پ 09 فروردین 1403 ساعت 19:39

ابهام های موجود برای اولیاء دانش آموزان در بحث هدایت تحصیلی

ابهام های موجود برای اولیاء دانش آموزان در بحث هدایت تحصیلی

به گزارش سلام پاوه : مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاوه در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان به تشریح فرایند هدایت تصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان متوسطه اول مدارس پرداخت. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : مختار برزگرفرد هدف از برگزاری این نشست را شفافیت سازی در بحث هدایت تحصیلی برای اولیاء دانش […]

به گزارش سلام پاوه : مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاوه در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان به تشریح فرایند هدایت تصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان متوسطه اول مدارس پرداخت.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : مختار برزگرفرد هدف از برگزاری این نشست را شفافیت سازی در بحث هدایت تحصیلی برای اولیاء دانش آموزان عنوان کرد و افزود: هدایت تحیلی به نوعی کنکور اولیه است و نقش آن برای دانش آموزان باتوجه به حذف کنکور در سالهای آینده بسیار موثر و مفید می باشد.

برزگرفرد اظهار کرد: باتوجه به تاثیر ۳۰ درصدی معدل نمرات کتبی در کنکور سال آینده و همچنین سال آینده اولین سالی است که هدایت تحصیلی تا مرحله کلاس سوم متوسطه دوم پیش می رود، یعنی ۳۰ درصد معدل ایجاد شده و هدایت تحصیلی به نوع علمی و براساس استانداردها جلو می رود.

وی به سوالات و ابهام های موجود برای اولیاء دانش آموزان در بحث هدایت تحصیلی پرداخت و گفت: اولین مورد و ابهامی که وجود دارد این است که اولیا معتقدند فرزند ما با معدل ۱۹ رشته مورد نظر را در هدایت تحصیلی کسب نکرده است؛ در ایجا باید گفت بحث معدل با هدایت تحصیلی دو مقوله جداگانه است، معدل مجموع نمرات مستمر و پایانی است درحالی که در بحث هدایت تحصیلی فقط نمرات ورقه کتبی تاثیرگذار می باشد، پس معدل کل در هدایت تحصیلی ملاک نیست و معدل نمرات ورقه ملاک است.

برزگرفرد به ابهام دوم اولیاء دانش آموزان پرداخت و اظهار کرد: ابهام دومی که برای اولیا بوجود می آید این است که می گویند ظرفیت را بالا ببرید و اگر کلاس دیگر مثلا در رشته علوم انسانی ایجاد شود بعضی از دانش آموزان جذب شده و به مراکز دیگر مراجعه نکرده و یا ترک تحصیل نمی کنند.

وی ادامه داد و گفت: کل دانش آموزان پسر و دختر سال سوم متوسطه اول شهرستان پاوه سال تحصیلی ۹۶-۹۷ به ترتیب ۲۶۰ و ۲۵۰ نفر می باشند. ۵۱۰ دانش آموز باید در پنج رشته در شاخه نظری شامل علوم تجربی، ریاضی و فیزیک و علوم انسانی و در شاخه های فنی حرفه ای و کارو دانش هدایت تحصیلی شوند. در اصل اگر بخواهیم ۲۵۰ نفر دختر را هدایت دهیم باید در هر رشته ۵۰ دانش آموز جذب شود، اما باتوجه به گرایش جامعه به رشته تجربی ما سهم تجربی را برای دختران ۱۰۲ نفر و پسران ۱۱۰ نفر تعیین کره ایم. همچنین در رشته علوم انسانی ظرفیت دانش آموزان دختر و پسر ۸۲ و ۶۷ نفر است. در رشته ریاضی و فیزیک ۱۰ نفر برای پسران و ۱۰ نفر برای دختران، کار و دانش ۲۵ پسر و ۲۵ دختر و فنی حرفه ای نیز ۳۰ دختر و ۵۰ پسر سهمیه تعیین کرده ایم.

مدیر آموزش و پرورش پاوه با بیان اینکه سهمیه تعیین شده براساس گرایش دانش آموزان، توزیع عادلانه در رشته ها و تعداد دبیران و امکانات مدارس تعیین شده است، تصریح کرد: در بحث هدایت تحصیلی ایجاد یک کلاس اضافی در رشته علوم انسانی مساوی با حذف کردن رشته های فنی حرفه ای می باشد، پس امکان ایجاد کلاس اضافی در رشته های پرطرفدار عملا برای ما وجود ندارد.

مختار برزگرفرد آگاهی بخشی به دانش آموزان را سومین مورد عنوان کرد و گفت: برخی از اولیاء معتقدند که دانش آموزان در جریان هدایت تحصیلی نیستند، اما به اعتراف کلیه دانش آموزان اعلام می داریم که تمامی دانش آموزان بطور مستقیم با کارشناس مشاور مدیریت ارتباط داشته اند و برای تمامی دانش آموزان توضییحات لازم ارائه شده است. همچنین این آگاهی بخشی در کلاس های هفتم و هشتم نیز توسط مشاوران مدارس ارائه شده است چراکه هدایت تحصیلی مربوط به هر سه پایه متوسطه اول می باشد و فقط مختص سال سوم نیست.

برزگرفرد رقابت شدید و نزدیک دانش آموزان را در هدایت تحصیلی یکی از دلایل عدم کسب رشته های مورد علاقه عنوان کرد و گفت: در بحث هدایت تحصیلی رقابت در بین دانش آموزان زیاد می باشد و با اختلاف چند صدم دانش آموزان اولویت های الف، ب و ج را در رشته مورد نظر کسب می کنند. همچنین در سهمیه تعریف شده نیز رقابت بسیار نزدیک بوده و این به تلاش دانش آموز در سه سال متوسطه اول بستگی دارد تا در کدام رشته بتواند در متوسطه دوم به تحصیل بپردازد.

وی قیاس دانش آوزان شهرستان پاوه را با دیگر مناطق اشتباه عنوان کرد و افزود: در بعضی شهرستان ها باتوه به توپوگرافی منطقه و دیگر پتانسیل ها گرایش دانش آموزان به هنرستان بیشتر است اما در پاوه گرایش به فنی حرفه ای و کاردانش کمتر بوده و ما نیز در همین راستا بیشترین سهمیه را باتوجه به گرایش دانش آموزان به رشته تجربی اختصاص داده ایم.

تدوین خبر : میلاد یوسفی

2 پاسخ برای “ابهام های موجود برای اولیاء دانش آموزان در بحث هدایت تحصیلی

  • معلم در تاریخ تیر 28, 1397 گفت:

    ایشان دونکته را یاندانستند یا فراموش کردند :۱-مجموع نمرات ریاضی و علوم هم در راهنمایی در هدایت به تجربی تاثیر مستقیم دارند ۲-نمره بررسی های مشاوره ای هم در نیاوردن تجربی تاثیر گذار است

    • فرهنگی در تاریخ تیر 30, 1397 گفت:

      ایشان کلی و هر ۵ گرایش را توضیح داده و به مورد تجربی یا انسانی نپرداخته اند تا دروس تاثیر گذار را مطرح نمایند مثلا انسانی هم دروس خاص خود را دارد