قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
شما اینجا هستید
اخبار » نقدی بر تعطیلی کارخانه آسفالت شهرداری پاوه/فرهاد علیمرادی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:در نیمه اول سال گذشته بود که شهرداری پاوه اقدام به آسفالت خیابان­های شهر پاوه نمود و به دلیل آسفالت کل خیابان­های شهر و حجم نسبتا بالای اجرای آسفالت، از آن به عنوان نهضت آسفالت یاد شد و طبق اعلام شهرداری در مصاحبه منتشر شده­ی مورخ ۱۴ شهریور سال ۹۶”حجم آسفالت اجرا شده در سطح شهر پاوه، معادل کل آسفالت اجرا شده در سطح استان بود”. نکته ­ی برجسته و قابل توجه در اجرای این حجم از آسفالت، تولید و تهیه آسفالت مورد نیاز از کارخانه آسفالت پاوه بود.

اما متاسفانه از ماه­ها پیش تا کنون شهرداری پاوه در رابطه با کارخانه آسفالت، شایسته انتقاداتی جدی است؛ چرا که پس از آسفالت معابر داخل شهر در نیمه اول سال گذشته تا کنون کارخانه آسفالت پاوه را به تعطیلی کشانده است. و علی­رغم اجرای پروژه ­های بهسازی،بازسازی و اجرای آسفالت اخیر در معابر شهرستان، متاسفانه همچنان کارخانه آسفالت پاوه که توانایی رقابت با سایر کارخانه­ های تولید آسفالت استان را دارد، در تعطیلی به سر می­برد که ناگزیر آسفالت مورد نیاز برای اجرای پروژه ­ها از کارخانه­ های آسفالت خارج از شهرستان تهیه شده است که این می­تواند نشان دهنده ضعف شهرداری  پاوه در این زمینه باشد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که تعطیلی کارخانه آسفالت پاوه و عدم راه­ اندازی آن در فصول خشک و مناسب برای اجرای آسفالت،تبعات منفی بسیار جدی را در پی دارد که از جمله ­ی آن­ها می­توان به این موارد اشاره کرد: عدم درآمدزایی از طریق تولید در کارخانه آسفالت و در عوض تقدیم درآمد مذکور به کارخانه­ های آسفالت شهرستان­های مجاور، بیکار نمودن نیروهای متخصص در کارخانه آسفالت پاوه، درحالیکه شهرداری با راه ­اندازی آن می­تواند چندین نفر از نیروهای متخصص در این زمینه را استخدام نماید(با توجه با اینکه ایجاد کارخانه صنعتی از اختیارات و وظایف شهرداری است می­توان گغت اشتغالزایی نیز از وظایف شهرداری است که متاسفانه از این نظر شهرداری پاوه بجایاشتغال­زایی اقدام به اشتغال­زدایی نموده است). قابل ذکر است از نقطه نظر فنی نیز، یکی از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار در کیفیت اجرای آسفالت و دوام آن، فاصله محل تولید تا محل اجرای آسفالت است.

بنابراین با تهیه آسفالت از کارخانه­ های خارج از شهرستان، به دلیل فاصله نسبتا زیاد تا رسیدن آسفالت به پای کار، دمای آن کاهش یافته و با سرد شدن آن کیفیت خود را از دست می­دهد و پس از مدت کوتاهی به راحتی تخریب می­شود که این امر پیش­تر در خرابی آسفالت شهر نودشه که یکی از دلایل آن فاصله زمانی زیاد از تولید تا اجرای آن و سرد شدن آسفالت عنوان شده است، مشاهده شده است و  بنابراین باید از چنین تجاربی استفاده کرد تا اشتباهات قبلی در پروژه­ های دیگر تکرار نشود. با توجه معابر فرسوده متعدد، کوچه­ های متعدد خاکی شهرستان و فاصله نسبتا نزدیکتر کارخانه آسفالت پاوه به شهرهای بانه­ وره، باینگان،نوسود و نودشه جهت تهیه آسفالت مورد نیاز شهرهای مذکور راه ­اندازی مجدد آن امری حیاتی است.

