قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
شما اینجا هستید
اخبار » طرح ترافیکی که آرامش را از شهروندان پاوه گرفت / فرهاد صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ شاهد این بودیم که با مصوبه شورای ترافیک پاوه طرحی فوری برای حل مشکلات ترافیک پاوه اجرایی شد. طرحی که همه امیدوار بودند گامی موثر برای رفع مشکل ترافیک پاوه باشد . هرچند مشکلات ترافیکی پاوه دغدغه همیشگی مردم بوده است و در هیچ دوره ای از دوران شورا و شهرداری کاری برای رفع آن عملیاتی نشده است . بسیاری اعتقاد داشتند اجرایی شدن این طرح حداقل حرکتی روبه جلو از سوی مسئولان برخلاف گذشته برای حل ترافیک بود.

با مروری بر مصوبه شورای ترافیک و بندهای موجود آن انتقادات بسیاری را می توان بر اجرای این طرح پس از سه ماه وارد دانست .

در مصوبات این طرح مقرر شد” از تاریخ ۱۵ فرودین ماه ۱۳۹۷ از مسیر سه راهی بیمارستان تا میدان شهدا(فرمانداری) تمامی مسیر از ساعت ۹:۳۰ صبح الی ۱۲:۳۰ ظهر و از ساعت ۱۶ الی ۱۹ یکطرفه و تردد تمامی خوردوهای در ساعات یاد شده بجز خودرهای امدادی ممنوع خواهد بود.” این اولین بند از مصوبه طرح ترافیک پاوه بود که سریعا باعث واکنشهای بسیاری از شهروندان و کسبه های این مسیر و گلایمندی آنها شد . و اعتراضاتی از جمله حضور در فرمانداری و اتاق اصناف را در پی داشت . در این بند از مصوبه یکی از مهمترین موضوعاتی که اصلا در نظر گرفته نشد موضوع شهروندان محله های کومکال (پارک شهید کاظمی ) و جهاد کشاورزی و تردد آنها بود که می بایست برای رفت و آمد به منزل خود یک دور به اندازه تمام شهر را چرخ بزنند تا به خانه برگردند. فرهاد صالحی

 

موضوع این طرح و مشکلات آن به این ختم نشد و در دومین بند آن تاکید بر ممنوع بودن پارک در یک طرف آن بود که این نیز  میسر نشد در بند دوم این مصوبه آماده است “در این مسیر یک طرف خیابان مطلقا ممنوع و یک طرف پارک ممنوع خواهد بود یعنی طرف پارک ممنوع برای خودرهایی که چند لحظه پارک و بخواهند خرید یا کاری در زمان محدود داشته باشند.” و اگر روزانه در این مسیرها عبور و مرور داشته باشید متوجه می شوید که این بند نیز زیاد رعایت نمی شود . و باعث ایجاد بار ترافیکی با وجود اجرایی شدن طرح ترافیک شده است هرچند در اوایل طرح با جدیت پلیس راهور و دیگر مسئولان شاهد خلوت شدن و رفع مشکل ترافیک مسیر اجرای طرح ترافیک شده بود اما در ادامه و هرچه از زمان طرح می گذشت شاهد بودیم که انگیزه در اجرای این طرح کمتر و فشارها فقط بر ماموران راهنمایی و رانندگی بود .

 

در بند سوم طرح ترافیک نیز مقرر گردید” از سه راهی ارشاد در پشت ساختمان فرمانداری تا مسجد جامع یک طرف خیابان پارک مطلقا ممنوع باشد.” اما این مهم هرگز اجرایی نشد و با مشاهده و بازدید میدانی از مسیر فوق به صراحت می شود گفت بیش از ۷۰ درصد این مسیر خودروها دو طرف پارک می شوند و حضور پلیس راهور در این مسیر حداقلی است . و عملا این بند مصوبه طرح ترافیک پاوه عملیاتی نشد. و فشار بالای طرح ترافیک در اصل به این مسیر منتقل شد.بازدید از پارکینگ پاوه

 

در یکی دیگر از بندهای شورای ترافیک برای اجرایی شدن این مصوبه مقرر شد شهرداری تا زمان اجرای طرح نسبت به آماده سازی پارکینگ های سطح شهر برای شبانه روزی کردن آنها اقدام لازم را معمول نماید هرچند شهرداری در دو نقطه از شهر پاکینگهایی را مسطح و آماده کرد اما دور بودن این پارکینگها از نقاط شلوغ ترافیکی و همچنین عدم جدیت مسئولان در انتقال خودروها به این مکان و عدم استقبال شهروندان برای استفاده از این پارکینگها عملا این بند از مصوبه شورای ترافیک اجرائی نشد.

