت.

 

سلام پاوه :نقطه قوت گروههای تلگرامی و تاثیرات آن چیست؟

 

پاسخ به این پرسش تا حدی در سوال قبلی پاسخ داده شد .اساسی ترین نقطه قوت گروه تلگرامی آگاهی بخشی به کاربران در زمینه های مختلف است

عضویت در گروه های تلگرامی به شرطی که گروه مفید و مطالب پرباری رد و بدل شود از نقاط قوت گروه های تلگرامی است. به این صورت که اگر موضوعی در گروه مطرح می شود که اعضا روی آن بحث و بررسی کنند موجب می شود که کاربران در این فضا نویسنده متن باشند که با این کار در نگارش دیگر متون می توانند به سهولت در مکاتباتشان کمتر دچار مشکل شوند و هم اینکه ضمن اگاهی نداشتن از بحثی که مطرح است به اگاهی و اشرافیت در آن موضوع برسند.

 

سلام پاوه : آفت و نقطه ضعف این گروهها را چه می دانید؟

 

به نسبت نقطه قوت ها نقاط ضعف در گروه تلگرامی بسیار بالاست .ببینید اولا در هر گروهی با افکار و اذهان مختلف مواجه هستی و هر کس طبق افکار و دیدگاه خود به بیان نظرات می پردازد ، و گاها با تفکر طرف مقابل خود به جدل می پردازند که در این بین می بایست طرفین را به آرامش و کوتاه آمدن دعوت کرد ، اساسا برخی مباحث هست که اگر حتی چندین جلسه روی آنها بحث شود نه تنها نتیجه ای حاصل نمی شد بلکه باعث کدورت خاطر بین مخاطبین می گردید .

نکته دیگر برخی از اعضاهیچ نوع فعالیتی در گروه نداشتند و پیامی را که می خواستند به گروه ارسال کنند برای بنده می فرستادند که به گروه فوروارد کنم ،‌خوب قاعدتا جز بنده و آن شخص کسی نمی دانست که پیام از طرف وی ارسال شده است و این باعث می شد که اعضا گروه چنین تصور کنند که مدیر این گروه هر روز یک مرام و هدف دارد چرا که ارسال پست هایش با تفکراتش همخوانی ندارد .البته این نقطه ضعفی برای مدیر گروه محسوب می شود نه گروه .

سلام پاوه :فضای مجازی و رسانه‌ای شهرستان پاوه را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

مشکلی که در فضاهای مجازی و رسانه ای شهرستان پاوه وجود دارد بحث هویت افراد در شبکه های اجتماعی هست.می بینیم در گروهی با چند صد نفر عضو تنها تعداد کمی در مباحث شرکت می کنند و اگر گروهی قانون نداشته باشد و هویت و پروفایل تکمیل مخاطب از قوانین گروه نباشد به طور قطع کاربران زیادی در مباحث شرکت خواهند کرد در مورد سایت ها هم که خود بیشتر در جریان هستید و واقف هستید که در قسمت نظر خواهی یادداشت یا مقاله ای اگر مثلا بیست نفر نظر داده باشند دو یا سه نفر با اسم واقعی اعلام نظر می کنند و این یک معضل بزرگی برای شبکه های اجتماعی می باشد و اساسا برخی از افراد به قصد تخریب وارد فضای مجازی می شوند چرا که وقتی هویت نظر دهنده مشخص نباشد قاعدتا دیدگاه و موضعش هر چند دقیق و درست باشد از ارزش و محتوای آن نظر که اصل بازتاب در آن یادداشت یا مقاله می باشد به شدت خواهد کاست.

 

سلام پاوه :چرا گروه تلگرامی را تعطیل کردید؟ آیا فشاری بر شما وارد بود؟

 

خیر،بنده از جانب هیچ شخص و نهادی تحت فشار نبودم که باعث تعطیلی گروه گردد و چندین بار این گروه را حذف و با اصرار دوستان مجدد راه اندازی کردم و هیچ نهاد و شخصی در حذف آن کوچکترین دخالتی نداشته است.