همچنین بسیار قابل تامل و تاسف است که به دلیل عدم راه ­اندازی مجدد کارخانه آسفالت توسط شهرداری، برای اجرای حجم وسیعی از آسفالت معابر شهرک صنعتی پاوه و معابر شهر بانه ­وره، مسیر سه راهی باینگان به پاوه، مسیر سه ­راهی باینگان به بانه ­وره و مسیر پاوه به ملاندر، هر کدام به حجم تقریبی ۱۰ هزار تن و در مجموع با حجمی در حدود ۴۰ هزار تن آسفالت مورد نیاز است، این حجم از آسفالت حدود سه برابر حجم آسفالت اجرا شده در معابر پاوه با عنوان نهضت آسفالت است که در سایه تعطیلی کارخانه آسفالت پاوه باید از شهرهای مجاور تهیه شود که علاوه بر امکان کاهش کیفیت و تخریب زودهنگام آن به دلیل سرد شدن ناشی از ازیاد فاصله محل تولید و محل اجرا،درآمد و اشتغال­زایی آن نیز تقدیم شهرهای اطراف می­شود که این می­تواند نشان ­دهنده عملکرد ضعیف شهرداری پاوه در این زمینه ­باشد.(شایان ذکر است که در کنار تعطیلی کارخانه آسفالت پاوه، اخیرا عملیات اجرای آسفالت مسیر حدفاصل بعد از روستای تازه ­آباد به طرف شهر شاهو و بهسازی مسیر راه روستایی میرعبدلی نیز با استفاده از آسفالت تهیه شده از کارخانه­ های خارج از شهرستان به انجام رسیده است).

واضح است که یکی از مهمترین وظایف شهرداری، ارائه هر چه بهتر خدمات به شهروندان است. که متاسفانه شهرداری پاوه در زمینه خدماتی رویکردی منطقی را در پیش نگرفته و خدمات شایسته ­ای را عرضه نکرده است. امید است در کنار بی توجهی به ساخت و سازهای غیرمجاز و فاقد پروانه در سطح شهر!!!!!!!!، با اقداماتی همچون راه ­اندازی مجدد کارخانه آسفالت، علاوه بر ایجاد منبع درآمد برای خود شهرداری، در جهت ارائه خدمات شایسته به شهروندان، بهبود کیفیت اجرا و کمک به عمران و آبادانی شهرستان گام­های موثرتری بردارد.

در پایان بر خود لازم میدانم ضمن تبریک ۱۴ تیر روز دهیاری و شهرداری خدمت همه دهیاران و شهرداری های منطقه از کلیه پرسنل محترم و نیروهای خدماتی گرامی شهرداری بابت تلاش و زحمت های شبانه روزی این عزیزان در سطح شهر کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

مهندس فرهاد علیمرادی/ رئیس دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی شهرستان پاوه

  1. همشهری

    متن خیلی خوب و بجایی را نوشتید و واقعا این نقدها از برای بهتر شدن شرایط شهر لازمه.