 

در بند ششم این مصوبه نیز مقرر گردید “از تاریخ اجرای طرح پارک هر نوع خودرو سنگین در سطح خیابانهای شهر جلوگیری و شهرداری ملزم شد نسبت به آماده سازی پارکینگ جهت خودرهای سنگین اقدام نماید. “این در حالی بود که شهرداری پارکینگ مورد نظر را آماده کرد اما هرگز شاهد استفاده خودروهای سنگین که بصورت شبانه روزی در سطح شهر پارک می باشند و انتقال آنها به پارکینگ نبودیم و هیچ اهرم فشاری این موضوع را اجرایی نکرد و الان شاهد پارک این خودروها در مسیر میدان فلسطین به طرف میدان شهدا و همچنین در مسیر پایین تر از ترمینال نوسود که خارج از محدوده پلیس راهنمایی و رانندگی پاوه می باشد هستیم . و این موضوع نیز عملا اجرا نشد.

 

در بند هفتم مصوبه شورای ترافیک مقرر گردید “شهرداری نسبت به فراهم کردم زمینه و مقدمات ایجاد و بازگشایی دو معبر خیابان آموزش و پرورش به مسجد میر عمر و خیابان سنگفرش به کفش ملی پیگیری های لازم را انجام و موانع احتمالی در اجرای آن را به شورای ترافیک اعلام نماید. “ اما بعد از حدود سه ماه از این طرح شاهد هیچ اقدامی از طرف شهرداری در این زمینه نیستیم و عملا مشاهده می شود اکثریت بندهای مصوبه شورای ترافیک در اجرای طرح ترافیک پاوه اجرائی نشده است و این موضوع فقط باعث رنجیده خاطر شدن شهروندان  و سلب آرامش آنان و درگیری و ناراحتی های روزمره ناشی از حجم بالای ترافیک شده است و به عینه می توان دید ترافیک از یک نقطه به کل شهر منتقل شده و حتی خیابانهای فرعی شهر نیز حالا دچار موضوع ترافیک هستند و عملا ترافیک در پاوه بیشتر شده است. و کاهش نیافته است . و حتی میل به استفاده از خودروی شخصی نیز بدلیل دور زدن شهر بیشتر شده است.

 

گزارشهای مردمی و مشاهدات میدانی حاکی از این است که در اجرای طرح ترافیک تمامی فشارها بر دوش پلیس راهنمایی و رانندگی است و دیگر دستگاهای مربوطه از جمله فرمانداری و شهرداری از اعضای شورای ترافیک در اجرایی شدن این طرح کمکی نکردند . بر اساس گزارشهای مردمی روزانه شاهد جدل و درگیری شهروندان با ماموران راهور در سه راهی بیمارستان پاوه هستیم. هرچند در اجرای این طرح بی توجهی یک سری از شهروندان به استفاده نکردن غیر ضروری از خودرو های شخصی نیز نقش بسزایی دارد اما عدم اجرا شدن و همکاری دیگر مسئولان در این طرح نیز باعث سلب آرامش شهروندان و حتی در مواقع زیر سوال رفتن کرامت انسانی شهروندان و توهین و درگیری با ماموران راهنمایی و رانندگی شده است.

 

کم عرض بودن خیابان های مسیر میدان شهدا تا مسجد جامع پاوه و پارک خودروها در دو طرف خیابان و عدم حضور پلیس راهور در بسیاری از مواقع بدلیل کمبود نیروی انسانی و تردد خودروهای سنگین در این مسیر عملا آسایش و آرامش شهروندان بشدت سلب کرده است و روزانه ارسال تصاویر کاربران به کانال های خبری شهرستان و انعکاس آن نمونه های کوچکی از نارضایتی شهروندان از این طرح ترافیک است .