متاسفانه در پاوه فضا برای هر نوع فعالیتی مسموم است و این اصلی ترین دلیل در عقب افتادگی پاوه است و حتی کار به جایی رسیده است که نخبگان در عرصه های مختلف ظهور و ورود نداشته باشند و خود را منزوی کرده اند. کار کردن و انجام هر فعالیتی در پاوه  سخت است چرا که با اتهاماتی از جمله وابستگی به جریان هایی مواجه خواهی شد حال این فعالیت ها بر له یا علیه مردم باشد اگر بر علیه مردم باشد که جبهه گیری منطقی هست ولی اگر برای منافع عمومی باشد واقعا جبهه گرفتن معنا و مفهومی ندارد چرا بانی تشویق و انگیزه نباشیم . در منطقه چندین گروه تلگرامی وجود دارد و از همه نهادها انتقاد می کنند ولی چون فضای انتقاد باز هست و سخت گیری وجود ندارد باید گفت مدیران این گروه وابستگی هایی دارند که هیچ کس مانع فعالیت شان نمی شود ؟ به نظر بنده هر کس می تواند گروه تشکیل دهد و در راستای اهداف گروهش فعالیت کند و هیچ کس مانع تراشی و یا تهدید به حذفش نکند.

 

سلام پاوه: در مورد فعالیت سیاسی تان بیشتر بگویید؟

چنانچه در جریان هستید به عنوان دبیر حزبی منصوب شدم باور کنید انگیزه ای برای راه اندازی آن ندارم و حتی ممکن است استعفای خود را تقدیم دبیرکل کنم و این بدان معنا نیست که به کل از عرصه خداحافظی کنم و از طرق دیگری وارد خواهم شد.

زمانیکه بنده گروه را داشتم بارها مورد حمله قرار میگرفتم که این گروه مستقل نیست و از جاهایی خط و نشان می گیرد و همین باعث شد که مجبور به حذف آن شوم . وقتی بجای کمک ، مانع تراشی و اتهام زده شود واقعا انگیزه ای برای فعالیت نمی ماند و دچار سرخوردگی خواهی شد ،‌ بنده خود منتقد بودم و از خیلی از مسئولین انتقاد کردم و جز با تحقیق و بررسی انتقاد نکردم .  مباحثی که در گروه مطرح می شد در راستای مطالبات مردم بودند و حتی به فرض خط و نشان گرفتن فکر نکنم فعالیتی خلاف منافع عمومی را طی می کرد .این مباحث را بعضاً دوستان گروه استارت می زدند و روی آن بحث و بررسی و انتقاد می کردند .هدف ما در گروه این بود که برای کسی مشکلی پیش نیاید و چون به تنهایی مدیریت گروه را بر عهده داشتم و تذکری می دادیم که روی فلان موضوع بحث نشود چون واقعا خط قرمز بود چرا که ورود به برخی مسائل حتی نماینده مجلس هم که طبق قانون این حق را دارد که در همه مسائل کشور دخالت کند نمی توانست ورود کند و چون بنده مانع از ادامه این مباحث می شدم متهم به وابستگی می شدم.البته ناگفته نماند بسیاری از دوستان هم وجود گروه را لازم می دانستد و ارزیابی خوبی از روال گروه داشتند.

 

سلام پاوه :نقش رسانه های شهرستان و بخصوص پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه را در انعکاس اخبار و پیگیری مطالبات مردم چگونه می دانید؟

 

نقش و تاثیر هر رسانه ای در پیگیری و انعکاس مطالبات مردم بر کسی پوشیده نیست .در همین سایت سلام پاوه مشاهده شده از مسئولی در حوزه کاری اش به دلیل نقص و نقضی مطلبی درج گردیده که متعاقب آن ریاست آن اداره واکنش نشان داده و جوابیه ای صادر کرده و  اگر نقص داشته برطرف کرده است که این نشان از تاثیر رسانه هاست.

البته انتقادی هم بر سایت سلام پاوه وارد است چرا که مدتی را در حمایت  از شخصی (نماینده اورامانات ) نگارش کرده و چند مطلب و یادداشت طی می کند و بعد از مدتی همین حمایت ها  جای خود را به انتقاد می دهد و باالعکس .

 

کار رسانه ای به دلیل نتوانستن در راضی نگه داشتن تمام مردم سخت ترین کار است به هر حال شما وقتی از مسئله ای پرده برداری می کنید طبیعتا مایه خوشحالی یکسری و اوقات تلخی افرادی دیگری می شوید .و باید به این موضوع دقت شود که دلیل حمایت قبلی و انتقاد فعلی چه چیز ی هست ؟ اگر انتقادی که شده و آن نهاد یا شخص به ایرادهایش پی برده است و در پی اصلاح آنها بوده است که این نشان از انتقاد سازنده سایت شما بوده است و قطعا در حین اقدام مثبت باید آن را تشویق کرد. در غیر این صورت باید برای مردم شفاف سازی شود که هدف چی بوده است؟این مورد سخت ترین بخش کار رسانه هست که واقعا سخت است .