  2. عابد یوسفی

    ضمن عرض سلام و احترام، همیشه بهترین فعالیت های مثبت هم عاری از نقد نیستند و قطعا نقد و انتقاد میتواند تاثیرات مثبتی داشته باشد؛ و درصورتی که نقد از طرف کسی باشد که در آن زمینه تخصص داشته باشد بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است. تعطیلی کاخانه هایی اینچنین جای انتقاد و بررسی بسیار دارد چرا که تاثیرات منفی چندگانه ای را بر شهر و شهروندان خواهد گذاشت (تاثیراتی مانند مسئله اشتغال و آسایش شهروندان ،عمران و آبادانی شهر، کیفیت و حجم ارائه خدمات به شهروندان و …).
    بنابراین نقد و بررسی و رسیدگی به این مسئله بسیار مهم از سوی آقای مهندس علیمرادی بسیار قابل تقدیر و تشکر است. چرا که قطعا اکثر شهروندان از چنین موضوعاتی اطلاع ندارند؛ وهمچنین چنین موضوعی در زمینه تخصص و آگاهی ایشان است.
    در مورد ارائه خدمات مهندسی از سوی نظام مهندسی نیز به جرات می توان گغت که پس از زلزله اخیر و مشمول شدن شهر پاوه به عنوان شهر زلزله زده، بهترین و رایگان ترین خدمات در سطح کشور از سوی نظام مهندسی به شهروندان ارائه شده است. گفتنی است طبق نامه مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ وزارت راه و شهرسازی با موضوع “موضوع ماده ۱۲۳ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۵”، مطابق قوانین جاری ذکر شده در نامه فوق از جمله قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، وظیفه کنترل و بازرسی ساختمان ها بر عهده شهرداری ها و سایر مراجه صدور پروانه و کنترل ساختمان می باشد که مهندسان ناظر نظام مهندسی علاوه بر نظارت بر حسن اجرای ساختمان ها، وظیفه کنترل و بازرسی ساختمان که وظیفه آن ها نیست را بر عهده دارند.

  3. مرتضی عبدی

    با سلام
    قبل از هر موضوعی لازم می دانم این نقد همیشگی را از سایت سلام پاوه داشته باشم که نظرات مخرب و مغرضانه تایید نگردند یا حداقل به پاس احترام به آزادی بیان، پیام ها با نام تایید گردند.
    هر چند اینجانب در جریان کم و کیف چرایی تعطیلی کارخانه آسفالت نیستم اما فی نفسه اتفاق مطلوبی نیست پس اگر نقدی بر تعطیلی آن شود با جوابیه ای از جانب شهرداری می شود مسئله را روشن نمود و لازم به ایجاد هیاهوی کاذب نیست. بیشتر مشکلات به دلیل عدم اطلاع رسانی به وجود می آیند متاسفانه شهرداری پاوه و شورای شهر کنونی از نظر اطلاع رسانی ضعیف عمل می نمایند البته این نقد موجب فراموش کردن زحماتشان نیست.
    در جواب کسی که زحمات همکاران اینجانب را در دفتر نظام مهندسی پاوه زیر سوال برده و جرات نکردند نام خود را ذکر کنند نیز باید به اطلاع برسانم که نظام مهندسی هیچ قوه قهریه ای در مقابل خلاف مالکین و سازندگان ندارد و تنها بازوی نظارتی شهرداری می باشد. شهرداری پاوه نیز به دلیل نداشتن درآمد ثابت و کافی چشم به کمیسیون ماده ۱۰۰ دوخته که این روال باعث آسیب به کل شهر و در خطر افتادن امنیت مردم شده است. کافی است در جریان باشید که بالغ بر ۳۵۰ خانه ساخته شده در طرح بازسازی مناطق زلزله زده تقریبا به صورت رایگان نظارت می شوند. کدام پزشک یا معلم یا کارمند ادارات یا کاسبکار خدمات رایگان ارائه می دهد (با احترام به همه مشاغل). بی انصاف نباشیم.

  4. شاهو عبدي

    البته تنها این کارخانه نیست که تعطیل شده شهرداری هیچ کاری جز بزک کردن شهر ندارد شهرک کارگاهی چی شد در سال ۸۵ با زحمت مهندس مصطفایی کارخانه ساخته شد حالا تعطیلش می کنند دو میدان ساخته شده مثل اسباب بازی کودکان حیف این شهر افتاده دست این اقایان