 

بدون شک فرهنگ شهروندی و عدم استفاده درست و ضروری از خودرو ، نبود پارکینگ در منازل و ساختمانهای شخصی و عمومی و عدم برخورد با سازندگان اماکن بدون پارکینگ،  عدم سرویس دادن واحدهای تاکسی رانی به نقاط مختلف شهر با نرخ مصوب  و کاستن استفاده از خودروهای شخصی و ترویج استفاده از خودروهای عمومی، عدم بازگشایی معابر جدید در سطح شهر ، عدم انتقال صنوف آلاینده به بیرون از شهر و عدم همراهی و همکاری همه جانبه مسئولان و مردم و عدم استفاده از کارشناسان زبده و کاربلد برای طراحی و بررسی مشکل ترافیک پاوه نمونه هایی از مشکلاتی است که این طرح ترافیک را ناکارآمد و ترافیک پاوه را ماندگار کرده است . اما اجرای این طرح با توصیفاتی که شد بنظر با این شرایط به صلاح شهر پاوه نیست و باید در اجرای آن بازنگری فوری شود و اعضای شورا نیز به عنوان نمایندگان مردم مشکلات شهروندان را ببینند و در قبال آن ساکت ننشیند و باعث شوند شهروندان در آرامش به زندگی خود بپردازند.

 

طرح ترافیک پاوه به قول فرماندار پاوه طرح انسداد است نه ترافیک اما باید گفت این طرح باید با همراهی شهروندان و تمامی دستگاه های مسئول و اجرایی شدن مصوبات و بندهای آن انجام شود نه اینکه فشارها بر مردم و پلیس راهور باشد و همه بیخیال طرح و ترافیک و کرامت و آرامش شهروندان شوند.

با گذشت سه ماه مردم انتظار دارند شورای ترافیک نتیجه این طرح را به مردم بگوید و بازنگری ویژه ای در آن داشته باشد .

  1. شهروند

    قطعا این طرح نقش مسکن را دارد و باید در کنار آن طرح تعریض خیابانهای شهر تهیه گردد و به مرور اجرا شود در غیر اینصورت مشکل به مرور زمان و با توجه به ضعف حمل و نقل عمومی و اضافه شدن تعداد خودرو ها بیشتر و باعث ایجاد مشکلات گسترده تری خواهد شد .

  2. ناشناس

    اگر قرار باشد مسئله ترافیک پاوه حل شود میلیاردها تومان هزینه لازم دار و با جابه جا کردن و احداث درو های فرعی هیچ گشایشی حاصل نمی شود و برگبار کردن جلسات در قالب های مختلف باری را از دوش ترافیک بر نمی دارد خیابانهایی پاوه برای سالهای دهه ی ۴۰ و ۵۰ احداث شده اند زمانی که تعداد خودرو های منطقه انگشت شمار بود حال که سیل خودروها جاری شده است اگر تمام پاوه را به یک خیابان تبدیل کنی کافی نیست و در یک سال مملو از خودرو می شود تنها راه تغییر فرهنگ استفاده از خودرو است که آن هم بعید است کسی استقبال کند تا ۱۰ سال آینده دیگر عبور در این خیابانها غیر ممکن می شود مغازه داران به دلیل نبود عابر پیاده پیاده رو ها را به ملک شخصی خود تبدیل نموده اند و اگر ماموری به یکی از آنها اخطار دهد فوری فیلمش در سراسر دنیا پخش می شود

  3. حمه لاتی سقز

    با سلام وبا پوزش از مدیریت محترم سایت ومردم بزرگوار پاوه بابت این سخنانی که مینویسم.اهای مسءولی که پشت میز نشسته ای وفقط درفکر پستت هستی وجلسه میزاری برای ترافیک پاوه وخروجی جلسه یک سطل آشغال ساندیس وپوست پرتقال وموز در میاد آیا میدانی ضربه ای که با این سهل انگاری درباره ترافیک پاوه به نظام میزنی بدتر ااز آن دشمنی است که رودروی نظام ایستاده چرا که نظام دشمن رودرو را میبیند ولی شما را نمیبیند ونمیداند باهات چکار کند تنها چیزی که میدانم ترافیک پاوه برای نظام اگر اقدام نکند گران تمام خواهد شد