 

جسارت سایت سلام پاوه را هم نباید نادیده گرفت چرا که با جرات و قدرت اکثر یادداشت ها و دلنوشته ها را درج میکند و این برای شخص بنده ثابت شده است، زمانیکه نامه ای را برای وزیر اطلاعات نوشتم کمتر سایتی زیر بار درج آن میرفت ولی سایت سلام پاوه مطلب را درج کرد.

 

سلام پاوه : نقد و ظرفیت نقد پذیری را در جامعه پاوه و فضای مجازی چگونه می بینید؟

 

مسئله نقد و نقد پذیری یک بحث اساسی است و این خود در چند جمله گفتن شاید به نتیجه مطلوب نرسد. هر گاه سخن از نقد می شود پای تخریب هم باز می شود .تمییز دادن این دو واژه از همدیگر اگر چه از نگاه نقد کننده کار راحتی است و طبق دیدگاه خود به آن می پردازد اما باید در نقد مواضع جناح مقابل را هم در نظر گرفت.

مثالی عرض میکنم

بنده رئیس ستاد مهندس میرسلیم بودم اگر انتقادی از دولت داشته باشم ممکن است به تخریب کردن دولت یا حمایت از جناح مقابل متهم شوم ولی اگر جناح موافق همین انتقاد را داشته باشد وارد است . مشاهده شده در انتقاد از مسئولین یا اتفاقاتی در سطح شهرستان یا حتی استان و کشور انتقاداتی صورت گرفته است می بینیم افرادی که به بیان نظرات می پردازند عوض اینکه دیدگاه های نگارنده را مورد نقد و بررسی قرار دهند خود نگارنده را مورد نقد قرار داده اند.

همواره ما شعار سر می دهیم که مردم تشنه خدمت هستند و فرقی ندارد از چه جریان و جناحی این خدمت رسانی به سرانجام برسد اما وقتی پای خدمت رسانی از جانب جناحی به میان می آید همان جناح باز مورد انتقاد قرار میگیرد و این انتقاد بین دو طرف مقابل وجود دارد و این نیست که مختص یکی از آنها باشد.

همه ما به این موضوع اشرافیت داریم که انتقاد باید سازنده باشد و سخنی بسیار بجا و منطقی هست ، ولی بارها پیش آمده که از مسئولی از جمله نماینده ، دولت ، شورا و دیگر مسئولین انتقادهایی شده و انتقادها هم بجا بوده ولی چون مواضع و منافع یکسری و هر کدام بنا بر دلایل خودشان به خطر می افتاد مانع تراشی می کردند و انتقاد را وارد نمی دانستند و قاعدتا این گونه مواضع راه را برای پیشبرد اهداف سخت و دورتر خواهد.

باید به این قناعت برسیم که نقد پذیری را تحمل کنیم ، متاسفانه فضای پاوه به دلیل آشنایی و نسبت های فامیلی فضا را برای انتقاد محدود کرده است و چنانچه انتقادی شود می گویند فلانی می بایست بخاطر xو y نباید انتقاد میکرد خوب این واقعا کار را بسیار سخت خواهد کرد و باید این فرهنگ نقد پذیری نهادینه شود که جز صلاح و تقویت هدفی وجود ندارد.

 

سلام پاوه : نقد پذیری مسئولان پاوه را چگونه ارزیابی می کنی؟

 

از نظر شخص خودم که از بسیاری از مسئولین انتقاد کردم تا حدی انتقاد پذیری را مشاهده کرده ام .البته گلایه هایی شده که فلانی چرا از ما انتقاد کردی ؟ بنده هم گفتم اگر مسئول نبودی که انتقاد نمی کردم ، شما کوتاهی در حق بنده و امثالهم می کنید جایز است ولی انتقاد کردن ما جایز نیست ؟ اگر این انتقادها تخریب بود و غیر واقعی قطعا آن مسئول واکنشی نشان می داد ،  بنده قبل از انتقاد از مسئولی از شیوه مدیریتی اش و چند و چون موضوعی که کوتاهی شده یا نقض قانونی صورت گرفته باشد  ، تحقیق و بررسی  می کردم و چکشی انتقاد نمی کردم .باید مسئولین به این باور برسند انتقاد کردن بیشتر از آنکه به حریم آنها آسیبی برساند موجب تقویت آنها خواهد شد .

متاسفانه برخی از مسئولین به شدت میز دوست هستند و چنین تصوری دارند که اگر پاسخگوی انتقادات باشند این میز را از دست خواهند داد و این باعث شده که حتی اگر انتقادی به قصد تخریب باشد واکنشی نشان ندهند و ختم داستان را با بی تفاوتی اعلام کنند.الان فضای انتقاد کاملا باز است و هر کس می تواند به راحتی مسئولین را نقد کند به شرطی که انتقاد سازنده باشد.