  5. پیمان فتاحی نژاد

    قطعا یکی از راههای درآمد پایدار شهرداری ایجاد کارگاههای مرتبط با امورات عمرانی نظیر همین کارخانه آسفالت است که هم در هزینه پروژه های خود شهرداری میتواند صرفه اقتصادی ایجاد کند و هم اینکه درآمدی محتوم برای این ارگان ایجاد نماید . بنده در کم و کیف چرایی راکد ماندن این کارخانه نیستم اما همین سکون نشان از ضعف عملکرد دستگاه مربوطه است که اگر نقصی در دستگاه ها موجود میبود میبایست بسرعت مرتفع میگردید و یا اینکه چنانچه فروشی نداشت بازهم دست اندرکاران بازاریابی شهرداری دچار سستی گشته اند .آنچه عیان است متاسفانه نه شهرداری پاوه بلکه اکثر شهرداری های کشور بجای خلق درآمد هی پایدار بدنبال کسب درآمد از تراکم فروشی و یا تخلفات ساختمانی شهروندان یا کسب عوارضی هستند که گاها مالکین خودروها و …. چند ها سال از پرداخت آن شانه خالی میکنند و این امر باعث بروز ناهنجاری های بافت شهری و نارضایتی شهروندان به عنوان مثال بحث حذف پارکینگ توسط اکثر یت گردیده است . امیدوارم مجموعه پر تلاش شهرداری ضمن بررسی مشکلات و پذیرش نقدهای منصفانه ای نظیر دیدگاههای مهندس علیمرادی در پی رفع کاستی ها برآید .
    اما در جواب یکی از نظر دهندگان محترم که مجوعه نظام مهندسی را بطور کل زیر سوال برده و از آن بعنوان پوست کن یاد کرده عرض مینمایم در پی زلزله سال گذشته و نامبردن از پاوه بعنوان یکی از شهرهای زلزله زده بسیاری از همکاران طراح و ناظر ما صدها پروژه را طبق دستورالعمل بدون دریافت هیچ گونه وجهی تقبل زحمت نموده تا بر خلاف نظر شما تخصص و اخلاق خویش را به منصه ظهور برسانند و در بسیاری اوقات در گرمای طاقت فرسا با پیمودن کیلومتر ها مسافت در مناطقی نظیر نوسود ‌. نودشه . باینگان . بانه وره به انجام وظیفه پرداخته اند در حالی که ارگان های دخیل در امر ساخت وساز گاها ریالی از وجوهات درخواستی خود گذشت ننموده اند .

  6. ک .ق

    با سلام
    بنده هم بعنوان یک شهروند از بیانات مهندس علیمرادی حمایت میکنم…
    اینکه شهرستان پاوه خودش کارخانه آسفالت داره ولی آسفالتش رو از کارخانه روانسر میگیره برای همه ی ماها مشهوده و ذهنیت مارو نصبت به ضعف شهرداری پاوه قوی تر میکنه
    اما در نقطه مقابل مهندس علیمرادی خودش کارخانه بتن جدید رو تاسیس کردن که علاوه بر ایجاد اشتغال برای چندین نفر،همچنین پایین آوردن قیمت تمام شده‌ی بتن آماده،باعث شد مردم کمتر در صف انتظار بتن بمونند و زودتر کارشان راه بیفتد

  7. ناشناس

    با سلام به نظر نمی رسد آقای علیمرادی اینقدر دغدغه مردم را داشته باشد چون اگر می داشت مجموعه خودش را سرو سامان می داد که هرکس خانه می سازد نظام مهندسی پوستش را می کند و کوچکترین خدماتی هم نمی دهند کدام ناظر تا حالا روی پروژه ها نظارت کرده اند اما برای پول گرفتن اول کار تا ریال آخر می گیرند قطعا موضوع چیزی دیگه است نه خیر خواهی مردم

