ج 10 فروردین 1403 ساعت 15:09

سه ضلع وضعیت نامناسب نانوایان؛نانوایان بر سر دوراهی تعطیلی یا کم‌فروشی

سه ضلع وضعیت نامناسب نانوایان؛نانوایان بر سر دوراهی تعطیلی یا کم‌فروشی

به گزارش سلام پاوه:موضوع وضعیت نامناسب نانوایان اضلاع یک مثلث است که نارضایتی مردم از کیفیت نان، کاهش درآمد نانوایان و عدم رضایت دولت برای پرداخت یارانه اضلاع آن است. به گزارش سلام پاوه و به نقل از تسنیم:نان در تعریف به آن دسته از غذاها اطلاق می‌شود که با پختن، بخارپز کردن یا سرخ […]

به گزارش سلام پاوه:موضوع وضعیت نامناسب نانوایان اضلاع یک مثلث است که نارضایتی مردم از کیفیت نان، کاهش درآمد نانوایان و عدم رضایت دولت برای پرداخت یارانه اضلاع آن است.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از تسنیم:نان در تعریف به آن دسته از غذاها اطلاق می‌شود که با پختن، بخارپز کردن یا سرخ کردن خمیری که متشکل از آرد و آب است، تهیه می‌شود ولی در عمل نان قوت غالب ایرانیان است که این ماده خوراکی برای بسیاری از افراد جامعه استفاده زیادی دارد.

توجه به صنف نانوایان به‌دلیل جایگاه نان در سبد غذایی مردم ایران اهمیت ویژه‌ای دارد ولی گویا در سال‌های اخیر مشکلات نانوایان کاملاً از یاد مسئولان رفته است که برخی از نانوایان شهر کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از مشکلات بسیار زیاد خود گفته و نانوایی را شغلی با درآمد کم و زحمت زیاد بیان کردند.

قیمت ثابت نان با وجود افزایش تمامی هزینه‌ها

یکی از نانوایان کرمانشاه گفت:قیمت نان با وجود افزایش قیمت تمامی اقلام در ۶ سال گذشته ثابت بوده و در حالی که قیمت آرد، آب، برق، گاز، مخمر، بیمه و دستمزد هر سال افزایش یافته ولی قیمت نان ثابت بوده است که این عدم افزایش قیمت کار را برای نانوایان سخت کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات نانوایان، افزایش بی‌رویه نانوایی‌های آزادپر است،افزود: امروز در هر خیابانی حداقل دو نانوایی آزادپز وجود دارد که این نانوایی‌ها آرد را از نانوایی‌های دولتی خریداری کرده و به صورت آزادپز می‌فروشند که در این شیوه حرفه نانوایی برای آنها صرفه اقتصادی دارد.

وی نانوایی‌های ریزشی را یکی دیگر از مشکلات صنف نانوایان بیان کرد و گفت:این گروه از نانوایی‌ها با آرد دولتی و فروش بسیار زیاد نان، کار بقیه را کساد کرده‌اند و از سوی دیگر نیز جوی نامناسبی برای نان لواش به راه افتاده است ولی آرد تمامی نانوایان همچون سنگک و غیره یکی است.

این نانوا با اشاره به افزایش تمامی اقلام در سال‌های گذشته، بیان کرد:‌مخمر از کیسه ۱۰ هزار تومان به ۸۰هزار تومان افزایش یافته و قیمت نمک از کیسه هزار تومان به ۱۰هزار تومان افزایش یافته است که این افزایش قیمت‌ها درآمد نانوایان را کم کرده است و اگر حرفه دیگری بلد بودم از نانوایی دل می‌کندم.

ضرورت کاهش قیمت آرد تحویلی به نانوایان

یکی دیگر از نانوایان کرمانشاه گفت: درآمد نانوایان در چند سال گذشته ثابت مانده است ولی قیمت تمام اجناس چند برابر شده است و از سوی دیگر نیز افزایش هزینه‌های نانوایی همچون بیمه درآمد نانوایان را کاهش داده و زندگی را برای آنها سخت کرده است.

وی با بیان اینکه افزایش نانوایی‌ها از دیگر مشکلات است، افزود: افزایش تعداد نانوایان سبب کاهش درآمد شده است و برای بهبود وضعیت نانوایان باید قیمت نان افزایش یابد و اگر امکان افزایش قیمت نان به‌دلیل مشکلات بعدی وجود ندارد قیمت آرد کاهش یابد.