الان ما از مسئولی انتقاد میکنیم که تاکنون هیچ نفع و دست آوردی برای پاوه نداشته است و به شدت از عملکردش انتقاد میکنیم در مقابل مسئول هم طبیعتا ناراحت می شود چرا که در نظر خودش پیگیری و تلاش خود را کرده است ولی منجر به نتیجه دلخواه و مطلوب مردم نرسیده است و چون به هر دلیلی که نتیجه نگرفته است نمی تواند با صراحت بگوید نتیجه نگرفته ام چون اینگونه نا امیدی را به جامعه تزریق خواهد کرد.

انتقاد کردن راحت ترین کار ممکن است می توان از طبیعت و گل هم انتقاد کرد که چرا اینقد سبز است و آبی نیست !گاهی باید خود را جای مسئولی بزاریم و ببینیم آیا می توان آن طور که باید باشیم عمل کنیم ؟

الان شرایط خدمت کردن با توجه به اوضاع اقتصادی کشور سخت است همه نیازمندی ها و مطالبات مردم مستلزم پول است و وضعیت بودجه را هم می دانیم از هر مسئولی سوال کنی فلان طرح چی شد جوابی جز منتظر بودجه هستیم دریافت نخواهی کرد.

سلام پاوه :سخن پایانی

در پایان ضمن تشکر مجدد از شما برای این گفتگو بنده در همین تریبون اعلام میکنم اگر از اشخاص و نهادهایی انتقاد کردم و می کنم به دلیل داشتن کینه و دشمنی با آنها نبوده و نیست قطعا اگر مسئولیتی نداشتند انتقادی صورت نمی گرفت چرا که املاء نانوشته غلط ندارد . بنده خود پاوه ای هستم و بدون شک هر فعالیتی که داشته ام در راستای منافع عمومی شهرستان پاوه بوده است و  در این راه هم کلی هزینه داده ام – نه هزینه مادی و مالی – هزینه هایی سنگین  که خدواند خود حاضر و ناظر بر آنها هست و قضاوت ها را به خودش می سپارم

سخن پایانی بنده این است باید همه ما که در عرصه های مختلف جامعه فعالیت داریم دست در دست هم دهیم و نگذاریم شهرستان پاوه  بیشتر از این دست خوش حواشی و یکسری مسائل گردد .هیچ وقت بدون مستندات و تحقیقات به کسی اتهام نزنیم هر پیامی که در فضای مجازی نوشته می شود هویت و شخصیت ما را نشان می دهد و به نوعی شهادتین است ، در انتقاد هایمان موضوع مورد بحث را انتقاد کنیم نه شخص نگارنده بحث ! نباید اجازه داد هر کسی به راحتی برچسپ روستای بزرگ را به شهری که تا چندین سال پیش تا قزانچی جز محدوده پاوه بوده دهد . نباید کاری بکنیم که دیگران با نیش و کنایه ما را متهم به عدم اتحاد داشتن بکنند . باید از افراد شاخص و متخصص که در این شهر هم کم نداریم وارد عرصه بکنیم هر چند که به دلیل عزتمندی علاقه ای به پست و ریاست ندارند ولی باید زمینه را برای ورود آنها فراهم کرد باید آنها را تشویق کرد و مورد حمایت قرار دهیم حمایتی که از بُن دندان باشد و انگیزه را برایش بوجود بیاورد از دید بنده از دلایل اصلی عدم حضورشان همین حرف و حدیث هایی است که برای کسی می سازند . این مهم محقق نخواهد شد جز با همدلی و اتحاد و کنار گذاشتن کینه ها و حسادت ها . بنده در حال ایجاد کانالی برای انعکاس مشکلات و مطالبات مردم شهرستان به مسئولین هستم و این اطمینان را به مردم خواهم داد که چنانچه مشکلات شخصی یا عمومی که در حق آنها اجحاف یا نقضی صورت گرفته است به طور جد و در حد بضاعتم  برای نتیجه بخشی آن نهایت تلاشم را خواهم کرد.

گفتگو : فرهاد صالحی

 

یک پاسخ برای “گفتگویی کوتاه با شادمان میرصاحب فعال سیاسی اجتماعی درخصوص فضای مجازی پاوه

  • متین رضایی در تاریخ مرداد 4, 1397 گفت:

    سلام و خسته نباشید به شما
    بنده به عنوان یک شهروند و یک عضو از کانالتون درخواست میکنم که دوباره گروه رو راهندازی کنین به شخصه معتقدم هستن جوانایی امسال من که بدون هیچ ترسی حرفامونو بزنیم