    • مهندس ناظر

      سلام خدمت فرد ناشناس (شهروند گرامی). نظریه شما مغرضانه هست و بدون اطلاع کافی .واینکه شما باید اول باتوجه به مستندات که داریدحرف بزنید.و اگراطلاع ندارید چیزی نگویید یا اینکه مستقیم مراجعه کنید دفتر نمایندگی نظام مهندسی تا بدانید که مهندسین نظام مهندسی هم طراح هم ناظر در این ایام سپری شده بعد از زلزله چجوری و چطوری خدماتی به مردم داده است .قابل توجه شما و شهروندان عزیزچیزی حدود ۳۰۰ واحد در پروزه به صورت رایگان یعنی پولی از مردم دریافت نگردیده است و مشمول تخفیف بنیاد مسکن و نظام مهندسی شده اندبه مردم خدمات داده شده است و دیگر بماند تخفیف های دیگری که بصورت عادی مهندسین به مردم میدهند .پس بهتر است با مستندات و بااطلاع دقیق بامردم صحبت شود.

  8. شهروند

    حتما گذاشتنش تابعدمدتی به بهانه زیان دهی وقابل صرفه نبودن دریک مزایده ساختگی به کسی که باب میل خودشان باشد نصف قیمت واگذارشود دیگه مهم نیست که چند نفرمشغول کاردرانجابیکار میشوند

  9. پیگیر

    با سلام ، من موضوع را از کارکنان شهرداری پرسیدم گفتن که علت تاخیر در راه اندازی عدم مصوبه شورای شهر در خصوص اپراتور می باشد و چیز جالب تری آقای علیمرادی قبلا تقاضای واگذاری این کارخانه و کارخانه سنگ شکن از شهرداری نموده ولی شهرداری درخواست وی را اجابت نکرده و به این نتیجه رسیدم که متن ایشان از روی عقده است نه دلسوزی برای شهر وشهردای به قول معروف هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد

  10. شاهو

    نقد منصفانه و بجایی بود عملا شهرداری پاوه وعده های خودشو فراموش کرده وعده اسفالت معابر پاوه که قبل از انتخاب مجدد شهردار داده شد کو ؟؟؟؟ شهرداری پاوه عملا تبدیل شده به قصاب خانه هیچ فکر و مدیریتی برای درامد زایی غیر از کندن پوست مردم وجود ندارد

  11. ناشناس

    جناب ناشناس جواب خوبی ندادین واسه یه شهرداری پول ى پژو پول خورده شهرداری پاوه
    کم کم هرماه ۲۰۰ میلیون حقوق پرداخت میکنه

  12. ناشناس

    شهروند: با سلام خدمت همشهری عزیز . همشهری جان اگر شهرداری بیچاره وبی پول است چظور دوتا دوتا پژو پارس می خره برای دورزدن عزیزان شورا

  13. کیوان ویسی زاده

    باسلام بسیار زیبا و عالی بیان نمودید اگرچه ما ملتی هستیم که همیشه از داشته های خود ناشاد و از اینکه مبادا روزی خدای ناخواسته کسی اتهامی یا انتقادی بنماید ترس وواهمه داریم و البته در اینجا باید تقدیر و تشکر خود را از کسانی که بانی و متولی احداث کارخانه آسفالت بودند ابراز و با فعال نگهداشتن کارخانه آسفالت قدردان زحمات آن بلند همتانی که با دست خالی کارخانه ای عظیم را بنا ساختند باشیم. کافیست یکبار تصور کنیم که چه شهرهای در حسرت داشتن کارخانه آسفالت که نیستند و ما اکنون چه بی مهری های که در حق این نعمت(کارخانه آسفالت) که میتواند موجبات ارتقا در تمامی جنبه ها در سطح شهرستان پاوه باشد روآ نمودیم.

  14. نصری

    نقدتان بسیار بجا ودر خور توجە میباشد،
    باآرزوی توفیق روز افزون برای جنابعالی مهندس شایستە منطقە اورامانات

  15. شهروند مطلع

    شورای شهر با اقدامات دست و پا گیرشان عملا باعث و بانی تعطیلی این کارخانه شده اند

  16. همشهری

    سلام شما که مشاور وهمکاره شهاب هستی فرهاد خان علیمراده بگو درستش کنه نقد برشهرداری بی پول بیچاره چرا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری ،تحلیلی سلام پاوه |