افزایش نانوایان بدون پروانه کسب در پی طرح آزادپزی

نائب رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه گفت:۷۵۰ نانوایی دولتی و ۲۴۰ مورد آزادپز با پروانه کسب و حدود ۲۰۰ مورد بدون پروانه کسب و خودسرانه در کرمانشاه مشغول فعالیت هستند و این موضوع سبب ایجاد مشکلاتی برای نانوایان دارای پروانه کسب شده است.

مرتضی مرادی با اشاره به اینکه به دنبال آزادسازی آرد تعداد نانوایان بدون پروانه کسب افزایش یافته است، عنوان کرد: براساس قانون نظام صنفی به واحد‌های بدون پروانه کسب در ابتدا اخطار داده می‌شود و بعد از ۱۵ روز در صورت عدم مراجعه جهت دریافت مجوز این واحدها پلمب می‌شوند اما آنها با شکستن پلمب به صورت خودسرانه فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

مرادی با بیان اینکه در هفت سال گذشته هیچ نرخ جدیدی به نانوایان دولتی ارائه نشده و از طرفی تخت فشار تعمیراتی نیز قرار دارند، گفت: در سال ۹۰ با سهمیه ۱۰ کیسه آرد و درآمد آن زمان نرخ تعیین شده است در حالی که اکنون با سهمیه آرد پنج کیسه و درآمد محدود و کاهش پخت به دلیل افزایش واحد‌های آزادپز نرخ تعیین شده سال ۹۰ صرفه اقتصادی ندارد.

نائب رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه با اشاره به اینکه سهمیه آرد نانوایان دولتی از ۱۰ کیسه در سال ۹۰ به پنج کیسه کاهش پیدا کرده است، افزود: البته در سال ۹۳ افزایش قیمتی اعمال شد که این افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت آرد بود که این موضوع سبب ضرر بسیاری از نانوایان شد؛ بنابراین از سال ۹۰ تاکنون افزایش قیمتی در نان ایجاد نشده است.

مرادی با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون پروانه کسب ۵۰ واحد نانوایی در کرمانشاه به درخواست مالکان واحد باطل شده است، بیان کرد: افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمد با افزایش تعداد آرادپزها، نانوایان را مجبور به میان‌برهای غیرقانونی همچون کم‌فروشی و گران‌فروشی می‌کند ولی بسیاری از نانوایان بااخلاق راهی به جز ابطال پروانه کسب ندارند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از نانوایان به دلیل بدهکاری به کارخانه آرد مجبور به واگذاری وام خود به دلالان آرد و پیمانکاران هستند، افزود: هرکدام از واحدهای نانوایی که بخواهد به صورت کاملاً قانونی فعالیت داشته باشند باید روزانه ۲۰۰هزار تومان متضرر شوند و براین اساس بسیاری از نانوایان بر سر دوراهی تعطیلی و کم‌فروشی یا گران‌فروشی گرفتار آمده‌اند.

نائب رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه با بیان اینکه حق بیمه امسال ۲۲ درصد افزایش یافته است، گفت: افزایش دستمزد کارگر هرساله در ۱۵ فروردین ماه ابلاغ می‌شود و کارفرمایان نیز موظف به اجرای هستند اما به دلیل همخوانی نداشتن هزینه‌ها و درآمد، کارگر و کارفرما در این زمینه به توافق می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی نانوایان کرمانشاه بیش از حد مورد نیاز است، اظهار کرد: براساس برآوردها در شهر کرمانشاه نسبت به جمعیت شهری ۲۰۰ نانوایی مازاد وجود دارد که همین موضوع سبب کاهش رونق در بازار شده است.

مرادی با بیان اینکه در صورتی که هزینه‌ها به سال ۹۲ برگردد نیازی به افزایش قیمت نیست گفت: تعیین نرخ جدید نان سبب افزایش انگیزه برای کارگر و کارفرما می‌شود و در نهایت افزایش کیفیت و رضایت دولت، مردم و نانوا را به دنبال دارد.

نائب رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه افزود: موضوع نارضایتی نان همچون یک مثلث است که یک ضلع آن نارضایتی دولت به دلیل پرداخت یارانه، ضلع دیگر مردم به دلیل کیفیت پایین و ضلع سوم نارضایتی نانوا به دلیل کاهش درآمد است.

وی با اشاره به اینکه هفته‌ای دو بار گشت‌های مشترک تمام نانوایان سطح شهر را مورد بررسی قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: از ۱۲۰۰ نانوایی سطح شهر کرمانشاه تعداد محدودی از جوش شیرین استفاده می‌کنند که البته این موضوع زمانی در کرمانشاه به صفر رسید اما با ورود نانوایان آزادپز استفاده از آن از سر گرفته شد.