  4. دلسوز نظام وانقلاب

    باسلام خدمت مدیریت محترم سایت ومردم فهیم پاوه تنها علاج ترافیک پاوه باز کردن معابر جدید میدان مولوی به سراب هولی ومسجد میر عمر است واین موضوع را بچه ی شیر خواره ای هم میداند اما نمی دانم چرا مسءولین درجه یک این شهرستان اقدامی انجام نمیدهند وعواقب این بی توجهی قطعا دامن گیر شما خواهد شد وعدم رضایت عمومی وان هم عدم توجه به مردمی که سینه سپر نظام بوده اند وبرگی از تقویم تاریخ انقلاب را به خود اختصاص داده اند صدمات جبران ناپذیری بر پیکر خسته نظام وارد خواهد کرد این را من گفتم وتا صدای این ترافیک پاوه وبی توجهی مسولان به تهران نرسد کسی گوشش بدهکار نیست از فرماندار گرفته تا پایین ترین مسءول

  5. هه ساره

    طرح خوبی است اما در مواردی نیاز به اصلاح و گشودن راههای دیگر جهت عبور ومرور راحت تر است

  6. ارمان

    انتظار میرفت در مطلبتان به کسادی بازار که ناشی از اجرای طرح است اشاره میکردید و به جای تشویق ماموران راهنمایی رانندگی به عدم همکاری با کسانی که به جهت خرید چند لحظه ای در مسیر اجرای طرح توقف لحظه ای دارند از بازاریان این مسیر حمایت میکردید خیابان انقلاب اسلامی در زمان اجرای طرح انقدر خلوت است که تا جایی که به یاد دارم فقط در روزهای بمباران رژیم بعث در زمان جنگ تحمیلی انقدر خلوت بود . بانیان این طرح چرند ؛ صرفا به جهت خالی نبودن عریضه این طرح را اجرا کردند متاسفانه چند نفر از اعضای شورا هم با تصور اینکه با اجرای این طرح مغازه هایشان در خیابانهای دیگر رونق می یابند سکوت کرده اند

  7. ناشناس

    اگر مردم رعایت کنن طرح خوبی است یادمان نرود از ترافیک هم عصبانی بودیم خیابان های ما کشش ندارد باید معابر جدید باز شود فقط

  8. هومن آژند

    طرح ترافیک = لگدکوب کردن آنچه انسانیت و کرامت انسانی نامیده میشود .ای کاش جناب فرماندار محترم یکبار با ماشین شخصی و همراه با خانواده محترمتان قصد عبور ومقصدت جهاد یا پارک شهید کاظمی میبود تا با پوست و استخوان معنی لگدمال شدن کرامت انسانی را احساس میکردی .نمیدانم چرا همیشه در این شهر منفعت شخصی بر منافع جمعی ارجعیت دارد . ای کاش منشور حقوق شهروندی جناب رئیس جمهور که آن هم مانند سایر شعارهایش دارد گرد وخاک میخورد را یکبار میخواندید که اینچنین حق آزادی را از ما سلب نمیکردید .امیدوارم کسانی که باعث وبانی این طرح مزخرف میباشند و لجوجانه بر ماندنش پافشاری میکنند یک روز خود در جایی دیگر شرافت انسانیشان آنچنان که ما زیر سوال رفته زیر سوال برود آنهم باعلامت سوالی بسیار بزرگتر؟؟؟؟

  9. دلشاد عزیزی

    انتقادها بجا بود ولی به مسئله به هم خوردن اقتصاد شهر اشاره نشده این طرح باعث نارضایتی کسبه مسیر سه راهی بیمارستان تا فرمانداری شده همه از رکود رنج میبرن بیشتر جمعیت روستایی که روزانه به پاوه مراجعه می‌کنند نمی توانند در ساعات طرح از مسیر سه راهی بیمارستان تا فلکه تردد کنند. و نیازمندی های خود را اکثرا از مسیر بالا (جاده کمربندی )تا فلکه تامین میکنند. اکثر مغازه داران با توجه به مناسب بودن مسیر اقدام به اجاره مغازه با قیمتهای بالا قبل از طرح نموده اند. ولی با اجرا شدن طرح هیچکدام از مغازه دارهای مسیر سه راهی بیمارستان تا فلکه قادر به جبران اجاره مغازه نیستند یعنی در مرحله ورشکستگی قرار دارند. در اجرای هر طرحی باید تمامی جوانب طرح را شامل اجتماعی،فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برسی نمود. حال چه کسی جوابگوی کسادی بازار و ورشکستگی کسبه این مسیر است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری ،تحلیلی سلام پاوه |