ج 10 فروردین 1403 ساعت 18:37

آشنایی با بیماری‌های مربوط به فناوری /دکتر برهان ولدبیگی

آشنایی با بیماری‌های مربوط به فناوری /دکتر برهان ولدبیگی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اکنون فناوری و اینترنت به جزیی جدایی ناپذیر از زندگی انسان مدرن تبدیل گشته و دستیابی به منبع عظیم و سریع اطلاعات سبب میشود تا فرد بتواند با یک کلیک به دنیایی از اطلاعات دسترسی پیدا کرده وبا دوستان و خانواده خود در آنسوی کره زمین ارتباط برقرار کند.اما […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اکنون فناوری و اینترنت به جزیی جدایی ناپذیر از زندگی انسان مدرن تبدیل گشته و دستیابی به منبع عظیم و سریع اطلاعات سبب میشود تا فرد بتواند با یک کلیک به دنیایی از اطلاعات دسترسی پیدا کرده وبا دوستان و خانواده خود در آنسوی کره زمین ارتباط برقرار کند.اما روی دیگر این سکه، اختلالات ناشی از بکارگیری این موارد در زندگی انسان امروزی است.

دکتر برهان ولدبیگی

■این اختلالات خوش خیم یا بدخیم تا همین اواخر از چشم جامعه پزشکی دورمانده اند. یادمان باشد که بسیاری از این اختلالات تاقبل از اوج گیری روند دیجیتالیزه شدن وجود نداشته اند:

 

●”سندروم شست بلک بری”: در این بیماری دور مفاصل انگشتان شست دست ،مداوما دردناک بوده و نهایتا ممکن است به تغییر شکل استخوان در این مفصل منجر شود. این بیماری به دلیل تایپ کردن زیاد با موبایل هایی شبیه مدل “بلک بری” به وجود می آید.

 

●”سندروم آرنج موبایل”: این سندروم ناشی از نفوذ اعصاب اولنار در مفصل آرنج به دلیل استفاده مداوم از موبایل به وجود میآید.این مفصل در حالت خمیده به مدت طولانی نگه داشته میشود.

 

●”سندروم صدای موبایل”: این سندروم زمانی اتفاق میافتد که فرد دائما تصور می کند موبایل او در جیبش در حال زنگ خوردن است.

 

●”سندروم نوموفوبیا”:این سندروم در حقیقت اضطراب ناشی از آن است که فرد به موبایل خود دسترسی نداشته باشد. واژه نوموفوبیا یا Nomophobia در حقیقت “فوبیا” یا ترس غیر طبیعی حاصل از نبود موبایل یا no mobile phobiaاست. این احساس زمانی به وجود می آید که فرد به موبایل خود دسترسی ندارد یا آنکه پریز برق و شارژر موبایل در نزدیکی او نیست. برخی افراد مبتلا به این سندروم مضطرب می شوند و حتی عده ای دیگر در چنین وضعیتی دچار حمله عصبی میشوند.

 

●”بیماری فناوری زدگی”: در این شرایط فرد در برخی محیط های دیجیتال دچار سرگیجه و توهم می شود. احساس سرگیجه و حالت تهوع ناشی از محیط های مجازی سایبر زدگی یا Cybersicknessنامیده شده است.

 

●”افسردگی فیس بوک”: این نوع افسردگی حاصل برخوردها در شبکه های اجتماعی یا نبود آن به وجود می آید. انسان موجودی اجتماعی است. بنابراین فرد تصور می کند افزایش ارتباطات با کمک رسانه های اجتماعی او را خوشحال تر و راضی تر میکند. در حقیقت برعکس این امر واقعیت دارد. نتیجه یک پژوهش نشان داده است که افسردگی میان جوانان رابطه مستقیم با مدت زمانی دارد که در رسانه های اجتماعی سپری می کنند. یکی از دلایل احتمالی آن است که افراد در شبکه های اجتماعی فقط اخبار خوب خود را منتشر می کنند. بنابراین به سادگی فرد تصور می کند همه زندگی بسیار خوشحال و موفقی دارند و او از قافله عقب مانده است.

 

●”اعتیاد به اینترنت”: این اختلال یک نیاز مداوم و ناسالم برای دسترسی به اینترنت است. اعتیاد به اینترنت در حقیقت استفاده بیش از حد از اینترنت در زندگی روزمره است. واژه اعتیاد در پزشکی نشان دهنده استفاده مفرط و البته نشانه یک اختلال بزرگتر است.

یکی از پزشکان در این باره می گوید: “تشخیص های دوگانه” بخشی از درمان است. در این وضعیت نیز اعتیاد به اینترنت نشان میدهد این مشکل از اختلالات دیگری مانندافسردگی،وسواس، اختلال توجه و اضطراب اجتماعی ریشه می گیرد. او “اعتیاد اینترنتی” و اشکال مختلف آنرا درمان میکند. به عقیده او علت اصلی این نوع اعتیاد به مواردی مانند مهارت های ارتباطی ضعیف و اعتماد به نفس پایین مربوط است.”اعتیاد به بازی های آنلاین” یک نوع اعتیاد اینترنتی است که طبق گزارشی در سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۸ درصد جمعیت ۱۰تا ۴۰ساله کشور کره جنوبی از آن رنج میبردند. اکنون در این کشور قانونی وضع شده که دسترسی به بازی های آنلاین از ساعت ۱۲ نیمه شب تا ساعت ۶صبح برای کاربران زیر ۱۶ سال قطع است(ادامه دارد).

 

✍گردآوری و ویرایش : دکتر برهان ولدبیگی
۸ تیر ۱۳۹۷شمسی

2 پاسخ برای “آشنایی با بیماری‌های مربوط به فناوری /دکتر برهان ولدبیگی

  • ولی در تاریخ تیر 9, 1397 گفت:

    با سلام و احترام خدمت دکتر ولدبیگی و کاربران ارجمند
    خیلی علمی و تخصصی به مطلب اشاره نموده اید
    سپاس

  • علی در تاریخ تیر 8, 1397 گفت:

    یه سندروم دیگه هم هست که آقای دکتر بیان نکرده اند!
    «سندروم دکتر ولدبیگی»
    ما هر وقت بخوایم یه خبری از دیارمون رو بخونیم اولین چیزی که به چشم میخوره بیانات این سندروم گرامی و محیط دوسته
    متاسفانه تمام سایت ها و کانال های خبری رو ایشون به تنهایی قبضه کردن و ایشون فقط مونده در رابطه با آداب و معاشرت هم برای مردم نسخه بپیچه!
    مردم ما از اول اینقد بعضی از پزشکان و کارمندان رو بزرگ و بولد کردن که به خودشون اجازه میدن تو همه مباحث اظهار نظر کنند.
    لطفا کلید واژه دکتر ولدبیگی رو کمتر کنید . پاوه شهری پر از افراد متخصص و کارشناس و خبره است. صرفا به یک نفر نپردازید. اجازه بدین جوانان ما که تحصیلات و تخصص بالایی در مسایل آموزشی- فرهنگی- اقتصادی- شهری- محیط زیست- آب- هوا و … دارند نیز در سایت ها و کانال های عمومی بتون حرف بزنن و یک نفر پزشک فوق تخصص تمام مسایل نشه !
    نقد من بیشتر به شما بود کاک فرهاد.
    لوزمی نداره هر روز که ایشون یه مسافرت یا جلسه ای میرن گزارش کارشون رو به مردم ارایه بدین. ایشون نماینده مجلس که نیستن. نماینده مردم هم نیستن.
    هر چند که یه سری طرفدار متعصب الان میان و کلی جانب داری می کنند ولی بازم لازم بود این نکته رو بیان کنم که هم شما و هم آقای دکتر ولدبیگی در جریان قرار بگیرن. شکی نیست ایشون در زمینه تخصصی کارشون تلاش هایی خالصانه داشته اند ولی این دلیل بر حمایت از ایشون در مسایلی که تو حوزه تخصصیشون نیست٬ نمیشه.
    پاینده باشید